Στην ανάγκη μείωσης των κινδύνων, που απορρέουν από τη χρήση του διαδικτύου μέσω Κύρωσης Σύμβασης, αναφέρθηκε ο Ιάσονας Φωτήλας, ειδικός αγορητής και βουλευτής Αχαΐας του Ποταμιού, στην τοποθέτησή του κατά τη συνεδρίαση στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης του νομοσχεδίου για το έγκλημα στον κυβερνοχώρο.
Ο κ. Φωτήλας αναφέρθηκε και στις «λοιπές διατάξεις» - «μπαλώματα» του νομοσχεδίου και επεσήμανε, ότι λύση δεν είναι η αθρόα αποσυμφόρηση των φυλακών, αλλά η ορθή αναμόρφωση του Κώδικα. Επίσης, τόνισε ότι η ανάθεση της φύλαξης και των θυρωρείων των φυλακών από την εξωτερική φρουρά, χωρίς όρους, θέτει σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία των καταστημάτων κράτησης. Και αναρωτήθηκε, εάν οι ΔΕ εξωτερικοί φρουροί, που θα μεταταχθούν σε θέσεις ΠΕ, θα παραμείνουν στα καταστήματα κράτησης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Δεν σας κρύβω ότι είμαι ιδιαίτερα προβληματισμένος. Αυτή τη στιγμή θα έπρεπε να μιλάμε για την εναρμόνιση- όπως άλλωστε έχουμε και υποχρέωση- με το νομικό πλαίσιο της Ε.Ε. για τα εγκλήματα στον Κυβερνοχώρο.
Σήμερα έπρεπε να συζητάμε για ανοιχτά δεδομένα και λογισμικά. Να συζητάμε για την ενίσχυση της κοινοβουλευτικής διαφάνειας, για την αναβάθμιση των εργαλείων δημοσιότητας (Opengov, ΔΙΑΥΓΕΙΑ) και της συμμετοχής των πολιτών στη λήψη αποφάσεων με ψηφιακά μέσα.
Όχι όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Σήμερα συζητάμε πάλι για τις «Λοιπές Διατάξεις».
Δεν ακούσαμε κάτι για το άρθρο 10 παράγραφο 2. Για ποιο λόγο καταργείτε το άρθρο 25 του ν. 1756; Για ποιο λόγο επιλέγονται μόνο τα Πρωτοδικεία της Θεσσαλονίκης; Γιατί όχι και της Αθήνας. Και ίσως να το πάμε και ένα βήμα παραπάνω. Γιατί όχι ολόκληρης της Επικράτειας;
Και ακόμα. Στο ίδιο άρθρο. Δεν μας απαντήσατε με τι κριτήρια επιλέγονται οι πρόεδροι πρωτοδικών στους οποίους θα ανατεθούν καθήκοντα εκπαιδευτή. Θα περιμένουμε μίαν απάντηση και σε αυτό το θέμα.
Στην παράγραφο 3 του άρθρου 11 αναφορικά με τη διπλή ιδιότητα, δηλαδή του να μπορεί κάποιος να εκλέγεται και μέλος συνδικαλιστικού οργάνου (Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων) αλλά και μέλος της Διοίκησης του Δικαστηρίου στο οποίο ανήκει (Συμβούλιο Δικαστηρίων).
Πραγματικά δεν μπορούμε να καταλάβουμε την παρέμβασή σας αυτή στην Οργάνωση των Δικαστηρίων.
Το επιχείρημα «εμείς το κάνουμε 2 μήνες πριν, ενώ οι προηγούμενοι 9 ημέρες πριν» δεν σας τιμά και σίγουρα δεν μας καθησυχάζει. Η διάταξη, σας το ξαναλέμε είναι προβληματική. Παραπέμπει σε «φωτογραφική» διάταξη. Την ίδια στιγμή δημιουργεί αμφιβολίες για την ορθή οργάνωση των δικαστηρίων και την απρόσκοπτη απονομή δικαιοσύνης.
Θα επιμείνω και στο άρθρο 13. Όχι για κάποιον άλλο λόγο, αλλά πραγματικά επειδή έχω όλη την καλή διάθεση να καταλάβω πώς σκέπτεσθε. Φτιάχνετε ένα αυτοτελές γραφείο, μετά από λίγους μήνες δεν σας κάνει πια και φτιάχνετε μία Διεύθυνση; Κι αν δε σας κάνει αύριο κι αυτό; Δηλαδή ποιο ακριβώς είναι το σχέδιο σας; Τι θα κάνετε; Θα μας φτιάξετε κάτι άλλο, μία Ειδική Γραμματεία, μία Γενική Γραμματεία; Αντιλαμβάνεσθε νομίζω τις ανησυχίες μου.
Με τα άρθρα 8, 9 και 15, σε σχέση με την αποσυμφόρηση των φυλακών. Τη «συνέχεια» δηλαδή του Ν. 4322 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Εφόσον λειτουργεί με ταχύτητα η Επιτροπή για την αναμόρφωση του Κώδικα μήπως θα ήταν σκόπιμο να το αποσύρετε ακριβώς γι’ αυτό το λόγο;
Να το συζητήσουμε εκ νέου με την ολοκλήρωση του Κώδικα; Να δούμε το θέμα των ποινών στην πραγματική τους διάσταση και όχι με ένα άρθρο σε ένα άσχετο σχέδιο νόμου;
Αναρωτηθήκαμε τι μήνυμα στέλνουμε στον κόσμο; Στους κατηγορούμενους και καταδικασθέντες τι τους λέμε; Στους πολίτες τι λέμε; Μπορείς να παρανομήσεις, θα έρθει κάποια ρύθμιση και θα είσαι έξω στο «τσακ μπαμ»;
Έρχομαι τώρα στα ζητήματα που αφορούν στη φύλαξη των καταστημάτων κράτησης κ. Υπουργέ, που νομίζω ότι δεν αντιμετωπίζονται με την δέουσα προσοχή στο άρθρο 17.
Ειδικότερα, σοβαρό ζήτημα προκύπτει από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 17.
Η ανάθεση της φύλαξης και των θυρωρείων των φυλακών από την εξωτερική φρουρά χωρίς όρους θέτει σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργεία των καταστημάτων κράτησης.
Πρέπει να υπάρξει οπωσδήποτε προσθήκη-νομοτεχνική βελτίωση στην παράγραφο - που προβλέπεται άλλωστε και στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου - ότι η ανάθεση φύλαξης δεν θα θέτει σε κίνδυνο την ομαλή λειτουργεία των φυλακών αλλά και στην εκτέλεση της κύριας αποστολής της εξωτερικής φρουράς. Αν προκύπτει σχετική ανάγκη φύλαξης να βεβαιώνεται σε κάθε περίπτωση από αιτιολογημένη έκθεση του διευθυντή και του διοικητή ή αρχιφύλακα της εξωτερικής φρουράς.
Και για την παράγραφο 2 του άρθρου 17 θα ήθελα να μου δώσετε περαιτέρω διευκρινήσεις κ. Υπουργέ.
Οι εξωτερικοί φρουροί κατηγορίας ΔΕ που θα πάρουν μετάταξη σε οργανικές θέσεις επιστημονικού προσωπικού κατηγορίας ΠΕ θα απασχοληθούν στο σωφρονιστικό κατάστημα που υπηρετούσαν όπως ισχυρίζεστε ή αντιθέτως θα πάνε ανάλογα με τις ανάγκες και σε άλλα σωφρονιστικά καταστήματα;
Θα υπάρξει κάποια περίοδος για την οποία θα πρέπει υποχρεωτικά να παραμείνουν σε οργανικές θέσεις στα σωφρονιστικά καταστήματα ή θα πάρουν πιθανώς και μετάθεση μετά από 1 χρόνο ή 2 χρόνια σε κάποιο νοσοκομείο ή κάποια άλλη δομή του δημοσίου;
Και μία ακόμα παρατήρηση κ. Υπουργέ. Λέτε ότι είναι λίγοι. Πείτε μας πόσοι είναι; Σε ποιες ακριβώς ειδικότητες πρόκειται να απασχοληθούν;
Δεν μας είπατε τίποτα και για το άρθρο 19 αναφορικά με την ΚΥΑ για το θέμα της προστασίας των μαρτύρων. Βρίσκετε τόσο απαραίτητο να συμπεριλαμβάνονται τόσοι Υπουργοί; Δεν θα έπρεπε εδώ να υπάρχει μία ευελιξία;
Αναμένουμε και σήμερα να έχουμε κάποιες απαντήσεις για τα θέματα που θίξαμε παραπάνω.
Και ολοκληρώνω κύριε Πρόεδρε. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Τα θέματα της αντιεγκληματικής πολιτικής και της ορθής λειτουργίας των σωφρονιστικών καταστημάτων δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με άρθρα μπαλώματα και ασύνδετα μεταξύ τους.
Μπορεί να μην σας ενδιαφέρει η υστεροφημία σας. Μπορεί το Κράτος για εσάς να άρχισε όταν αναλάβατε Κυβέρνηση πριν 1.5 χρόνο. Η Χώρα όμως έχει συνέχεια έχει και μέλλον. Και στο μέλλον αυτό ευτυχώς εσείς δεν υπάρχετε.
Σας ευχαριστώ.
Ιάσονας Φωτήλας - Αχαΐας