Ομιλία Γ. Μαυρωτά στην Ολομέλεια της Βουλής
Βεβιασμένο και ψηφοθηρικό παζάρι χαρακτήρισε ο Αντιπρόεδρος του Ποταμιού και βουλευτής Αττικής, Γιώργος Μαυρωτάς, το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία, που συζητείται στην ολομέλεια της Βουλής. Κατά την ομιλία του, αναφέρθηκε στα ΤΕΙ, που ουσιαστικά εξαφανίζονται, χωρίς να έχουμε συμφωνήσει αν χρειαζόμαστε στο παραγωγικό μας μοντέλο αυτή τη βαθμίδα και αναρωτήθηκε από πού θα αντλούνται πλέον τα μεσαία στελέχη. Μαζί με την αναβάθμιση των 4ετών σπουδών μηχανικών σε 5ετείς πολυτεχνικές σπουδές, σχολίασε πως η κυβέρνηση νομοθετεί και δημιουργεί προσδοκίες, προσβλέποντας στις επόμενες εκλογές.
Στη συνέχεια, ο κ. Μαυρωτάς υπενθύμισε την πρόταση του Ποταμιού, που από το 2015 έλεγε να πανεπιστημιοποιηθούν κάποια καλά τμήματα ΤΕΙ, κάποια όμως θα χρειαστούν μια μεταβατική περίοδο και κάποια δεν θα γίνουν ποτέ. «Ο Υπουργός όμως ξέχασε τις προτάσεις μας και έρχεται σαν τον Χάρυ Πότερ με το μαγικό ραβδί και τα μετατρέπει όλα σε Πανεπιστήμια μέσα σε μία χρονιά», είπε χαρακτηριστικά. Για τα Λύκεια είπε ότι η αναβάθμισή τους περνάει μέσα από το εθνικό απολυτήριο και την αντικειμενική, ομοιόμορφη και ενιαία αξιολόγηση, μέσω μιας εξελιγμένης μορφής τράπεζας θεμάτων. Αλλιώς θα είναι απολυτήρια του «όλοι 20», δηλαδή καμία πραγματική αξιολόγηση.
Ο κ. Μαυρωτάς τοποθετήθηκε και για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, τα οποία δείχνουν το δρόμο στη δημόσια εκπαίδευση με το εκπαιδευτικό επίπεδο που παρείχαν σε παιδιά από όλες τις κοινωνικές τάξεις, αλλά δυστυχώς η κυβέρνηση τώρα το αλλάζει αυτό. Αναλυτικότερα, όπως δήλωσε, ο θεσμός των πρότυπων πειραματικών πρέπει να επεκταθεί σε κάθε νομό και στα ΕΠΑΛ και όχι να υπονομευτεί. Δηλαδή, να προσπαθήσουμε να διαχύσουμε τις πρακτικές τους στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία και όχι να κάνουμε το αντίθετο, να διαχύσουμε τις πρακτικές των συμβατικών σχολείων στα πρότυπα.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο βουλευτής χαρακτήρισε το πολυνομοσχέδιο ως μια ωδή στον ακαδημαϊκό λαϊκισμό και στην ψηφοθηρία, με ποσοτική επέκταση και όχι ποιοτική αναβάθμιση για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, όπως πραγματικά χρειάζεται η χώρα. Τέλος, υποστήριξε πως, αν απλώς παραμυθιάζουμε την κοινωνία και τους νέους μας, θα έχουμε όλο και περισσότερους αδιάφορους φοιτητές σε υποβαθμισμένα τμήματα, χωρίς γνώσεις, που θα επιζητούν απλά ένα χαρτί, κενό ουσιαστικού περιεχομένου.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Έχω μόνο 7 λεπτά και θα μπω κατευθείαν στην ουσία, χωρίς να αναφερθώ στην απαράδεκτη διαδικασία, που ακολουθείτε συστηματικά στα θέματα παιδείας, όπου η Βουλή θεωρείται διακοσμητική, ενώ εδώ θα μπορούσε να γίνει ουσιαστική δουλειά και να διορθωθούν, όσο γίνεται, οι ολοφάνερες βλάβες που επιφέρει το νομοσχέδιο. Για αυτό και δεν αποχωρούμε από τη διαδικασία, θεωρώντας ότι πρέπει να δώσουμε αυτή τη μάχη μέχρι την τελευταία λέξη, μέχρι την τελευταία στιγμή, μήπως και κάτι διασώσουμε.
Για τα 220 άρθρα μίλησα 17 λεπτά στις επιτροπές και άλλα 7 σήμερα 24. Δηλαδή, περίπου 1 λεπτό για κάθε 10 άρθρα. Οπότε αναγκαστικά θα μείνω στα πιο βασικά, μιλώντας με προτάσεις. Το συγκεκριμένο υπερ-πολύ-νομοσχέδιο είναι το αποτέλεσμα ενός βεβιασμένου, ψηφοθηρικού παζαριού με διάφορους παράγοντες, με θύμα την ανώτατη εκπαίδευση και θύτη την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ακόμα και τώρα που μιλάμε έρχονται βουλευτικές τροπολογίες, που ζητούν την ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων και ινστιτούτων… Πού πάμε έτσι κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ;
Ας τα πάρουμε από την αρχή. Σήμερα μπαίνει η οριστική ταφόπλακα στη βαθμίδα των ΤΕΙ, χωρίς να έχουμε συμφωνήσει αν χρειαζόμαστε στο παραγωγικό μας μοντέλο αυτή τη βαθμίδα. Και το ερώτημα είναι: Από πού θα αντλούνται πλέον τα μεσαία στελέχη, τα στελέχη εφαρμογών, που είναι απαραίτητα στην πυραμίδα παραγωγής; Από τις διετείς δομές που φαντάζεται ο Υπουργός ότι θα λειτουργήσουν στα πανεπιστήμια; Ή θα είναι όλοι πτυχιούχοι Πανεπιστημίων σε ένα πληθωρισμένο επαγγελματικό περιβάλλον όπου -όπως στην οικονομία- θα οδηγηθούμε τελικά σε υποτίμηση του νομίσματος, δηλαδή του πτυχίου, στην περίπτωσή μας. Άρα σε χαμηλότερες απολαβές όλων.
Και το ίδιο γίνεται και με τις διαδικασίες αναβάθμισης των 4ετών σπουδών μηχανικών σε 5ετείς πολυτεχνικές σπουδές. Έτσι, με ένα νόμο, ένα άρθρο… Και όλα αυτά τρέχουμε για να γίνουν πριν από τον επόμενο Σεπτέμβριο. Τι θα γίνει τελικά; Απλώς θα γεμίσουμε τα μηχανογραφικά των ανυποψίαστων παιδιών που θα βλέπουν ωραίους τίτλους τμημάτων που στην ουσία θα είναι αδειανά πουκάμισα, γιατί:
• ούτε το προσωπικό,
• ούτε τις υποδομές,
• ούτε καν το πρόγραμμα σπουδών
προλαβαίνουν να αποκτήσουν σε μερικούς μήνες. Τα νομοθετείτε τώρα, να δημιουργήσετε προσδοκίες και μετά γαία πυρί μιχθήτω.
Και επειδή ο κ. Υπουργός σήμερα παραδέχτηκε ότι το Ποτάμι είναι το μόνο που κάνει προτάσεις, άσχετα αν δεν τις υιοθετεί, ας μην τον διαψέυσω. Για την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ τις είχαμε πει πριν δύο χρόνια στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, που ο ίδιος προήδρευε.
Τι λέγαμε τότε;
• Κάποια τμήματα ΤΕΙ είναι πολύ καλά, εφάμιλλα πανεπιστημιακών και μπορεί να πανεπιστημιοποιηθούν
• Κάποια θα χρειαστούν μια μεταβατική περίοδο
• Κάποια δεν θα γίνουν ποτέ Πανεπιστημιακά
Τόσο απλά τόσο ξεκάθαρα. Εσείς όμως κ. Υπουργέ τα ξεχάσατε όλα αυτά και έρχεστε σαν τον Χάρυ Πότερ με το μαγικό ραβδί να τα κάνετε όλα Πανεπιστήμια σε μια χρονιά. Αν πράγματι θέλουμε να κάνουμε παντού πανεπιστημιακά τμήματα να βάλουμε ένα κατώφλι εισαγωγής στα Πανεπιστήμια π.χ. τα 8000 μόρια, ας μην πούμε 10,000 που αντιστοιχεί στη μέση της βαθμολογικής κλίμακας. Και μετά ας ανοίξουμε όσα τμήματα θέλουμε. Αν δεν βρίσκονται ούτε 40-50 παιδιά να έχουν γράψει πάνω από 8000 μόρια και να επιθυμούν να φοιτήσουν στο τμήμα, προσοχή: όχι ως πρώτη επιλογή αλλά ως κάποια επιλογή τους, τότε γιατί να υπάρχει ως Πανεπιστημιακό τμήμα; Μόνο για τους καθηγητές και τους διοικητικούς και για τις καφετέριες της πόλης;
Έτσι θα φύγουμε από αυτά που και εσείς στηλιτεύατε, αλλά δυστυχώς ακολουθείτε, κάθε πόλη και Σχολή, κάθε χωριό και Τμήμα. Και οι πρώτοι διδάξαντες μπορεί να μην βρίσκονται στην αίθουσα, ώστε να μην ψηφίσουν εναντίον σε κάτι που φέρνει ψήφους στην περιφέρεια, αλλά εσείς νομίζω τους ξεπεράσατε…
Πάμε και στα του Λυκείου. Συμφωνούμε όλοι ότι το Λύκειο έχει χάσει τον χαρακτήρα του και πρέπει να αναβαθμισθεί και να ξαναποκτήσει το πραγματικό του νόημα. Εμείς θεωρούμε ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς ενιαίο, εθνικό απολυτήριο στο Λύκειο. Και σας είπαμε τις προτάσεις μας, ώστε να είναι αξιόπιστο το απολυτήριο και να μην είναι το απολυτήριο του «όλοι 20» όπως το δρομολογείτε, καθότι θα προσμετράτε στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και θα πέφτει όλο το βάρος στους καθηγητές «μην κόψουν» το μέλλον στα παιδιά.
Η λύση είναι η αντικειμενική, ομοιόμορφη και ενιαία αξιολόγηση μέσω μιας εξελιγμένης μορφής τράπεζας θεμάτων. Με θέματα κρίσης, πολλαπλής επιλογής, εύκολα στη διόρθωση, ώστε να μειώνεται η ευθύνη και το βάρος στους καθηγητές. Γιατί, όταν ένας καθηγητής κάνει καλά τη δουλειά του και βάζει κανονικά θέματα για να κάνει πραγματική αξιολόγηση και στο διπλανό σχολείο ένας άλλος καθηγητής βάζει εύκολα θέματα για να γράψουν καλά τα παιδιά, «μην τους κόψει το μέλλον», καταλαβαίνετε ότι υπάρχει μια αδικία. Και το σύστημα θα οδηγηθεί σιγά-σιγά στο να βάζουν όλοι εύκολα, να βάζουν όλοι 20άρια. Και μετά θα αναρωτιόμαστε γιατί πέφτει το επίπεδο, στο όνομα μιας δήθεν αταξικής πρακτικής.
Και μια που είπα αταξική, ας πάμε στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Τον θεσμό εκείνο που δείχνει το δρόμο στη δημόσια εκπαίδευση με το εκπαιδευτικό επίπεδο που παρείχε σε παιδιά από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Γιατί αλλάζετε το καθεστώς τους; Το αξιολογήσατε και είδατε ότι δεν δούλευε καλά; Ή απλώς ακούσατε τους συνδικαλιστές συμβούλους σας που έχουν στοχοποιήσει τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία; Όχι τώρα, από το 2015.
Οι προτάσεις μας και εδώ είναι καθαρές. Ο θεσμός των πρότυπων πειραματικών πρέπει να επεκταθεί σε κάθε νομό και στα ΕΠΑΛ και όχι να υπονομευτεί. Να κρατήσουν αυτές τις ελάχιστες δυνατότητες αυτονομίας που είχαν, ώστε να κάνουν το έργο τους… όπως η δυνατότητα τροποποιημένου ωραρίου που τα αφήνει να αναπνέουν και να δημιουργούν, να κάνουν ομίλους και άλλες καινοτόμες δραστηριότητες. Να σεβαστούμε τις ιδιαιτερότητες που τα κάνουν τους μόνους ανταγωνιστές των ιδιωτικών σχολείων. Να προσπαθήσουμε να διαχύσουμε τις πρακτικές τους στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία και όχι να κάνουμε το αντίθετο: να επιβάλουμε τις πρακτικές των συμβατικών σχολείων στα πρότυπα πειραματικά, όπως επιχειρείτε τώρα.
Κύριε Υπουργέ,
Δυστυχώς το νομοθετικό κύκνειο άσμα σας είναι μια ωδή στον ακαδημαϊκό λαϊκισμό και στην ψηφοθηρία. Ποσοτική επέκταση και όχι ποιοτική αναβάθμιση για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αυτό που πράγματι έχει ανάγκη η χώρα μας. Η ζημιά θα είναι δυστυχώς αναντίστρεπτη, με εκπαιδευτικές και ακαδημαϊκές εκπτώσεις που θα τις πληρώσουμε όμως ακριβά στο μέλλον. Ξέρω είναι αντιδημοφιλή αυτά που λέω, δεν φέρνουν ψήφους, για αυτό δεν θα τα ακούσετε από τα άλλα κόμματα, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να μάθουμε να λέμε μόνο αλήθειες.
Αν απλώς παραμυθιάζουμε την κοινωνία και τους νέους μας, θα έχουμε όλο και περισσότερους αδιάφορους φοιτητές σε υποβαθμισμένα τμήματα, που θα παράγουν πτυχιούχους για να έχουν ένα χαρτί μπας και μετά το αξιοποιήσουν κάπου. Το χαρτί, όχι τις γνώσεις… Πρέπει όμως κάποια στιγμή να περάσουμε από τα χαρτιά στα γράμματα. Αν μας ενδιαφέρουν οι επόμενες γενιές και όχι μόνο οι επόμενες κάλπες…