Τον κίνδυνο να μην έχει ολοκληρωθεί το έργο του Κτηματολογίου το 2020 αναδεικνύουν με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι βουλευτές του Ποταμιού κκ Κώστας Μπαργιώτας (Λάρισας), Γιώργος Αμυράς (Β’ Αθήνας) και Κατερίνα Μάρκου (Β’ Θεσσαλονίκης).
Από τον Απρίλιο του 2014 βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης 28 επιμέρους έργα – μελέτες συνολικού κόστους 572 εκατ. ευρώ, που αφορούν συνολικά την κτηματογράφηση της μη κτηματογραφημένης έκτασης της Ελλάδας. Πρόκειται για την τέταρτη γενιά κτηματογράφησης, η οποία αφορά το 42% του συνόλου των δικαιωμάτων της χώρας (16 εκατομμύρια δικαιώματα) και καλύπτει μια έκταση 86 εκατομμυρίων στρεμμάτων. Η διαδικασία υπογραφής των σχετικών συμβάσεων έχει μπλοκάρει, με το Κτηματολόγιο να επικαλείται λόγους δημοσίου συμφέροντος. Συγκεκριμένα, ενώ στις έξι από τις 28 μελέτες-συμβάσεις έγιναν από τις εταιρείες που πήραν μέρος στο διαγωνισμό εκπτώσεις από 20% έως 35%, για τις υπόλοιπες 22 οι εκπτώσεις ήταν της τάξεως του 1,5% μόλις. Παράλληλα, ισπανική εταιρεία που συμμετείχε στο διαγωνισμό προχώρησε σε καταγγελία προς την Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε. (ΕΚΧΑ) για προσυμφωνημένες προσφορές μεταξύ των μειοδοτριών εταιρειών, με σκοπό να θέσουν την ίδια εκτός, οδηγώντας σε πάγωμα τη διαδικασία της συμβασιοποίησης των συγκεκριμένων μελετών.
Το Ποτάμι ρωτά εάν θα έχει ολοκληρωθεί το έργο μέχρι το 2020, εάν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση σε περίπτωση επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού και σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προχωρήσει το Υπουργείο, ώστε να εκλείψουν φαινόμενα ολιγοπωλιακών πρακτικών (καρτέλ) στους δημόσιους διαγωνισμούς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΘΕΜΑ: «Αβέβαιο το μέλλον του Κτηματολογίου»
Με πρόσφατα δημοσιεύματα ήρθε στο φως η είδηση ότι ο μεγάλος διαγωνισμός για την ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου – γνωστός και ως «ΚΤΗΜΑ 13» - είναι μπλοκαρισμένος, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η εκπλήρωση του στόχου να ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο το 2020.
Πιο συγκεκριμένα, από τον Απρίλιο του 2014 βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης 28 επιμέρους έργα – μελέτες συνολικού κόστους 572 εκατ. ευρώ που αφορούν συνολικά την κτηματογράφηση της μη κτηματογραφημένης έκτασης της Ελλάδας. Πρόκειται για την τέταρτη γενιά κτηματογράφησης η οποία αφορά το 42% του συνόλου των δικαιωμάτων της χώρας (16 εκατομμύρια δικαιώματα) και καλύπτει μια έκταση 86 εκατομμυρίων στρεμμάτων.
Η διαδικασία υπογραφής των σχετικών συμβάσεων έχει μπλοκάρει, με το Κτηματολόγιο να επικαλείται λόγους δημοσίου συμφέροντος, Συγκεκριμένα, ενώ στις έξι από τις 28 μελέτες-συμβάσεις έγιναν από τις εταιρείες που πήραν μέρος στο διαγωνισμό εκπτώσεις από 20% έως 35%, για τις υπόλοιπες 22 οι εκπτώσεις ήταν της τάξεως του 1,5% μόλις. Παράλληλα, ισπανική εταιρεία που συμμετείχε στο διαγωνισμό προχώρησε σε καταγγελία προς την Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε. (ΕΚΧΑ) για προσυμφωνημένες προσφορές μεταξύ των μειοδοτριών εταιρειών με σκοπό να θέσουν την ίδια εκτός, οδηγώντας σε πάγωμα τη διαδικασία της συμβασιοποίησης των συγκεκριμένων μελετών.
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου θα είναι ακόμα μεγαλύτερη στην περίπτωση που αποφασιστεί η ακύρωση και επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.
Επειδή, η δημιουργία εθνικού κτηματολογίου είναι αυτονόητη για κάθε σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και πολλά χρόνια,
Επειδή, παρόλο που η χώρα μας έχει δαπανήσει μέχρι σήμερα περί τα 1,2 δισ. ευρώ, με τον διαγωνισμό να είναι πλέον στα πρόθυρα να ακυρωθεί και να προκηρυχθεί από την αρχή, είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να μην ολοκληρωθεί το έργο μέχρι το 2020,
ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια είναι η πορεία του έργου του κτηματολογίου όσον αφορά τα 28 έργα; Δεσμεύεστε ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2020;
2. Είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση του έργου σε περίπτωση επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού;
3. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προχωρήσετε, ώστε να εκλείψουν φαινόμενα ολιγοπωλιακών πρακτικών (καρτέλ) στους δημόσιους διαγωνισμούς;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Κωνσταντίνος Μπαργιώτας - Λάρισας
Γιώργος Αμυράς - Β' Αθήνας
Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης