Εφτά προτάσεις για τον τουρισμό κατέθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης κατά τη συζήτηση για τον τουρισμό στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Προτάσεις που όπως είπε θα συμβάλουν στον τουρισμό των τεσσάρων εποχών και μάλιστα για όλη την Ελλάδα και όχι για ορισμένες μόνο περιοχές.
Εφτά προτάσεις για τον τουρισμό κατέθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης κατά τη συζήτηση για τον τουρισμό στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Προτάσεις που όπως είπε θα συμβάλουν στον τουρισμό των τεσσάρων εποχών και μάλιστα για όλη την Ελλάδα και όχι για ορισμένες μόνο περιοχές.
Συγκεκριμένα ο κος Χαρακίδης πρότεινε:
1. Να δοθεί έμφαση στον ορεινό τουρισμό
2. Να εμπλουτιστεί το τουριστικό προϊόν και ειδικά ο Ιαματικός τουρισμός, ο οινικός τουρισμός και τα extreme sports
3. Η σύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό και το περιβάλλον. Ειδικά για τον περιπατητικός τουρισμό που τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη είναι αδιανόητο να υπάρχουν σήμερα κλειστά μονοπάτια.
4. Φιλικό επενδυτικό περιβάλλον, είδαμε τι σήμαινε το καμποτάζ, να φύγουμε από ιδεοληψίες. Προσανατολισμός σε επενδύσεις και μάλιστα όχι σε κορεσμένες περιοχές και κλάδους.
5. Υλοποίηση έργων στρατηγικής σημασία για τον τουρισμό
6. Ανάδειξη ανθρώπινου δυναμικού με συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού
7. Προώθηση τουριστικών συνεργιών τουριστικών επιχειρήσεων και γειτονικών τουριστικών περιοχών ώστε να υπάρχει καλύτερο αποτέλεσμα στην προβολή
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
[youtube id="irtaNPh03TY"]
Διαβάστε παρακάτω το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του κου Χαρακίδη
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ: Εγώ, έχω να κάνω επτά επισημάνσεις, όσον αφορά τη στρατηγική ανάπτυξη του τουρισμού. Η εμπειρία μου και ως Δημάρχου, αλλά κυρίως ως Προέδρου του Επιμελητηρίου της Δράμας, παρότι είναι ένας νομός
μη τουριστικός, είναι όπως όλη η Ελλάδα, προσανατολισμένος και αυτός στον τουρισμό, γιατί οι υπόλοιποι κλάδοι είναι δυστυχώς σε πολύ φθίνουσα πορεία.
Η πρώτη επισήμανση μου, την οποία έχουν θίξει και προηγούμενοι ομιλητές, αλλά και η Υπουργός, αφορά την αλλαγή του μοντέλου, με σκοπό το διαχρονικό στόχο της διεύρυνσης του χρόνου, δηλαδή της διάρκειας της τουριστικής περιόδου. Άκουσα την κυρία Υπουργό, που είπε ότι διευρύνθηκε ο χρόνος από τις 180 ημέρες στις 215, αλλά αμέσως τίθεται το ερώτημα πού; Στην Αθήνα, στην Κρήτη, στη Ρόδο; Τι γίνεται με την υπόλοιπη Ελλάδα; Τουρισμό προσδοκά και η υπόλοιπη Ελλάδα.
Χρειάζεται, λοιπόν, αλλαγή του μοντέλου, για να μπορέσει να μας δώσει τον τουρισμό των τεσσάρων εποχών. Καταρχάς, χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον ορεινό τουρισμό και όχι ιδιαίτερα στο χειμερινό τουρισμό, ο οποίος βεβαίως διευρύνει το χρόνο, αλλά οι κλιματολογικές συνθήκες είναι πλέον αντίθετες με την ανάπτυξή του, όπως και στον αστικό τουρισμό, ο οποίος για την ώρα αναπτύσσεται κυρίως στην Αθήνα και λιγότερο στη Θεσσαλονίκη, όπως φαίνεται.
Η δεύτερη επισήμανση έχει να κάνει με τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος και την ανάδειξη των ειδικών μορφών τουρισμού, όπως ανέφερε και η κυρία Υπουργός και άλλοι ομιλητές.
Μπορούμε να επισημάνουμε τον ιαματικό τουρισμό, ο οποίος στην Ελλάδα είναι επικεντρωμένος σε δύο - τρία σημεία, υβριδικά. Τα ιαματικά λουτρά της Δράμας είναι σε τριτοκοσμική κατάσταση και βολοδέρνουν στη γραφειοκρατία, όπως είναι όλα τα ιαματικά, ανά την Ελλάδα.
Ο οινικός τουρισμός είναι μια ιδιαίτερη δραστηριότητα στην Ελλάδα, η οποία μαζί με το θαλάσσιο τουρισμό, αναπτύσσεται παρά την κρίση τα τελευταία δύο χρόνια. Έχουμε επισκέψιμα οινοποιία σε όλη την Ελλάδα και νομίζω ότι πρέπει να δείξουμε ιδιαίτερη μέριμνα. Σήμερα, γίνονται κάποιες προσπάθειες, είτε τοπικά, όπως στην Δράμα, όπου το μεθεπόμενο Σαββατοκύριακο είναι η Δραμινογνωσία και έχει να κάνει με τα επτά επισκέψιμα οινοποιία της Δράμας, αλλά πριν από μια βδομάδα ήταν ανοιχτές πόρτες για τη Βόρεια Ελλάδα, όπου κάποιος μπορούσε να επισκέπτεται τα οινοποιεία, να δοκιμάζει τα κρασιά δωρεάν, όπως και τώρα, και γίνονται τέτοιου είδους παρεμβάσεις. Αυτό, στη Γαλλία και στην Ιταλία, έχει τη μορφή του αγροτουρισμού, έχει μια πολύ προχωρημένη μορφή, και είναι ένας βασικός προορισμός, ο οινικός τουρισμός, προκειμένου να τονώσει και περιοχές, που δεν είναι κατά βάση παραθαλάσσιες.
Φυσικά, έχουμε τα extreme sports, όπως είναι ο αιωροπτερισμός, όπου υπάρχουν ιδανικές συνθήκες στην Ελλάδα, πολύ καλύτερες από την κεντρική Ευρώπη, γιατί έχουμε την αλλαγή θερμοκρασίας στα θερμικά και όλοι οι κεντροευρωπαίοι και οι βορειοευρωπαίοι έρχονται εδώ, αλλά δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις.
Επίσης, όλα αυτά που ανέφερε και η Υπουργός, σχετικά με το γαστρονομικό, τον ιατρικό τουρισμό κ.λπ..
Η τρίτη παρέμβαση είναι η ανάδειξη της στρατηγικής σχέσης του τουρισμού με τομείς του πολιτισμού και του περιβάλλοντος, όπως αναφερθήκατε. Εδώ, πρέπει να επισημάνουμε τον πιο ανερχόμενο τουρισμό στην κεντρική Ευρώπη, που είναι ο περιπατητικός, ο οποίος για να γίνει στην Ελλάδα πρέπει να ανοίξουν τα αρχαία μονοπάτια, τα οποία υπάρχουν. Για παράδειγμα στη βόρεια Ελλάδα, υπάρχει το μονοπάτι Ε6, το οποίο έρχονται οι ξένοι για να το βρουν π.χ. στην Δράμα, αλλά το βρίσκουν σε πολλά σημεία κλειστό, γιατί κανείς δεν φροντίζει να μένει ανοιχτό, παρόλο που υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Ένα δεύτερο παράδειγμα είναι ο θρησκευτικός τουρισμός, που αναφέρατε, αλλά πολλές φορές τον περικλείουμε στον Ορθόδοξο τουρισμό, που είναι το Άγιο Όρος, τα μοναστήρια κ.λπ., που έρχονται μόνο Ανατολικοί, κυρίως Ρουμάνοι, Ρώσοι και Ουκρανοί. Υπάρχει, όμως, και ο άλλος τουρισμός, ο οποίος ενδιαφέρει ιδιαίτερα, που είναι για τους μουσουλμάνους, οι οποίοι έχουν ελληνική καταγωγή, δηλαδή οι γονείς τους και οι παππούδες τους ήταν 500 χρόνια εδώ, που έρχονται για να επισκεφθούν τα μέρη τους. Στη Βόρεια Ελλάδα, ήδη υπάρχει μια μεγάλη επισκεψιμότητα, κυρίως εκεί που υπήρχε έντονη παρουσία και υπολείμματα Οθωμανικής παρουσίας.
