«Δεκαπέντε μέρες μετά από τις εξαντλητικές συζητήσεις, που έγιναν στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, για το Ινστιτούτο Βυζαντινών και μεταβυζαντινών σπουδών της Βενετίας, όπου και υπήρξε πληθώρα βελτιωτικών προτάσεων από τους προσκεκλημένους Φορείς, οι οποίοι στην συντριπτική πλειοψηφία τους ήταν αντίθετοι στο Νομοσχέδιο, αυτό έρχεται στην Ολομέλεια έχοντας αγνοήσει παντελώς τις σχετικές προτάσεις και εμμένοντας στο αρχικό πνεύμα του Σχεδίου Νόμου: Δηλαδή, την συστηματική προσπάθεια του Υπουργείου Εξωτερικών να αλλάξει το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του Ινστιτούτου, όπου με το πρόσχημα της οργανωτικής αναμόρφωσης και κάνοντας κατάχρηση του όρου «εξωστρέφεια», επιχειρεί να υποβαθμίσει τον μορφωτικό του χαρακτήρα και να το καταστήσει ένα απλό κέντρο πολιτισμικής διπλωματίας. Ένα θέρετρο, δηλαδή, διακοπών, για στελέχη του ΥΠΕΞ, κάτι που επανειλημμένως είπαν και στελέχη των αρμόδιων φορέων κατά την διάρκεια των συζητήσεων στις Επιτροπές».
Αυτό επισήμανε στην ομιλία του ο βουλευτής Β΄ Αθηνών, Γρηγόρης Ψαριανός, ως Ειδικός Αγορητής από το Ποτάμι, στην Ολομέλεια της Βουλής, τονίζοντας ότι:
«Το Ινστιτούτο είναι πρωτευόντως εργαλείο πολιτισμού και παιδείας και τριτευόντως διπλωματικό εργαλείο. Φαίνεται ωστόσο, από το Νομοσχέδιο, ότι γίνεται ένα δώρο από το Υπουργείο Παιδείας στο Υπουργείο Εξωτερικών, για να ασκεί πολιτιστική διπλωματία. Από την ανάγνωση των βασικών στοιχείων του Νομοσχεδίου, προκύπτει πως είναι κάπως σαν ένα …περίπτερο διπλωματικού τουρισμού!
Γιατί δεν δέχεστε αυτά που όλοι οι φορείς ζήτησαν; Γιατί αποκεφαλίζετε τον κυρίαρχο ρόλο της Ακαδημίας Αθηνών; Δεν έχει δοθεί απάντηση σ’ αυτά. Είναι κάτι μυστικό; Είναι κάτι που δεν πρέπει να ξέρουμε; Υπάρχει κάποιος λόγος;
Όλα τα στοιχεία που έχουμε επισημάνει και που θα μπορούσατε να αλλάξετε, δεν τα αλλάξατε. Πρέπει να διασφαλιστεί απολύτως η επιστημονική και ερευνητική μορφή του Ινστιτούτου και να αποτελούν τον μοναδικό σκοπό του για να μην υπάρξει πρόβλημα και στην διακρατική συμφωνία με την Ιταλία και στους όρους δωρεάς της περιουσίας της ελληνικής κοινότητας. Οι άλλες δραστηριότητες που αναφέρονται, πρέπει να εγγράφονται και να εντάσσονται στην βασική ερευνητική και επιστημονική αποστολή του».
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ: