Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο βουλευτής Ηρακλείου και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις», Σπύρος Δανέλλης.
Δείτε παρακάτω το βίντεο της ομιλίας:
https://youtu.be/5QqN8Uc6w30
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Το Α’ κεφάλαιο του προτεινόμενου νομοσχεδίου κινείται γενικά στη σωστή κατεύθυνση, προσπαθώντας να διορθώσει ασάφειες, κενά και προβληματικές διατάξεις του νόμου 4310/ 2014.
Όμως, αυτό που πρέπει να διασφαλιστεί είναι ότι ο χώρος της έρευνας θα αναβαθμιστεί.
Τα ερευνητικά κέντρα της χώρας - με προεξέχοντα τα ΝΠΙΔ ΕΚ όπως το ΙΤΕ, το ΕΚΕΤΑ κ.α. - έχουν δείξει ότι εν μέσω κρίσης και ελλιπούς χρηματοδότησης μπορούν και παραμένουν ανταγωνιστικά στον Ευρωπαϊκό χώρο.
Κύριο μέλημα πρέπει να είναι η τόνωση αυτής της ανταγωνιστικότητας, η καλλιέργεια της κουλτούρας και της καινοτομίας.
Η αναβάθμιση του ρόλου του ερευνητή.
Αυτή δε θα προέλθει ούτε από την υποβάθμιση του ρόλου των Διευθυντών Ινστιτούτων, ούτε από την εξίσωση του αριθμού των εκπροσώπων των ερευνητών με αυτό των υπόλοιπων μελών των ΔΣ.
Θα προέλθει από την καλλιέργεια ενός κλίματος, όπου οι ερευνητές απολαμβάνουν την ελευθερία να διεξάγουν την έρευνα που επιθυμούν, στηρίζονται από τις διοικήσεις, αλλά ταυτόχρονα επιμερίζονται και την ευθύνη για την εξεύρεση χρηματοδότησης, τη χρηστή διαχείριση των προγραμμάτων τους, τη διατήρηση του ανθρώπινου δυναμικού των ομάδων τους κλπ.
Αυτό δηλαδή που γίνεται στα πλέον επιτυχημένα μεταξύ των Ερευνητικών Κέντρων (ΕΚ) της χώρας.
Στο Β’ μέρος όμως όποια παρέμβαση κάνετε στην εκπαίδευση συνιστά υποβάθμιση και επιστροφή στο παρελθόν.
Θα σταθώ όμως στο άρθρ. 45, που αφορά την κατάργηση του ν. 2811/2000.
Ενός νόμου που ορίζει πως «ασκείται αυτεπαγγέλτως ποινική δίωξη και τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών, όποιος καθ' οιονδήποτε τρόπο παρεμποδίζει, διαταράσσει ή διακόπτει την ομαλή λειτουργία των σχολείων ή παραμένει παράνομα εντός των σχολείων».
Η κουλτούρα της ανομίας χαρακτηρίζει συνολικότερα την κοινωνία μας, έχοντας γιγαντωθεί στο κλίμα του αντι-μνημονίου.
Ως κόμμα φλερτάρατε, επενδύοντας αφρόνως σε αυτήν.
Ως κυβέρνηση, μνημονιακή πλέον, πληρώνετε τα επίχειρα με εκδηλώσεις βίας, απαράδεκτες και καταδικαστέες, δίχως αστερίσκους και «ναι μεν αλλά».
Τα αποτελέσματα αυτού του δήθεν ριζοσπαστισμού τα έχουμε δει από τα αποκαλούμενα κινήματα του «δεν πληρώνω», μέχρι τα αγκαλιάσματα κάθε είδους βανδαλισμού και πράξεων βίας, στο δημόσιο χώρο.
Στην προκειμένη περίπτωση, το αποτέλεσμα της εισαγόμενης ρύθμισης δεν αφορά μόνο τους μαθητές, αλλά και όλους όσοι παρανομούν, εντός των σχολικών χώρων.
Είναι δυνατόν να αθωώνετε προκαταβολικά τους μπαχαλάκηδες κάθε είδους;
Στην υπόθεση των καταλογισμών του ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης τώρα, και την σχετική τροπολογία βουλευτών της συμπολίτευσης που υπερψηφίζει και Το Ποτάμι.
Έχουμε υποχρέωση να λύσουμε με νομοθετικό τρόπο αυτές τις υποθέσεις, μακριά από τον λαϊκισμό και τον κιτρινισμό της ισοπέδωσης και της σκανδαλολογίας.
Και μακριά από λογικές εξισωτισμού και κουτοπονηριάς.
Γιατί υποθέσεις που σκανδάλισαν την κοινή γνώμη όταν ήρθαν στο φως, σε σχέση με τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος - θυμίζω πρόσφατες περιπτώσεις του ΑΠΘ, αλλά και του ΕΚΠΑ - δεν εμπίπτουν στην δικαιοδοσία της Βουλής των Ελλήνων, αλλά απευθείας στον έλεγχο από την Δικαιοσύνη.
Και πολύ σωστά εδώ κάνετε την διάκριση, απαλλάσσοντας από το άγος, πανεπιστημιακούς δασκάλους, που προσπαθώντας να συνεισφέρουν στην ομαλή λειτουργία του Πανεπιστημίου Κρήτης μέσα σε πολύ άγριες συνθήκες, βρίσκονται εντέλει στο σκαμνί του κατηγορουμένου.
Είναι πολύ θετική η αναθεώρηση λειτουργίας των ΕΛΚΕ, προκειμένου να μην δημιουργούνται τέτοιου είδους προβλήματα, αλλά και να μειωθεί η γραφειοκρατία που απαιτείται για την υλοποίηση της έρευνας.
Κύριε Υπουργέ.
Είναι πολύ σημαντικό να γραφτεί στα πρακτικά ότι οι διατάξεις του αρθρ. 24, παρ. 9, εδάφιο β’ και γ’ είναι ερμηνευτικές των νόμων που ρυθμίζουν τα θέματα αυτά και καλύπτουν όλες τις μέχρι σήμερα περιπτώσεις.
Ώστε να αποφύγουμε σωρεία καταλογισμών στο άμεσο μέλλον, σχετικά με τους ΕΛΚΕ των ΑΕΙ και στα ΕΚ ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου.
Ειδάλλως, κανένας Πανεπιστημιακός δεν πρόκειται να συμμετάσχει σε συλλογικά όργανα διοίκησης των Πανεπιστημίων.
Κλείνοντας κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης.
Η γνώση, η έρευνα, η καινοτομία σε ένα περιβάλλον αριστείας, αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την απόκτηση ανταγωνιστικότητας μιας χώρας.
Στο τόσο άγριο διεθνές περιβάλλον που ζούμε σήμερα, η επίτευξη των στόχων αυτών είναι η απόλυτη προτεραιότητα για τη χώρα μας.
Σήμερα, χάνεται η ευκαιρία να μας προτείνετε το όραμά σας.
Είναι κρίμα που δεν υπάρχει καμία αναφορά στον όρο καινοτομία, για αριστεία βεβαίως τις απόψεις σας τις ξέρουμε.
Και μη διαφεύγει σε κανέναν μας πως στους τομείς της Παιδείας και της Έρευνας ισχύει περισσότερο από οπουδήποτε αλλού, η φράση του Μαχάτμα Γκάντι:
«Πρέπει να γίνουμε η αλλαγή, που θέλουμε να δούμε».
Ευχαριστώ.