23 Μαΐου, 2016

Τριτοκοσμικές καταστάσεις στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας

Ερώτηση προς τον Υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, κατέθεσαν οι βουλευτές Αθήνας και Αττικής με το Ποτάμι, Γρ. Ψαριανός, Γ. Αμυράς, Σ. Λυκούδης και Γ. Μαυρωτάς, αναφορικά με τα πολύ σοβαρά προβλήματα, που παρουσιάζουν το τελευταίο διάστημα οι αστικές συγκοινωνίες.

Οι τέσσερις βουλευτές ζητούν από τον Υπουργό να απαντήσει, αν αληθεύουν τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, σύμφωνα με τα οποία σχεδόν το 50% των λεωφορείων του νομού Αττικής βρίσκονται ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, λόγω αδυναμίας της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) Αθήνας να προμηθευτεί καύσιμα και ανταλλακτικά.

Η μειωμένη κατά 14 εκ. ευρώ κρατική επιχορήγηση για το 2015, η αύξηση της λαθρεπιβίβασης, στην οποία συντέλεσε και η μείωση των ελέγχων μετά και από τα φαινόμενα επιθέσεων και στοχοποίησης των ελεγκτών τους τελευταίους μήνες και το κόστος της απόφασης της Κυβέρνησης για δωρεάν μετακίνηση κατά την επιβολή των capital controls και εν όψει του δημοψηφίσματος το καλοκαίρι του 2015, είναι μερικοί από τους παράγοντες, που έφεραν τις Δημόσιες Συγκοινωνίες σε οριακό σημείο.

Φυσικά, ούτε η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από 1,20 σε 1,40 ευρώ από την 1/2/2016 δεν απέφερε αποτέλεσμα, ενώ η κατάσταση αναμένεται να χειροτερεύσει, καθώς το κόστος για τα καύσιμα θα αυξηθεί από 1/10/2016 με την αύξηση του Ειδικού Φόρου Καυσίμων, σύμφωνα με τα νέα δημοσιονομικά μέτρα, που ψήφισε χθες βράδυ η Κυβέρνηση.

«Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τις εταιρείες συγκοινωνιών, ώστε να ορθοποδήσουν οικονομικά, να εκσυγχρονιστούν και να λειτουργούν με συνέπεια, ασφάλεια και σεβασμό προς τους επιβάτες, σύμφωνα με τα πρότυπα των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών πόλεων και να πάψουν να παρουσιάζουν την σημερινή «τριτοκοσμική», ντροπιαστική εικόνα;», ρωτούν τέλος οι 4 βουλευτές.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

Θέμα: «Οριακή η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας»

Σε απελπιστική οικονομική κατάσταση βρίσκονται οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Τα οικονομικά προβλήματα είναι πρωτοφανή, σε σημείο που η εταιρεία των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) Αθήνας δεν είναι σε θέση πλέον να προμηθευτεί ούτε καύσιμα για την κίνηση των λεωφορείων. Συγκεκριμένα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι δύο από τα αμαξοστάσια της ΟΣΥ, αυτό του Πειραιά και του Αγίου Δημητρίου (Μπραχάμι), έχουν ξεμείνει από καύσιμα.

Ο στόλος των λεωφορείων που σταδιακά ακινητοποιείται αυξάνεται καθημερινά. Ήδη, το 50% βρίσκονται καθηλωμένα στα αμαξοστάσια, λόγω έλλειψης καυσίμων, ανταλλακτικών αλλά και προσωπικού.

Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στις Δημόσιες Συγκοινωνίες από την ίδρυση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) και αποσύρονται λεωφορεία λόγω αδυναμίας προμήθειας πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα όσα δημοσιεύτηκαν στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, όλες οι συναλλαγές των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών με τρίτους είχαν ανασταλεί από την 1η Απριλίου εξαιτίας της καθυστέρησης της υπογραφής του προϋπολογισμού τους που έπρεπε να είχε γίνει έως τις 31 Μαρτίου. Όμως και μετά την – με πολύ μεγάλη καθυστέρηση – έγκριση του προϋπολογισμού του ΟΑΣΑ τα προβλήματα δεν έχουν λυθεί. Τα ποσά που θα εισέλθουν στα ταμεία από την μειωμένη κρατική χρηματοδότηση δεν επαρκούν για να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα της ΟΣΥ.

Τα έσοδα της ΟΣΥ έχουν κατρακυλήσει κάτω από το 30% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2015. Το κόστος για καύσιμα ανέρχεται σε περίπου 3,5 εκ. ευρώ το μήνα και θα φτάσει σε 4,0 εκ. με την αύξηση του Ειδικού Φόρου Καυσίμων από 1 Οκτωβρίου 2016 σύμφωνα με τα νέα δημοσιονομικά μέτρα της Κυβέρνησης (καθώς οι συγκοινωνίες δεν προβλέφθηκε να εξαιρεθούν από τη σχετική ρύθμιση).

Πολλοί παράγοντες έχουν συντελέσει στην οικονομική αιμορραγία των εταιρειών δημόσιων συγκοινωνιών το τελευταίο διάστημα:

Ο περιορισμός της κρατικής επιχορήγησης για τις συγκοινωνίες η οποία ήταν για το 2015 μειωμένη κατά 14 εκ. ευρώ.

Αύξηση της λαθρεπιβίβασης και μείωση των ελέγχων μετά και τα φαινόμενα επιθέσεων και στοχοποίησης των ελεγκτών τους τελευταίους μήνες τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα να κινδυνεύουν εάν ασκήσουν τα καθήκοντά τους.

Το κόστος της απόφασης της Κυβέρνησης για δωρεάν μετακίνηση κατά την επιβολή των capital controls και εν όψει του δημοψηφίσματος το καλοκαίρι του 2015, η οποία φέρεται να προκάλεσε πρόσθετη επιβάρυνση 9,5 εκατ. ευρώ περίπου για το ταμείο του ΟΑΣΑ.
Φυσικά, ούτε η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από 1,20 σε 1,40 ευρώ από την 1/2/2016 δεν απέφερε αποτέλεσμα, καθώς επέτεινε την λαθρεπιβίβαση.

Επειδή η κατάσταση στις Δημόσιες Συγκοινωνίες είναι πλέον σε οριακό σημείο οδηγώντας σε υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και θέτοντας σε κίνδυνο τη λειτουργία τους και την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων,

Ερωτάσθε:

Είναι αλήθεια ότι σχεδόν το 50% των λεωφορείων βρίσκονται σταθμευμένα στα αμαξοστάσια και δεν δύναται να εκτελέσουν υπηρεσία λόγω έλλειψης καυσίμων, ανταλλακτικών ή προσωπικού;

Ισχύει η πληροφορία ότι τα αμαξοστάσια του Αγίου Δημητρίου και του Πειραιά αντιμετωπίζουν έλλειψη καυσίμων;

Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε προκειμένου να αποκατασταθεί άμεσα η εύρυθμη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, χωρίς να υπάρχουν κενά και καθυστερήσεις στα δρομολόγια και πολύωρες αναμονές των επιβατών στις στάσεις;

Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να μην επαναληφθεί στο μέλλον παρόμοια κατάσταση που καθόλου δεν θυμίζει σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα;
Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τις εταιρείες συγκοινωνιών ώστε να ορθοποδήσουν οικονομικά, και γιατί όχι να περάσουν σε κερδοφορία, να εκσυγχρονιστούν και να λειτουργούν πραγματικά με στόχο την άριστη εξυπηρέτηση των επιβατών της πρωτεύουσας;

Οι ερωτώντες βουλευτές:
Ψαριανός Γρηγόρης – Β΄ Αθηνών
Αμυράς Γιώργος – Β΄ Αθηνών
Λυκούδης Σπυρίδων – Α’ Αθηνών
Μαυρωτάς Γιώργος - Αττικής

Σχετικά