6 Νοεμβρίου, 2017

Ταλαιπωρία και πολύωρη αναμονή στις ουρές για την έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου ΟΑΣΑ

Ποτάμι

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσαν οι βουλευτές του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς (Β’ Αθήνας) και Σπύρος Δανέλλης (Ηρακλείου), σχετικά με το αλαλούμ, που έχει δημιουργηθεί κατά τη μετάβαση στο e-εισιτήριο.

Με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου, που αγνόησε τις καλές πρακτικές, που ήδη εφαρμόζονται επιτυχώς σε άλλες χώρες, ακολουθήθηκε μια περιττή γραφειοκρατική διαδικασία, που ως αποτέλεσμα είχε την απίστευτη ταλαιπωρία των πολιτών.

Όταν άλλοι τρέχουν την 4η Βιομηχανική Επανάσταση δεν είναι δυνατόν το Υπουργείο να μην μπορούν να διαχειριστεί το ζήτημα της μετάβασης στο ηλεκτρονικό εισιτήριο, εκπληρώνοντας τον αυτονόητο στόχο των ημερών μας, ότι η πληροφορική κάνει πιο εύκολη τη ζωή των ανθρώπων δεν τη δυναστεύει.

Οι δικαιολογίες δε του Υπουργείου περί δήθεν άρνησης της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων αποτελούν απλά προφάσεις εν αμαρτίαις, όπως αποδείχθηκε από την πρόσφατη σχετική διάψευση της Αρχής.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

ΘΕΜΑ: Ταλαιπωρία και πολύωρη αναμονή στις ουρές για την έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου ΟΑΣΑ

Τα ηλεκτρονικά εισιτήρια και οι κάρτες για τη μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και οι ηλεκτρονικές μπάρες εισόδου στους σταθμούς του μετρό ισχύουν σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου.

Την ίδια στιγμή στις χώρες αυτές οι επιβάτες μπορούν να επιβιβάζονται από τις μπροστινές πόρτες των τρόλεϊ, λεωφορείων ή τραμ και να κάνουν χρήση των ΜΜΕ είτε με το e-εισιτήριο ή αγοράζοντας εισιτήριο επιτόπου από τον οδηγό.

Στην Ελλάδα όμως, όχι μόνο χρειάσθηκε να φτάσουμε στο τέλος του 2017 για να υιοθετηθεί η χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αλλά δυστυχώς τις τελευταίες δύο εβδομάδες παρατηρούνται ατελείωτες ουρές αναμονής στους σταθμούς του μετρό της Αθήνας για την κατάθεση των δικαιολογητικών εγγράφων που ζητούνται από τον ΟΑΣΑ για την έκδοση της ηλεκτρονικής μηνιαίας κάρτας απεριόριστων διαδρομών.

Είναι τουλάχιστον ακατανόητο στις μέρες μας, που παρέχεται η δυνατότητα αξιόπιστων ηλεκτρονικών εφαρμογών κατάθεσης εγγράφων και συναλλαγών, οι πολίτες να υποβάλλονται στην ταλαιπωρία της πολύωρης αναμονής ή να χάνουν ώρες από την δουλειά και τις άλλες απασχολήσεις τους για μια διαδικασία, που ηλεκτρονικά θα μπορούσε να διεκπεραιωθεί σε λίγα μόλις λεπτά.

Την ίδια στιγμή, που ακολουθείται αυτή η καφκική γραφειοκρατική διαδικασία συγκέντρωσης και υποβολής εγγράφων, το υπουργείο δεν έχει προβλέψει την χορήγηση κάποιου αποδεικτικού κατάθεσης ή σχετικού αριθμού πρωτοκόλλου, που θα διασφαλίζει τον πολίτη στην αναζήτηση ή την ενδεχόμενη ενημέρωσή του για την πρόοδο του φακέλου του.

Την δικαιολογία για την απαράδεκτη δε ταλαιπωρία των πολιτών, που αντέταξε το Υπουργείο και ο ΟΑΣΑ, ότι δήθεν η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δεν συναίνεσε στην προώθηση της διαδικασίας έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω διαδικτύου, διέψευσε η ίδια η Αρχή με ανακοίνωσή της την 1η Νοεμβρίου, με αποτέλεσμα το Υπουργείο καθυστερημένα να ζητάει από την Αρχή να γνωμοδοτήσει εκ νέου για το αν επιτρέπει τη διαδικτυακή διεκπεραίωση της διαδικασίας, χωρίς να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών.

Σε κάθε περίπτωση το μέτρο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα πρέπει να εφαρμοστεί προκειμένου να εκλείψουν τα κυκλώματα επιτήδειων, που κλέβουν τα χρήματα των επιβατών, η λαθρεπιβίβαση αλλά και ο εξορθολογισμός ως προς την είσπραξη των εσόδων αλλά και η αύξηση των εσόδων των ΜΜΕ καθεαυτή.

Δεν υπάρχει καμία ωστόσο δικαιολογία για τον κάκιστο σχεδιασμό του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που υπέβαλε το επιβατικό κοινό σε μια εξαιρετικά γραφειοκρατική διαδικασία υποβολής σωρείας δικαιολογητικών εγγράφων και πιστοποιητικών και την πολύωρης ταλαιπωρίας σε ουρές αναμονής, που σε κάθε περίπτωση θα μπορούσε να αποφευχθεί μέσω της ηλεκτρονικής διαδικασίας.

Δεδομένου ότι είναι τουλάχιστον αδικαιολόγητο στη δεύτερη δεκαετία του 20ου αιώνα, για να λειτουργήσει κάτι ηλεκτρονικό να απαιτούνται φάκελοι και πιστοποιητικά προσωπικών δεδομένων και ατελείωτες ουρές αναμονής των πολιτών μπροστά από τα γραφεία εξυπηρέτησης.

Δεδομένου ότι η μετάβαση στο ηλεκτρονικό εισιτήριο δημιούργησε μια κατάσταση απίστευτης ταλαιπωρίας για το επιβατικό κοινό.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Σε τι οφείλεται η καθυστέρηση της έναρξης της δυνατότητας έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων και καρτών όλο το προηγούμενο διάστημα;

2) Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ώστε να διασφαλισθεί στο εξής η ελάχιστη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και η ομαλή εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου; Έχει εξαντληθεί κάθε δυνατότητα διαδικτυακής έκδοσης;

3) Για ποιο λόγο το Υπουργείο δεν αξιοποίησε από την πρώτη στιγμή τα επιτυχημένα μοντέλα έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες του εξωτερικού αλλά προτίμησε μια δική του αλλοπρόσαλλη εκδοχή, που ως αποτέλεσμα είχε την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθήνας
Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου