22 Σεπτέμβριος, 2017

Η ελλιπής θέσπιση νόμων δημιουργεί οικονομικά προβλήματα σε ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες πολιτών

Σπύρος Δανέλλης

Ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών

Ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου με το Ποτάμι, Σπύρος Δανέλλης, προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με το οικονομικό πρόβλημα που δημιουργεί σε ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες πολιτών η ελλιπείς θεσμοθέτηση νόμων και η κακή εφαρμογή τους.

Συγκεκριμένα, στον ν. 4445/2016, προβλέφθηκε το έκτακτο επίδομα που δόθηκε στους συνταξιούχους δικαιούχους, να είναι αφορολόγητο, ακατάσχετο και να μην συμψηφίζεται με χρέη. Τον απαραίτητο όρο ότι «το έκτακτο βοήθημα δεν πρέπει να προσμετρηθεί στα εισοδηματικά κριτήρια για την χορήγηση της έκπτωσης που αναλογεί στον ΕΝΦΙΑ» την ξέχασαν.

Επίσης, οι πολίτες που ανήκουν στις ομάδες: άνω των 70 ετών, βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, παρουσιάζουν βαριές αναπηρίες σε ποσοστό 80% και άνω, είναι κάτοικοι τουριστικών περιοχών κάτω των 500 κατοίκων ή κάτοικοι τουριστικών νησιών με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να καταβάλουν επιβαρύνσεις στους φορείς είσπραξης, για πληρωμή ΕΝΦΙΑ, φόρου εισοδήματος κ.λ.π σε αντίθεση με τα όσα προβλέπει ο ν. 2435/2017.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Προς τον Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: «Η ελλιπείς θέσπιση νόμων δημιουργεί οικονομικά προβλήματα σε ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες πολιτών ».

1) Με το ν. 4445/2016 θεσμοθετήθηκε η καταβολή του έκτακτου βοηθήματος - χωρίς να περιλαμβάνει περιουσιακά και κοινωνικά κριτήρια- που δόθηκε στους συνταξιούχους τον περασμένο Δεκέμβριο.

Ο νόμος πέραν των άλλων προβλέπει ότι το έκτακτο αυτό βοήθημα είναι αφορολόγητο, ακατάσχετο και δεν συμψηφίζεται με χρέη.

Πουθενά όμως δεν αναφέρει ότι δεν θα μετράει στον υπολογισμό των εκπτώσεων και απαλλαγών του ΕΝΦΙΑ.
Αποτέλεσμα είναι τα χρηματικά ποσά που έλαβαν οι δικαιούχοι από το έκτακτο βοήθημα που τους χορηγήθηκε, να προσμετρηθεί στα εισοδηματικά κριτήρια και ως εκ τούτου να μην εντάσσονται στην έκπτωση 50% - 100% στον ΕΝΦΙΑ.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της χορήγησης απαλλαγής ΕΝΦΙΑ στους συνταξιούχους που πήραν το βοήθημα ήταν:
1) «όπως έχει διευκρινιστεί (βλ. ΠΟΛ.1094/2015), χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση από το Δημόσιο, ή από άλλους δημόσιους φορείς, τα οποία δεν έχουν τα εννοιολογικά γνωρίσματα του εισοδήματος, δηλαδή δεν υπάρχει περιοδικότητα και μόνιμη πηγή προέλευσης, δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος και ως εκ τούτου δεν συνιστούν εισόδημα».

2) «σε περίπτωση διαπίστωσης οικονομικής αδυναμίας πληρωμής του ΕΝΦΙΑ  προβλέπεται η χορήγηση εκπτώσεων από το φόρο αυτό, λαμβανομένου υπόψη του συνολικού φορολογητέου οικογενειακού εισοδήματος του προηγούμενου φορολογικού έτους. Στο συνολικό φορολογητέο εισόδημα συμπεριλαμβάνονται και εισοδήματα που απαλλάσσονται του φόρου ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο, δεν περιλαμβάνονται όμως ποσά που δεν συνιστούν εισόδημα (βλ. ΠΟΛ. 1212/2015)».

3) «δεδομένου ότι η εφάπαξ οικονομική ενίσχυση του ν. 4445/2016 δεν έχει  περιοδικότητα και μόνιμη πηγή προέλευσης, δεν συνιστά εισόδημα. Συνεπώς, δεν συνυπολογίζεται στο συνολικό φορολογητέο εισόδημα για σκοπούς ΕΝ.Φ.Ι.Α».

Η ΑΑΔΕ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι το κενό αυτό στην νομοθέτηση θα το καλύψει, κάνοντας νέα εκκαθάριση σε αυτούς που έλαβαν το έκτακτο βοήθημα, για μείωση του ΕΝΦΙΑ.

Τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια καταβολής της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ έως (30/09/2017), καθιστούν εξαιρετικά δύσκολή την νέα εκκαθάριση και τον προσδιορισμό του νέου χρηματικού ποσού που θα προκύψει, με αποτέλεσμα οι πολίτες να κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με το εκπρόθεσμο της καταβολής της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ.

Παράλληλα, αρκετοί ευσυνείδητοι φορολογούμενοι έχουν είδη προβεί στην πληρωμή της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ ή ακόμα και στην πλήρη εξόφλησή του, χωρίς μέχρι σήμερα να τους έχει ενημερώσει ηλεκτρονικά το σύστημα της ΑΑΔΕ (όπως ενημερώθηκαν ηλεκτρονικά με e- mail ή SMS για την υποχρέωση πληρωμής), για την νέα εκκαθάριση και τον τρόπο συμψηφισμού.

2) Επίσης, η παθογένεια που παρουσιάζει το σύστημα στον τομέα του «νομοθετώ, αλλά δεν παρακολουθώ» ως οφείλω την σωστή τήρηση των νομοθετημάτων, επισφραγίζεται και από το γεγονός ότι ενώ στο ΦΕΚ 2435/Β/17-07-2017 (Ανάθεση είσπραξης δημοσίων εσόδων σε φορείς είσπραξης), αναφέρεται με σαφήνεια στο άρθρ. 4 παρ. 2 ότι «για τις συναλλαγές που αναφέρονται στην παρ. 1 του εν λόγω άρθρου, οι φορείς είσπραξης (άρθρ. 1 του νόμου), δεν θα επιβάλλουν για κανένα λόγο καμία επιβάρυνση στον υπόχρεο φορολογούμενο, εν τούτοις οι φορείς είσπραξης εξακολουθούν την ίδια οικονομική πολιτική και χρεώνουν τους πολίτες, που νόμιμα απαλλάσσονται με οικονομικές επιβαρύνσεις.

Δεδομένου ότι το έκτακτο βοήθημα που δόθηκε στους δικαιούχους συνταξιούχους δεν πρέπει να προσμετρηθεί στα εισοδηματικά κριτήρια για την χορήγηση της έκπτωσης που τους αναλογεί στον ΕΝΦΙΑ.

Δεδομένου ότι για την χορήγηση εκπτώσεων στον ΕΝΦΙΑ, ποσά που δεν συνιστούν εισόδημα, δεν έχουν περιοδικότητα και μόνιμη πηγή προέλευσης, δεν συνυπολογίζονται στο συνολικό φορολογητέο εισόδημα για σκοπούς ΕΝΦΙΑ.

Δεδομένου ότι οι ακολουθούμενες κακές πρακτικές α) στην μη έγκαιρη τακτοποίηση των εκπτώσεων του ΕΝΦΙΑ σε πολίτες που για τους πιο πάνω λόγους το δικαιούνται και β) στην αδικαιολόγητη εισπρακτική πολιτική που εφαρμόζουν οι φορείς είσπραξης με πρόσθετες επιβαρύνσεις, στα ποσά που καταβάλλονται για τον ΕΝΦΙΑ και το φόρο εισοδήματος, επιβαρύνουν οικονομικά τις ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού μας.

Δεδομένου ότι ο τρόπος πιστοποίησης του φορολογούμενου ως φυσικού προσώπου που ανήκει σε κάποια από τις κατηγορίες που με λεπτομέρεια αναφέρονται στο άρθρ. 4 παρ. 1, πιστοποιείται και πραγματοποιείται μέσω της ειδικής ηλεκτρονική διαδικτυακής εφαρμογής (web service)της ΑΑΔΕ τη στιγμή της συναλλαγής.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Σε τι οφείλεται η μη έγκαιρη πρόβλεψη της έκπτωσης του ΕΝΦΙΑ που αναλογεί στους συνταξιούχους δικαιούχους, που πιστοποιημένα σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου σας, έλαβαν το έκτακτο επίδομα;

2) Πότε υπολογίζεται να ολοκληρωθεί η νέα εκκαθάριση που θα περιλαμβάνει και την μείωση του ΕΝΦΙΑ; Προτίθεστε να κάνετε συμψηφισμό των ποσών που θα προκύψουν από την εκκαθάριση με το υπολειπόμενο οφειλόμενο ποσό; και αν ναι με ποιο τρόπο;

3) Στους πολίτες που από την εκκαθάριση δικαιούνται έκπτωσης, αλλά έχουν καταβάλει το σύνολο της οφειλής ΕΝΦΙΑ, με ποιο τρόπο και σε πόσο χρόνο θα επιστραφούν τα οφειλόμενα ποσά; Υπάρχει περίπτωση να συμψηφιστούν αυτά με άλλες οφειλές του φορολογούμενου;

4) Γιατί οι φορείς είσπραξης μέχρι σήμερα δεν έχουν εναρμονιστεί με τα όσα προβλέπονται στο άρθρ. 4 σε συνδυασμό με το άρθρ. 1 του ν. 2435/2017;

5) Προβλέπεται να επιστραφούν άμεσα στους πολίτες που εντάσσονται στις διατάξεις του άρθρ. 4 του ν. 2435/2017, οι διαπιστωμένα άδικα καταβαλλόμενες χρηματικές επιβαρύνσεις στους οριζόμενους φορείς είσπραξης;
Ο ερωτών βουλευτής Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου