Ο βουλευτής Αττικής του Ποταμιού, Γ. Μαυρωτάς, τοποθετήθηκε κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας για την Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας σε διατάξεις των Οδηγιών 2013/34/ΕΕ και 2014/95/ΕΕ.
Ο κ. Μαυρωτάς ξεκίνησε την ομιλία του, επισημαίνοντας πως έχουμε την πρώτη επέτειο της επιβολής των capital controls, με σημαντική την ευθύνη τους στο ντόμινο των λουκέτων που βάζουν οι εταιρίες.
Στηλίτευσε για πολλοστή φορά την πρακτική του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων να νομοθετεί μέσω τροπολογιών σε κάθε άσχετο νομοσχέδιο και την κακή νομοθετική πρακτική της Κυβέρνησης, που έχει ως αποτέλεσμα την τροποποίηση ή/και κατάργηση διατάξεων, που έχουν ψηφιστεί πριν δύο μήνες.
Διερωτήθηκε, εάν η Κυβέρνηση προτίθεται να καταργήσει τον θεσμό των Σχολικών Συμβούλων και υπέδειξε την αδυναμία της να καταρτίσει έγκαιρα ένα ολοκληρωμένο σύστημα επιλογής και τοποθέτησής τους. Στάθηκε επιφυλακτικός στη δυνατότητα τρίτης ανάθεσης για τους εκπαιδευτικούς, επισημαίνοντας ότι δεν έχει προηγηθεί επιστημονική μελέτη από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ούτε καν για τη δεύτερη ανάθεση.
Στη συνέχεια αναρωτήθηκε γιατί αποκλείονται οι εκπαιδευτικοί του ιδιωτικού τομέα από τη δυνατότητα εκλογής στη θέση του Γενικού Διευθυντή της Σιβιτανιδείου Σχολής και εάν η προσθήκη των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας ως υποψηφίων Διευθυντών σε Ι.Ε.Κ., Σ.Ε.Π. και Κ.Δ.Β.Μ. υποδηλώνει ότι δεν υπάρχουν κενά στην Πρωτοβάθμια.
Αναφέρθηκε στην επιχειρούμενη, από πλευράς Υπουργείου Εξωτερικών, μετατροπή του Ινστιτούτου Βενετίας από υψηλού επιστημονικού και ερευνητικού επιπέδου και κύρους ίδρυμα σε απλό πολιτιστικό κέντρο, διερωτώμενος, εάν υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, υπενθυμίζοντας την κοινοβουλευτική ερώτηση που κατέθεσε στις 8 Ιουνίου.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο κ. Μαυρωτάς αναφέρθηκε στην τρέχουσα κατάσταση εντός Ε.Ε. μετά το βρετανικό δημοψήφισμα. Διαπίστωσε, πως ο δεξιός και αριστερός λαϊκισμός και η ξενοφοβία κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Έκρινε, πως οι Βρετανοί ψήφισαν «Brexit», όχι για τη λιτότητα, που τους έχουν επιβάλει οι Βρυξέλλες, αλλά αντίθετα για να μην συνεισφέρουν στον ευρωπαϊκό κορβανά και να μην δεχθούν εισβολή προσφύγων και μεταναστών, παρασυρόμενοι από τους λαϊκιστές. Τόνισε, πως το παιχνίδι στην Ευρώπη χρειάζεται υπεύθυνη στάση, αξιοπιστία και συμμαχίες και, το κυριότερο, να μην ερμηνεύονται λάθος από την κυβέρνηση τα μηνύματα, που έρχονται απ’έξω, προσαρμόζοντάς τα στο δικό της αφήγημα.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα σβήνουμε το πρώτο κεράκι στην τούρτα των capital controls που επιβλήθηκαν πέρυσι τέτοια μέρα. Φαίνεται σαν να πέρασαν εκατό χρόνια που κόστισαν και 100 δισεκατομμύρια κατά τον κ. Ρέγκλινγκ. Περασμένα ναι, ξεχασμένα όμως, όχι, κυρίως για τις εταιρείες που κλείνουν η μία μετά την άλλη σε ένα ανεξέλεγκτο ντόμινο.
Πάμε όμως και στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Το νομοσχέδιο περιέχει σειρά ρυθμίσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ένα μπουκέτο ετερόκλητων και αποσπασματικών διατάξεων για διάφορα θέματα, όπου έχουν αναμειχθεί δύο σημαντικές Οδηγίες με εκκρεμότητες του Υπουργείου Οικονομίας και όχι μόνο. Έχει και κάποια θετικά όπως για παράδειγμα τις ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας που κινούνται ως επί τω πλείστον σε θετική κατεύθυνση. Παρείσφρησαν και κάποια ζητήματα που έχουν να κάνουν με την Παιδεία και την Έρευνα ως επείγουσες τροπολογίες που ενσωματώθηκαν ως άρθρα. Το Υπουργείο Παιδείας, πιστό στην παράδοση, φέρνει σε κάθε νομοσχέδιο και από μία τροπολογία. Και με αυτήν θα ασχοληθώ εδώ πέρα.
Στο άρθρο 39 η θητεία των υπηρετούντων σχολικών συμβούλων παρατείνεται ως τις 28/2/2017. Τελικά τους θέλουμε τους σχολικούς συμβούλους ή η νέα παράταση κρύβει τη διάθεση για σταδιακή κατάργηση του θεσμού, όπως διαφάνηκε και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων πριν μερικούς μήνες; Θα παίξουν οι σχολικοί σύμβουλοι κάποιο ρόλο στις διαδικασίες της αξιολόγησης; Αυτή η πολιτική παρατείνει την αβεβαιότητα χιλιάδων ανθρώπων και κλείνει τις πόρτες σε πιθανώς καινούργιους. Εδώ φαίνεται και η αδυναμία του Υπουργείου να καταρτίσει έγκαιρα ένα ολοκληρωμένο σύστημα επιλογής και τοποθέτησης σχολικών συμβούλων. Πηγαίνει από παράταση σε παράταση σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά την εκλογή ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στην εξουσία.
Πάμε στην επαναφορά της τρίτης ανάθεσης των εκπαιδευτικών. Είναι προφανές πως γίνεται για την κάλυψη κενών ωρών διδασκαλίας και για τη μείωση του αριθμού των αναπληρωτών. Δεν έχει προηγηθεί όμως ούτε επιστημονική μελέτη από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και αυτό δεν έχει γίνει ούτε καν για τη δεύτερη ανάθεση. Το κακό είναι ότι η αλλαγή αυτή γίνεται χωρίς σχέδιο και χωρίς διάλογο με τους εκπαιδευτικούς, στα μουλωχτά.
Κατάργηση του άρθρου 71 του ν.4386/2016 που μόλις πριν λίγο καιρό ψηφίσαμε. Άλλο ένα δείγμα κακής νομοθέτησης: Ψηφίζουμε και ξεψηφίζουμε. Η Κυβέρνηση νομοθετεί στο πόδι και μετά αποσύρει τις διατάξεις ως μη εφαρμόσιμες.
Αποσύρετε, λοιπόν, το άρθρο 71 του ν. 4386/2016, σχεδόν ενάμιση μήνα από τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ. Κι όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση, η εν λόγω διάταξη δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Δεν το ήξερε αυτό, όμως, ο κ. Φίλης;
Το άρθρο 41 αφορά τον καθορισμό προσόντων Γενικού Διευθυντή της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων, ακούστηκε και από τον προηγούμενο ομιλητή. Ο Γενικός Διευθυντής πρέπει να είναι εκπαιδευτικός και να έχει, τουλάχιστον, δέκα έτη προϋπηρεσίας στη δημόσια Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Και ρωτώ: Γιατί προϋπηρεσία μόνο στον δημόσιο τομέα; Δηλαδή, ένας καταξιωμένος εκπαιδευτικός με προϋπηρεσία σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια απορρίπτεται; Και ακόμα περισσότερο, ένας που προέρχεται από ιδιωτικό τεχνικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν μπορεί να επιλεγεί ως Γενικός Διευθυντής; Ως πότε η παιδεία θα είναι αιχμάλωτη των ιδεοληψιών; Είναι εκπληκτικό πως παντού βρίσκετε αφορμή να εκφράσετε αυτή τη δυσανεξία που έχετε σε οτιδήποτε ιδιωτικό.
Στο άρθρο 42, προστίθενται και οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας ως υποψήφιοι για Διευθυντές σε ΙΕΚ, σε ΣΕΠ και σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης. Για ποιον λόγο; Περισσεύουν οι δάσκαλοι της Πρωτοβάθμιας και δίνει ο ΣΥΡΙΖΑ ακόμα ένα παράθυρο για απόσπαση σε άλλες υπηρεσίες;
Το άρθρο 43 αφορά τις ρυθμίσεις για την έρευνα. Εδώ έχουμε μετονομασίες, επαναδιατυπώσεις, παρατάσεις για κάτι που πριν από ένα μήνα ψηφίσαμε. Γιατί αυτή η προχειρότητα; Θα πηγαίνει κάποιος στο ΦΕΚ του νόμου για την έρευνα και θα έχουμε αλλάξει τα περιεχόμενα με νέο ΦΕΚ μόλις δύο μήνες αργότερα. Όχι, δηλαδή, ότι δοκιμάστηκε ο νόμος και άλλαξε μετά από κάποια χρόνια, όπως είναι το φυσιολογικό, αλλά επειδή δεν νομοθετήσατε καλά.
Επιτρέψτε μου να κλείσω, εφόσον βρισκόμαστε στα θέματα παιδείας και έρευνας, με το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας. Δεν υπάρχει στο παρόν νομοσχέδιο, αλλά σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εξωτερικών το οποίο ανέβηκε στη διαβούλευση. Θα το αναφέρω, όμως, μήπως και αφυπνίσω το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, γιατί το αφορά άμεσα.
Το Ινστιτούτο της Βενετίας αποτελεί ένα υψηλού επιστημονικού και ερευνητικού επιπέδου και κύρους ίδρυμα, με διεθνή αναγνώριση. Το Υπουργείο Εξωτερικών με το σχέδιο νόμου που ανάρτησε προς διαβούλευση το διάστημα 27/5/2016 έως 3/6/2016 επιχειρεί να αφαιρέσει τον επιστημονικό και ερευνητικό χαρακτήρα του Ινστιτούτου και να το καταστήσει ένα απλό πολιτιστικό κέντρο.
Το ερώτημα είναι: Υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τις επιχειρούμενες αλλαγές και τον αποκλεισμό του συναρμόδιου Υπουργείου με την υπαγωγή του Ινστιτούτου Βενετίας στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Εξωτερικών; Και πώς διασφαλίζεται ο ερευνητικός και επιστημονικός χαρακτήρας του Ινστιτούτου χωρίς λειτουργική και οργανική σύνδεση με το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας; Προς απάντηση, λοιπόν, αυτά τα ερωτήματα και γι’ αυτό κάναμε και κοινοβουλευτική ερώτηση στις 8 Ιουνίου.
Επιτρέψτε μου, τέλος, να κλείσω με κάποιες σκέψεις για τις τρέχουσες εξελίξεις στην Ευρώπη. Βλέπουμε πως δεξιά κι αριστερά στην Ευρώπη κερδίζει συνεχώς έδαφος ο λαϊκισμός και η ξενοφοβία. Οι Άγγλοι, όμως, δεν ψήφισαν «Brexit» εξαιτίας της λιτότητας που τους επέβαλαν οι Βρυξέλλες, όπως διατείνεται η Κυβέρνηση. Εκτός κι αν είχαν κι αυτοί μνημόνιο και δεν το ξέρω. Ψήφισαν «Brexit» για να μην συνεισφέρουν στον ευρωπαϊκό κορβανά, για να μην δεχθούν εισβολή προσφύγων και μεταναστών, παρασυρόμενοι από τους λαϊκιστές. Φάρατζ, Τζόνσον, Λεπέν, Γκρίλο, το EFD στη Γερμανία αρχίζουν να απειλούν το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Σαν γάγγραινα απλώνονται οι απόψεις τους σιγά-σιγά σε όλα την Ευρώπη.
Πρέπει στη χώρα μας να αναπτύξουμε αντισώματα. Οι συνθήκες που δημιουργεί το πρόσφατο «Brexit» είναι για εμάς απειλή, αλλά και ευκαιρία. Είναι ευκαιρία, αρκεί να πάψει η Κυβέρνηση να παρερμηνεύει τα μηνύματα απ’ έξω, προσαρμόζοντάς τα στο δικό της αφήγημα. Είναι ευκαιρία, αν δείξουμε ένα υπεύθυνο, αξιόπιστο πρόσωπο που έχει καταλάβει ότι το παιχνίδι στην Ευρώπη δεν παίζεται με ψευτομαγκιές και κουτσαβακισμούς.
Το παιχνίδι στην Ευρώπη χρειάζεται υπεύθυνη στάση, αξιοπιστία και συμμαχίες. Την Ευρώπη μπορείς να την αλλάξεις μόνο αν είσαι μέρος της και όχι πετώντας πέτρες απ’ έξω.
Ευχαριστώ πολύ.