Το ζήτημα της παράτασης του ΕΣΠΑ έθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης κατά την διάρκεια κοινής συνεδρίασης των επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και της Επιτροπής Περιφερειών υπό την παρουσία του αρμοδίου Υπουργού κου Σταθάκη.
Το ζήτημα της παράτασης του ΕΣΠΑ έθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης κατά την διάρκεια κοινής συνεδρίασης των επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και της Επιτροπής Περιφερειών υπό την παρουσία του αρμοδίου Υπουργού κου Σταθάκη.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Χαρακίδης η παράταση του ΕΣΠΑ, είναι «εκ των ων ουκ άνευ». Από τη στιγμή, όπως είπε, που «δεν μπορείτε να κάνετε πληρωμές και παίρνετε τα χρήματα του ΕΣΠΑ για να πληρώνουμε τους μισθούς και τις συντάξεις που έτσι πρέπει να είναι, πρέπει να δείτε οπωσδήποτε και ίσως θα έπρεπε σ' αυτή την ενδιάμεση συμφωνία να μπει στο τραπέζι και το θέμα της παράτασης του ΕΣΠΑ».
Ο κος Χαρακίδης χαρακτήρισε το ΕΣΠΑ ως «κύριο μοχλό ανάπτυξης» καθώς αφενός δεν υπάρχει κάποιος άλλος αυτή τη στιγμή αφετέρου, γιατί το ΕΣΠΑ αφορά και την επιχειρηματικότητα αλλά και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τον Δήμο Δράμας, όπου έπαιρνε από την ΣΑΤΑ (Συλλογική απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης- κονδύλιο έργων) πριν το 2011, 5 εκατ. ευρώ και μετά το 2011 έπαιρνε 1 εκατ. Ευρώ. Ένας δήμος με 830 χιλιάδες στρέμματα έκταση και με 20 περίπου χωριά. Στην 4ετία του ΕΣΠΑ, συνέχισε ο κος Χαρακίδης «κατορθώσαμε να έχουμε 60 εκατ. συμβατοποιήσεις και άλλα 10 εκατ. προτάσεις. Αυτό, δεν μπορεί κανένας δήμος να το κάνει, εάν δεν υπάρχει το ΕΣΠΑ».
Αναφέρθηκε επίσης στο αίτημα των Δήμων να υπάρξει ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης που να αφορά κεφάλαια αποκλειστικά για τους δήμους, αίτημα δίκαιο όπως είπε ο κος Χαρακίδης ενώ ειδική αναφορά έκανε και στα έργα ΣΔΙΤ τα οποία χαρακτήρισε αναγκαία ειδικά την τρέχουσα περίοδο.
Τέλος έθεσε προς τον αρμόδιο παριστάμενο Υπουργό την πρόταση του να τεθεί θέμα μεταφοράς κάποιων έργων του νέου ΕΣΠΑ στο λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ ώστε να ελαφρυνθεί το νέο ΕΣΠΑ και να μην υπάρξει overbooking, όπως ήδη διαφαίνεται.
Δείτε το βίντεο εδώ:
[youtube id="JjY5-Dr08sw"]
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του κου Χαρακίδη
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε. Σήμερα νομίζω ότι δεν πρέπει να αδικήσουμε αυτή την κοινή συνεδρίαση, γιατί είναι η πρώτη συνεδρίαση που περιμένουμε όλοι μας όπως περιμένει και ο ελληνικός λαός και αφορά την ανάπτυξη.
Αφορά την ανάπτυξη για δύο λόγους. Το ΕΣΠΑ είναι ο κύριος μοχλός ανάπτυξης, δεν περιμένουμε από κάποιον άλλον και δεύτερον, γιατί το ΕΣΠΑ αφορά και την επιχειρηματικότητα αλλά και την ΤΑ, που είναι οι δύο πυλώνες που προσδοκούμε πλέον να περιορίσουμε την ανεργία στην χώρα μας, με τα έργα που είτε είναι ενταγμένα είτε θα ενταχθούν.
Κύριε Υπουργέ, έχουμε παύση πληρωμών από το ΕΣΠΑ. Η παύση πληρωμών από το ΕΣΠΑ εγκυμονεί πολλούς και διάφορους κινδύνους και αυτό πρέπει να το αποδεχθείτε, να το πούμε και πρέπει να δείτε και πως θα το αντιμετωπίσετε. Πριν από μερικούς μήνες, είχαμε το φαινόμενο να ζητάει διάλυση της εργολαβίας το μετρό της Θεσσαλονίκης. Εάν αυτό εδώ, ξεκινήσει να γίνεται και από άλλες εργολαβίες, καταλαβαίνετε τι σημαίνει για το ΕΣΠΑ, για το νέο ΕΣΠΑ και για την επιβάρυνση η οποία μπορεί να υπάρξει στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Από εκεί πρέπει να πληρωθούν τα χρήματα των αποζημιώσεων, από εκεί πρέπει να πληρωθούν τα χρήματα που θα επιβαρύνουν το έργο. Αυτό το οποίο γίνεται στις προκειμένες περιπτώσεις είναι έργα τα οποία έχουν μεγάλη έκπτωση, εκείνα είναι που προσπαθούν να διαλύσουν για να μπορέσουν να πετύχουν ένα πρόσθετο οικονομικό όφελος οι κατασκευαστικές εταιρίες.
Θέλω να πω δύο πράγματα με τις προηγούμενες ιδιότητες που είχα, του Δημάρχου Δράμας και του Προέδρου Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων για την σημαντικότητα του ΕΣΠΑ. Ο δήμος Δράμας έπαιρνε από την ΣΑΤΑ πριν το 2011, 5 εκατ. ευρώ και μετά το 2011 έπαιρνε 1 εκατ. ευρώ, φανταστείτε έναν δήμο με 830 χιλιάδες στρέμματα έκταση και με 20 περίπου χωριά να πάει και να κάνει παρέμβαση με 1 εκατ. ευρώ. Δεν κάνει τίποτα. Άρα, έπρεπε να στραφεί προς το ΕΣΠΑ. Στην 4ετία του ΕΣΠΑ, κατορθώσαμε να έχουμε 60 εκατ. συμβατοποιήσεις και άλλα 10 εκατ. προτάσεις. Αυτό, δεν μπορεί κανένας δήμος να το κάνει, εάν δεν υπάρχει το ΕΣΠΑ με τα σημερινά και τα προηγούμενα δεδομένα αλλά και τα επόμενα δεδομένα.
Άρα, πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη μέριμνα στο θέμα αυτό, όσον αφορά την ΤΑ. Οι δήμοι αυτό που ζητάνε και νομίζω ότι έχουν απόλυτο δίκιο, το να υπάρξει ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης που να αφορά κεφάλαια αποκλειστικά για τους δήμους. Μόνο έτσι μπορούν να κάνουν έργα.
Είπατε, για τον τρόπο που γινόντουσαν τα έργα και την ιεράρχηση. Εγώ θα συμφωνήσω και θα πω, για να γνωρίζουν και οι συνάδελφοι, δύο τρόποι. Συγκριτική αξιολόγηση και άμεση αξιολόγηση. Δηλαδή, εάν ο Περιφερειάρχης θέλει να δώσει ένα έργο σε έναν ή δύο δημάρχους ή σε πέντε δικούς του, συνεννοείται να κάνει μια πρόσκληση άμεσης αξιολόγησης και οι πρώτοι δήμοι που βάζουνε τα έργα, εγκρίνουν τα έργα τους. Οι υπόλοιποι θα προσπαθούν να κάνουν την μελέτη. Το ορθότερο σαφέστατα είναι η συγκριτική αξιολόγηση, αλλά η συγκριτική αξιολόγηση προϋποθέτει χρόνο μεγαλύτερο, προετοιμασία των δήμων και οι δήμοι είναι αποδεκατισμένοι από προσωπικό και κυρίως, τεχνικό προσωπικό, δεν μπορούν να προετοιμαστούν.
Το δεύτερο, που θέλω να πω με την δεύτερη ιδιότητά μου, του Προέδρου Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων, επειδή ακούω πολλά για τα ΣΔΙΤ και τα έργα τα οποία είναι με τις μονάδες, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε όλοι μας εδώ στην Αίθουσα ότι τα έργα ΣΔΙΤ, είναι αναγκαία.
Κανένας φορέας διαχείρισης δεν μπορεί να εκτελέσει έργο με πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, δηλαδή μονάδες των 20, 30, 40,50 ή 100 εκατομμυρίων γιατί οι μοναδικοί μέτοχοι των φορέων διαχείρισης απορριμμάτων είναι οι δήμοι, οι οποίοι ξέρουμε σε ποια κατάσταση είναι. Ξέρουμε τις περικοπές των πόρων και άρα, από κει που προσδοκούν είναι ΕΣΠΑ, ΣΔΙΤ για να γίνει το έργο, το οποίο αν δεν γίνει, εσείς δίνετε τα στοιχεία ως κυβέρνηση, τα οποία λένε ότι έχουμε ένα πρόστιμο 14,5 εκατ. στις 2 Δεκεμβρίου, έχουμε στις 2 Ιουνίου καινούργιο πρόστιμο, το οποίο θα είναι άλλα 4,160 ανά εξάμηνο αν δεν αλλάξει η κατάσταση με τους ΧΑΔΑ και έπονται τα υπόλοιπα πρόστιμα.
