Ερώτηση για ποιο λόγο τέθηκε σε άμεση ισχύ η επιβολή του μέτρου αύξησης του ΦΠΑ της τάξης του 23% στις ναυλώσεις των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στο πλαίσιο της ψήφισης των νέων φορολογικών μέτρων απηύθυνε στους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού ο βουλευτής Β΄ Πειραιά, Νίκος Ορφανός.
Οι υπουργοί ερωτώνται πως είναι δυνατόν το μέτρο να εφαρμόζεται εν μέσω της τρέχουσας τουριστικής περιόδου- χωρίς πρόβλεψη μεταβατικής- τη στιγμή που η αστάθεια της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με το μέτρο του περιορισμού των αναλήψεων έχει αυξήσει το ποσοστό των ακυρώσεων στο θαλάσσιο τουρισμό στο 60% με απρόβλεπτες συνέπειες για τα ναυλοσύμφωνα του επόμενου έτους.
Ο βουλευτής Β΄ Πειραιά με την ερώτηση αυτή κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους αρμόδιους φορείς για το μέλλον του αναβαθμισμένου εναλλακτικού θαλάσσιου τουρισμού με υψηλή ποιότητα παροχών, ο οποίος θα μπορούσε να συνεισφέρει τα μέγιστα στο ΑΕΠ της χώρας και να γίνει σε βάθος χρόνου ένας από τους πιο βασικούς πυλώνες τουριστικής ανάπτυξης.
Σημειώνει ακόμη τις επιπτώσεις που έχουν οι ακυρώσεις με απώλειες θέσεων εργασίας των συνεργαζόμενων κλάδων αλλά και σε επιχειρήσεις που εφοδιασμού τροφίμων, καυσίμων των σκαφών αναψυχής που θα οδηγήσουν σε παράνομες ναυλώσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα της χώρας.
Επισημαίνει επιπλέον ότι ο θαλάσσιος τουρισμός σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον κυρίως στην περιοχή του ανατολικού Αιγαίου βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή και οφείλει να βρει άμεσα διέξοδο τόσο για οικονομικούς όσο και για εθνικούς λόγους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους Υπουργούς: Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού
Θέμα: Επικίνδυνη βουτιά για τον Θαλάσσιο Τουρισμό
Μετά την ψήφιση των νέων φορολογικών μέτρων, οι ναυλώσεις επαγγελματικών σκαφών κατατάσσονται πλέον στην κατηγορία του 23% ΦΠΑ, με το μέτρο να έχει άμεση ισχύ αν και βρισκόμαστε στο μέσω της τουριστικής περιόδου. Την ίδια στιγμή η αστάθεια της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με τα capitals controls έχει ανεβάσει το ποσοστό των ακυρώσεων για το θαλάσσιο τουρισμό στο 60% την τρέχουσα περίοδο, ενώ οι επαγγελματίες του χώρου αναρωτιούνται για το ποιος θα επιβαρυνθεί την αύξηση στο ΦΠΑ από το 13% στο 23% στα ήδη εδώ και μήνες κλεισμένα ναυλοσύμφωνα.
Είναι φανερό δε, πως η νέα φορολογία καθιστά τις ελληνικές εταιρείες θαλάσσιου τουρισμού μη ανταγωνιστικές στο πεδίο των νέων κρατήσεων καθώς οι αντίστοιχες επιχειρήσεις σε γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία και η Κροατία έχουν 0% και 6 % ΦΠΑ αντίστοιχα.
Εντύπωση προκαλεί επιπλέον, ο άδικος διαχωρισμός στη φορολογία που γίνεται μεταξύ θαλάσσιου και στεριανού τουρισμού δεδομένου ότι παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες τουριστικής ενδιαίτησης και εξυπηρέτησης (hospitality). Έτσι ενώ ο συντελεστής ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία βρίσκεται σωστά στο 13% και το μέτρο έχει ισχύ από 1/10/2015, η νέα ρύθμιση για τις ναυλώσεις τουριστικών σκαφών, όπως προαναφέρθηκε, έχει άμεση ισχύ με ΦΠΑ στο 23%.
Δεδομένου ότι, η ελληνική επιχείρηση Θαλάσσιου Τουρισμού είναι μια σταθερά εξωστρεφής τουριστική δραστηριότητα που αναπτύσσεται σ’ ένα έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Δεδομένου ότι, ο Θαλάσσιος Τουρισμός ως εναλλακτική μορφή τουρισμού συνεισφέρει με σημαντικά έσοδα για το κράτος (ενδεικτικά: το 2008 συνεισέφερε το 3,8% από το 18% συνολικά του τουρισμού στο ΑΕΠ.
Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
1. Υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι και αν ναι ποιοι και πότε θα εφαρμοστούν, ώστε να μην αδικείται ο θαλάσσιος τουρισμός σε σχέση με τον στεριανό τουρισμό ως προς τα φορολογικά βάρη;
2. Για ποιο λόγο δεν έχει υπάρξει η πρόβλεψη μιας μεταβατικής περιόδου για τις συμβάσεις που έχουν ήδη υπογραφεί; Εναλλακτικά δεν θα ήταν εφικτό να υπάρξει εφαρμογή του μέτρου από την 1η Οκτωβρίου 2015;
O ερωτών Βουλευτής
Νίκος Ορφανός –Β’ Πειραιά
4 Αυγούστου 2015