του Σπύρου Πέγκα Η θεσμική μεταρρύθμιση των τελευταιών ετών στον τομέα της τοπικής αυτοδιοίκησης ειναι φανερά ημιτελής και άτολμη ως προς το να προσδωσει μια ουσιαστική αυτονομία και αυτοτέλεια στους λεγόμενους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικησης. Άρα, αναρωτιέται κανείς εάν μπορεί μια τοπική ηγεσία με τα μέσα και εργαλεία που διαθέτει να συμβάλει ουσιαστικά στην τοπική οικονομική ανάπτυξη, που ειναι και το πλεον ζητούμενο για την Ελλάδα, αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες.
Η θεσμική μεταρρύθμιση των τελευταιών ετών στον τομέα της τοπικής αυτοδιοίκησης ειναι φανερά ημιτελής και άτολμη ως προς το να προσδωσει μια ουσιαστική αυτονομία και αυτοτέλεια στους λεγόμενους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικησης. Άρα, αναρωτιέται κανείς εάν μπορεί μια τοπική ηγεσία με τα μέσα και εργαλεία που διαθέτει να συμβάλει ουσιαστικά στην τοπική οικονομική ανάπτυξη, που ειναι και το πλεον ζητούμενο για την Ελλάδα, αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες.
Στη Θεσσαλονίκη τα τελευταια τρια χρόνια καταφεραμε να αποδείξουμε, ότι όταν υπάρχει όραμα, στρατηγική και σκληρή, επίμονη δουλειά είναι εφικτό να δημιουργεί μια τοπική, δημαρχιακή εξουσία ανάπτυξη και πρόοδο.
Και στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό που προσδίδει σε αυτην την προσπάθεια μια επιπλέον αξία, ειναι ότι η πολιτική που εφαρμόστηκε ήταν ενάντια στις καθεστυκίες απόψεις, ήταν καινοτόμα και ριζοσπαστική.
Στόχος, λοιπόν, το 2011 από την ομάδα του κ. Μπουτάρη ήταν να καταστήσουμε τη Θεσσαλονίκη εναν τουριστικό προορισμό. Κάτι όχι αυτονόητο, μια και η πόλη ζούσε από το διαμεσολαβητικό, μεταπρατικό της ρόλο και θεωρούσε οτι αυτη η εμπορική της κινηση θα κάλυπτε πάντα και το κομματι των τουριστικών υπηρεσιών.
Για να πετύχουμε αυτήν την αλλαγή εργαστήκαμε σε πολλά επίπεδα. Πρώτον, δουλέψαμε το κομμάτι της καλλιέργειας τουριστικής συνείδησης στους δημότες μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές: Το sleep over για παιδάκια στα μουσεία της πόλης, τη χάραξη των θεματικών διαδρομών (ρωμαϊκής, βυζαντινής, οθωμανικής, εβραϊκής, νεώτερης) μέσω χαρτών και προγραμμάτων δωρεάν ξεναγήσεων για τους δημότες, τους δείκτες μνήμης σε διαφορα σημεια της πόλης. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε μια νέα οπτική ταυτότητα για την πόλη που να αναδεικνύει το πολυπολιτισμικό της παρελθόν και τη συνοδέψαμε με ανάλογες πολιτικές κινήσεις τους δημάρχου. Αλλά και με εντατικά deal με αεροπορικές εταιρείες, Β2B συναντήσεις και roadshow στις αγορές στόχους.
Και ακριβώς σε αυτές τις αγορές-στόχους έγκειται η ουσία του εγχειρήματός μας. Από την αρχή ανάληψης της διοικησης της πόλης σκεφτήκαμε, οτι η Θεσσαλονίκη δεν μπορει να συναγωνιστει ώριμους ελληνικούς προορισμούς. Έπρεπε να στραφούμε σε αγορές διαφορετικές, που έχουν μια πολιτισμική αναφορά μοναδική στη Θεσσαλονίκη. Αυτές οι αγορές ηταν η Τουρκία, λογω της εντοπιότητας του Κεμάλ, το Ισραήλ, λόγω της διαχρονικής παρουσιας της πολυπληθούς εβραϊκής κοινότητας και φυσικά η Ρωσία λόγω ορθοδοξίας, καθώς και τα Βαλκάνια λόγω εγγύτητας.
Τα αποτελέσματα των τολμηρών πολιτικών ανοιγμάτων σε προορισμούς ταμπού, Τουρκία και Ισραήλ, και των επιθετικά φιλικών κινήσεων στη Ρωσία και τις Βαλκανικές χωρες έφεραν άμεσα αποτελέσματα. Σε πείσμα μερικών
‘παλαβών’ φωνών περί ξεπουλήματος της πόλης καταφέραμε στην τριετία 2010-13 να έχουμε μια αύξηση στις διανυκτερεύσεις στην πόλη μας, που ξεπερνάνε τους εθνικούς μεσους όρους: 358% από Ισραήλ, 371% από Ρωσία, 266% από Τουρκία, 136% από Βουλγαρία.
Τα ξενοδοχεία γέμισαν, η αγορά δούλεψε, νεες επιχειρηματικές ιδέες αλλά και θέσεις εργασίας δημιουργούνται. Παράλληλο όφελος, ότι μέσω αυτής της πολιτικής ανοιξαμε την πόλη στο περιγυρο της και στον κοσμο όλον αλλάζοντας φοβικές και συντηριτικές νοοτροπίες.