Άρα, τα έργα αυτά θα πρέπει να προχωρήσουν. Το αν θα γίνει επανασχεδιασμός ή νέος σχεδιασμός, βεβαίως μπορεί να γίνει από την καθεμιά κυβέρνηση, αλλά λαμβάνουμε υπόψη ότι το κάθε έργο θέλει και τέσσερα, πέντε χρόνια αδειοδοτήσεων για τα έργα αυτά.
Θεωρώ, κύριε Υπουργέ, ότι η παράταση του ΕΣΠΑ, είναι εκ των ουκ άνευ. Από τη στιγμή που δεν μπορείτε να κάνετε πληρωμές και παίρνετε τα χρήματα του ΕΣΠΑ για να πληρώνουμε τους μισθούς και τις συντάξεις που έτσι πρέπει να είναι, πρέπει να δείτε οπωσδήποτε και ίσως θα έπρεπε σ' αυτή την ενδιάμεση συμφωνία να μπει στο τραπέζι και το θέμα της παράτασης του ΕΣΠΑ, εφόσον αυτό είναι εφικτό. Θεωρώ, ότι και εσείς εναγωνίως περιμένετε να υπογραφεί αυτή η συμφωνία, όπως όλοι οι Έλληνες και εμείς, για να μπορέσετε να τρέξετε όλα αυτά τα οποία σχεδιάζετε και να πληρώσετε το ΕΣΠΑ, αλλά και να κάνετε τις κινήσεις για την επιχειρηματικότητα.
Μιλήσατε για απεντάξεις έργων, 516 έργα. Αν γίνεται να έχουμε τον κατάλογο αυτών των έργων που έχουν απενταχθεί για να έχουμε μια εικόνα, ποια και τι είδους έργα έχουν απενταχθεί. Όπως επίσης, είπατε ότι 1,5 φορά ήταν οι εντάξεις έργων, 1,2 φορές η συμβατοποιήσεις. Αυτό θα το κάνετε και εσείς, δεν νομίζω ότι θα το αποφύγετε, γιατί ακούω δύο γνώμες μέσα στην αίθουσα, την απορροφητικότητα και την μη απορροφητικότητα. Πόσο σημαντικό είναι δηλαδή, να έχεις απορροφητικότητα ή όχι και η σημερινή κυβέρνηση θα ψάχνει την απορροφητικότητα, όπως έψαχναν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις και ξέρετε πολύ καλά τι γινόταν. Το 1,2 και εσείς θα το κάνετε. Άρα, όταν λέμε συμβατοποιημένα έργα, να είναι τα έργα του ΕΣΠΑ και όχι να πηγαίνουμε για να καλύψουμε την απορροφητικότητα, να βαφτίζουμε έργα που έγιναν είτε από ιδίους πόρους είτε από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ΕΣΠΑ, να τα βάζουμε και να έχουμε απορροφητικότητα. Αυτό λειτουργεί σε βάρος των έργων του ΕΣΠΑ και των φορέων. Έγινε κατά κόρον, γνωρίζω απολύτως πως είναι η κατάσταση, γι' αυτό μιλάω τόσο απόλυτα.
Χαμηλή απορροφητικότητα στην ψηφιακή σύγκλιση. Μήπως είναι και το πρόγραμμα το πιο κόκκινο και το πιο πονηρό, που πρέπει να το προσέχουμε, παρότι έχει χαμηλή απορροφητικότητα; Γιατί οι άυλες επενδύσεις συνήθως γίνονται όσα γίνονται.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι υπερβαίνουμε τα χρήματα του ΕΣΠΑ ή έχουμε έργα τα οποία γίνονται έργα γέφυρα για το επόμενο ΕΣΠΑ και ούτω καθεξής. Εδώ, έχουμε το πρόβλημα της απώλειας πόρων, πιθανόν. Υπάρχει περίπτωση αυτοί οι πόροι να μεταφερθούν; Υπάρχει περίπτωση έργα του επόμενου, του νέου ΕΣΠΑ και όχι ΣΕΣ όπως ακούστηκε, νέο ΕΣΠΑ είναι ο όρος, να μπουν στο πακέτο Γιούνκερ προκειμένου να ελαφρυνθεί το νέο ΕΣΠΑ από έργα γιατί έχει υπερβεί και θα γίνει όντως ήδη overbooking, να κατεβούμε δηλαδή και να πάμε στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ, μεταφέροντας κάποια έργα στο πακέτο Γιούνκερ;
*Ο Κυριάκος Χαρακίδης είναι βουλευτής Δράμας
29 Μαΐου 2015