Η τέταρτη πρόταση αφορά τη διαμόρφωση φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος. Είδαμε τι σήμαινε το καμποτάζ για τις προηγούμενες δεκαετίες. Το είδαμε, γιατί προχθές, που ήταν στον Πειραιά το τρίτο μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο, πήγαν όλες οι Αρχές να το υποδεχθούν. Το ίδιο γίνεται και στη Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα και όπου και αν πηγαίνει. Αυτό πρέπει να το προσέξουμε ιδιαίτερα, να φύγουμε από ιδεοληψίες, αλλά πρέπει να υπάρχει και σαφής προσανατολισμός στις επενδύσεις. Δηλαδή, κυρία Υπουργέ, πρέπει να μην επιχορηγούμε επενδύσεις σε κορεσμένες περιοχές και σε κορεσμένους κλάδους. Πρέπει να δούμε συμπληρωματικές επενδύσεις, οι οποίες θα συνδράμουν και θα συμβάλουν στον τουρισμό των τεσσάρων εποχών.
Η πέμπτη παρέμβαση είναι η υλοποίηση των, στρατηγικής σημασίας, έργων υποδομής για τον τουρισμό. Πρέπει, λοιπόν, να δούμε - αναφέρθηκε ο συνάδελφος πριν στη Μύκονο, η οποία θεωρείται ένας από τους πλέον τουριστικούς προορισμούς και θα έπρεπε να μην διαμαρτύρεται κανείς για υποδομές, όμως οι υποδομές δεν συμβαδίζουν με τον κόσμο - όπου αλλού πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές για την ανάπτυξη του τουρισμού, να γίνουν.
Προτελευταία πρόταση μου, είναι η ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού με ενημέρωση και διαρκή εκπαίδευση των απασχολουμένων στον τουρισμό. Παρακολουθούμε όλοι μας την κατάσταση στην αιχμή του τουρισμού, έτσι όπως είναι. Δηλαδή, πώς οι υπηρεσίες καλύπτουν, αν έχουν την ποιότητα που πρέπει ή αν γίνεται από Αφρικανούς – όπως ανέφερε ο κ. Καραθανασόπυλος - και δεν με ενδιαφέρει ποιος την κάνει ή τι χρώμα έχει, αλλά το αν η υπηρεσία ανταποκρίνεται σε αυτό το οποίο θέλουμε να πάμε.
Η τελευταία πρόταση μου, είναι η προώθηση των συνεργειών των τουριστικών επιχειρήσεων αλλά και των γειτονικών περιοχών, προκειμένου να προβληθούν ολοκληρωμένα οι περιοχές με μικρότερες δαπάνες των φορέων καθώς και ως στόχος στην αύξηση του χρόνου παραμονής των τουριστικών επισκεπτών. Εδώ είπατε, κυρία Υπουργέ, ότι πρέπει να γίνει ενιαία τουριστική προβολή, ενιαίο τουριστικό προϊόν. Ναι, συμφωνώ, αλλά δεν μπορεί στην Ελλάδα να γίνει έτσι. Γιατί δεν μπορεί να γίνει; Αυτό δεν είναι παρατήρηση αλλά θέλω να σας το επισημάνω από την εμπειρία μου, γιατί κάποιοι μιλούν για ήλιο και για θάλασσα αλλά εγώ θα σας πω για την άλλη Ελλάδα, η οποία είναι πολύ όμορφη και δεν έχει προβληθεί. Προσέξτε, ότι ο τουρισμός στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη γίνεται σε συνθήκες άλλης Ελλάδας, δηλαδή το ότι έχουμε παντού αρχαιολογικούς χώρους σε όλη τη χώρα. Η βιοποικιλότητα μοναδική, η οποία δεν έχει να συγκριθεί με τη βιοποικιλότητα της κεντρικής ή της βόρειας Ευρώπης όπου είναι μονοσήμαντη. Εδώ, λόγω του μεσογειακού κλίματος όλη η Ελλάδα είναι διαφορετική. Όπως σας είπα αυτά πρέπει να αξιοποιήσουμε και το πιο σημαντικό είναι η προβολή ανά περιοχή η οποία έχει να κάνει αν μπορούν οι επιχειρήσεις σε δύο – τρεις Νομούς να συνεργαστούν και αυτό είναι ένα κίνητρο για προγράμματα δικά σας και όχι για μεμονωμένες προβολές. Οι Νομοί μπορούν κοινά να προβληθούν, διότι βλέπουμε να διαφημίζονται, να προβάλλονται μέχρι το όριο του Νομού τους λες και από την άλλη πλευρά είναι άλλη Ελλάδα.
Ευχαριστώ πολύ.
*Ο Κυριάκος Χαρακίδης είναι βουλευτής Δράμας
20 Μαΐου 2015