Ερώτηση κατέθεσε ο Βουλευτής Ηρακλείου με το Ποτάμι, Σπύρος Δανέλλης, προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρίες, που οδηγούνται στο να εγκαταλείψουν την έδρα τους στην Ελλάδα.
Η Κύπρος, το Ντουμπάι, η Σιγκαπούρη και το Λονδίνο εμφανίζονται ως ελκυστικοί προορισμοί μετεγκατάστασης των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς στη χώρα μας το ασταθές οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον συνδυαζόμενο με την απουσία ενός απλού, δίκαιου, σταθερού ανταγωνιστικού φορολογικού πλαισίου δεν μπορούν να ανταποκριθούν με θετικό τρόπο στο διεθνή ανταγωνισμό.
Είναι σαφές, πως μια τέτοια εξέλιξη θα έχει σαν συνέπεια να χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας ενώ παράλληλα θα εξαφανιστούν τα όποια φορολογικά έσοδα έχει το κράτος από τον συγκεκριμένο κλάδο.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους Υπουργούς:
Α. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Β. Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού
Θέμα: Εγκαταλείπουν την έδρα τους στην Ελλάδα οι ναυτιλιακές εταιρίες
Οι νέες χώρες, που εισέρχονται δυναμικά στον ανταγωνισμό προσέλκυσης πλοίων, φαίνεται πως απειλούν να περιορίσουν τη διεθνή δυναμική του ελληνικού νηολογίου, μειώνοντας ακόμη περισσότερο τις ναυτιλιακές εταιρείες, που παρά τις δυσκολίες και την οικονομική κρίση, έχουν διατηρήσει μέχρι σήμερα την έδρα τους στην Ελλάδα.
Τα στοιχεία που δίνει η εταιρεία Petrofin, που διενεργεί σχετική έρευνα, αποδεικνύουν πως τα τελευταία 18 χρόνια οι ναυτιλιακές εταιρείες στην χώρα μειώθηκαν κατά 30%, καθώς η μια στις τρεις είτε έκλεισε, είτε «μετανάστευσε», είτε απορροφήθηκε από μεγαλύτερους ομίλους. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο την περσινή χρονιά οδηγήθηκαν σε λουκέτο 20 ναυτιλιακές εταιρείες που λειτουργούσαν στην Ελλάδα, συρρικνώνοντας τον κλάδο κατά 3%.
Βασικός προορισμός όσων εταιρειών αδυνατούν να συντηρήσουν την έδρα τους στην Ελλάδα είναι η Κύπρος, όπου σύμφωνα με δημοσιεύματα ναυτιλιακών εφημερίδων, γνωστά ονόματα της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, ίδρυσαν ήδη εταιρείες και άνοιξαν τραπεζικούς λογαριασμούς. Παράλληλα, σημαντικές προτιμήσεις συγκεντρώνουν και άλλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα όπως το Ντουμπάι, η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο και το Μονακό.
Επιπλέον, από τα στοιχεία της τράπεζας της Ελλάδος είναι φανερό πως πολλοί πλοιοκτήτες, έχουν αλλάξει τις ροές του ναυτιλιακού συναλλάγματος προς ξένες τράπεζες, εξαιτίας των ελέγχων κεφαλαίων, που παρά τις ειδικές προβλέψεις που έχουν γίνει για τις ναυτιλιακές εταιρείες, συνεχίζουν να λειτουργούν ανασταλτικά για την εισαγωγή κεφαλαίων. Το αποτέλεσμα είναι να μην περνά πλέον όλο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα από τις ελληνικές τράπεζες. Ενδεικτικά, τον Αύγουστο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα (μεταφορές) που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε στα μόλις 570,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,069 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2014 και 1,022,9 δισ. ευρώ το 2013.
Δεδομένου ότι, παρά τις νομοθετικές δυσκαμψίες, τη γραφειοκρατία και τα υψηλά κόστη η ελληνική σημαία συνεχίζει να θεωρείται από τις πιο ποιοτικές διεθνώς,
Δεδομένου ότι, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες τρέπονται σε φυγή εξαιτίας του ασταθούς οικονομικού και πολιτικού περιβάλλοντος και των μακροχρόνιων γραφειοκρατικών διαδικασιών που απαιτούνται στις ναυτιλιακές υποθέσεις, καθώς και εξαιτίας της απουσίας ενός απλού, δίκαιου, σταθερού ανταγωνιστικού φορολογικού πλαισίου,
Δεδομένου ότι, «λουκέτο» των ναυτιλιακών στην Ελλάδα θα σημάνει χάσιμο επιπλέον θέσεων εργασίας που θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τα ήδη υψηλά ποσοστά ανεργίας στη χώρα μας,
Δεδομένου ότι, γερμανικοί και αγγλικοί παράγοντες της ναυτιλίας βολιδοσκοπούν ήδη έλληνες πλοιοκτήτες προσφέροντας κίνητρα για μεταφορά της έδρας των εταιρειών τους στις χώρες τους,
Δεδομένου ότι, η Γερμανία νομοθετεί σημαντικές φοροελαφρύνσεις για τους γερμανούς εφοπλιστές προκειμένου να προστατεύσει τη γερμανική ναυτιλία ενώ την ίδια στιγμή πιέζει την ελληνική κυβέρνηση για νέους φόρους στον κλάδο,
Ερωτώνται οι Υπουργοί:
1. Πώς θα αντιμετωπίσετε τυχόν εκροή ναυτιλιακών εταιριών στο εξωτερικό τη στιγμή που αποτελούν έναν εκ των δύο πυλώνων της ελληνικής οικονομίας;
2. Τι άμεσες αλλαγές προγραμματίζετε να γίνουν στη ναυτιλιακή νομοθεσία (τροποποιήσεις ή καταργήσεις αντιπαραγωγικών νόμων για τη ναυτιλία) ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις διεθνείς πρακτικές και να γίνει πιο ανταγωνιστική στο διεθνές περιβάλλον;
3. Σκοπεύετε να προχωρήσετε στη δημιουργία και στη διασφάλιση ενός απλού, σταθερού, δίκαιου και ανταγωνιστικού φορολογικού πλαισίου για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ώστε να καταφέρουν να συντηρήσουν την έδρα τους στη χώρα;
4. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες και παρεμβάσεις πρόκειται να προβείτε ώστε να προστατεύσετε και να αυξήσετε τις θέσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία; Προγραμματίζετε συγκεκριμένες παρεμβάσεις στην πρόσληψη και εκπαίδευση των ελλήνων ναυτικών καθώς και στο ταμείο ΝΑΤ, αν ναι ποιες είναι;
5. Πώς σκοπεύετε να μειώσετε το χρόνο ένταξης πλοίων στην ελληνική σημαία προκειμένου να κρατήσει τη θέση της και να εξασφαλίσει την ποιότητα της διεθνώς;
6. Τι απαντάτε στις εταιρίες που δηλώνουν ότι δεν έχουν περιθώριο να επιβιώσουν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον αν η φορολογία είναι απαγορευτική για επενδύσεις; Υπάρχει σχέδιο διαπραγμάτευσης με τους δανειστές που να υποστηρίζει τα συμφέροντα της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας; Αν ναι ποιο;
Ο ερωτών Βουλευτής
Σπύρος Δανέλλης - Ηράκλειο