22 Νοεμβρίου, 2018

«Ο νόμος Κατρούγκαλου είναι ένας νόμος παράλογος, δεν διορθώνεται, καταργείται»

Γιώργος Μαυρωτάς

Ομιλία Γ. Μαυρωτά κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών

Τη ρήση του τίτλου υποστήριξε από το βήμα της Βουλής, ο Αντιπρόεδρος και Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς παραφράζοντας τη γνωστή ρήση του κ. Τσίπρα για τον ΕΝΦΙΑ. Μάλιστα στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, τόνισε ότι πλέον έχει χαθεί το μέτρημα για το πόσες φορές έχει τροποποιηθεί, υποστηρίζοντας ότι όσο και να τον τροποποιεί η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πάλι εξακολουθεί να μην αποτελεί βάση για ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα.

Επανέλαβε τη σταθερή άποψη του Ποταμιού ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει να διατηρεί ένα κακό ασφαλιστικό το οποίο λειτουργεί ως ένα επιπλέον φορολογικό σύστημα. Η μεσαία τάξη και η επιχειρηματικότητα όπως είπε, πλήττονται για ακόμα μία φορά και στην πράξη καθώς οι αυτοαπασχολούμενοι δουλεύουν μόνο για να πληρώνουν φόρους και εισφορές.

Ο κ. Μαυρωτάς επέμεινε στο θέμα των υπέρογκων ασφαλιστικών εισφορών φέρνοντας παραδείγματα και για τους μισθωτούς και το υψηλό εργοδοτικό κόστος, το οποίο αποτελεί τροχοπέδη για να προληφθούν στελέχη με ικανοποιητικούς μισθούς.

Αφού σημείωσε ότι με αντίστοιχες διατάξεις του νομοσχεδίου επέρχεται μία σχετικά μικρή ανακούφιση για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες, πρότεινε ότι ανάλογα βήματα πρέπει να γίνουν και στη μείωση της φορολογίας.

Στη συνέχεια στάθηκε στο περίεργο φαινόμενο ότι το κόστος του νυν έκτακτου προσωπικού σε εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Εργασίας από 5,8 εκ. ευρώ το 2019, μετά τη μονιμοποίησή του θα κοστίζει 4,7 εκ. ευρώ. Διερωτήθηκε πως μπορεί να προκύπτει μια τέτοια μεγάλη διαφορά όταν μάλιστα η Υπουργός κα. Φωτίου υποστηρίζει ότι θα προσληφθούν και περισσότεροι ως μόνιμοι; Επέκρινε επίσης και το άρθρο με το οποίο αυξάνονται τα μέλη του ΔΣ των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας, υποστηρίζοντας ότι τα χρήματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα όπως για να αγορασθούν ασθενοφόρα.

Ο κ. Μαυρωτάς τόνισε πως με βασικό μισθό 500-600 ευρώ και 1,3 εργαζόμενους ανά συνταξιούχο, κανένα ασφαλιστικό σύστημα δεν μπορεί να είναι βιώσιμο, και για αυτό όπως είπε το μεγάλο στοίχημα είναι «πώς θα προσελκύσουμε επενδύσεις, για να αυξήσουμε την παραγωγή (ΑΕΠ) και να δημιουργηθούν δουλειές ώστε να μπορεί να αιμοδοτηθεί το ασφαλιστικό σύστημα». Μάλιστα αναφέρθηκε και σε πολιτικές, δικηγορικές και δημοσιογραφικές καριέρες οι οποίες χτίστηκαν εστιάζοντας μόνο στο θέμα των συντάξεων και στον φόβο των συνταξιούχων.

Τέλος, κάλεσε την Κυβέρνηση να μην δαιμονοποιεί την ιδιωτική πρωτοβουλία και να μην βαφτίζει ότι δεν είναι κρατικό ως «νεοφιλελεύθερο», αναφερόμενος και στο θέμα της συνταγματικής αναθεώρησης και του άρθρου 16. Κλείνοντας την ομιλία του τόνισε ότι: «Στην Ελλάδα πρέπει κάποια στιγμή επιτέλους να κάνουμε πολιτική με το βλέμμα στις επόμενες γενιές και όχι στις επόμενες εκλογές…».

