27 Ιουλίου, 2016

«Η υπερφορολόγηση μπορεί να εμφανίζει πλεονάσματα, αλλά στραγγαλίζει την αγορά»

Σπύρος Δανέλλης

Στο πλαίσιο της συζήτησης του Ν/Σ του Υπουργείου Οικονομικών για την ενσωμάτωση ευρωπαϊκών Οδηγιών, που τροποποιούν τον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, με σκοπό την καταπολέμηση της παράνομης εμπορίας καπνού τοποθετήθηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού και βουλευτής Ηρακλείου, Σπύρος Δανέλλης.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

https://youtu.be/cHp5uMwrTIY

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησής του:

Η ανοχή του κράτους σε κάθε πράξη βίας και ανομίας, χουλιγκανισμού και καταστροφής δημόσιας περιουσίας, στο όνομα μιας περίεργης αντίληψης περί μη εκδήλωσης αυταρχισμού, όχι μόνο δεν προστατεύει την Δημοκρατία και την κοινωνική γαλήνη, αλλά εξωθεί σε αποθράσυνση όσους ψάχνουν ρόλο, μέσω της βίας και του τρόμου. Προχθές ανενόχλητοι και ατιμώρητοι οι “no borders”. Χθες ο γνωστός – άγνωστος Ρουβίκωνας, ένα χρόνο μετά την αλήστου μνήμης υποδοχή του στη Βουλή των Ελλήνων, από την απίθανη εκείνη Πρόεδρο, επαίρεται πως χτύπησε την Τουρκική Πρεσβεία, στην αυστηρότερα φυλασσόμενη περιοχή της Ελλάδας, χωρίς την παραμικρή δυσκολία ή συνέπεια. Και η ζωή απλώς συνεχίζεται. Ανικανότητα επιχειρησιακή ή ανικανότητα συνειδητοποίησης των κινδύνων για την Δημοκρατία, εξαιτίας μιας ιδεοληπτικής ανοχής προς κάποια δήθεν αριστερή βία; Είναι εξίσου απαράδεκτες εκδοχές, εξαιρετικά επικίνδυνες και καταστροφικές.

Το ν/σ απαρτίζεται από 3 Μέρη. Το Α΄ Μέρος έχει τροποποιήσεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα για το λαθρεμπόριο καπνικών και την ενσωμάτωση άρθρων της Ευρ. Οδηγίας 2014/40/ΕΕ (αρ. 1-11). Είναι αναγκαία η ύπαρξη μιας ολοκληρωμένης και αξιόπιστης αντιμετώπισης της λαθρεμπορίας προϊόντων καπνού, η οποία προκαλεί τεράστια ζημιά τόσο σε οικονομικό επίπεδο (απώλεια εσόδων για το Δημόσιο 637 εκατ. για το 2015 σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της KPMG ή περίπου 1.5 με 2 δις ετησίως σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες) όσο και σε κοινωνικό-ατομικό επίπεδο (αύξηση παραβατικότητας, αθρόα κυκλοφορία ακατάλληλων για την υγεία προϊόντων κ.α.).

Δεν θα μπω στην διαδικασία να υπενθυμίσω τις προεκλογικές εξαγγελίες τόσο του Πρωθυπουργού, όσο και σημαντικών Υπουργών της κυβέρνησης για πάταξη της λαθρεμπορίας καπνικών προϊόντων, που θα έφερνε ζεστό χρήμα για κοινωνική πολιτική στα ταμεία του κράτους. Εξάλλου, αυτού του είδους οι προεκλογικές δεσμεύσεις είναι πάντα μαξιμαλιστικές και τείνουν εύκολα να ξεχνιούνται υπό το βάρος της πραγματικότητας.

Το Β΄ Μέρος έρχεται να εναρμονίσει την Ελληνική Νομοθεσία προς την Απόφαση 2009/917/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 30ης Νοεμβρίου 2009 για τη χρήση της πληροφορικής για τελωνειακούς σκοπούς. (αρ. 12-39). Είμαστε προφανώς θετικοί, τόσο για το α’, όσο και για το β’ μέρος του Ν/Σ.

Το Γ΄ Μέρος έχει λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπ. Οικονομικών (αρ. 40-50). Το νομοθετείν σε ρόλο κομπάρσου. Φέρνετε τμήμα μιας ευρωπαϊκής οδηγίας για τα καπνικά προϊόντα. Με απλά λόγια «σπάτε» την οδηγία στα δύο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Δεν μπορούν να συνεννοηθούν τα δύο Υπουργεία (Οικονομικών & Υγείας); Επιπλέον προσθέτετε στην εναπομείνασα οδηγία ένα κεφάλαιο, το γ’, 10 άρθρων, άσχετων προς το κύριο σώμα της οδηγίας. Πολλά δε από αυτά, είναι φορολογικού περιεχομένου, τα οποία μετά από αντιδράσεις τα τροποποιείτε εκ νέου με εκπρόθεσμη Υπουργική τροπολογία 11 άρθρων εχθές το βράδυ.

Πιστεύετε πως πλην των άλλων, αυτός ο τρόπος νομοθέτησης από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών βοηθά τη μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση, που συμβουλεύεται το μικρό λογιστικό γραφείο, προκειμένου να είναι νόμιμη; Έτσι στηρίζετε την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας; Συνεχίζετε να στέλνετε σχιζοφρενικά μηνύματα στην αγορά. Τη μία μέρα το πρόστιμο για τη μη έκδοση απόδειξης είναι εξαιρετικά μεγάλο. Την επόμενη εξαιρετικά μικρό. Σήμερα ξαναγίνεται εξαιρετικά μεγάλο. Και μέσα σε όλα αυτά, δεν λέτε κουβέντα για τις αποδείξεις συγκεκριμένων επιτηδευματιών – επιστημόνων, όπως οι γιατροί και οι αποδείξεις τους. Αν σας ενδιαφέρει η λειτουργία των θεσμών και της Δημοκρατίας, προστατέψτε την ποιότητα του νομοθετικού έργου. Ίσως θα ήταν πιο τίμιο από πλευράς σας αν συνεχίζατε να νομοθετείτε με ΠΝΠ και όχι με αυτά τα κακέκτυπα νομοσχέδια (νομοσχέδια – κουρελούδες).

Φέρνετε ένα μίνι φορολογικό νομοσχέδιο σε μορφή τροπολογίας. (τροπολογία 585/ 109). Κατατέθηκε εχθές το βράδυ ένα μίνι φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο αποδεικνύει την προχειρότητα με την οποία νομοθετείτε. Αποδεικνύει την απουσία στοχοθέτησης από πλευράς του ΥΠ.ΟΙΚ. Είναι βέβαιο ότι τέτοιου είδους φορολογικά νομοθετήματα, μόνο χάος και αστάθεια δημιουργούν σε μια ήδη επιβαρυμένη αγορά, η οποία μέσα στην κρίση το μόνο που προσδοκά είναι τουλάχιστον ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο. Ένα ατελείωτο μπρος πίσω. Στην αιτιολογική έκθεση διαβάζουμε στο άρθρο 40 ότι τροποποιείται «η παράγραφος 5 του άρθρου 25, του ν. 4174/2013 και αποσαφηνίζεται ότι για τη διενέργεια επανελέγχου τα νέα στοιχεία απαιτείται να είναι σε κάθε περίπτωση επιβαρυντικά και όχι στοιχεία που θα µειώνουν τη φορολογική οφειλή που προσδιορίστηκε κατά τον αρχικό έλεγχο, και επιπλέον, γίνεται αντικειµενικό το κριτήριο για τη διενέργεια επανελέγχου και το εννοιολογικό περιεχόµενο του «νέου στοιχείου» ταυτίζεται µε αυτό του «συµπληρωµατικού στοιχείου», ως είχε κατά την 31.12.2013». Αλήθεια, τι υποκρύπτεται κάτω από αυτήν την διάταξη; Μήπως το ότι ο φορολογούμενος πολίτης χάνει το δικαίωμα να επανελεγχθεί η υπόθεσή του, ακόμη και αν προσκομίζει νέα στοιχεία για αυτήν; Αθωώνεται a priori ο εφοριακός που διενήργησε τον έλεγχο; Γιατί; Δεν υπάρχουν επίορκοι εφοριακοί που εκμεταλλεύτηκαν καταστάσεις; Γιατί προστατεύετε αυτούς και όχι τους πολίτες;

Έχετε καταλάβει πόσο επικίνδυνες είναι οι διατάξεις του άρθρου έξι της τροπολογίας; Η ασυλία από πειθαρχικές αστικές ή ποινικές ευθύνες των στελεχών της Φορολογικής διοίκησης ανοίγει παράθυρα διαπλοκής και διαφθοράς, οι οποίες θα είναι ανεξέλεγκτες. Οφείλετε να προστατεύσετε τα στελέχη αυτά, τους φορολογούμενους πολίτες και τα έσοδα του δημοσίου. Αν οι χρόνοι σας πιέζουν, βρείτε τους λόγους των καθυστερήσεων και οργανώστε ορθολογικότερα την δουλειά και τα εργαλεία σας.

Επιμένετε σε ένα ατέρμονο ράβε-ξήλωνε, σε ό,τι αφορά τις φορολογικές υποχρεώσεις των πολιτών. Ο υπουργός Οικονομικών με την τροπολογία – μίνι φορολογικό εξαίρεσε από τον συμπληρωματικό φόρο τα αγροτεμάχια. Είναι σαφές πως η εξαίρεση αυτή, δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου σχεδιασμού, που σκοπό έχει να ελαφρύνει τους φορολογούμενους. Είναι απλώς μια ακόμη νομοθετική προχειρότητας. Δεν είναι δυνατόν πρώτα να νομοθετείτε και μετά να υπολογίζετε τα προσδοκώμενα έσοδα. Έπρεπε να φτάσουμε στο τέλος Ιουλίου για να κάνει το οικονομικό επιτελείο τις απαραίτητες δοκιμές για τον υπολογισμό του τελικού ποσού που θα βεβαιωθεί με τον ΕΝΦΙΑ. Και φυσικά ούτε λόγος γίνεται για το τι είδους προυπολογισμό συζητήσαμε και ψηφίσαμε πέρυσι το φθινόπωρο. Έκθεση ιδεών; Τότε επιμέναμε πως πρέπει να αλλάξει το μοντέλο των προϋπολογισμών – και όχι τυχαία.

Χθες το Υπουργείο σας ανακοίνωσε στα στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης προϋπολογισμού, πρωτογενές πλεόνασμα 2,5 δις. Η υπερφορολόγηση με την στάση πληρωμών του δημοσίου, βεβαίως μπορεί να εμφανίζει πλεόνασμα, αλλά στραγγίζει την αγορά, πνίγει την επιχειρηματικότητα, σκοτώνει την ελπίδα για την δημιουργία θέσεων εργασίας. Διαπίστωσε επιτέλους προ ημερών ο Πρωθυπουργός πως αριστερή είναι κάθε πολιτική που δημιουργεί θέσεις εργασίας. Η υγιής επιχειρηματικότητα όμως απαιτεί προϋποθέσεις. Εσείς με την υπερφορολόγηση και την παράλληλη άρνησή σας να μειώσετε τα κόστη λειτουργίας του κράτους, τα οποία αντιθέτως συνεχώς αυξάνετε με την πελατειακή του υπερδιόγκωση, στερείτε κάθε προοπτική παραγωγής εθνικού πλούτου και στέρεων θέσεων εργασίας.

Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου