Στην ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ως γενικός εισηγητής του Ποταμιού, ο βουλευτής Ηρακλείου Σπύρος Δανέλλης, στη συζήτηση για το Νομοσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2016.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πριν λίγες ώρες, ολοκληρώσαμε τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για τις βοσκήσιμες γαίες, καταρρίπτοντας κάθε ρεκόρ αντικοινοβουλευτικής πρακτικής.
21 άρθρα – 24 άσχετες τροπολογίες στο ίδιο νομοθέτημα. Καταρρίψατε κάθε ρεκόρ, επιδεικνύοντας μιαν απίστευτη πρεμούρα κλεισίματος εκκρεμοτήτων ως ο χρόνος να τελείωνε.
Με μοιραίο άρα επακόλουθο, την ελεεινή εικόνα του καταιγισμού κατάθεσης νομοτεχνικών βελτιώσεων ως την ύστατη στιγμή, αποτέλεσμα της προχειρότητας, του ερασιτεχνισμού και της ανεπάρκειάς σας. Απευθύνω έκκληση στον Πρόεδρο της Βουλής να παρέμβει άμεσα, ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα νομοθετικής παρωδίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
H συνεννόηση μεταξύ των υπεύθυνων πολιτικών κομμάτων και η δημιουργία προϋποθέσεων συναίνεσης είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε. Όταν η πολιτική ζωή του τόπου έχει τραυματιστεί τόσο βαθιά από τη διχαστική και μέχρι χτες εμφυλιοπολεμική ρητορική των κυβερνητικών κομμάτων, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης.
Η άνευ όρων και προϋποθέσεων συναίνεση που επέδειξε σύσσωμη η αντιπολίτευση τον Αύγουστο, πληρώθηκε με χλεύη και λοιδορίες από την πλευρά της κυβέρνησης. Μετά την προχτεσινή σύσκεψη των αρχηγών ακολούθησαν κατηγορίες και απειλές περί εξεταστικών επιτροπών.
Κατάφερε έτσι να κλιμακώσει την ένταση, αναζητώντας δήθεν συναίνεση.
Για να μην πάθει η κυβέρνηση ό,τι έπαθε το γνωστό βοσκάκι του Αισώπου, πρέπει να καταλάβει πως με υποκρισία, χρησιμοθηρία και κουτοπονηριές δε χτίζεται η κουλτούρα της συνεννόησης. Οφείλουμε να συνεννοηθούμε τώρα για να μην υποχρεωθούμε να το κάνουμε πάνω από τα ερείπια της χώρας.
Σε σχέση με το κύμα απαξιωτικών σχολίων από το διεθνή τύπο, αναφορικά με την ανάγκη που ένιωσε ο Πρωθυπουργός να αναρτήσει πατριωτικές περηφάνιες, μας ξεπερνά κατά πολύ, αν και αναγνωρίζουμε πως η εξωτερική πολιτική δεν αποτελεί το φόρτε του Πρωθυπουργού μας.
Η κυνική ανάγνωση βέβαια, που θα ήθελα να μην ισχύει, είναι πως ο κ. Πρωθυπουργός αδιαφορεί για τις συνέπειες, αφού στόχος και μέλημά του είναι το εσωτερικό ακροατήριο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ξεκινάμε σήμερα την συζήτηση για τον προϋπολογισμό, που εξακολουθούμε δυστυχώς να την αντιμετωπίζουμε ως μια τυπική, διεκπαιρεωτική διαδικασία και όχι ως την κορωνίδα της ετήσιας κοινοβουλευτικής δραστηριότητας. Ο προϋπολογισμός του κράτους δεν αποτελεί, παρά τη μετάφραση σε αριθμούς του πολιτικού οράματος και του σχεδίου υλοποίησης του.
Κι όμως, στον παρθενικό προϋπολογισμό της «πρώτης φοράς αριστερά» αντιμετωπίζετε την οικονομία με την στενή λογιστική προσέγγιση και όχι οραματικά. Πρόκειται, το δίχως άλλο για μια συντηρητική και πεπερασμένη από τις εξελίξεις προσέγγιση. Ωστόσο, ο τρόπος του «προϋπολογίζειν» των προηγμένων κρατών αλλάζει κατεύθυνση.
Δεν λογίζεται πια ως μια αποστεωμένη και στατική παράθεση αριθμών, αλλά ως μια απεικόνιση πολιτικών επιλογών, ιδεολογιών αν θέλετε, πάνω σε διεθνώς αποδεκτά λογιστικά πρότυπα. Οι σύγχρονοι προϋπολογισμοί επιχειρούν να ξεφύγουν από τα «εικαζόμενα» έσοδα και έξοδα, άνευ αξιολόγησης και συγκεκριμένης στόχευσης.
Το μοντέλο των αυξητικών προϋπολογισμών ανήκει πλέον στο παρελθόν.
Για αυτό εμείς σας προτείνουμε, να προχωρήσουμε ένα βήμα παρά πέρα.
Θα πρέπει να εισάγουμε τους λεγόμενους προϋπολογισμούς προγραμμάτων, οι οποίοι δίνουν έμφαση στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων κάθε δράσης.
Δεν έχουμε την πολυτέλεια πια να κατευθύνουμε κονδύλια σε κωδικούς, χωρίς να έχει προηγηθεί η σαφής αξιολόγησή τους. Σήμερα θα έπρεπε, χρησιμοποιώντας τα μέσα της εξελιγμένης, πια, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αλλά και τα εργαλεία που προσφέρει η σύγχρονη διοικητική επιστήμη να κοιτάξουμε μπροστά, ξεφεύγοντας από τις αγκυλώσεις και το παρωχημένο εν πολλοίς μοντέλο του κλασικού εκτελεστικού προϋπολογισμού.
Η παγκόσμια οικονομική κρίση, εξάλλου, έχει θέσει σημαντικές ερωτήσεις τόσο στη θεωρία όσο και την πρακτική του προϋπολογίζειν, αμφισβητώντας την ισχύ των μέχρι πρότινος, καλά θεμελιωμένων θεωρημάτων και πρακτικών.
Πολυποίκιλοι παράγοντες όπως η κλιματική αλλαγή, το διεθνές ενεργειακό τοπίο, οι δημογραφικές αλλαγές, αλλά και οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, που επιτάσσουν δραματικές αλλαγές τόσο στο σύστημα εκπαίδευσης, όσο και στην αναδιοργάνωση τμημάτων του παραγωγικού ιστού, συνυπολογίζονται για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των εξελιγμένων χωρών.
Εξάλλου, είναι αυτοί οι παράγοντες που σκιαγραφούν τις απαιτούμενες κάθε φορά μεταρρυθμίσεις, εξασφαλίζοντας την ανάπτυξη και την ευημερία.
Ένας σύγχρονος προϋπολογισμός πρέπει να απαντά με σαφήνεια στο ερώτημα: «γιατί το τάδε κρατικό κονδύλι διατίθεται για την ενέργεια Α, αντί της ενέργειας Β».
Πρέπει να πάψει πια να δίνεται η εικόνα ότι πόροι του προϋπολογισμού κατευθύνονται προς κάποιον τομέα, με τη λογική του να «βουλώσουμε τρύπες και βλέπουμε».
Αντιθέτως, πρέπει να γίνεται ευκρινές ότι υπάρχει ένα όραμα, ένας στόχος που πρέπει πάση θυσία να επιτευχθεί.
Ο προϋπολογισμός δεν θα πρέπει να διέπεται από ad hoc κατευθύνσεις κονδυλίων, υπό το βάρος της πραγματικότητας, χωρίς κανένα γενικότερο σχεδιασμό.
Φυσικά εμείς, ως συνήθως, βρισκόμαστε πολύ μακριά από μια τέτοια λογική. Εδώ στην Ελλάδα, μοιάζει να ακολουθούμε το ανέκδοτο, με το λίπος για τις μπότες του Ρώσου Τσάρου. Ο Τσάρος λέγεται, ότι είχε πάει για κυνήγι.
Ζήτησε να του φέρουν λίπος για τις μπότες του. Το κόστος του ήταν δύο ρούβλια. Αυτά εγγράφηκαν στον προυπολογισμό του επόμενου έτους. 90 χρόνια μετά, η Ρωσία διέθετε ένα εξωφρενικό ποσό χιλιάδων ρουβλιών για λίπος, για τις μπότες του ανύπαρκτου πια Τσάρου.
Έτσι και εμείς, εν έτει 2015 συζητάμε σήμερα έναν στατικό προϋπολογισμό που απέχει παρασάγγας από το να είναι εργαλείο αλλαγής του κράτους και της κοινωνίας.
Η συζήτηση περί προϋπολογισμού, ακόμη και σήμερα, πέντε χρόνια μετά την έναρξη των προγραμμάτων στήριξης της οικονομίας μας, παραμένει ενδοστρεφής και μονοδιάστατη.
Επιπλέον, κάποια στιγμή θα πρέπει να συζητηθούν και κάποια δομικά θέματα, σε σχέση με τον τρόπο που καταρτίζεται ο προϋπολογισμός.
Το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των κατατεθειμένων αρχείων είναι πίνακες με στοιχεία, που δεν συσχετίζονται ευκρινώς με στόχους και πολιτικές κατευθύνσεις, καθιστά την ανάγνωση του προϋπολογισμού, μια λογιστική άσκηση επί χάρτου, αντί ενός δυναμικού πολιτικού εργαλείου ελέγχου, αλλά και ανάπτυξης.
Η παντελής έλλειψη επεξήγησης των στόχων ανά Υπουργείο, που να συσχετίζονται με την επιλογή αύξησης ή μείωσης του προϋπολογισμού του, περιορίζει την πολιτική αντιπαράθεση σε επίπεδο αριθμών.
Ακόμη και σε τεχνοκρατικό επίπεδο, όμως, υπάρχουν κάποια δομικά θέματα σε σχέση με τον τρόπο που καταρτίζεται ο προϋπολογισμός.
Όταν συγκρίνουμε τον προϋπολογισμό ενός έτους (π.χ. 2016) με τις πραγματοποιηθείσες δαπάνες παλαιότερου έτους (π.χ. 2014). είτε αδυνατούμε να βγάλουμε συμπεράσματα, είτε κινδυνεύουμε να βγάλουμε λάθος συμπεράσματα.
Ας πάρουμε σαν παράδειγμα τις δαπάνες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στον Συνοπτικό Πίνακα 1 της σελίδας 133 του αρχείου του κρατικού προϋπολογισμού για τις Κεντρικές Υπηρεσίες, ο προϋπολογισμός για το 2016 είναι 54 εκ. ευρώ.
Στον ίδιο πίνακα φαίνεται ότι οι πληρωμές για το 2014 ήταν 52 εκ. ευρώ. Για να δούμε τι σημαίνει αυτό στην πράξη, αν δηλαδή έχουμε αύξηση προϋπολογισμού το 2016 σε σχέση με το 2014, ανατρέχουμε αναγκαστικά στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το 2014, που συνοδεύει τον προϋπολογισμό του 2016.
Εκεί διαπιστώνεται ότι στον Πίνακα 2 (σελίδα 11) ο προϋπολογισμός του 2014 για το Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήταν 70 εκ. ευρώ, δηλαδή 18 εκ. ευρώ παραπάνω από τις πληρωμές, χωρίς όμως να εξηγείται τι σημαίνει αυτό. Σημαίνει ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι πληρωμές;
Δηλαδή χρωστάμε και άλλα χρήματα για ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν το 2014; Ή μήπως σημαίνει ότι έπεσε εντελώς έξω ο προϋπολογισμός και δεν πραγματοποιήθηκαν ενέργειες που αντιστοιχούσαν σε αυτά τα 70 εκ. που είχαν προϋπολογισθεί;
Ή σημαίνει κάτι ενδιάμεσο; Αν μάλιστα, δει κανείς συνολικά τον Πίνακα 2 της σελίδας 11, της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου για το 2014, οι συνολικές πραγματοποιηθείσες δαπάνες των Υπουργείων-Φορέων ήταν 80% μεγαλύτερες του προϋπολογισμού.
Η επεξήγηση που δίνεται από την έκθεση του ΓΛΚ, είναι ότι αυτό οφείλεται κυρίως λόγω δαπανών, για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων προηγούμενων ετών.
Με άλλα λόγια στον προϋπολογισμό και τα συνοδευτικά αρχεία συνυπάρχουν στον ίδιο πίνακα τρεις έννοιες: προϋπολογισμός, πραγματοποιηθείσες δαπάνες και ληξιπρόθεσμες οφειλές προηγουμένων ετών, οι οποίες μάλιστα αφορούν διαφορετικά έτη.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξαχθούν ακριβή συμπεράσματα, σε σχέση με το τι αφορά πραγματικά έσοδα-έξοδα, τι αφορά ρευστότητα και τι αφορά οφειλές.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το πάρτι της ήσσονος προσπάθειας, των εύκολων λύσεων και των εύπεπτων επιχειρημάτων τελείωσε, όπως τελείωσε και το πάρτι του εύκολου δανεισμού.
Είμαστε αναγκασμένοι πλέον να προϋπολογίζουμε, λαμβάνοντας υπόψη την σκληρή πραγματικότητα της ελληνικής οικονομίας και των διεθνών υποχρεώσεων που έχουμε αναλάβει.
Πρωτογενή ελλείμματα 2 δις μηνιαίως, όπως αυτά που είχαμε μέχρι τους πρώτους μήνες του 2009, ελλείμματα που καλύπτονταν από άφρονα δανεισμό, αποτελούν αναγκαστικά παρελθόν.
Αναγκαστικά παρελθόν, ωστόσο, πρέπει να αποτελέσει εφεξής και η ρητορική της δήθεν δυνατότητας εξόδου από την ύφεση, που θα στηρίζεται σε μια «σκληρότερη και αποτελεσματικότερη διαπραγμάτευση».
Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί διαπραγματευτές. Υπάρχουν μόνο ικανοί και ανίκανοι διαχειριστές της δύσκολης οικονομικής πραγματικότητας.
Ο μύθος, κάποιων λίγων «πατριωτών», που σε αντιδιαστολή με τους «εθνικούς μειοδότες» διαπραγματεύονται σκληρά, πρέπει επιτέλους να τελειώσει.
Άλλωστε, τα αναθεωρημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταδεικνύουν, ότι κατά την αυξημένα «διαπραγματευτική» περίοδο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, όλα τα στοιχεία πήραν την κατιούσα. Το τρίτο τρίμηνο του 2015 σημειώθηκε μείωση του ΑΕΠ κατά 1,1% σε σχέση με το ίδιο περσινό διάστημα, όταν λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 13 Νοεμβρίου οι εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, έδειχναν συρρίκνωση μόλις κατά το εν τρίτο της πραγματικής πρόβλεψης, δηλαδή 0,4%.
Η διαφορά αυτή προκύπτει επειδή στις 13 Νοεμβρίου, δεν ήταν γνωστά ακόμα τα στοιχεία για τον τομέα των υπηρεσιών, καθώς και τα περισσότερα μεγέθη των δεικτών του Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, η δραματική πτώση των επενδύσεων (-12,9%) κατά το γ’ τρίμηνο, η συρρίκνωση των εξαγωγών (-11,4%), καθώς και μια σειρά άλλων παραγόντων οδήγησαν σε αυτήν, την πολύ αρνητική εξέλιξη.
Υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων για την πορεία του ΑΕΠ, είναι προφανές ότι τίθεται σε κίνδυνο και η πρόβλεψή σας – που ενσωματώνεται και στον συζητούμενο προϋπολογισμό - για μηδενική ύφεση στο σύνολο του 2015.
Υπάρχουν σοβαροί λόγοι, για τους οποίους εκτιμάται ότι η ελληνική οικονομία είναι πολύ πιθανό, να επιστρέψει σε ύφεση ακόμη και από φέτος. Μια ύφεση που θα μπορούσε να κινηθεί στην περιοχή του 0,5%.
Εν ολίγοις, πριν αλέκτωρ φωνήσαι τρις, διαπιστώνουμε ότι τόσο εσείς, όσο και το "πόνημά" σας, διαψεύδεσθε υπό το βάρος της πραγματικότητας.
Έτσι λοιπόν σε ποια βάση συζητάμε σήμερα; Μήπως πρέπει να αποσύρετε τον υπό συζήτηση προϋπολογισμό, δεδομένου ότι όλες του οι προβλέψεις, αναγκαστικά, πηγαίνουν προς τα κάτω;
Μήπως θα έπρεπε εν συνεχεία να μας τον φέρετε άμεσα και αναθεωρημένο επί το χείρον, αν θέλετε να συζητήσουμε πάνω σε πραγματικά δεδομένα;
Φοβάμαι πάντως, ότι σε κάθε περίπτωση θα είναι ο πιο γρήγορα αναθεωρημένος προϋπολογισμός της νεώτερης ελληνικής ιστορίας, μιας και βαδίζουμε κυριολεκτικά πάνω σε κινούμενη άμμο.
Δυστυχώς, τα αποτελέσματα της επιτυχίας σας, για την οποία επαίρονταν ο κ. Τσακαλώτος πριν από λίγες βδομάδες, παραμένουν ακόμη άγνωστα.
Και δεν ξέρω αν θύματα αυτής της επιτυχίας είστε εσείς οι ίδιοι, ή εμείς μαζί με τον ελληνικό λαό. Την ζοφερή εικόνα της οικονομίας δεν την περιγράφουν μόνο τα αναθεωρημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αλλά και εσείς οι ίδιοι στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού, σε μια σπάνια κρίση αυτογνωσίας από πλευράς σας.
Θα επιμείνω λίγο ακόμη στα αποτελέσματα της «σκληρής διαπραγμάτευσής» σας, για την οικονομία. Φέτος θα έχουμε μηδενική ανάπτυξη, αν και αυτό τίθεται υπό αμφισβήτηση, όπως σας κατέδειξα προηγουμένως.
Το ανατριχιαστικά υψηλό ποσοστό της ανεργίας παραμένει σταθερό. Το τραπεζικό σύστημα κατέρρευσε, αφού από την στιγμή που εκλεγήκατε, 40 δις ευρώ πήραν τον δρόμο για το εξωτερικό ή για τα στρώματα, με αποτέλεσμα να μπορεί κάποιος με το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ να γίνει μεγαλομέτοχος στις ελληνικές τράπεζες. Οι ελληνικές τράπεζες πέρασαν στα χέρια ξένων funds.
Το υποτιθέμενο φιλολαϊκό σας πρόσωπο καταρρέει, όταν για φέτος προϋπολογίζετε ότι ο προϋπολογισμός του 2016 θα περιέχει μόνο 5,7 δις νέα μέτρα, τα οποία μάλλον θα αυξηθούν, δεδομένου ότι οι νέες εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ είναι προς το χειρότερο. Έχει επέλθει η πλήρης απαξίωση και καταστροφή της ραχοκοκαλιάς της ελληνικής οικονομίας, δηλαδή οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες μόνο για το β’ εξάμηνο του 2015 μετρούν 65.000 λουκέτα, ήτοι 138.000 θέσεις εργασίας.
Είστε ικανοποιημένοι από τον πανικό που σας καταλαμβάνει, κάθε φορά που η παντελής απουσία σχεδιασμού από πλευράς σας, σας οδηγεί σε απονενοημένα «ισοδύναμα», υπό την πίεση καταστάσεων που εκφεύγουν του ελέγχου σας;
Ισοδύναμα των οποίων η υφεσιακή διάσταση είναι κάθε φορά έκδηλη, για κάθε κοινωνική ομάδα που «αγγίζουν». Τι να πρωτοθυμηθώ; Τις παλινωδίες σας με τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση; Τα μπρος πίσω με την φορολόγηση των αγροτών; Ή με την τραγική σας απόφαση να επιβάλετε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο κρασί;
Σύμφωνα με στοιχεία, συνολικά 33.972 οφειλέτες σε σύνολο 113. 932 που είχαν ενταχθεί έως και τον Ιούλιο στη ρύθμιση των 100 δόσεων, σταμάτησαν να πληρώνουν, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να απενταχθούν από την ρύθμιση.
Ωστόσο, ένα ποσοστό της τάξης του 30%, έχει ήδη χάσει την ευκαιρία να αποπληρώσει τα χρέη του. Έτσι δεν εκπλήσσουν τα επίπεδα ρεκόρ των 82,3 δισ. ευρώ, στα οποία έφθασαν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο στο τέλος Οκτωβρίου. Μόνο από τις αρχές του νέου έτους δημιουργήθηκαν νέα ληξιπρόθεσμα ύψους 10,380 δισ. ευρώ.
Σχεδόν κάθε μήνα, τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις λόγω οικονομικής αδυναμίας και έλλειψης ρευστότητας αφήνουν απλήρωτους φόρους σχεδόν 1 δισ. ευρώ. Αλλά δεν είναι μόνο οι πολίτες που χρωστούν προς το κράτος.
Είναι και το ίδιο το κράτος που έχει κηρύξει άτυπη παύση πληρωμών.
Με βάση την εισηγητική έκθεση στο τέλος του 2014 οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Γενικής Κυβέρνησης ήταν 3,77 δις., ενώ τον Σεπτέμβριο του 2015 ανήλθαν στα 5,95 δις., δηλαδή αυξήθηκαν 53% σε 9 μήνες.
Ταυτόχρονα, από το Δελτίο μηνιαίων στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης του ΓΛΚ (Σεπτέμβριος 2015), όπου αναλύονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, φαίνεται ότι αυτές αυξήθηκαν από 31/12/2014 έως το Σεπτέμβριο του 2015 κατά 52% στους ΟΤΑ (από 1,767 δις σε 2, 696 δις).
Στα νοσοκομεία αυξήθηκαν κατά 100%, δηλαδή από 607 εκατ. σε 1,214 δις, ενώ από το Μάρτιο του 2015 έως το Σεπτέμβριο στις γενικές κρατικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν κατά 267%, δηλαδή από 111 εκατομμύρια σε 297 εκατομμύρια ευρώ!
Όταν στέρεψε η ρευστότητα από την ΕΕ, λόγω της αδιέξοδης διαπραγματευτικής σας τακτικής καταφέρετε όπως μαρτυρούν τα παραπάνω νούμερα, να «αντεπεξέλθετε» στις υποχρεώσεις σας πραγματοποιώντας παύση πληρωμών και πληρώνοντας μόνο τις πλέον βασικές σας υποχρεώσεις, δηλαδή μόνο μισθούς και συντάξεις.
Πανηγυρίζετε ακόμη; Επιμένετε πως η γραμμή της «σκληρής διαπραγμάτευσης», χωρίς καμιά αντίληψη από πλευράς σας, για το πώς διαμορφώνονται οι ευρωπαϊκοί συσχετισμοί, είναι επωφελής για την χώρα;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Τι μας φέρνει ο προϋπολογισμός του 2016; Με μία φράση, μέτρα και νέα μέτρα, που σημαίνουν φόρους και μόνο φόρους, σε μια κοινωνία που έχει απολέσει πλέον την φοροδοτική της ικανότητα.
Το σύνολο; 5,7 δις ευρώ. Ο προϋπολογισμός σας φέρνει αύξηση φορολογίας κατά 2 δισ. ευρώ, η οποία θα προέλθει κατά 204 εκατ. από το εισόδημα φυσικών προσώπων.
Στα κρατικά ταμεία αναμένεται να εισρεύσουν 1,2 δισ. ευρώ από την κατανάλωση κυρίως λόγω της αύξησης των συντελεστών του ΦΠΑ. Στον ΦΠΑ;
Ακόμη και ο πρωτοετής φοιτητής οικονομικών γνωρίζει ότι η αύξηση της έμμεσης φορολογίας αποτελεί ευθεία επίθεση, στο πορτοφόλι των οικονομικά αδυνάτων.
Καταπατά στοιχειώδεις κανόνες της φορολογικής δικαιοσύνης. Διαβάζοντας τον προϋπολογισμό που καταθέσατε, για πρώτη φορά μαθαίνουμε, ότι από την αναμόρφωση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αναζητούνται επιπλέον 150 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι από τις αλλαγές στις κλίμακες, που είναι στη δεύτερη λίστα προαπαιτούμενων, κάποιοι θα πληρώσουν παραπάνω. Ποιοι θα είναι αυτοί που θα επιβαρυνθούν; Με τι κριτήρια θα επιλεγούν;
Πάμε τώρα σε μια άλλη υποτιθέμενη κόκκινη γραμμή σας. Τι συμβαίνει με το ΕΚΑΣ;
Με βάση τα στοιχεία που μας δίνετε φαίνεται ότι έχει κλειδώσει ο δραστικός περιορισμός των δικαιούχων από του χρόνου κιόλας, αφού στον Προϋπολογισμό του 2016 αναγράφετε εξοικονόμηση 223 εκατ. ευρώ από το ΕΚΑΣ.
Σε σχέση με τα ασφαλιστικά ταμεία. Παρότι οι παρεμβάσεις σας στο συνταξιοδοτικό είναι ακόμα «λειψές», - για αυτό μας καλέσατε άλλωστε να συμμετάσχουμε στο «έγκλημα» - παρατηρούμε ότι το κονδύλι για τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων είναι μειωμένο κατά 550 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού, από τα ως τώρα μέτρα εξοικονομούνται περίπου 470 εκατ. ευρώ από τα Ασφαλιστικά Ταμεία κι άλλα 172 εκατ. ευρώ από τις συντάξεις του Δημοσίου.
Μιλάμε δηλαδή για περίπου 640 εκατ. ευρώ συνολικά, τα οποία απέχουν ακόμη 1,2 δις ευρώ από το στόχο των 1,8 δις ευρώ που προβλέπει η συμφωνία. Έχετε «προϋπολογίσει» το που θα βρεθούν αυτά; Έχετε σκεφτεί κάποιο άλλο «ισοδύναμο»; Τρέμω στην ιδέα και φαντάζομαι ότι μαζί μου τρέμουν και όλοι οι πολίτες.
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης,
Αντιμετωπίζετε τον πρωτογενή τομέα παραγωγής, με εγκληματικό τρόπο. Μοιάζει να μην υπάρχει καμία πολιτική, κανένα σχέδιο για το πώς σκέφτεστε την συμβολή του πρωτογενούς τομέα στην έξοδο από την κρίση.
Η υπερφορολόγηση των αγροτών, σίγουρα, δεν είναι ο τρόπος που ψάχνετε. Ο λογαριασμός που τους επιφυλάσσετε είναι ιδιαίτερα βαρύς.
Απαριθμώ, 32 εκατ. ευρώ από την αύξηση των φορολογικών συντελεστών,
40 εκατ. ευρώ από την αύξηση της προκαταβολής φόρου,
13 εκατ. ευρώ από τη σταδιακή κατάργηση του μειωμένου ΕΦΚ στο πετρέλαιο, 102 εκατ. ευρώ από την αύξηση των εισφορών στον ΟΓΑ.
Συνολικά δηλαδή, 187 εκατομμύρια ευρώ για το 2016. Η υπεραισιοδοξία του προϋπολογισμού που καταθέσατε, δεν έχει όριο, όταν διαβάζουμε τις προβλέψεις σας για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Μας λέτε ότι αυτές θα φέρουν 2 δις ευρώ στα κρατικά ταμεία, μόνο για το 2016. Σημειωτέον ωστόσο, ότι φέτος καταφέρατε να συγκεντρώσετε τα λιγότερα έσοδα από κάθε άλλη χρονιά.
Από πού προέρχεται λοιπόν αυτή η υπεραισιόδοξη εκτίμηση; Μήπως εγκαταλείψατε την ιδεοληπτική σας απέχθεια προς κάθε είδους αποκρατικοποίηση; Εκτιμούμε ότι ο συγκεκριμένος στόχος αποτελεί τουλάχιστον ουτοπία.
Τα επισφαλή έσοδα αφορούν κυρίως την αξιοποίηση του Ελληνικού και την πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης, από τα οποία προβλέπεται ότι θα εισπραχθούν 345 και 95 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα.
Για να επιτευχθεί αυτό, ωστόσο, θα πρέπει έως το τέλος 2016, δηλαδή μέσα σε 13 μήνες, να έχει πραγματοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο των παραπάνω δύο αποκρατικοποιήσεων.
Όμως από ό,τι διαβάζουμε η πρόοδος αξιοποίησης της έκτασης των 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του Ελληνικού δεν ξεπερνάει το 20%.
Αντίστοιχα, η ανάπλαση του Αστέρα Βουλιαγμένης θα πρέπει να υπερβεί το σκόπελο του Συμβουλίου της Επικρατείας, διαδικασία που θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρονοβόρα, δεδομένου ότι τα εμπλεκόμενα μέρη δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε συμφωνία.
Με άλλα λόγια, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι το Δημόσιο θα εισπράξει το 2016 το συνολικό ποσό των 440 εκατ. ευρώ από τις παραπάνω δύο ιδιωτικοποιήσεις.
Ταυτόχρονα, το ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει ότι θα εισπράξει από αδιευκρίνιστα λοιπά περιουσιακά στοιχεία 277 εκατ. Ευρώ. Σημειωτέον ότι δεν υπάρχει καμία ρητή αναφορά και σε σχέση με τα προσδοκώμενα έσοδα από την πώληση του ΟΛΠ και των σιδηροδρόμων.
Είστε σίγουροι πως η απόδοση του νέου Μισθολογίου είναι πράγματι δημοσιονομικά ουδέτερη, όπως διατείνεστε; Έχετε δεσμευθεί απέναντι στους εταίρους μας να φέρετε τα πάνω - κάτω σε μισθούς και βαθμολόγιο. Πρέπει κάποιος, να μας ενημερώσει επιτέλους υπεύθυνα, για το που βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις.
Όλοι γνωρίζουμε ότι οι δανειστές επιθυμούν την δραστική μείωση των εισαγωγικών μισθών, των υπαλλήλων χαμηλής εκπαιδευτικής βαθμίδας, έτσι ώστε να πριμοδοτηθούν τα υψηλότερα μισθολογικά κλιμάκια και οι θέσεις ευθύνης.
Να δούμε και τις δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού; Παρατηρούμε ότι αυτές μειώνονται μόνο κατά 260 εκατομμύρια ευρώ, από 49,26 δις για το 2015 σε 49 δις για το 2016.
Αντίστροφα, τα τακτικά έσοδα από φόρους αυξάνονται δυσανάλογα πολύ και συγκεκριμένα κατά 2 δις ευρώ, δηλαδή από 46,3 δις το 2015 σε 48,3 δις ευρώ για το 2016.
Με άλλα λόγια τα νέα μέτρα του 2016 προέρχονται κατά 90% από φόρους και μόλις κατά 10% από μείωση δαπανών.