15 Δεκεμβρίου, 2015

«Οι νόμοι δεν είναι φέιγ βολάν»

Σπύρος Δανέλλης

Στην ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Ηρακλείου και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, με αφορμή το πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι νόμοι δεν είναι φέιγ βολάν. Πρέπει να σταματήσετε να κρύβετε πίσω από ευφάνταστους ή πολύπλοκους τίτλους διατάξεις και άρθρα, που καμία σχέση δεν έχουν με το κύριο θέμα του νομοσχεδίου, το οποίο συζητούμε κάθε φορά.

Είναι όλες οι διατάξεις που καλούμαστε να ψηφίσουμε μνημονιακές υποχρεώσεις; Η μήπως χρησιμοποιείτε τις μνημονιακές μας υποχρεώσεις, σαν ένα ιδιότυπο δούρειο ίππο, προκειμένου να κρύψετε την ουσιαστική σας αδυναμία για πραγματικές μεταρρυθμίσεις;

Κοντά στις διατάξεις για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, για το μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και το clawback του Υπουργείου Υγείας, που αποτελούν πράγματι μνημονιακές υποχρεώσεις, φέρνετε λάθρα διατάξεις για την αμπελουργική παραγωγή, για την χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης, για τις νέες δομές του ΕΣΠΑ, αλλά και για τις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων.

Ζητήματα που ουδεμία σχέση έχουν με τα όσα επιτάσσει η συμφωνία του Αυγούστου. Για πολλοστή φορά μας φέρνετε ένα νομοσχέδιο κουρελού. Ένα νομοσχέδιο χωρίς συνοχή, χωρίς αρχή, μέση και τέλος. Ένα σχέδιο νόμου που αποδεικνύει προχειρότητα και ανεπάρκεια αφενός, αλλά και την εμμονή σας σε πρακτικές ξεπερασμένες του παρελθόντος.

Δεν θα κουραστώ να το επαναλαμβάνω και λυπούμαι βαθιά, αλλά επαναλαμβάνομαι γιατί και εσείς επαναλαμβάνεστε δυσάρεστα. Έχετε χάσει πραγματικά την αίσθηση του μέτρου σε ό,τι αφορά την καλή νομοθέτηση. Αρχές οι οποίες θεωρούνταν κεκτημένες από το Κοινοβούλιο για δεκαετίες, πετάχτηκαν στο καλάθι των αχρήστων, τα χρόνια της κρίσης.

Δικαίως ως αξιωματική αντιπολίτευση το αναδεικνύατε ως μείζονος σημασίας πριν τον Ιανουάριο του 2015. Έκτοτε τι πάθατε; Τα κατεπείγοντα νομοσχέδια, όπως το συζητούμενο, η βροχή άσχετων τροπολογιών και οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου κοντεύουν να ακυρώσουν την ίδια την λειτουργία του Κοινοβουλίου, ως νομοθετικού οργάνου. Δεν μπορούμε να νομοθετούμε συνεχώς με «την ψυχή στο στόμα».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα γυρίζουμε, πράγματι, σελίδα στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Υποδεχόμαστε με όλες τις τιμές στην εγχώρια αγορά τα ξένα funds – τα γνωστά σε όλους «κοράκια». Αυτά για τα οποία, εσείς, παλαιότερα διαρρηγνύατε τα ιμάτιά σας. Πού πήγαν τα «επικο-λυρικά» ξεσπάσματά σας;

Και βεβαίως δεν υποστηρίξαμε ποτέ εμείς ως Ποτάμι την προστασία όλων των κόκκινων δανείων. Εκείνων μάλιστα που έγιναν κόκκινα, μετά τα περί σεισάχθειας, δικά σας ιδεολογήματα. Η εκχώρηση προβλέπεται ότι θα γίνει γρήγορα. Με συνοπτικές διαδικασίες.

Διαδικασίες, που όσοι θέλουν να κάνουν κάτι πραγματικά παραγωγικό ή δημιουργικό σ’ αυτόν τον τόπο δεν μπορούν καν να διανοηθούν. Μέσα σε είκοσι μόλις μέρες και μόλις με 100.000 ευρώ, ένα distress fund, θα παίρνει στα χέρια του τις τύχες δεκάδων χιλιάδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Ο χρόνος είναι πραγματικά ελάχιστος. Αλήθεια, πιστεύετε πως οι τράπεζες μετά την προβληματική ανακεφαλαιοποίηση θα δεχτούν να πουλήσουν έχοντας ζημιές; Υπεύθυνη για την όλη διαδικασία θα είναι η Τράπεζα της Ελλάδος. Διαβάζοντας όμως την παρ. 9 του άρθρ. 1 αναρωτιέμαι.

Αν η Τράπεζα της Ελλάδος διαπιστώσει ότι η ίδρυση της εταιρίας ή η εξαγορά συμμετοχής σε αυτή υποκρύπτει ή αποσκοπεί στη νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, δεν θα έπρεπε να ενημερώσει άμεσα τους αρμόδιους φορείς για τις δραστηριότητες αυτές, π.χ. δικαστήρια, ΣΔΟΕ, κλπ; Προφανώς.

Έχει ωστόσο τις αρμοδιότητες, την απαιτούμενη εμπειρία διαχείρισης ή την κατάλληλη τεχνογνωσία, αλλά και το προσωπικό ώστε να ανταπεξέλθει σε τέτοιες καταστάσεις; Στο Άρθρο 3 στην παρ. 9 μας λέτε ότι οι συμβάσεις πώλησης και μεταβίβασης απαιτήσεων που αφορούν κόκκινα δάνεια καταναλωτικά ή στεγαστικά α΄ κατοικίας ή προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα ανασταλούν μέχρι 15/02/2016.

Σε σχέση τώρα με τις διατάξεις που αφορούν το ενιαίο μισθολόγιο.
Είναι προφανές ότι δεν ανακαλύπτετε τον τροχό. Ο ν. 4024/2011 προσέφερε όλο το νομικό πλαίσιο. Έλλειψη πολιτικής βούλησης υπήρχε τότε, έλλειψη πολιτικής βούλησης υπάρχει και τώρα.

Και πολύ φοβάμαι ότι στην περίπτωσή σας δεν πρόκειται μόνο για έλλειψη πολιτικής βούλησης, αλλά για γενικότερη αλλεργία στην έννοια της αξιολόγησης. 4 χρόνια μετά, δεν έχετε κανένα σχέδιο να προτείνετε για το πώς θα μπορούσε να γίνεται μια αξιόπιστη αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, για το ποια κίνητρα, αλλά και για το ποια αντι-κίνητρα θα μπορούσαν να δοθούν.

Πρέπει να ξεχωρίσουμε την αξιολόγηση των υπαλλήλων, από την ενοχοποίησή της ως εργαλείο τιμωρητικό. Έτσι, λοιπόν, προκειμένου κάποιος υπάλληλος να «υπερβεί εαυτόν» και να προσφέρει πραγματικά στην δημόσια διοίκηση, τι κίνητρα του δίνετε;

Με τι αξιολόγηση θα τον κρίνετε; Με το άρθρο 16 προβλέπεται ότι ενώ το επίδομα θέσης για όλους ανεξαιρέτως τους προϊσταμένους τμημάτων ορίζεται στο ποσό των 290 ευρώ, δηλαδή αυξάνεται κατά 50 ευρώ, ειδικά για τους προϊσταμένους τμημάτων των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών των Νοσοκομείων μειώνεται στο ποσό των 150 ΕΥΡΩ, που ισοδυναμεί με μείωση της τάξης του 40%.

Αλήθεια πιστεύετε πως η δουλειά ενός νοσηλευτή είναι μικρότερης αξίας, από τη δουλειά ενός διοικητικού υπαλλήλου ενός Νοσοκομείου; Στις προβλέψεις του άρθρ. 28 θα πρέπει να προστεθεί η εξαίρεση των επιδομάτων Eurocontrol προς τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, αφού τα πλεονάζοντα ποσά θα επιστραφούν στο Eurocontrol.

Εξάλλου, αυτό προβλέπεται βάσει των κανονισμών 390-391/2013 και του γενικότερου νομοθετικού πλαισίου για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό.

Μαθαίνουμε από το άρθρο 22, ότι οι υπηρετούντες στο Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ), δηλαδή οι άμεσοι συνεργάτες του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, εξαιρούνται από το μισθολόγιο.

