14 Μαΐου, 2015

Με τόσο μειωμένες δημόσιες επενδύσεις είναι αδύνατον να έρθει η ανάπτυξη

Αδύνατον να έρθει η ανάπτυξη και να μειωθεί η ανεργία με τόσο μειωμένες δαπάνες, όσον αφορά τις δημόσιες επενδύσεις, επεσήμανε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Δράμας του Ποταμιού Κυριάκος Χαρακίδης κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Επιτροπή Ελέγχου Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού επί της τριμηνιαίας Έκθεσης.

Ομιλία Κ.Χαρακίδη στην Επιτροπή Ελέγχου Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού

Αδύνατον να έρθει η ανάπτυξη και να μειωθεί η ανεργία με τόσο μειωμένες δαπάνες, όσον αφορά τις δημόσιες επενδύσεις, επεσήμανε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Δράμας του Ποταμιού Κυριάκος Χαρακίδης κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Επιτροπή Ελέγχου Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού επί της τριμηνιαίας Έκθεσης, που συνέταξε το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2015.

Ο κ.Χαρακίδης τόνισε ότι η ανάλυση των στοιχείων δείχνει παύση πληρωμών, κατά 1,5 δις ευρώ, σε σχέση με τον προγραμματισμό του πρώτου τριμήνου. Δηλαδή, το ταμειακό πρόβλημα του Δημοσίου μεταφέρεται αυτούσιο στον ιδιωτικό τομέα. Μόνο τον μήνα Μάρτιο έχουν «κοπεί» από δαπάνες και πληρωμές, κυρίως σε προμηθευτές και επιχειρήσεις, που ζητούν Φ.Π.Α και άλλες επιστροφές φόρων, χρήματα της τάξης των 673 εκατ. ευρώ.

Έτσι δημιουργείται αυτό το μεγάλο πλεόνασμα που εμφανίζει η Κυβέρνηση αλλά πρόκειται ουσιαστικά για ένα εικονικό πλεόνασμα αλλά θα πρέπει αυτά τα χρήματα να επιστρέψουν στις πληρωμές των πολιτών, των προμηθευτών για να μπορέσει να λειτουργήσει η οικονομία.
Τέλος ο κ. Χαρακίδης επεσήμανε στον παριστάμενο υπουργό κ.Μάρδα, ότι η έκτακτη ρύθμιση των χρεών του Μαρτίου δεν απέδωσε, φέρνοντας όλα και όλα 147 εκατομμύρια ευρώ.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ.Χαρακίδη:

Σήμερα έχουμε την τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου του Προϋπολογισμού της Βουλής, έχουμε δηλαδή αριθμούς, τους οποίους δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς και τις σκέψεις και απόψεις του Γραφείου. Τα νούμερα που έχουμε και οι αριθμοί είναι αποτέλεσμα σαφέστατα των πολιτικών που εφαρμόζει η κάθε Κυβέρνηση όσο και αν ο προϋπολογισμός έχει γίνει από μια άλλη κυβέρνηση. Αυτό δεν απαγορεύει την όποια κυβέρνηση να ακολουθεί τις δικές της πολιτικές μέσα στον προϋπολογισμό ή να αλλάζει τον προϋπολογισμό. Σε αυτό νομίζω ότι συμφωνούμε.

Έχουμε τα στοιχεία του ΓΛΚ και την Έκθεση, η οποία μας λέει ότι στο σκέλος των εισροών το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού έχει μια αύξηση της τάξεως του 0,8%.

Τα καθαρά έσοδα, όμως, του Τακτικού Προϋπολογισμού θα είναι μειωμένα κατά 587 εκατ. ευρώ ή 5,3% του στόχου, το δε σύνολο των φορολογικών εσόδων είναι μειωμένο κατά 748 εκατ. ευρώ, σε ποσοστό ακόμη μεγαλύτερο, 7,4% του στόχου. Η υστέρηση οφείλεται στους άμεσους φόρους, κατά 11,7% και ειδικότερα έναντι του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, κατά 167 εκατ. ευρώ ή 9,3%, στους άμεσους φόρους προηγούμενων οικονομικών ετών, όπου η υστέρηση αγγίζει το 37%, μια πολύ σημαντική απόκλιση - νομίζω ότι είναι προφανείς οι λόγοι, έχουν αναφερθεί και από τους συναδέλφους.

Οι έμμεσοι φόροι είναι μειωμένοι, κατά 233 εκατ. ευρώ, ήτοι 4,1%, κυρίως, από ό,τι φαίνεται στην ανάλυση, από το Φ.Π.Α των πετρελαιοειδών, από λοιπές κατηγορίες, κατά 217 εκατ. ευρώ και έχουμε υπέρβαση στο φόρο από τον καπνό, κατά 44 εκατ. ή 44,3%. Θα ήθελα, εδώ, ο Υπουργός να μας ενημερώσει, γιατί έχουμε αυτή τη θετική εξέλιξη, δηλαδή, πού οφείλεται; Είναι πάρα πολύ θετικό, ότι έχουμε μια τέτοια αύξηση, αλλά δεν γνωρίζουμε το λόγο.

Όσον αφορά τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από ενεργειακά προϊόντα, έχουμε αύξηση, κατά 30 εκατ. ευρώ, οι έμμεσοι φόροι ήταν, κατά 58 εκατ., 20% χαμηλότεροι από το στόχο, ενώ τα άλλα φορολογικά έσοδα, έτσι όπως ονομάζονται, είναι 45,9% αυξημένα. Και εδώ θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον λόγο, που έχουμε αυτή τη μεγάλη αύξηση και πήγαμε στα 430 εκατ. ευρώ.

Οι επιστροφές εσόδων είναι, επίσης, αυξημένες. Τα έσοδα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που οφείλονται κυρίως στις πληρωμές της Ε.Ε., ανήλθαν στο 1.449.000 ευρώ και υπερέβησαν το στόχο, κατά 679 εκατ.. Ειδικότερα τον Μάρτιο, το σύνολο των καθαρών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθε στα 4.230, αυξημένο κατά 1,059 δις ευρώ, σε σχέση με το μηνιαίο στόχο. Η αύξηση αυτή οφείλεται, εξίσου στην αύξηση των καθαρών εσόδων του Τακτικού Προϋπολογισμού, κατά 587 εκατ. ευρώ και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, κατά 470 εκατ. ευρώ. Απλά, την επιβεβαίωση ότι, προφανώς, είναι εισροές από το ΕΣΠΑ, από την Ε.Ε..

Όσον αφορά στις δαπάνες, τα στοιχεία δείχνουν, ότι οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 12.522 δις και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,5 δις περίπου, έναντι του στόχου των 14 δις.. Ειδικότερα, όμως, οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 11,98 δις ευρώ, μειωμένες κατά 1,33 δις ευρώ, έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα, κατά 130 εκατ. ευρώ.

Θέλω να ρωτήσω τον κ. Υπουργό το εξής: τα χρήματα, τα οποία, ήταν να πληρωθούν, ως προκαταβολή για την ανακατασκευή των αεροπλάνων, έχουν πληρωθεί; Συμπεριλαμβάνονται; Όχι. Έχουν πληρωθεί, μετά την τριμηνία, ήδη δηλαδή; Θα ήθελα να ξέρω, πόσα είναι τα χρήματα της προκαταβολής, που πληρώθηκε και εάν γνωρίζετε, πότε είναι η δεύτερη δόση που πρέπει να πληρώσουμε και πόσα είναι τα χρήματα;
Οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, κατά 270 εκατ. ευρώ, ποσοστό 2,2%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 32 εκατ. ευρώ για δαπάνες εκλογών, 17 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας και 78 εκατ. ευρώ αποδόσεις στην Ε.Ε..

Θέλω να θέσω και εδώ ένα ερώτημα. Τι επιστροφές είναι αυτές οι αποδόσεις προς την Ε.Ε.; Γιατί, βλέπουμε ότι και, μέσω του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, προγραμματίζονται περίπου 1,3 δις ανακτήσεις από την Ε.Ε. και πρέπει να γνωρίζουμε, που εντάσσονται τα 78 εκατ. ευρώ.

Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού, λοιπόν, Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν σε 542 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 178 εκατ. και μειωμένες κατά 376 εκατ. ευρώ, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Εδώ μπαίνει το ερώτημα, πώς είναι δυνατόν με τόσο μειωμένες δαπάνες, όσον αφορά τις δημόσιες επενδύσεις, εμείς να περιμένουμε ότι θα επανεκκινήσει η οικονομία και ότι θα έρθει σιγά - σιγά η ανάπτυξη στον τόπο μας, προκειμένου να αρχίσει να μειώνεται και η ανεργία. Θέλουμε να πιστεύουμε, φυσικά, ότι το δεύτερο τρίμηνο θα είναι πολύ καλύτερο και ίσως το δεύτερο εξάμηνο να είναι ακόμη καλύτερο, με βάση και τα λεγόμενα της Κυβέρνησης.

Η ανάλυση, λοιπόν, των στοιχείων δείχνει - με τα στοιχεία του Μαρτίου, που μας δίνει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής - παύση πληρωμών, κατά 1,5 δις ευρώ, σε σχέση με τον προγραμματισμό του πρώτου τριμήνου. Δηλαδή, το ταμειακό πρόβλημα του δημόσιου μεταφέρεται αυτούσιο στον ιδιωτικό τομέα. Μόνο τον μήνα Μάρτιο έχουν «κοπεί» από δαπάνες και πληρωμές, κυρίως σε προμηθευτές και επιχειρήσεις που ζητούν Φ.Π.Α και άλλες επιστροφές φόρων, χρήματα της τάξης των 673 εκατ. ευρώ.

Το Υπουργείο Οικονομικών, έτσι και αλλιώς, το ομολογεί και λέει σε ανακοίνωσή του, ότι καθυστερεί σκόπιμα τις πληρωμές των υποχρεώσεών του, τονίζοντας πως οι χαμηλότερες δαπάνες οφείλονται κυρίως στην αναδιάρθρωση. Διαβάζω ακριβώς τη δήλωσή του «..του ταμειακού προγραμματισμού, με βάση τις επικρατούσες ταμειακές συνθήκες. Εκτιμάται ότι μετά την ομαλοποίηση των ταμειακών συνθηκών, οι δαπάνες θα επανέλθουν σε επίπεδα των στόχων του Προϋπολογισμού και αυτό ευχόμαστε όλοι μας». Το κόστος δανεισμού, όμως, του Δημοσίου, δηλώνετε, ότι έχει αυξηθεί σημαντικά. Δηλαδή, οι τόκοι είναι αυξημένοι, στο πρώτο τρίμηνο, περίπου στα 250 εκατ. ευρώ.

Η ερώτηση, που μπαίνει εδώ, κύριε Υπουργέ και θέλω να μου απαντήσετε - γιατί είναι προφανώς από τα επιπλέον έντοκα γραμμάτια, τα οποία εκδίδει το Δημόσιο, οι ανάγκες που χρειάζεται κάθε εβδομάδα να καλύπτετε - η πρόβλεψη του έτους, ποια είναι; Διότι, εάν το πρώτο τρίμηνο είναι 250 εκατ. και ακολουθεί ανοδική πορεία, τότε σαφέστατα καταλαβαίνουμε όλοι, ιδίως οι έχοντες σχέση με τα οικονομικά, ότι αυτό εκτροχιάζει ακόμη περαιτέρω την κατάσταση και θα την έχουμε και μέχρι το τέλος του έτους.

Επίσης, με την υπερσυμπίεση των δαπανών εκτοξεύεται το πρωτογενές πλεόνασμα στα 1,732 δις ευρώ. Προσέξτε, 15 φορές πάνω από το στόχο, που είχαμε στον Προϋπολογισμό. Ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα ήταν 119 και είμαστε στο 1,732. Εδώ, θέλουμε να πιστεύουμε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα, αφού είναι και στόχος της Κυβέρνησης, θα προσαρμοστεί προς τα κάτω και στα δεδομένα, τα οποία λέει η Κυβέρνηση, προκειμένου το ποσό αυτό, που εικονικά τώρα φαίνεται τόσο μεγάλο, στο τέλος να καταλήξει να είναι μικρότερο και τα χρήματα να πάνε σε πληρωμές των πολιτών, των προμηθευτών, που έχουν να λαμβάνουν από το Δημόσιο και έτσι να έχουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα, όσον αφορά την επιχειρηματικότητα.
Τα φορολογικά έσοδα του πρώτου τριμήνου είναι 700 εκατ. κάτω από τον στόχο.

Η υστέρηση του τακτικού προϋπολογισμού υπερκαλύπτεται βέβαια, μόνο και αποκλειστικά, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, όπως επιβεβαιώσατε πριν. Είναι χρήματα του ΕΣΠΑ, τα οποία θα πρέπει σε κάποια στιγμή να αποδοθούν στους δικαιούχους τους, γιατί αυτή τη στιγμή τα πήρατε μεν, αλλά η επιχείρηση που έχει κάνει μια επένδυση και δεν τα παίρνει, ο φορέας που έχει κάνει μια επένδυση και περιμένει να πληρώσει τον εργολάβο ή τον όποιο έχει να λαμβάνει, είναι ξεκρέμαστος και αυτό οδηγεί σε ασφυξία την αγορά.

Η έκτακτη ρύθμιση των χρεών του Μαρτίου έφερε όλα και όλα 147 εκατομμύρια ευρώ. Δεν απέδωσε, αφού συνολικά στο πρώτο τρίμηνο οι εισπράξεις οφειλών από φόρους παρελθόντων ετών ήταν κατά 400 εκατομμύρια ευρώ χαμηλότερες από τα προσδοκώμενα έσοδα. Οι εισπράξεις παλαιών και νέων φόρων κατέρρευσαν και τον Μάρτιο άνοιξε τρύπα 327 εκατομμύρια από τον Φ.Π.Α.. Εδώ θα μου επιτρέψετε, να κάνω μια σύγκριση με μια απόφαση την οποία λάβατε τον Ιανουάριο. Αποφασίσατε να μην πληρωθεί ο Φ.Π.Α., να πάρει αναστολή πληρωμής ένα μήνα πίσω. Προσέξτε, ο Φ.Π.Α. του Δεκεμβρίου, όπου είναι ο πιο βαρύς μήνας, γιατί τότε δουλεύουν οι επιχειρήσεις και ίσως αυτός ο μήνας θα έπρεπε θα πληρωθεί, γιατί οι επιχειρήσεις είχαν τζιράρει το Δεκέμβριο. Η μεταφορά στον Φεβρουάριο, όπου θα ήταν η οικονομική δυσπραγία μεγαλύτερη και θα έπρεπε να πληρώσει 2,5 φορές περισσότερο φόρο, ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα.

Θέλω να κάνω μια ερώτηση στον κ. Υπουργό. Η πρόβλεψη για καταπτώσεις με εγγυήσεις του δημοσίου στις ιδιωτικές επιχειρήσεις ξεχωριστά και στις ΔΕΚΟ, ποια είναι για το 2015; Επίσης, θέλω να πω ότι θα πρέπει εκ των πραγμάτων, εκ των στοιχείων και της έκθεσης την οποία ανέλυσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής πάρα πολύ παραστατικά και συμφωνώ μαζί του στα περισσότερα, προκύπτει ότι θα πρέπει στον έντιμο συμβιβασμό, στον οποίο θα προχωρήσει η κυβέρνηση οσονούπω και βλέπουμε ότι μάλλον θα ευοδωθεί, θα πρέπει να προβλέπεται, τουλάχιστον λεκτικά, η αναγκαία συνθήκη, η οποία στη μεγάλη συμφωνία που θα έρθει το καλοκαίρι ή το φθινόπωρο, να μπει μέσα και η αναδιάρθρωση του χρέους μας είτε αυτό λέγεται επιμήκυνση είτε λέγεται σε επιτόκιο όσο μπορεί να μειωθεί ακόμη είτε ακόμη και σε μείωση του χρέους μας.

Θα κάνω δύο παρατηρήσεις, όσον αφορά τον κ. Λιαργκόβα. Είπατε ότι ανάπτυξη χωρίς μεταρρυθμίσεις δεν είναι βιώσιμη είτε με τις καινούργιες βέλτιστες πρακτικές είτε με ξεπερασμένες. Χθες άκουσα τον συνάδελφο τον κ. Λαπαβίτσα, να λέει ακριβώς το αντίθετο. Είπε, μάλιστα, ότι όποιος λέει ότι με μεταρρυθμίσεις θα έρθει η ανάπτυξη, είναι ανοησίες. Εδώ πρέπει να δούμε τελικά τι χρειαζόμαστε, αν πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις και ποιες μεταρρυθμίσεις, ίσως με την έννοια των βέλτιστων πρακτικών. Η ευθύτητα με την οποία τοποθετηθήκατε, μου άρεσε πάρα πολύ. Θα πρέπει, λοιπόν, να έχουμε πολύ ευθέως τις προτάσεις - απόψεις όσον αφορά την ανάπτυξη της χώρας, τι βλέπετε εσείς, να δούμε τις προτάσεις και τις απόψεις σας όσον αφορά τα έσοδα, από πού πρέπει να έρθουν. Κάνατε αναφορά στους έχοντες και κατέχοντες. Αυτό το ακούγαμε 20 - 30 χρόνια πριν, επί ΠΑ.ΣΟ.Κ., και συμφωνούσαμε τότε όλοι. Σήμερα, οι έχοντες και κατέχοντες λέτε ευθέως ότι δεν πληρώνουν και πρέπει να πληρώσουν, αυτό αντιλήφθηκα εγώ. Θέλω να το έχω από εσάς ως πρόταση, τι λέτε εσείς εν πάση περιπτώσει. Έχετε κάνει μια πάρα πολύ ωραία έκθεση και την αναπτύξατε πάρα πολύ ωραία, να δούμε τελικά που είμαστε.

Τέλος, επειδή αναφερθήκατε στη ζάχαρη για τα 30 εκατ., σε ποιον κωδικό της ζάχαρης κολλάει, δεδομένου ότι τα χρήματα τα οποία έχουν παρθεί είναι από την εταιρία Α.Τ.Ε. υπό εκκαθάριση, που κάνει την εκκαθάριση. Αυτό τουλάχιστον δηλώνετε και στην Βουλή. Και χθες αυτή την αναφορά έκανα και εγώ. Και μάλιστα είπα, αφού πήραμε τα χρήματα από την Α.Τ.Ε. υπό εκκαθάριση, γιατί πήραμε μόνο 30 και τα 320 τα δώσαμε στο Τ.Χ.Σ. και δεν πήραμε 60, 70, αφού χρειάζεται 20 εκατομμύρια η ζάχαρη για να σωθεί, όπως μας δηλώνουν οι φορείς της. Γιατί αντί για 30, δεν πήραμε 50, 60, 70 αφού ήταν από την Α.Τ.Ε. υπό εκκαθάριση, προκειμένου η εταιρία να προχωρήσει απρόσκοπτα στην λειτουργία της;

*Ο Κυριάκος Χαρακίδης είναι βουλευτής Δράμας

14 Μαΐου 2015