Σε διακομματική ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών, συμμετείχε ο βουλευτής Ηρακλείου Σπύρος Δανέλλης και ο βουλευτής Αττικής Γιώργος Μαυρωτάς, σχετικά με το δημοσιονομικό όφελος, που προέκυψε για τον κρατικό προϋπολογισμό, μετά την αμφιλεγόμενη αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο ελληνικό κρασί.
Στο κείμενο της ερώτησής τους, οι βουλευτές επισημαίνουν πως «στις μέρες μας οι παραγωγοί ελληνικού κρασιού έχουν ένα σημαντικό αντίπαλο. Όχι κάποιον εξωτερικό ανταγωνιστή, αλλά το ίδιο το ελληνικό κράτος, που αδυνατεί να αντιληφθεί πως η υπερφορολόγηση του τελικού προϊόντος, προκαλεί σημαντική ζημιά στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών κρασιών στις αγορές».
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι, πως στο πρώτο 5μηνο εφαρμογής του μέτρου, έχει όχι μόνο παρατηρηθεί πτώση των πωλήσεων του κλάδου, αλλά και αύξηση της διακίνησης λαθραίων ποσοτήτων οίνου, φαινόμενα για τα οποία ο βουλευτής Ηρακλείου είχε προειδοποιήσει από την πρώτη κιόλας ημέρα εξαγγελίας αυτού του αμφιλεγόμενου μέτρου, το Νοέμβριο του 2015.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: Δημοσιονομικό όφελος από τον ΕΦΚ στο κρασί
Η παραγωγή και οι σημαντικές εξαγωγές κρασιού αποτελούν τα τελευταία χρόνια μια σημαντική επιτυχία των επαγγελματιών του κλάδου, η οποία προήλθε μέσα από συστηματική καλλιέργεια της ιδιαίτερης ταυτότητας του ελληνικού οίνου αλλά και της ολοένα και αυξανόμενης ποιότητας του.
Η ανοδική αυτή πορεία ωστόσο, δε μπορεί να είναι απρόσκοπτη καθώς με απόφαση της Κυβέρνησης από 01.01.2016 «επιβάλλεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στο κρασί καθώς και στα ποτά παρασκευαζόμενα με ζύμωση, εκτός από κρασί και μπύρα, με συντελεστή που ορίζεται στα είκοσι (20) ευρώ ανά εκατόλιτρο (0,20 ευρώ ανά λίτρο κρασιού) τελικού προϊόντος».
Ο συγκεκριμένος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ο οποίος σύμφωνα με απάντηση σας (αρ.πρωτ.880/15.01.2016) σε σχετική αναφορά μου, επιβλήθηκε «στο πλαίσιο της δημοσιονομικής στήριξης της χώρας, λόγω των έκτακτων αναγκών της ελληνικής οικονομίας» αποτελεί σήμερα σημαντικό εμπόδιο για τους παραγωγούς κρασιού στην Ελλάδα, ιδιαίτερα αν συνυπολογίσει κανείς τη συνολική επιβάρυνση του τελικού προϊόντος με:
4% κρατήσεις υπέρ Ειδικού Ταμείου Ελέγχου Ποιότητας και Παραγωγής Αλκοόλης και Αλκοολούχων Ποτών (ΕΤΕΠΠΑ).
2% χαρτόσημο.
20% κρατήσεις υπέρ ΟΓΑ στο 20% επί του συνόλου αυτού.
24% ΦΠΑ στο σύνολο όλου αυτού του ποσού.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό λοιπόν, πως στις μέρες μας οι παραγωγοί ελληνικού κρασιού έχουν ένα σημαντικό αντίπαλο. Όχι κάποιον εξωτερικό ανταγωνιστή, αλλά το ίδιο το ελληνικό κράτος, που αδυνατεί να αντιληφθεί πως η υπερφορολόγηση του τελικού προϊόντος, προκαλεί σημαντική ζημιά στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών κρασιών στις αγορές.
Επιπλέον, στο πρώτο 5μηνο, σημειώθηκαν στον κλάδο των οινοποιών πολύ χαμηλές πωλήσεις, λόγω της διακίνησης λαθραίων ποσοτήτων οίνου, πράγμα που κατήγγειλαν τόσο ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) όσο και η Κεντρική Συνεταιριστική Ένωση Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ).
Έπειτα από 6 μήνες εφαρμογής του μέτρου, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
α) Πόσο ήταν το δημοσιονομικό όφελος από την επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης; Ποιος ήταν ο στόχος που είχε τεθεί από την Κυβέρνηση;
β) Σε ποιο βαθμό έχουν τα αρμόδια Τελωνεία και οι ελεγκτικές αρχές ανταποκριθεί στα αιτήματα των οινοποιών για ελέγχους στην αγορά;
Οι ερωτώντες Βουλευτές:
1. Χρίστος Δήμας, βουλευτής Κορινθίας
2. Γεώργιος Κασαπίδης, βουλευτής Κοζάνης
3. Σπύρος Δανέλλης, βουλευτής Ηρακλείου
4. Γιώργος Μαυρωτάς, βουλευτής Αττικής
5. Γεώργιος Καρράς, βουλευτής Β’ Αθηνών
6. Μάριος Γεωργιάδης, βουλευτής Α’ Αθηνών