7 Απριλίου, 2015

Ερώτηση για το πρόγραμμα αναβάθμισης 5 αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού

Μια σειρά από πολύ σημαντικά ερωτήματα για το πρόγραμμα αναβάθμισης των 5 αεροσκαφών P-3B του Π.Ν. θέτει ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης, με ερώτησή του προς τον αρμόδιο Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Παναγιώτη Καμμένο.

Όπως τονίζει ο Βουλευτής στην ερώτηση του δημιουργούνται πολύ σοβαρά ζητήματα διαφάνειας με την διαδικασία «fast trak» που επέλεξε η Κυβέρνηση για ένα τόσο σημαντικό θέμα αντί του διεθνούς διαγωνισμού, χωρίς μάλιστα καμία ενημέρωση της Βουλής.

Ζητά δε να έρθει άμεσα η σύμβαση στην Βουλή ενώ καλεί τον Υπουργό να απαντήσει ποιες είναι οι Ελληνικές εταιρίες που κατά δήλωση του Υπουργού θα αναλάβουν την υλοποίηση του προγράμματος, ποια είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη της συμφωνίας και ποιος την διαπραγματευτικέ.
Τέλος Ρωτά τον Υπουργό γιατί δεν εξετάστηκαν και άλλες λύσεις είτε σε πιο οικονομικά και σύγχρονα πρότυπα όπως αυτό της Κύπρου, είτε αφού πρόκειται για την φύλαξη των συνόρων, στην μερική χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό ταμείο εξωτερικών συνόρων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Υπουργό Εθνικής Άμυνας
κο. Παναγιώτη Καμμένο

Θέμα: Διακρατική συμφωνία με Η.Π.Α. για την αναβάθμιση 5 αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού

Κύριε Υπουργέ,

Με αφορμή την πρόσφατη υπογραφή διακρατικής συμφωνίας με τις Η.Π.Α. για την αναβάθμιση 5 αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού με το κόστος της αναβάθμισης να αγγίζει τα 500 εκ ευρώ, προκύπτουν ορισμένα σημαντικά ερωτήματα.

Ερωτήματα διαφάνειας καταρχήν

Η απόφαση της υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας υπογράφηκε σε συνεδρίαση δια περιφοράς του ΚΥΣΕΑ, σύμφωνα με πλήθος δημοσιευμάτων, η Βουλή δεν έχει καμία ενημέρωση μέχρι και σήμερα, ενώ επιλέχθηκε για ένα τόσο κοστοβόρο πρόγραμμα μια διαδικασία «fast trak» όπως είναι η μέθοδος της διακρατικής συμφωνίας και όχι του διαγωνισμού. Και αυτό την στιγμή που η παράδοση του έργου απαιτεί 7 ολόκληρα χρόνια γεγονός που δεν προσδίδει κανένα έκτακτο και επείγον χαρακτήρα.

Σε τι διαφέρουν άραγε όλα αυτά από τις πρακτικές των προηγούμενων Κυβερνήσεων; Πρακτικές που έφεραν την Ελλάδα στην χρεοκοπία και τα μνημόνια, πρακτικές που κατά τα δικά σας λεγόμενα συνέβαλαν στο περίφημο επαχθές, απεχθές και «ανήθικο» χρέος για το οποίο μάλιστα πρόσφατα η πρόεδρος της Βουλής συνέστησε και σχετική επιτροπή διερεύνησης;

Αυτά μετά από 5 χρόνια μεγάλων περικοπών και μνημονιακής περιδίνησης, με την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος να έχει κατακρημνιστεί, με εκτεταμένα φαινόμενα αδιαφάνειας και ειδικά στους εξοπλισμούς.

Θυμίζω ομιλία συναδέλφου σας Υπουργού πρόσφατα

Παναγιώτης Νικολούδης, Βουλή 4/4/2015
«Είναι πλήρως διακριβωμένο ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις συμβάσεων αγοράς οπλικών συστημάτων που υπέγραψε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, η παράνομη προμήθεια, ή άλλως «μίζα», που δινόταν σε Έλληνες αξιωματούχους –προκειμένου με παράνομο τρόπο να συμβάλουν στην κατάρτιση αυτών των συμβάσεων- ήταν κατά μέσο όρο 4%.»

Προκαλεί μάλιστα εντύπωση ότι στην συμφωνία αυτή είχε αντιταχθεί προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ, σπεύδοντας όμως μετεκλογικά να επιδείξει ιδιαίτερη σπουδή υλοποίησης προσδοκώντας άραγε ανοιχτές πόρτες από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού;

Θυμίζω:
Γιώργος Βαρεμένος(30/07/2014), Συντονιστής ΕΕΚΕ-ΣΥΡΙΖΑ σε θέματα άμυνας

«Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος έφερε με ανεξήγητη σπουδή, ένα ογκώδες εξοπλιστικό πρόγραμμα αξίας 2 δισ. ΕΥΡΩ, την ημέρα που με την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου δίνεται η χαριστική βολή στα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, για τα επόμενα τέσσερα χρόνια δεσμεύεται το 70% των εξοπλιστικών κονδυλίων που προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής, πράγμα που δυσχεραίνει την χάραξη μιας διαφορετικής πολιτικής στα ζητήματα των προμηθειών. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέστησε σαφές ότι η ακολουθούμενη διαδικασία βρίσκεται εκτός πεδίου εφαρμογής του Νόμου και δεν δεσμεύεται από αυτήν»(!).

Ερωτήματα κόστους και οφέλους

Για το κόστος αναβάθμισης και το όφελος των συγκεκριμένων 5 αεροπλάνων ηλικίας 35 ετών που με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης τους μετά από 7 χρόνια θα είναι 42 ετών ενώ σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου σας θα έχουν πτητικό έργο για 20 τουλάχιστον χρόνια.
Δηλαδή αναμένεται να πετούν ακόμη και σε ηλικία 50 ή και 60 ετών.

Ερωτήματα κοινωνικών προτεραιοτήτων

Θα ξοδέψουμε κύριε Υπουργέ 500 εκ ευρώ για την αναβάθμιση 5 μόνο αεροπλάνων που θα μετρούν σχεδόν μισό αιώνα όταν παραδοθούν, όταν για το πρόγραμμα αντιμετώπισης της ακραίας φτώχιας που βρίσκονται εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας δίνουμε μόλις 200 εκ ευρώ και μέχρι στιγμής ούτε ένα ευρώ για την ανεργία των νέων, την νεανική επιχειρηματικότητα κλπ.

Θα ξοδέψουμε 500 εκ ευρώ χωρίς να υπάρχει καμία σαφής και επίσημη ενημέρωση για ενδεχόμενα αντισταθμιστικά έστω οφέλη, πέραν των όποιων αντισταθμιστικών στην λεγόμενη «διπλωματία» των εξοπλισμών στην οποία άλλωστε έχουν εμπειρία και προηγούμενοι Υπουργοί από εσάς.

Τέλος δημιουργούνται σοβαρές ενστάσεις το κατά πόσον η Κυβέρνηση εξέτασε άλλες εναλλακτικές πιο οικονομικές. Σήμερα οι περισσότερες χώρες δεδομένων και των οικονομικών περιορισμών στηρίζουν την φύλαξη των θαλασσιών συνόρων με την χρήση «έξυπνων εργαλείων» πολύ χαμηλότερου κόστους, όπως ενδεικτικά μη – επανδρωμένα αεροπλάνα (UAV – drones) εξοπλισμένα με ραντάρ και θερμικές κάμερες, δορυφορική επιτήρηση κ.ο.κ. Μάλιστα το ίδιο μοντέλο αποφάσισε πρόσφατα και η Κύπρος για την επιτήρηση της Α.Ο.Ζ. με ιδιαίτερα μάλιστα χαμηλό κόστος και με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα [3].

Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι επεγράφη μια συμφωνία 500 εκ ευρώ όταν εκκρεμεί η δωρεά πολεμικού εξοπλισμού από τις Η.Π.Α της τάξης των 400 εκ δολαρίων.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο Υπουργός

1. Γιατί δεν έγινε διεθνής διαγωνισμός δεδομένου ότι το έργο θα παραδοθεί σε 7 χρόνια και κατά συνέπεια δεν είναι έκτακτο;

2. Γιατί δεν επιλέχθηκαν φθηνότεροι τρόποι και δεν επιδιώχθηκε η κάλυψη μέρους από το ευρωπαϊκό ταμείο εξωτερικών συνόρων;

3. Ποιες είναι οι Ελληνικές εταιρίες που θα αναλάβουν την υλοποίηση του έργου κατά τα δηλωθέντα σας και ποιοι ονομαστικά διαπραγματεύτηκαν την προμήθεια;

4. Ποια είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη που προκύπτουν από την εν λόγο διακρατική συμφωνία και πότε θα έρθει η συμφωνία τη Βουλή;

5. Αφού πρόκειται για επιτήρηση ΑΟΖ γιατί δεν υπήρξε συνεργασία με την Κύπρο που υλοποιεί αντίστοιχο πρόγραμμα για φθηνότερη, αποτελεσματικότερη και ενιαία λύση;

Ο ερωτών Βουλευτής:
Κυριάκος Χαρακίδης - Δράμας