Ο βουλευτής του Ποταμιού, κ. Γιώργος Μαυρωτάς κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα της υποβάθμισης του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων.
Ο βουλευτής του Ποταμιού, κ. Γιώργος Μαυρωτάς κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα της υποβάθμισης του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Σε αναντιστοιχία με τις προγραμματικές δηλώσεις για την Παιδεία τόσο του Πρωθυπουργού όσο και του ίδιου του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, το Υπουργείο έσπευσε να εφαρμόσει επιζήμιες αλλαγές για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία αιφνιδιάζοντας και ανατρέποντας τον προγραμματισμό, τις προσπάθειες και τα όνειρα χιλιάδων παιδιών και των οικογενειών τους.
Η κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων αποφασίσθηκε αυθαίρετα δίχως αξιολόγηση, δίχως καν διάλογο και διαβούλευση με τους πραγματικά ενδιαφερόμενους και συμμέτοχους του θεσμού, αλλά ακούγοντας μόνο εκείνους που δεν ενδιαφέρονται για την πρόοδο του εκπαιδευτικού συστήματος παρά μόνο για τα δικά τους συντεχνιακά οφέλη. Αποτελεί δυστυχώς το πρώτο βήμα για τον εκφυλισμό του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων και αποστερεί από παιδιά φτωχών οικογενειών να έχουν την ευκαιρία πρόσβασης σε ένα πρότυπο εκπαιδευτικό περιβάλλον, με πρόσχημα έωλους ισχυρισμούς περί ελιτισμού και ρετσινιάς της αριστείας. Μάλιστα ένα πρότυπο εκπαιδευτικό περιβάλλον το οποίο αντί να εξαπλωθεί και να επεκταθεί, επιχειρείται να συρρικνωθεί και να εξαφανισθεί.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: «Κατάργηση εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία και συνακόλουθη υποβάθμιση του θεσμού»
Στις προγραμματικές δηλώσεις του για την Παιδεία, ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι οι όποιες αλλαγές θα έχουν ορίζοντα τετραετίας και θα γίνουν μέσα από εξαντλητικό διάλογο. Επίσης κατά τη διάρκεια των προγραμματικών του δηλώσεων στη Βουλή στις 9/2/2015, ο Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Μπαλτάς είχε επισημάνει ότι δε θα αλλάξει το καθεστώς των εξετάσεων στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία για φέτος, διότι «δε θέλει να αναστατώσει τη χρονιά» και «δε θέλει να βάλει πάγο στην έστω στρεβλή αυτή φιλοδοξία παιδιών και γονέων». Αντίθετα, στις 25/2/2015 ο κ. Υπουργός αιφνιδίασε εξαγγέλλοντας ότι καταργούνται από φέτος οι εξετάσεις εισαγωγής στα 55 Πειραματικά Σχολεία της χώρας ενώ στα 5 Πρότυπα Σχολεία καταργούνται οι εξετάσεις εισαγωγής από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Μάλιστα στις 5/3/2015, ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Κουράκης έκανε το πρωτοφανές να στείλει εγκύκλιο στα Πρότυπα Σχολεία ο οποίος βασίζεται σε νόμο που προβλέπεται να ψηφιστεί (!) με σκοπό να τα αποτρέψει ουσιαστικά από το να κάνουν εισαγωγικές εξετάσεις λόγω έλλειψης πόρων.
Προφανώς στην περίπτωση των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων κανένας διάλογος και καμία διαβούλευση δεν έλαβε χώρα για την κατάργηση των εξετάσεων. Ούτε καν υπήρχε ως θέμα στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης, ο μύθος περί τάχα «ελιτισμού» των σχολείων αυτών που εντέχνως διακινείται από τους πολέμιούς τους, πρέπει να σταματήσει. