6 Οκτωβρίου, 2016

«Ο διάλογος με την Εκκλησία δεν μπορεί να γίνεται νύχτα και με μεσάζοντες»

Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, στο νομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα και συγκεκριμένα για την σύσταση και αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Ο βουλευτής Ηρακλείου τόνισε πως η κυβέρνηση για άλλη μια φορά με καθυστέρηση και με διαδικασίες που δεν συνάδουν με τις καλές νομοθετικές πρακτικές φέρνει στο «και πέντε» ένα νομοσχέδιο, το οποίο έπρεπε να έχει υλοποιηθεί χωρίς την πίεση των Θεσμών ή των Μνημονίων.

Ο Σπύρος Δανέλλης τόνισε πως το οργανόγραμμα που περιγράφεται στο νομοσχέδιο είναι πολύπλοκο και σε πολλές περιπτώσεις ανορθολογικό, ενώ δεν έκρυψε την ανησυχία του για τον τρόπο στελέχωσης των δύο θεσμοθετούμενων υπηρεσιών ΥΠΑ & ΑΠΑ.

Παράλληλα, σχολιάζοντας την επικαιρότητα, επεσήμανε πως «ο διάλογος με την Εκκλησία δεν μπορεί να γίνεται νύχτα στο γραφείο του Πρωθυπουργού, με την συμμετοχή μάλιστα του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο οποίος σημειωτέον δεν έχει κανέναν θεσμικό ρόλο, παρά αυτόν του μεσάζοντα».

Αναφερόμενος επίσης στην σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού με τις ηγεσίες των Ανωτάτων Δικαστηρίων, είπε χαρακτηριστικά:
«Έχω την πεποίθηση ότι οι Πρόεδροι των Ανωτάτων Δικαστηρίων δεν είναι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του κλάδου τους, για να παζαρεύουν τα μισθολογικά τους, με τον Πρωθυπουργό και την κυβέρνηση».

Πρόσθεσε επιπλέον ότι για την επιτέλους οριοθέτηση των σχέσεων Πολιτείας – Εκκλησίας, όπως και επιλογής της ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, η συζήτηση για τη αναθεώρηση του Συντάγματος αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία συγκροτημένης και σοβαρής διευθέτησης.

Κλείνοντας ο Σπύρος Δανέλλης υπενθύμισε πως ο αερολιμένας Ηρακλείου αποτελεί τον δεύτερο αερολιμένα της χώρας σε κίνηση επιβατών, μετά τον «Ελευθέριο Βενιζέλο», και μέχρι να υλοποιηθεί το αεροδρόμιο Καστελίου, παρουσιάζει συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες, που απαιτούν προσθήκες στο υφιστάμενο νομοσχέδιο. Προς αυτήν την κατεύθυνση παρέδωσε στον αρμόδιο Υπουργό σχετικό υπόμνημα με συγκεκριμένες νομοτεχνικές, μεταβατικές διατάξεις.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Τα φαινόμενα κρίσης στο χώρο της δικαιοσύνης πληθαίνουν ανησυχητικά.

Από το ρυθμό απονομής της που αγγίζει τα όρια της αρνησιδικίας, μέχρι τις κυβερνητικές παρεμβάσεις.

Από τις νόμιμες, όπως τον τρόπο επιλογής των ηγεσιών των ανωτάτων δικαστηρίων, μέχρι τις πιέσεις και απροκάλυπτες παρεμβάσεις όπως στην περίπτωση Ντογιάκου.

Από τη συνεχή πολιτικολογία της Προέδρου του Αρείου Πάγου μέχρι την προχτεσινή διακοπή της ολομέλειας του ΣτΕ, με την πρωτοφανή επίκληση του Προέδρου της Ολομέλειας, περί περιρρέοντος πολιτικού κλίματος, λες και καλείται ποτέ το διοικητικό δικαστήριο να εκδικάσει σε συνθήκες πολιτικής αποστείρωσης.

Η σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού με τις ηγεσίες των Ανωτάτων Δικαστηρίων, δεν κατάλαβα, για ποιο λόγο έγινε.

Γιατί έχω την πεποίθηση ότι οι Πρόεδροι των Ανωτάτων Δικαστηρίων δεν είναι οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του κλάδου τους, προκειμένου να παζαρεύουν τα μισθολογικά τους, με τον Πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Ποιος φοβάται τη Δικαιοσύνη;

Εμείς πάντως, Το Ποτάμι, την ερχόμενη Πέμπτη πραγματοποιούμε ανοιχτή εκδήλωση με τη συμμετοχή νομικών επιστημόνων και δικαστικών υψηλού κύρους, προκειμένου να ανοίξει και να συμμετέχουμε έτσι στο μέτρο των δυνατοτήτων μας στον δημόσιο διάλογο, για την αντιμετώπιση των υπαρκτών φαινομένων κρίσης σε έναν από τους βασικούς πυλώνες της λειτουργίας της Δημοκρατίας.
Σήμερα ο κ. Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με την Επιτροπή Διαλόγου, που εχει ο ίδιος ορίσει για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.
Βεβαίως να υπενθυμίσω ότι μόνος αρμόδιος για την συνταγματική αναθεώρηση είναι η ίδια η Βουλή των Ελλήνων.

Είναι ευκαιρία όμως, μέσα από αυτή την συζήτηση που θα έχει ο Πρωθυπουργός με την Επιτροπή Διαλόγου να ληφθούν ορισμένες αποφάσεις για τον τρόπο εκλογής της ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, που τώρα επιλέγονται με πρόταση της εκάστοτε κυβέρνησης.

Αλλά αυτό που φάνηκε πολύ έντονα τις τελευταίες ημέρες ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι οι σχέσεις κράτους – εκκλησίες.
Ο διάλογος με την εκκλησία δεν μπορεί να γίνεται νύχτα, στο γραφείο του Πρωθυπουργού με την συμμετοχή μάλιστα του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο οποίος σημειωτέον δεν είχε κανέναν θεσμικό ρόλο, άλλον από αυτόν του μεσάζοντα.
Και αναρωτιέμαι;

Χρειάζεται ένα μεσάζοντα η Κυβέρνηση, προκειμένου να συνομιλήσει με την Εκκλησία;
Ο διάλογος με την Εκκλησία πρέπει να γίνει οργανωμένα, συντεταγμένα και με ειλικρίνεια και από τις δύο πλευρές.

Η συνάντηση της χώρας με τον Διαφωτισμό επιβάλλεται να συμβεί έστω και με καθυστέρηση 250 ετών.

Και κανείς καλόπιστος πολίτης ή ιεράρχης δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως ένας τέτοιος διάλογος θα είναι επ’ ωφελεία και των δύο, τόσο της Πολιτείας, όσο και της Εκκλησίας.

Ευκαιρία λοιπόν στα προς αναθεώρηση άρθρα να συμπεριληφθεί η αλλαγή του τρόπου εκλογής των ηγεσιών των Ανωτάτων Δικαστηρίων.

Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης,

Είναι θλιβερή η χρήση χημικών κατά ηλικιωμένων συνταξιούχων, όπως ήταν και κατά την περίοδο της «αγανάκτησης», τότε κατά την «αντιμνημονιακή εποποιία».

Δεν μπορώ να καταλάβω πόθεν τεκμαίρει την «κερδοφορία» για την κυβέρνηση των εκδηλώσεων διαμαρτυρίας ο κ. Κατρούγκαλος!
Η εξαπάτηση, όταν μάλιστα είναι διαρκής, η άρνηση αποδοχής της αλήθειας και του διαλόγου, εκτρέφει την οργή της κοινωνίας και την σύγχυσή της παράλληλα.

Βρείτε την τόλμη να πείτε τις αλήθειες, που μπορεί να μην σας βολεύουν, αλλά δίχως αυτές δεν πάμε παρακάτω.

Και βεβαίως αυτό ισχύει για το σύνολο του πολιτικού κόσμου.
Ούτως ή άλλως τις επόμενες ημέρες θα συζητήσουμε τα νέα μέτρα που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2017.
Πέραν της πρόβλεψης εσόδων 2,5 δις ευρώ από έμμεσους φόρους, θα έχουμε περικοπή δαπανών για συντάξεις και ΕΚΑΣ, κατά 780 εκ. ευρώ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συμμετέχουμε και σήμερα σε ακόμη μία διαδικασία νομοθέτησης, μακριά από το ευ νομοθετείν.

Συζητούμε ένα νομοσχέδιο που όχι μόνο ανήκει στα προαπαιτούμενα για την καταβολή της επόμενης δόσης, αλλά και που αποτελεί προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της πολύπαθης παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Και το συζητούμε με τη συνήθη πλέον για σας διαδικασία του κατεπείγοντος, παρότι πρόκειται για ένα νομικό κείμενο 317 σελίδων.
Και όλα αυτά συμβαίνουν παρότι γνωρίζατε εδώ και μήνες τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα της δεύτερης αξιολόγησης, αλλά και τις δεσμεύσεις της χώρας.

Ωστόσο κάλλιο αργά παρά ποτέ για ορισμένες δεσμεύσεις που έπρεπε να φτάσουμε να τις έχουμε ως προαπαιτούμενα, ενώ θα έπρεπε να τις έχουμε υλοποιήσει χρόνια τώρα.

Επιτέλους συστήνεται ανεξάρτητη διοικητική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, που θα είναι ο οικονομικός ρυθμιστής της αγοράς αερομεταφορών.

Επιτέλους, αναδιαρθρώνεται η ΥΠΑ, όπως επανειλημμένα σας είχα επισημάνει με σειρά ερωτήσεών μου, στηριγμένων στις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις και σε υπομνήματα εργαζομένων του κλάδου, ήδη από Μάρτη του 2015, από τους πρώτους κιόλας μήνες της διακυβέρνησης σας.
Γνωρίζετε βέβαια πως ποτέ δεν μπήκατε στον κόπο να μου απαντήσετε, ευτελίζοντας έτι περαιτέρω τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες.
Έστω και τώρα, γίνεται πλέον μια προσπάθεια πλήρους διάκρισης και διαχωρισμού των υπηρεσιών τις οποίες παρείχε έως τώρα η ΥΠΑ στον ΕΠΟΠΤΙΚΟ (ΑΠΑ) και το ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ (ΥΠΑ) κομμάτι.

Και επέμενα στην αλλαγή της δομής της ΥΠΑ, γιατί ήταν οφθαλμοφανές πως το απαρχαιωμένο μοντέλο της, όχι μόνο αναπαρήγαγε τις ήδη εγνωσμένες παθογένειες της υπηρεσίας, αλλά δημιουργούσε επίσης αδιαφάνεια στην διαχείριση των οικονομικών της Αεροναυτιλίας.

Σώρευε υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές της, ακύρωνε κρίσιμες επενδύσεις, υποβάθμιζε διαδικασίες και συστήματα επιτήρησης της κυκλοφορίας και των επικοινωνιών και τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό κάλυπτε χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις του Δημοσίου, που δεν δικαιολογούνταν από τον χαρακτήρα των εσόδων Αεροναυτιλίας, ως απολύτως ανταποδοτικών.

Και να σκεφτεί κανείς πως η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ αποτελούσε υποχρέωση της χώρας μας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την EASA (European Aviation Safety Agency), αλλά και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, προκειμένου να υλοποιηθεί το φιλόδοξο πολιτικό project για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, στο οποίο η χώρα μας έχει τη θέση του ουραγού, παρότι οι άλλες χώρες ήδη προσαρμόζονται από το 2004.
Παρόλα αυτά, βλέποντας σχηματικά τα οργανογράμματα της ΑΠΑ και της ΥΠΑ διατηρούμε επιφυλάξεις, οι οποίες απορρέουν από την ύπαρξη πολλαπλών Διευθύνσεων στην ΥΠΑ, όπως και πανομοιότυπων Τμημάτων και στις δύο.

Για παράδειγμα στο άρθρο 14, παρατηρούμε πως η ΠΣΕΑ υπάρχει τόσο στην ΥΠΑ, όσο και στην ΑΠΑ.

Και όλοι γνωρίζουμε ότι η ΠΣΕΑ αποτελεί «ψυγείο» υπαλλήλων, χωρίς ιδιαίτερες αρμοδιότητες.
Και στο ίδιο πλαίσιο.

Είναι δυνατόν στο άρθρο 24 να συγκροτούνται κάτω από μία Διεύθυνση 40 οργανικές μονάδες, εκ των οποίων είναι 18 ανομοιογενή τμήματα και 22 γραφεία με μια σειρά αρμοδιοτήτων που συνεπτυγμένα γεμίζουν τρείς σελίδες, ενώ σε όλο το υπόλοιπο νομοσχέδιο, η κάθε Διεύθυνση φαίνεται, ορθώς, να συγκροτείται από 3-4 τμήματα;
Προφανώς πρέπει να ξανακοιτάξετε τον τρόπο διάρθρωσης, γιατί δεν θα μπορέσει ποτέ να λειτουργήσει.

Με το άρθρο 71 μας περιγράφετε τον τρόπο με τον οποίο θα στελεχωθούν όλες οι πολύπλοκες δομές του νέου οργανογράμματος.
Επιτρέπεται, λέτε, η μετάταξη, μεταφορά και απόσπαση μονίμων και με σχέση ΙΔΑΧ, καθώς και δικηγόρων με πάγια έμμισθη εντολή του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α βαθμού, ΝΠΙΔ και εταιρειών, στην ΑΠΑ και την ΥΠΑ.

Επιτρέπεται όμως κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης με κοινή απόφαση του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού του φορέα από τον οποίο προέρχονται οι υπάλληλοι ή οι δικηγόροι.

Και όλα αυτά χωρίς να απαιτείται η γνώμη των αρμοδίων οργάνων των φορέων ή εταιρειών, χωρίς κανένα ηλικιακό περιορισμό!
Δεν χρειάζεται να συμπληρώσω πως είναι οφθαλμοφανές ότι με αυτό τον τρόπο θα γίνουν εκατοντάδες «τακτοποιήσεις», με τη δικαιολογία επειγουσών αναγκών στελέχωσης της ΑΠΑ και ΥΠΑ…

Μας λέτε επίσης πως η μισθοδοσία όλων αυτών των υπαλλήλων θα βαρύνει την ΑΠΑ και την ΥΠΑ.

Ωστόσο, θα προκύψει δαπάνη η οποία θα βαρύνει τον προϋπολογισμό από τη σύσταση προσωποπαγών θέσεων, όπως προκύπτει από τα άρθρα 71 και 72.

Και για αυτές τις δαπάνες δεν μας λέτε τίποτα.

Τέλος, ο αερολιμένας Ηρακλείου δεύτερος σε κίνηση επιβατών μετά τον αερολιμένα Αθηνών επειδή παραμένει κρατικός, ευρισκόμενος σε ομηρία του περίφημου μελλοντικού αεροδρομίου Καστελίου που δεν ξέρουμε πότε, αν και πως θα υλοποιηθεί, παρουσιάζει ιδιαιτερότητες και για την διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του θα πρέπει να προβλέψουμε κάποιες προσθήκες ως μεταβατικές διατάξεις.

Σχετικά με τις αρμοδιότητες των: Τμημάτων 1. Τεχνικής συντήρησης και διοικητικής υποστήριξης Ηρακλείου 2. Του αερολιμενικού Τμήματος Ηρακλείου 3. Των τμημάτων ελέγχων εναέριας κυκλοφορίας Ηρακλείου και Συστημάτων αεροναυτιλίας Ηρακλείου.

Καθώς και για τον καθορισμό των εβδομαδιαίων ωρών εργασίας του προσωπικού όλων των κλάδων των αερολιμένων που λειτουργούν σε 24ωρη βάση.

Προς τούτο καταθέτω σχετικό έγγραφο στον Υπουργό.
Ευχαριστώ.

Σχετικά