26 Ιανουαρίου, 2016

Μαθήματα κομματικοποίησης από ΣΥΡΙΖΑ σε Διευθυντές Εκπαίδευσης

Γιώργος Μαυρωτάς

Κανείς δεν εκπλήσσεται από τα αποτελέσματα για την εκλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης, καθώς από ότι φαίνεται λίγο πριν την επικύρωση των πινάκων, «σαρώνουν» τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ανά την επικράτεια, τα οποία κατόρθωσαν να «πρωτεύσουν».

Μάλιστα, η «επιτυχία» των προωθούμενων και φίλα προσκείμενων προς την κυβέρνηση υποψηφίων έγινε και με ανατροπή στο 3ο «ημίχρονο»… στο τελευταίο στάδιο της αξιολόγησης, την περίφημη συνέντευξη! Ναι, αυτή τη συνέντευξη, που τον προηγούμενο Μάιο σύσσωμος ο ΣΥΡΙΖΑ κατακεραύνωνε και κατηγορούσε ως αμαρτωλή και η οποία πλέον, δια μέσω βοσκήσιμων γαιών, έχει αγιοποιηθεί καθότι τώρα στην επιτροπή αξιολόγησης προεδρεύει ο κομματικός Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης.

Οι αντιδράσεις των ανθυποψηφίων για τα τελικά αποτελέσματα πολλές, αφού υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες υποψήφιοι με διαφορά τουλάχιστον 3-4 θέσεων συνολικά από τα πρώτα δύο στάδια, αναρριχήθηκαν πρώτοι στην κατάταξη μετά τη μοριοδότηση της συνέντευξης. Και βέβαια, αυτό δεν θα ήταν αξιοπερίεργο, εάν στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων οι τελικώς πρωτεύσαντες υποψήφιοι δεν ήταν στελέχη ή φίλα προσκείμενοι στον ΣΥΡΙΖΑ.

Προφανώς, η κυβέρνηση απρόσκοπτα συνεχίζει και δια μέσω των τοπικών κομματικών οργανώσεών της, αλλά και τοπικών βουλευτών, την πλήρη κομματικοποίηση του δημοσίου και ειδικά του χώρου της εκπαίδευσης, μένοντας πιστή στην τακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

Το ζήτημα των περίεργων ανατροπών και αλλαγών των αποτελεσμάτων κατάταξης των υποψηφίων Διευθυντών Εκπαίδευσης μετά τη συνέντευξη, έφερε στη Βουλή με ερώτησή του προς τον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Φίλη, ο βουλευτής και υπεύθυνος Παιδείας του Ποταμιού, κ. Γιώργος Μαυρωτάς.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς: Τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

ΘΕΜΑ: «Κρίσεις Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»

Σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 46 του Ν. 4351/2015 (ΦΕΚ Α’ 164) όπως αυτό αντικατέστησε την περίπτωση β’ της παραγράφου 4 του άρθρου 19 του Ν. 4327/2015 (ΦΕΚ Α’ 50), η επιλογή και τοποθέτηση των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πραγματοποιείται, ακολουθώντας την αλληλουχία 3 σταδίων: α) τη μοριοδότηση με βάση τα μετρήσιμα αντικειμενικά προσόντα, β) τη μυστική ψηφοφορία από το σώμα των Διευθυντών και Υποδιευθυντών σχολικών μονάδων, και γ) τη συνέντευξη των υποψηφίων από το αρμόδιο περιφερειακό συμβούλιο επιλογής.

Κατά την εξέλιξη της διαδικασίας επιλογής των Διευθυντών Εκπαίδευσης επαληθεύθηκαν πολλές από τις ανησυχίες τις οποίες εκ των προτέρων είχαμε διατυπώσει ως Ποτάμι αλλά και πολλά στελέχη της εκπαίδευσης και αντίστοιχα Ενώσεις Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, ότι στο προβλεπόμενο σύστημα κρίσης έχοντας ως τελευταίο στάδιο τη συνέντευξη, ελλοχεύει ο κίνδυνος αμφισβήτησης ή και διαβλητότητας.