Εμείς να καταλάβουμε τις ειδικές συνθήκες λειτουργίας του ΣΟΕ και τη βαρύτητα του έργου του. Υπάρχουν όμως πολλοί αντίστοιχοι τομείς στο Δημόσιο. Τι γίνεται με αυτούς;

Και ανοίγοντας μια τρύπα, τι θα γίνει σε περίπτωση προσφυγών άλλων ειδικών τομέων; Τι ισοδύναμα θα ψάχνουμε τότε; Ειδική αντιμετώπιση της εξέλιξης των συνεργατών των Υπουργών, νομίζω ότι είναι σκανδαλώδης και θα έπρεπε να αποσυρθεί.

Δεν ξέρω σε τι άλλο αποσκοπεί πέραν της τακτοποίησης – με τρόπο όμως εξόφθαλμα σκανδαλώδη – των δικών μας παιδιών. Και οι αυξήσεις που δίνετε, ποιους άραγε θα επιβαρύνουν; Προφανώς, κάποιους έξω από την ιερή αγελάδα του δημοσίου…

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Όλοι ξέρουμε πως είναι αναγκαία η επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων στη χώρα. Γιατί όμως έρχεται σε ένα νομοσχέδιο που αφορά τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας;

Μήπως στη θέση αυτής της διάταξης, ή στις ρυθμίσεις που προβλέπουν νέες, παράλληλες και εν πολλοίς άχρηστες δομές για την εκ νέου ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ θα έπρεπε να υπάρχουν διατάξεις πολύ σοβαρότερες για τον ΑΔΜΗΕ και το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας τις οποίες και πάλι αναβάλετε για κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον;

Γιατί αφήνετε ανοικτές εκκρεμότητες; Από την άλλη, γιατί θα πρέπει να δοθούν αυτές οι νέες δομές για το ΕΣΠΑ, ως προσωπικό «δωράκι» σε κάθε Υπουργό;

Ξέρουμε ότι διαχρονικά παρατηρείται δυστοκία στην αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων. Για πολλούς λόγους και όχι μόνο για λόγους διοικητικής ανεπάρκειας και γραφειοκρατίας, αλλά και γιατί ποτέ δεν ιεραρχήσαμε, ποτέ δεν σχεδιάσαμε συνολικά τους ευρωπαϊκούς πόρους, προκειμένου να επιτύχουμε την προστιθέμενη αναπτυξιακή αξία, που αποτελεί και την φιλοσοφία αυτών των κονδυλίων.

Με την ευκαιρία των σχετικών με την αμπελουργία διατάξεων, που έρχονται ως κομήτης. Αν θέλετε πραγματικά να νοικοκυρέψετε έναν δυναμικό, αλλά και εξαιρετικά προβληματικό τομέα γιατί δεν ξεκινάτε με την κωδικοποίηση των υπαρχουσών διατάξεων;

Υπάρχει εν ισχύ νομοθεσία που ξεκινάει από το 1969 και φτάνει μέχρι σήμερα. ΒΔ, ΠΔ, ΚΥΑ που ισχύουν παράλληλα με τη μία να καταργεί μόνο άρθρα της άλλης. Στις 27/10/2015 εκδόθηκαν 2 ΦΕΚ [Β' 2322 και 2323] με 4 ΚΥΑ για θέματα οίνων και οινοποίησης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Δεν θα μπορούσα, κλείνοντας, να μην σχολιάσω την απίστευτη στάση του κ. Σπίρτζη χθες, όπου νόμιζα πως δεν ακούω καλά. Δήλωνε απόλυτη ιδεολογική διαφωνία με τις συμφωνίες των προκατόχων του για την παραχώρηση χρήσης των αερολιμένων, που όμως τελικά υπέγραψε.

Είχα την εντύπωση ότι και ήσσονος σημασίας διαφωνίες ενός Υπουργού, τον οδηγούν στην αξιοπρεπή παραίτηση. Και πραγματικά διερωτώμαι, στην κυβέρνηση της Αριστεράς, πόση ακόμη απαξίωση μας περιμένει στον κατήφορο προς την τέλεια παρακμή;

Πέραν όμως των ηθικών και πολιτικών ζητημάτων, νομίζω ότι έτσι ναρκοθετείτε ο ίδιος, το εξαιρετικά προβληματικό κλίμα το οποίο προσπαθείτε κατά τα λοιπά να ενισχύσετε, για την επενδυτική άνοιξη που έχει ανάγκη η χώρα.

Ευχαριστώ.