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έρχεται κυρίως για να διορθώσει δραματικές αστοχίες του ασφαλιστικού νόμου 4387/2016. Ενός νόμου που λέγαμε από τότε, όταν συζητιόταν στη Βουλή, ότι δεν είναι βιώσιμος. Με τον νόμο αυτό, επειδή ακριβώς συνδέθηκαν οι ασφαλιστικές εισφορές με το εισόδημα, πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι υπέστησαν τεράστια αφαίμαξη με τις ασφαλιστικές εισφορές. Το ασφαλιστικό έγινε ουσιαστικά ένα επιπλέον φορολογικό σύστημα με ψηλότερους μάλιστα συντελεστές. Και αυτό έπληξε κυρίως τα μεσαία εισοδήματα, τη μεσαία επιχειρηματικότητα που είναι και η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας.

Το είπαν εξάλλου και όλοι οι φορείς επιστημόνων που ήρθαν στην επιτροπή μας τη Δευτέρα. Τώρα ουσιαστικά η κυβέρνηση αποδέχεται με 2.5 χρόνια καθυστέρηση ότι το «κίνημα της γραβάτας», όπως περιφρονητικά τους αποκαλούσατε τον Μάιο του 2016 είχε δίκιο. Το έχουμε ξαναπεί, ο Νόμος Κατρούγκαλου, όσο και να τον τροποποιεί κανείς, έχουμε χάσει το μέτρημα πόσες φορές έχει τροποποιηθεί, δεν μπορεί να αποτελεί βάση για ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα, που να ευνοεί την εργασία και τις μελλοντικές γενιές. Και εδώ πραγματικά ταιριάζουν γάντι τα λόγια του Πρωθυπουργού όταν μίλαγε για τον ΕΝΦΙΑ: Ο Νόμος Κατρούγκαλου είναι ένας νόμος παράλογος, δεν διορθώνεται καταργείται.

Και εσείς, τον καταργείτε δια των διαδοχικών επεμβάσεων/διορθώσεων... Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο μειώνονται οι υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Το πρόβλημα όμως εξακολουθεί να παραμένει:

Παράδειγμα Καθημερινή - Αυτοαπασχολούμενοι
Από 1/1/2019
Καθαρά Κέρδη φόροι - εισφορές μένουν % φόροι
5000 3765 1235 75% 25%
10000 5588 4412 56% 44%
20000 10581 9419 53% 47%
30000 16599 13401 55% 45%
40000 23567 16433 59% 41%
50000 31435 18565 63% 37%

Φανταστείτε δηλαδή πόσο αφόρητη ήταν η κατάσταση πριν την τωρινή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών πόσο παράλογα είχε αυξηθεί. Για αυτό λέμε, ότι ακόμα και μετά από την βελτιωτική αυτή κίνηση… ουσιαστικά οι άνθρωποι αυτοί από ένα σημείο και μετά, δουλεύουν μόνο για να πληρώνουν φόρους και εισφορές. Και έτσι δεν έχουν κίνητρο να δουλέψουν περισσότερο και να επεκταθούν να δημιουργήσουν και νέες θέσεις εργασίας.
Γιατί αν πάμε και στους μισθωτούς, θα δούμε ότι το ίδιο ισχύει για το μη μισθολογικό κόστος εργασίας. Για καθαρό μισθό 25,000 (δηλαδή αν θες να δώσεις ~1,800€ το μήνα σε έναν επιστήμονα) το εργοδοτικό κόστος είναι 48,000 δηλαδή δυο φορές πάνω. Πώς να μείνει ο κόσμος στη χώρα μετά; Πώς να προσληφθούν μεσαία στελέχη με ικανοποιητικούς μισθούς; Γι’ αυτό κατά τη γνώμη μας, πρέπει να αποσυνδεθούν οι ασφαλιστικές εισφορές από το εισόδημα και να συνδεθούν με εύρος εισοδήματος έχοντας τη δυνατότητα επιλογής συγκεκριμένων κλιμακίων και όποιος θέλει να διαλέξει ψηλότερο από το κατώτερο κλιμάκιο να του εξασφαλίζεται και ψηλότερη σύνταξη.

Το σημερινό νομοσχέδιο, τουλάχιστον τα άρθρα 1-7 που αφορούν σε μειώσεις εισφορών είναι ένα βήμα ανακούφισης (έστω και μικρό) για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους τους αγρότες και θα τα στηρίξουμε. Ελπίζουμε να ακολουθήσουν νομοσχέδια μείωσης και της φορολογίας και εδώ θα είμαστε να τα στηρίξουμε. Κάλλιο αργά παρά ποτέ…

Σε κάποια πιο συγκεκριμένα… Στην ακρόαση των φορέων ο Πρόεδρος του ΤΕΕ είπε για ρύθμιση σε 48 δόσεις των έως τώρα οφειλών. Το εξετάζετε; Επίσης, στο άρθρο 1 παρ. 11α υπάρχει πρόβλεψη ειδικά για τους δικηγόρους να πληρώνουν οι πελάτες γραμμάτιο είσπραξης ανά δικηγορική πράξη για τις ασφαλιστικές τους εισφορές πλέον της αμοιβής. Γιατί μόνο για τους δικηγόρους και όχι και για τους μηχανικούς; Να περιμένουμε μήπως όταν/αν αναλάβει το Υπουργείο κάποιος μηχανικός να εισακούσει τους μηχανικούς, ή κάποιος γιατρός για να κάνει τη χάρη στους συναδέλφους του;

Πάμε στο 2ο κεφάλαιο. Τα άρθρα 8-22: Περιέχουν ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις για πλήθος θεμάτων επικουρικών ταμείων. Πρόκειται για διατάξεις βελτιωτικές των ήδη υφισταμένων μετά από την πρώτη περίοδο λειτουργίας, δεν θα είμαστε αρνητικοί, αλλά όλα αυτά δείχνουν ανάγλυφα την προχειρότητα της πρώτης νομοθέτησης.

Τα άρθρα 23-29 αφορούν κυρίως θέματα καλύτερης εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας
Με το Άρθρο 23: Παράσταση πολιτικής αγωγής για δεδουλευμένες αποδοχές και αποζημίωση απόλυσης
Οι εργαζόμενοι αποκτούν για πρώτη φορά το δικαίωμα να παρίστανται ως πολιτικώς ενάγοντες στις ποινικές δίκες σε βάρος εργοδοτών, λόγω μη καταβολής των δεδουλευμένων αποδοχών ή των οφειλόμενων αποζημιώσεων απόλυσης. Και έτσι πρέπει να είναι.

Άρθρο 24: Αύξηση Τμημάτων Επιθεώρησης του ΣΕΠΕ
Συστήνονται δύο νέα τμήματα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων, ένα στα Γρεβενά και ένα στην Ορεστιάδα. Δεν έχουμε αντίρρηση αν συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του ΣΕΠΕ. Το ερώτημα είναι αν αυτό είναι αποσπασματικό… Αν υπάρχουν άλλες περιοχές με αντίστοιχο θέμα δημιουργίας νέων τμημάτων; Αν υπάρχει ένα συνολικό πλάνο αναδιοργάνωσης του σώματος γεωγραφικά, ώστε να βελτιστοποιηθεί η δράση του και παράλληλα να μην έχουμε φαινόμενα «μονιμότητας» σε μια περιοχή αλλά οι επιθεωρητές να εναλλάσσονται, ώστε να μην δημιουργούνται συμπάθειες και εξαρτήσεις.

Με το άρθρο 25 εφασφαλίζεται Νομική εκπροσώπηση του Ειδικού Γραμματέα, των Επιθεωρητών και λοιπών υπαλλήλων

Όντως, κρίνεται σκόπιμο να υπάρχει ολοκληρωμένο πλαίσιο προστασίας των Επιθεωρητών της Εργασίας, προκειμένου να προστατεύονται στις περιπτώσεις που εμπλέκονται σε δικαστικές υποθέσεις και εδώ γίνεται αυό με παράσταση και εκπροσώπηση από μέλος του ΝΣΚ. Το κράτος οφείλει να προστατεύει τους υπαλλήλους του, ειδικά δε εκείνους που λόγω του αντικειμένου της εργασίας τους εμπλέκονται συχνά σε δικαστικές διαμάχες.

Με το Άρθρο 26 για τα Ποινικά αδικήματα σε βάρος του Ειδικού Γραμματέα, των Επιθεωρητών και λοιπών υπαλλήλων

Ορίζεται ως ιδιαίτερα επιβαρυντική περίσταση μια σειρά από αδικήματα (εξύβριση, ψευδής καταμήνυση, σωματική βλάβη κλπ) κατά την διάρκεια του ελεγκτικού έργου των Επιθεωρητών Εργασίας. Συμφωνούμε, δεδομένου ότι οι Επιθεωρητές έρχονται συχνά αντιμέτωποι με επιθετικές συμπεριφορές των ελεγχόμενων. Αναρωτιόμαστε, μήπως αυτές οι προστατευτικές διατάξεις πρέπει να επεκταθούν σε όλους τους υπαλλήλους που απασχολούνται σε ελεγκτικές υπηρεσίες (ΣΔΟΕ, επιθεωρητές περιβάλλοντος κτλ);

Άρθρο 27: Δωρεάν μετακίνηση ανέργων
Προστίθεται στους σκοπούς λειτουργίας του ΟΑΕΔ η μέριμνα για την «εξασφάλιση δωρεάν μετακίνηση των ανέργων εγγεγραμμένων στο μητρώα του με τα μέσα μαζικής μεταφοράς». Δεδομένου ότι ήδη προβλέπεται η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, το γιατί χρειάζεται να αλλάξει το πλαίσιο για τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και να συμπεριληφθεί η σχετική αρμοδιότητα στους σκοπούς του ΟΑΕΔ, φαντάζομαι έχει να κάνει με την κτήση των σχετικών δεδομένων από τον ΟΑΕΔ.

Άρθρο 28: Συμμετοχή ΣΒΒΕ στο ΔΣ του ΟΑΕΔ και στην Επιτροπή του ΕΛΕΚΠ
Η διάταξη προφανώς αποτελεί εφαρμογή των προβλεπόμενων στο αρ. 41 του ν. 4554/2018, το οποίο αναγνώρισε τον Σύνδεσμο Βιομηχανίων Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) ως ισότιμο κοινωνικό εταίρο. Να θυμίσω ότι στο εν λόγω άρθρο το ΠΟΤΑΜΙ ψήφισε ΠΑΡΩΝ, με το σκεπτικό ότι αντίστοιχη αναγνώριση θα έπρεπε να υπάρξει και για τους υπόλοιπους περιφερειακούς Συνδέσμους Βιομηχανιών.

Στα τελευταία άρθρα 30-37
Θα ξεκινήσω από τα Άρθρα 34-35 για τη Σύσταση και κάλυψη οργανικών θέσεων εποπτευόμενων φορέων.
Δημιουργούνται 341 οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού σε 17 εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Εργασίας. Το ετήσιο κόστος εκτιμάται σε 4,7 εκ. από το 2020 και μετά όταν καλυφθούν οι οργανικές θέσεις. Προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, όπως μας είπε η κ. Φωτίου πριν μία εβδομάδα. Το 2019 που θα λειτουργήσουν ως έχουν (με το έκτακτο προσωπικό) το κόστος είναι 5.8 εκ ευρώ. 1.1 εκ. ευρώ παραπάνω! Πώς γίνεται όμως αυτό; Πώς προκύπτει αυτή η διαφορά του 1,1 εκατομμυρίου; Όταν μάλιστα η κ. Φωτίου είχε πει την Πέμπτη ότι οι υπηρετούντες αυτή τη στιγμή είναι λιγότεροι από τις απαιτούμενες οργανικές θέσεις; Με λιγότερους και έχουμε 1.1 εκατομμύριο παραπάνω κόστος;

Δύο τινά λοιπόν υπάρχουν: Ή κάνει λάθος η Υπουργός και είναι περισσότεροι αυτή τη στιγμή από τις οργανικές θέσεις ή θα παίρνουν μικρότερους μισθούς από το 2020 (για 341 άτομα βγαίνει περίπου 250 ευρώ λιγότερα τον μήνα). Άλλη εξήγηση δεν υπάρχει εντός του υφιστάμενου μαθηματικού πλαισίου.
μικτό καθαρό μηνιαίο καθαρό διαφορά
άρθρο 35 5800000 2019 17009 11339 945 269
άρθρο 34 4700000 2020 13783 9189 766

Άρθρο 36 (Διοικητικά Συμβούλια Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας).
Ο αριθμός των μελών των ΔΣ των Κέντρων Κοινωνικής πρόνοιας δύναται να αυξηθεί από 7 σε 11. Μας εξήγησε η κ. Φωτίου ότι είναι για να μπουν όλοι οι εποπτευόμενοι φορείς αν κατάλαβα καλά; Το ερώτημα είναι: Άσχετα με το αίτημα των φορέων, είχε διαπιστώσει το Υπουργείο ότι δεν λειτουργούσαν καλά; Είναι αναγκαίο να γίνει αυτό και να κοστίσει 163 χιλ. € τον χρόνο; 163 χιλ € δεν είναι λίγα, είναι δύο καινούργια ασθενοφόρα;

Άρθρο 37 (Προσωπικό Περιφερειακών Γραφείων ΕΙΕΑΔ).
Μετά από 2.5 χρόνια που συστάθηκαν, καταργούνται από 01/01/2019 τα Περιφερειακά γραφεία του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) και το προσωπικό μεταφέρεται σε διάφορους εποπτευόμενους φορείς. Πάνε στο ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ κλπ στα πλαίσια αναδιοργάνωσης και καλώς αν είναι να αξιοποιηθούν καλύτερα. Σύμφωνα με το άρθρο επίσης, «το διάστημα που μεσολαβεί από την κατάργηση των γραφείων μέχρι την ανάληψη υπηρεσίας των υπαλλήλων στο νέο φορέα θεωρείται χρόνος πραγματικής υπηρεσίας και θα καταβάλλονται κανονικά οι αποδοχές.».

Για να μην έχουμε περιπτώσεις αργομισθιών φαντάζομαι θα έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες matching - αντιστοίχισης εργαζομένων στους νέους φορείς. Θα πρέπει λοιπόν εδώ στο άρθρο αυτό, στο 37, να μπει ένα χρονοδιάγραμμα μια προθεσμία για την ανάρτηση του Πίνακα με τις υπηρεσίες υποδοχής, έτσι ώστε να μην μεσολαβήσει μεγάλο διάστημα αδράνειας/αργομισθίας. Π.χ. να προβλεφθεί ανάρτηση πίνακα έως 10/1/2019 και 15 μέρες για εκδήλωση προτίμησης.

Εν κατακλείδι, να κλείσω λίγο πιο γενικά για το βασικό αντικείμενο του νομοσχεδίου που είναι το ασφαλιστικό μας σύστημα. Όταν έχουμε 1.3 - 1.4 εργαζόμενους ανά συνταξιούχο σήμερα κανένα σύστημα δεν είναι βιώσιμο. Όταν μάλιστα οι νέοι μισθοί είναι στα 500-600 ευρώ πώς θα χρηματοδοτούν συντάξεις των 800 ευρώ; Και εγώ έχω γονείς που αγωνιούν για το τι θα δουν στη σύνταξη τον επόμενο μήνα αλλά… αντί να έχουμε ως μονοθεματικό πεδίο συζήτησης το αν περικοπούν ή όχι οι συντάξεις (και από την κυβέρνηση και από μεγάλο κομμάτι της αντιπολίτευσης). Αντί να χτίζονται πολιτικές, δικηγορικές και δημοσιογραφικές καριέρες σε αυτό το θέμα, είναι άλλωστε ζηλευτή πελατεία οι συνταξιούχοι εκλογική, τηλεοπτική, επαγγελματική και βέβαια και ο συνδυασμός όλων μαζί… Αντί λοιπόν να τρελαίνουμε τον κόσμο με τις περικοπές ή μη των συντάξεων, ας δούμε πώς θα προσελκύσουμε επενδύσεις, για να αυξήσουμε την παραγωγή, τον πλούτο της χώρας και να δημιουργήσουμε δουλειές, ώστε να μπορεί να αιμοδοτηθεί το ασφαλιστικό σύστημα.

Και αν οι συνταξιούχοι νοιάζονται για τις συντάξεις τους, θα πρέπει πρωτίστως να ανησυχούν για το αν τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους έχουν ή βρίσκουν δουλειά, για να μπορούν με τις εισφορές τους να χρηματοδοτούν τις συντάξεις των μπαμπάδων και των παππούδων τους.

Για αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της πλειοψηφίας, μην δαιμονοποιείτε την ιδιωτική πρωτοβουλία, δουλειές δεν δημιουργούνται μόνο με προσλήψεις στο δημόσιο. Μην βαφτίζετε βολικά «νεοφιλελεύθερο» ότι δεν είναι κρατικό. Το είδαμε πρόσφατα και στο άρθρο 16 στη συνταγματική αναθεώρηση. Μην αφήνετε τις ιδεοληψίες που υπάρχουν στο χώρο σας, ευτυχώς όχι σε όλους σας, να κλωτσάνε τις ευκαιρίες που έχουμε ως χώρα.

Στην Ελλάδα πρέπει κάποια στιγμή επιτέλους να το πάρουμε απόφαση. Να κάνουμε πολιτική με το βλέμμα στις επόμενες γενιές και όχι στις επόμενες εκλογές…