Συγκεκριμένα και εν όψει της οριστικοποίησης των πινάκων μετά την εκδίκαση των εντάσεων, και την κύρωσή τους από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων έως τις 29 Ιανουαρίου 2016, σε πολλές περιπτώσεις θέσεων Διευθυντών Εκπαίδευσης υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες υποψηφίων διότι η βαθμολογία της τελικής συνέντευξης ανέτρεψε άρδην τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα κατάταξης των υποψηφίων. Μάλιστα αναφέρονται παραδείγματα στα οποία υποψήφιοι με διαφορά τουλάχιστον 3-4 θέσεων αναρριχήθηκαν πρώτοι στην κατάταξη μετά τη βαθμολογία και τη μοριοδότηση της συνέντευξης. Και βέβαια αυτό δεν θα ήταν αξιοπερίεργο εάν στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων οι τελικώς πρωτεύσαντες υποψήφιοι δεν ήταν στελέχη ή φίλα προσκείμενοι στον ΣΥΡΙΖΑ.

Ταυτόχρονα διαφαίνεται ότι σε αρκετές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης οι πρώτοι στους πίνακες είναι στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, κάτι το οποίο δεν αποκλείει προφανώς ούτε αναιρεί την αξιοσύνη και ικανότητά ορισμένων εξ αυτών, παρόλα αυτά όμως δεν μπορεί να αγνοηθεί ότι υπήρξε προβολή και προώθησή τους μέσω των τοπικών κομματικών οργανώσεων και άλλων θεσμικών φορέων του ΣΥΡΙΖΑ στους κατά τόπους νομούς.

Επειδή ο χώρος της διοίκησης της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αποτελεί φέουδο της εκάστοτε Κυβέρνησης, αλλά τουναντίον πεδίο για την ανάδειξη άξιων και ικανών στελεχών τα οποία θα οδηγήσουν στο σωστό δρόμο την εκπαίδευση προς όφελος της κοινωνίας.

Επειδή για ακόμη μία φορά όπως και στους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης γινόμαστε μάρτυρες της προσπάθειας των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να αλώσουν τον χώρο της εκπαίδευσης με μόνο κριτήριο την κομματική ταυτότητα, επαναλαμβάνοντας τις τακτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

Και επειδή το Ποτάμι, υποστηρίζει πως η επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης όπως και όλων των στελεχών σε όλες τις βαθμίδες διοίκησης της εκπαίδευσης, πρέπει να γίνεται σύμφωνα με ένα δίκαιο και αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης και με βάση ένα πλαίσιο συγκεκριμένων και αντικειμενικών κριτηρίων το οποίο θα εξετάζει και θα επιλέγει τους πιο άξιους και ικανούς και δεν θα «προωθεί» αναγκαστικά και καθ’ υπέρβαση τα κομματικά στελέχη κάθε κυβέρνησης.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Θεωρείται δόκιμο να έπεται η συνέντευξη των υποψηφίων Διευθυντών Εκπαίδευσης, εκείνων των διαδικασιών α) της μοριοδότησης με βάση τα μετρήσιμα-αντικειμενικά κριτήρια και προσόντα, και εν συνεχεία β) της μυστικής ψηφοφορίας;

2) Αποκλείετε τυχόν επηρεασμό ή ειδική μεταχείριση από μέλη των περιφερειακών συμβουλίων επιλογής των Διευθυντών Εκπαίδευσης με δεδομένο ότι ο Πρόεδρος αυτών, είναι ο κομματικά διορισμένος Περιφερειακός Διευθυντή Εκπαίδευσης;

3) Σε πόσες περιπτώσεις (αριθμητικά) ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια) ανά περιφέρεια, επήλθε ανατροπή της κατάταξης των υποψήφιων Διευθυντών Εκπαίδευσης μεταξύ του 2ου και του τελευταίου σταδίου, της συνέντευξης;

4) Πόσες ενστάσεις κατατέθηκαν επί των καταρτιζόμενων πινάκων για τις θέσεις των Διευθυντών Εκπαίδευσης συνολικά, και πόσες από αυτές αφορούσαν τη διαδικασία και τη μοριοδότηση της συνέντευξης; Οι υποψήφιοι είχαν πρόσβαση στο απομαγνητοφωνημένο κείμενο της συνέντευξης;

5) Προτίθεστε να επανεξετάσετε τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, ως προς το ορθότερο και αντικειμενικότερο των διαδικασιών και των κριτηρίων αξιολόγησης;

Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής