8 Φεβρουαρίου, 2016

«Ξέφραγο αμπέλι θέλει ο κ. Σπίρτζης τις συγκοινωνίες»

Μετά την πρόσφατη αύξηση των τιμών των εισιτηρίων (που την απέδωσε «ατυχώς» στην αύξηση του ΦΠΑ ο όχι και πολύ καλός στα μαθηματικά κ. Σπίρτζης), ο κ. Υπουργός βρήκε κι άλλον τρόπο να μπαλώσει την τρύπα των 10 εκατομμυρίων ευρώ που ο ίδιος δημιούργησε στις αστικές συγκοινωνίες, με τον φθηνό λαϊκισμό του τον περασμένο Ιούλιο.

Από ότι φαίνεται, προετοιμάζει την κατάργηση των ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης στους χώρους του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού. Άλλωστε, μην ξεχνάμε, ότι υπάρχει και το κόστος του διορισμού των φίλων και συγγενών του ΣΥΡΙΖΑ στις διοικήσεις των οργανισμών, που ο κ. Σπίρτζης με θρησκευτική ευλάβεια ακολουθεί μιας και μετά το φιάσκο του Νοεμβρίου, κατάφερε να διορίσει περισσότερα στελέχη όπως τον κ. Μυλόπουλο στην Αττικό Μετρό Α.Ε.

Το «σκεπτικό» του είναι το έργο της φύλαξης των χώρων και των περιουσιακών στοιχείων της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. να το αναλάβει η ΕΛ.ΑΣ., εγχείρημα που και παλαιότερα δεν είχε καρποφορήσει, καθώς δεν υπάρχει πλεονάζον προσωπικό για απασχόληση στη φύλαξη των μέσων μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς. Εκτός κι αν προτίθεται να διαθέσει προσωπικό από τη δική του (ή και των άλλων υπουργών της κυβέρνησης) φύλαξη.

Βέβαια, πρόκειται για ένα ακόμη επικοινωνιακό πυροτέχνημα του κ. Σπίρτζη, καθώς είναι γνωστές οι απόψεις του εναντίον της φύλαξης και της συνέχισης των ελέγχων εισιτήριων στα ΜΜΜ, πράγμα που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Όλο αυτό το εγχείρημα θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού, όσο και για την προστασία της περιουσίας των συγκοινωνιακών φορέων, ενώ ο κίνδυνος για δημιουργία νέων ελλειμμάτων από την αύξηση της εισιτηριοδιαφυγής είναι ορατός. Αλήθεια, με τις μπάρες εισόδου στο μετρό για την καταπολέμηση της εισιτηροδιαφυγής, τι γίνεται;

Το Ποτάμι, προκειμένου να διασφαλισθεί η αποτελεσματική φύλαξη στους σταθμούς και τους συρμούς του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ και να διευκρινισθούν οι προθέσεις του αρμόδιου Υπουργείου, μέσω των βουλευτών του Γρηγόρη Ψαριανού (Β’ Αθηνών), Γιώργου Μαυρωτά (Αττικής), Γιώργου Αμυρά (Β’ Αθηνών) και Χάρη Θεοχάρη (Β’ Αθηνών), κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη και Προστασίας του Πολίτη κ. Τόσκα.

Τέλος υπενθυμίζουμε στον κ. Σπίρτζη ότι εδώ και 4 ολόκληρους μήνες έχει «ξεχάσει» να απαντήσει σε σχετική ερώτηση βουλευτών του Ποταμιού και στην ελληνική κοινωνία, για το πόσο ακριβώς δωρεάν ήταν οι «δωρεάν μεταφορές» του ΣΥΡΙΖΑ τον περασμένο Ιούλιο.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τον: α) κ. Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
β) κ. Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης

Θέμα: «Κίνδυνος για την ασφάλεια και τη φύλαξη στους σταθμούς και τους συρμούς του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ»

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχεδιάζει να καταργήσει τα σώματα ιδιωτικής φύλαξης (security) που έχουν αναλάβει τον έλεγχο και τη φύλαξη των σταθμών και των συρμών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σταθερής τροχιάς του νομού Αττικής.

Στόχος του Υπουργείου είναι η μείωση των λειτουργικών εξόδων της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. (Σταθερές Συγκοινωνίες) καθώς η φύλαξη σταθμών και συρμών μέσω ιδιωτικής εταιρείας κοστίζει περίπου 4 εκ. ευρώ το χρόνο. Στελέχη του Υπουργείου υποστηρίζουν ότι πρόκειται να υπογραφεί άμεσα σύμβαση με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για τη διάθεση αστυνομικών που θα αναλάβουν έναντι αμοιβής την εν λόγω φύλαξη. Όμως, και στο παρελθόν, διοικήσεις της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. είχαν αποπειραθεί να αναθέσουν τις υπηρεσίες φύλαξης στην ΕΛ.ΑΣ. χωρίς αποτέλεσμα καθώς το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είχε ενημερώσει ότι δεν έχει το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό ώστε να μπορεί να διαθέσει αστυνομικούς για αποκλειστική παρουσία και απασχόληση στους χώρους δραστηριότητας της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.

Το ζήτημα της ασφάλειας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι μείζον καθώς η μικροεγκληματικότητα – κυρίως κλοπές - είναι από τα πιο συνηθισμένα καθημερινά φαινόμενα που αντιμετωπίζουν οι επιβάτες, με τα περισσότερα περιστατικά να συμβαίνουν στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Η παρουσία εντεταλμένου προσωπικού φύλαξης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους θύτες ενώ τυχόν ανεπαρκής παρουσία ή απουσία τους αναμένεται να έχει και μια άλλη παράπλευρη συνέπεια, την εκτίναξη της εισιτηριοδιαφυγής. Μολονότι το προσωπικό των ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης δεν διενεργεί ελέγχους κομίστρου, η παρουσία τους ωστόσο έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί αποτρεπτικά.

Λιγότερο συχνά αλλά όχι αμελητέα είναι και τα περιστατικά επιθέσεων κατά εργαζομένων, κυρίως ελεγκτών εισιτηρίων, και βανδαλισμών των εγκαταστάσεων των σταθμών από διάφορες παραβατικές ομάδες. Ειδικά το μετρό της Αθήνας άλλαξε τελείως όχι μόνο τον τρόπο των καθημερινών μετακινήσεων εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων αλλά και ολόκληρη την εικόνα της πόλης, αποτελώντας το ίδιο και οι σταθμοί του ξεχωριστό αξιοθέατο. Πολλοί σταθμοί χαρακτηρίζονται ως «ανοιχτά – μίνι» μουσεία εξαιτίας των έργων τέχνης καθώς και των αρχαίων θησαυρών που βρέθηκαν κατά τη διάρκεια των εκσκαφών, και τα οποία αποτελούν μέρος των χώρων και εγκαταστάσεων τους.

Δεδομένου ότι, η ασφάλεια και η προστασία επιβατών και εργαζομένων δεν είναι διαπραγματεύσιμη.

Δεδομένου ότι, τα μέσα μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς αποτελούν τον πιο ελκυστικό και αποτελεσματικό τρόπο μετακίνησης για τους κατοίκους, εργαζόμενους, επισκέπτες και τουρίστες της Πρωτεύουσας.
Δεδομένου ότι, για ακόμη μία φορά η Κυβέρνηση δείχνει να αδιαφορεί πλήρως για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

Δεδομένου ότι, επανειλημμένως έχει θιχτεί το θέμα της έλλειψης αστυνομικών καθώς και η απασχόληση πλεονάζοντος προσωπικού σε μη μάχιμες και δευτερεύουσας σημασίας υπηρεσίες εις βάρος της ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου.

Και δεδομένου ότι, άλλοι Υπουργοί της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ όπως ο νυν αρμόδιος Υπουργός Αθλητισμού αλλά και ο νυν και πρώην Υπουργός Προστασίας του Πολίτη έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους για την απομάκρυνση της ΕΛ.ΑΣ. από τη φύλαξη εντός των γηπέδων η οποία θεωρούν ότι εμπίπτει στην αρμοδιότητα των αθλητικών Ανώνυμων Εταιρειών, και την ανάθεση της σε ιδιωτικές εταιρείες.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Έχει εξασφαλισθεί η αντικατάσταση του σώματος ιδιωτικής φύλαξης από άλλο Σώμα χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος κενού στην φύλαξη κατά τη μετάβαση αυτή;

2. Είναι στα καθήκοντα των αστυνομικών οργάνων της ΕΛ.ΑΣ. η φύλαξη εγκαταστάσεων Ανωνύμων Εταιρειών; Και αν ναι εξετάζεται αυτό να ισχύσει και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις;

3. Έχει λάβει το Υπουργείο τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ότι η ΕΛ.ΑΣ. μπορεί να διαθέσει όλο το απαραίτητο προσωπικό ώστε να καλύψει πλήρως και αποτελεσματικά την φύλαξη των σταθμών, των εγκαταστάσεων και των συρμών της ΣΤΑ.ΣΥ.;

4. Έχει γίνει καταγραφή των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό, εργατοώρες, βάρδιες, μισθολογικό κόστος που απαιτούνται για να καλυφθούν πλήρως και αποτελεσματικά οι ανάγκες φύλαξης των ΣΤΑ.ΣΥ.;

5. Πού θα βρεθεί ο απαιτούμενος αριθμός αστυνομικών που θα απασχοληθούν στη φύλαξη των ΣΤΑ.ΣΥ.; Θα γίνουν νέες προσλήψεις ειδικά για αυτόν τον σκοπό ή θα μετακινηθούν από άλλες υπηρεσίες; Και ποιες θα είναι αυτές;

6. Δεδομένου ότι τα σώματα ασφαλείας πληρώνονται από το κράτος με συγκεκριμένο μισθολόγιο, τι σημαίνει ότι θα ανατεθεί η φύλαξη στην ΕΛ.ΑΣ. «έναντι αμοιβής»; Θα υπάρξει ειδικό μισθολόγιο ή επιμίσθιο για τους αστυνομικούς που θα απασχοληθούν για τον συγκεκριμένο σκοπό;

7. Ποια είναι η προσδοκώμενη εξοικονόμηση στο κόστος;

8. Τελικά ποια είναι η κυβερνητική επιλογή για τη διάθεση των αστυνομικών υπαλλήλων σε περιοχές δραστηριοποίησης Ανωνύμων Εταιρειών; Είναι αυτή συντεταγμένη η επαφίεται στην απόφαση του κάθε εμπλεκόμενου Υπουργού;

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γρηγόρης Ψαριανός - Β’ Αθηνών
Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής
Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθηνών
Χάρης Θεοχάρης – Β’ Αθηνών

Σχετικά