Ομιλία του κ. Μαυρωτά στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το σ/ν περί Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Την απορία του για την εκτίμηση του Υπουργού Παιδείας, πως το κλίμα κατά την ακρόαση των φορέων ήταν υπέρ του σχεδίου νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξέφρασε ξεκινώντας την τοποθέτησή του στην κατ’ άρθρον συζήτηση, ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου και βουλευτής Αττικής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς. Επεσήμανε πως φορείς, όπως μεταξύ άλλων, η Σύνοδος Πρυτάνεων, η Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π., Α.ΔΙ.Π., εξέφρασαν έντονες ενστάσεις, παρόμοιες με τις δικές του, για διατάξεις, που προωθούν τον συγκεντρωτισμό, την υπερρύθμιση και την κομματοκρατία.
Ο κ. Μαυρωτάς ζήτησε εκ νέου εξηγήσεις για την απόσυρση της διάταξης περί αυτεπάγγελτης επέμβασης των Αρχών σε περιπτώσεις πλημμελημάτων, που υπήρχε στην αρχική διατύπωση του σχεδίου νόμου και εξέφρασε την απορία του για τη διαγραφή από την αποστολή των Α.Ε.Ι. της αναφοράς στο επαγγελματικό πεδίο και στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας και τη μη αναφορά σε εξωστρεφείς δράσεις, την καινοτομία, τη διασύνδεση με την παραγωγή.
Εκτίμησε, πως οι Σύγκλητοι θα εξελιχθούν σε δυσκίνητα σώματα. Εξέφρασε προβληματισμό για τη διεξαγωγή πρυτανικών εκλογών με διαφορετικά ψηφοδέλτια, προβλέποντας πως η διοίκηση θα παραλύσει και ο έλεγχος θα περάσει στους συνδικαλιστές. Επέκρινε την εκλογή μέσω κάλπης θεωρώντας πως την προτιμούν μηχανισμοί, που επιδιώκουν έλεγχο της διαδικασίας. Επισήμανε, πως δεν πρέπει τα μέλη Δ.Ε.Π. να αποτελούν μειοψηφία στις Κοσμητείες.
Έκρινε πως οι διατάξεις περί μεταπτυχιακών θα αποθαρρύνουν τους αλλοδαπούς φοιτητές. Πρότεινε τον συνυπολογισμό και των καταθέσεων προκειμένου να καθορισθούν οι απαλλασσόμενοι από δίδακτρα φοιτητές. Αναφερόμενος σε θέματα διδακτικού προσωπικού πρότεινε τη διευκόλυνση διδασκαλίας σε μεταπτυχιακά από νέους επιστήμονες μη μέλη Δ.Ε.Π. και την αύξηση του ορίου επιλέον αμοιβής για τα μέλη Δ.Ε.Π. Υποστήριξε την κινητικότητα των μελών Δ.Ε.Π. χωρίς όμως αυτή να οδηγεί σε αποψίλωση των περιφερειακών Πανεπιστημίων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Τα πιο γενικά για το νομοσχέδιο τα είπα προχθές, ότι δηλαδή το θεωρούμε ένα ρεβανσιστικό νομοσχέδιο, οδηγούμενο από ιδεοληψίες και κλείσιμο του ματιού σε ακροατήρια που αφορούν τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. αλλά κατά τη γνώμη μας ελάχιστα αφορούν το ελληνικό Πανεπιστήμιο, το οποίο θα πρέπει να τρέξει στον 21ο αιώνα και όχι να βάζει ρητά σε νόμους ότι η τροχαία και η πυροσβεστική μπορούν να μπουν στο Πανεπιστήμιο, λες και δεν είναι κάτι αυτονόητο.
Ακούσαμε χθες και τους φορείς. Και απορώ πώς ο Υπουργός βγάζει το συμπέρασμα ότι το κλίμα ήταν υπέρ του σ/ν. Επειδή έλειπε στο μεγαλύτερο μέρος (δικαιολογημένα βέβαια λόγω ανειλημμένης υποχρέωσης στο Μέγαρο Μαξίμου) να τον ενημερώσω ότι Σύνοδος Πρυτάνεων, Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π., Α.ΔΙ.Π., Ερευνητές, Ερευνητικά κέντρα, Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., είχαν έντονες ενστάσεις κυρίως στις διατάξεις που και εγώ σας ανέφερα προχθές δηλαδή: συγκεντρωτισμός, υπερρύθμιση (κυρίως για τα μεταπτυχιακά), όργανα Διοίκησης των Πανεπιστημίων (ξεχωριστά ψηφοδέλτια), κομματοκρατία.
Ας πάμε στη συζήτηση επί των άρθρων.
Στο άρθρο 3 με τον ωραίο τίτλο «Ακαδημαϊκές ελευθερίες» επειδή χθες άκουσα στην επιτροπή «για το δείτε τι γίνεται τώρα με τους ακαδημαϊκούς στην Τουρκία κλπ κλπ» για να δικαιολογηθεί η έννοια του ασύλου. Πιστεύετε ότι διατρέχουμε τέτοιους κινδύνους; Ή αν είναι να καταλυθεί η δημοκρατία θα τους σταματήσει το άρθρο 3 του νομοσχεδίου; Περιμένουμε ακόμα εξηγήσεις για το γιατί έφυγε η αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών και σε πλημμελήματα (π.χ. φθορά ξένης περιουσίας) που υπήρχε αρχικά.
Στο άρθρο 4 μας προκαλεί απορία γιατί έφυγε από την αποστολή των Α.Ε.Ι. αφενός κάθε αναφορά στο «επαγγελματικό πεδίο» και επίσης «η συμβολή στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας» δηλαδή την επίσημη Ευρωπαϊκή πολιτική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και τα δύο υπήρχαν στον 4009/2011 στην αποστολή των Α.Ε.Ι. Βγάλατε λοιπόν κάποια αλλά προσθέσατε στην αποστολή των Α.Ε.Ι. και τη συμβολή τους στην ειρήνη που δεν υπήρχε πριν. Να τα λέμε αυτά.
Στα άρθρα 7 και 8 που κάνετε λόγο για τον Οργανισμό και τον Εσωτερικό Κανονισμό βάζετε όριο τους 12 μήνες για να ετοιμαστούν. Και αν δεν είναι έτοιμοι; Όπως έγινε με τον 4009. Τι επιπτώσεις; Επίσης δεν βλέπω πουθενά να υπάρχει αναφορά σε εξωστρεφείς δράσεις διασύνδεση με την παραγωγή, καινοτομία, επιχειρηματικότητα, τεχνοβλαστοί κλπ πράγματα που το σύγχρονο ελληνικό πανεπιστήμιο θα έπρεπε να επιδιώκει.
Άρθρο 13 για τη Σύγκλητο. Έτσι όπως ορίζεται μπορεί να καταλήξουν πολύ δυσκίνητα σώματα με πολύ διαφορετικό πλήθος από ίδρυμα σε ίδρυμα. Πολυτεχνείο μικρή και ευέλικτη 20 μέλη. Α.Π.Θ. κοντά στα 70 μέλη.
Λέτε στο άρθρο αυτό για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά που θα γίνονται σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε.). Τα ακούσατε και χθες από τους φορείς. Κάντε το αυτό προαιρετικό αν κάποιο τμήμα χρειάζεται την τεχνογνωσία του Διεθνούς Πανεπιστημίου, όχι υποχρεωτικό όπως παρουσιάζεται στον νόμο βάζοντας γραφειοκρατικούς κόμπους στην εξωστρέφεια.
Βάζω τον προβληματισμό αν θα πρέπει όλα τα μέλη της Συγκλήτου να αποφασίζουν για όλα τα θέματα ακόμα και για την ερευνητική πολιτική ή τις ομοτιμοποιήσεις.
Στο άρθρο 15 εκφράσαμε και μεις τους προβληματισμούς μας για τα ξεχωριστά ψηφοδέλτια. Με τις εξουσίες που θα έχει το Πρυτανικό Συμβούλιο ο ρόλος του Αντιπρύτανη είναι κομβικός και αν ελέγχει κάποιος τους αντιπρυτάνεις ελέγχει το ίδρυμα. Σαν να εκλέγεις με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο Πρωθυπουργό και Υπουργικό Συμβούλιο.
Φοβάμαι ότι όπως το κάνετε είναι βέβαιη συνταγή παράλυσης της διοίκησης και θα καταλήξει τελικά στο να κάνουν κουμάντο οι επαγγελματίες συνδικαλιστές κάθε χώρου
Και πάμε στην πιο ενδεικτική παράγραφο, την 7, όπου επιβάλετε με νόμο οι εκλογές να γίνουν με κάλπες. Μόνο μην μας πείτε πάλι τα «περί τεχνοφασισμού» που έλεγαν κάποιοι σύντροφοί σας στις εκλογές των συμβουλίων ιδρύματος που έγιναν με ηλεκτρονική ψηφοφορία και είχαν πολύ μεγάλη συμμετοχή. Εκλογές με κάλπη επιδιώκουν συνήθως οι διάφοροι μηχανισμοί που θέλουν να ελέγχουν τα πράγματα, να πηγαίνουν όσο γίνεται μόνο οι δικοί τους να ψηφίσουν, να αποτρέπουν άλλους, να διακόπτουν τη διαδικασία αν δεν τους αρέσει. Στο Πανεπιστήμιο μεγαλώσατε και μεγαλώσαμε και ξέρετε και ξέρουμε τι εννοώ.
Επίσης, στο αρχικό σχέδιο προβλεπόταν ότι:
"Ως Πρύτανης εκλέγεται καθηγητής πρώτης βαθμίδας του οικείου Ιδρύματος για θητεία τεσσάρων (4) ακαδημαϊκών ετών, η οποία λήγει στις 31 Αυγούστου του τέταρτου ακαδημαϊκού έτους, ακόμη και αν η εκλογή έλαβε χώρα, για οποιονδήποτε λόγο, μετά την έναρξη του πρώτου ακαδημαϊκού έτους της θητείας."
Αυτό άλλαξε στο σχέδιο που κατατέθηκε στην επιτροπή, όπου πλέον προβλέπεται ότι:
"Ως Πρύτανης εκλέγεται μέλος Δ.Ε.Π., πρώτης βαθμίδας του οικείου Ιδρύματος για θητεία τεσσάρων (4) ετών. Η ημερομηνία έναρξης και λήξης της θητείας ορίζεται στην προκήρυξη."
Η αλλαγή αυτή αποκλείει έναν από τους υποψηφίους (το Νίκο Καλογεράκη, που είχε εκδηλώσει την πρόθεση του να είναι υποψήφιος), καθώς συνταξιοδοτείται στις 31/8/2021. Σημειώνω ότι αν δεν είχε δοθεί παράταση στις θητείες μας για 3 μήνες δεν θα είχε πρόβλημα.
Επιπλέον, στο αρχικό σ/ν προβλεπόταν ότι:
"Το ίδιο πρόσωπο δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιο και να εκλεγεί στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη για περισσότερες από δύο (2) θητείες, συνολικά. Οι θητείες που έχουν ολοκληρωθεί στα αντίστοιχα αξιώματα, δυνάμει προϊσχυουσών διατάξεων, συνυπολογίζονται για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου."
Για το άρθρο 18 για την κοσμητεία σας το είπα και φαντάζομαι θα διορθώσετε την αβλεψία σας. Δεν μπορεί στην κοσμητεία σε μονοτμηματικές σχολές όπως του Πολυτεχνείου (ή και σε άλλες σχολές που έχουν μόνο δύο τμήματα) τα μέλη Δ.Ε.Π. να είναι μειοψηφία και οι φοιτητές με τις άλλες κατηγορίες εργαζομένων να είναι πλειοψηφία.
Πάμε στα μεταπτυχιακά
Άρθρο 32 Παράγραφος 6 και 7. Αναπομπή μεταπτυχιακού από τον Υπουργό αφού συμβουλευτεί 9 μελή επιτροπή που επιλέγεται από τον Υπουργό!!! Πόσο ανεξάρτητη επιτροπή θα είναι αυτή;
Άρθρο 34
Για το πόσο θα αποθαρρύνει ξένους φοιτητές η διάταξη με τον ΔΟΑΤΑΠ το είπαμε ήδη το ακούσατε και από τους φορείς. Βρείτε πιο ευέλικτη διαδικασία.
Άρθρο 35 Δωρεάν φοίτηση – υποτροφίες
Η ικανότητα να πληρώσει ένας φοιτητής δεν φαίνεται μόνο από τη δήλωση εισοδήματος αλλά και τις καταθέσεις. Σας είπα το παράδειγμα προχθές: ελεύθερος επαγγελματίας δηλώνει 5000 ευρώ και έχει καταθέσεις 100000 ενώ δημόσιος υπάλληλος δηλώνει 15000, χωρίς καταθέσεις. Αναθεωρήστε λοιπόν το κριτήριο βάζοντας και κριτήριο καταθέσεων αν θέλετε να είσαστε δίκαιοι. Η δυνατότητα υπάρχει πλέον καθότι οι τόκοι των καταθέσεων υπάρχουν στη δήλωσή μας. Επίσης η αίτηση για απαλλαγή γίνεται μετά από την επιλογή. Έστω ότι οι θέσεις είναι 40. Αν οι 20 (50%) πληρούν τα όρια τι γίνεται; Μόνο οι 12 θα δικαιούνται δωρεάν (το 30%). Ποιοι 12; Οι «φτωχότεροι» ή οι «καλύτεροι»; Και όταν λέτε απαλλάσσονται «άπαξ» τι εννοείται; Για ένα μεταπτυχιακό, για ένα έτος, για ένα εξάμηνο; Να επαναλάβω ότι υπάρχουν μεταπτυχιακά που είναι προσανατολισμένα στην επαγγελματική ανέλιξη των φοιτητών που πολλές φορές είναι στελέχη επιχειρήσεων και πληρώνουν τα δίδακτρα οι ίδιες επιχειρήσεις. Εκεί γιατί να επιβαρύνεται ο φορολογούμενος; Γιατί να τα βάζουμε όλα στον ίδιο κουβά;
Άρθρο 36 διδακτικό προσωπικό
60% και 80% για διατμηματικά από το Τμήμα. Με αυτούς τους αυστηρούς περιορισμούς κόβετε το δρόμο σε νέους επιστήμονες (για τους οποίους συχνά κόπτεσθε) που δεν είναι μέλη Δ.Ε.Π. να διδάξουν σε μεταπτυχιακά. Δεν διδάσκω σε μεταπτυχιακά. Έως 20% παραπάνω αμοιβή. Αφήστε το ελεύθερο ούτως ή άλλως υπάρχει το πλαφόν του 100% απ’όλες τις δραστηριότητες. Αν κάποιοι έχουν το μεράκι να ασχοληθούν και να στήσουν ένα καλό μεταπτυχιακό και δεν ασχολούνται τόσο με ερευνητικά, γιατί να μην αμειφθούν για αυτό; Σε τελευταία ανάλυση το 20% κάντε το τουλάχιστον 50%, επειδή άκουσα να γίνεται παζάρι. Ο Υπουργός αποφασίζει για αμοιβές ξένων (συγκεντρωτισμός).
Άρθρο 44 Αξιολόγηση
Τα ακούσαμε χθες και από την Α.ΔΙ.Π. Θα αξιολογεί αλλά θα αξιολογεί και η Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή: 6μελής με πολύ λεπτομέρεια περιγράφεται (π.χ. παρ. 6). Επικάλυψη. Με τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ή που δεν θα αξιολογούμε (όσους θέλουμε να χαϊδέψουμε) ή που θα υπεραξιολογούμε (όσους θέλουμε να τραβήξουμε το αυτί)
Άρθρο 74
Θέματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Γιατί έγιναν τελικά πρώτα οι ενδοσχολικές; Για να ξέρουμε ποιοι θα δώσουν εξετάσεις. Μα και αυτοί που έμειναν έδωσαν με την αίρεση να περάσουν τα μαθήματα τον Ιούνιο (εγκύκλιος 31/5). Κοροϊδευόμαστε.
Άρθρο 75
Πώς αποφασίστηκε η έδρα να είναι η Σάμος; Υπήρχε απόφαση της Συγκλήτου από ότι μας έστειλαν για έδρα στη Σύρο. Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την υπ’ αριθμ. 14/29.11.2007 ομόφωνη απόφαση της, αποφάσισε ομόφωνα την υποβολή πρότασης για ίδρυση και λειτουργία της Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σύρο, στην οποία θα εντάσσονταν τα τρία Τμήματα Μηχανικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Πείτε μας τα κριτήρια τουλάχιστον.
Άρθρο 76 Θέματα προσωπικού Α.Ε.Ι.
Μικροδιαχείριση. Γιατί αφού καταργήθηκε πριν λίγο καιρό (αν και υπήρχε στον 4009) η διάταξη για μετακίνηση από Πανεπιστήμια της περιφέρειας σε αυτά του κέντρου, τώρα την επαναφέρετε. Γιατί; Έχετε κάποιον ή κάποιαν στο μυαλό σας; Έτσι όπως το έχετε μόλις γίνει κάποιος καθηγητής Α βαθμίδας θα μπορεί να φεύγει προς Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Είμαστε υπέρ της κινητικότητας των μελών Δ.Ε.Π. αλλά έχουμε πει να μην αποψιλώνονται τα περιφερειακά Πανεπιστήμια. Αυτό θα οδηγήσει στην αποψίλωση των Περιφερειακών Πανεπιστημίων.
Άρθρο 77
Σύσταση Δικαστικού Γραφείου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Γιατί ειδικά στο Πάντειο; Όλα τα άλλα έχουν;
Ελπίζουμε κάποια πράγματα από αυτά που είπαμε να τα λάβετε υπ’ όψιν.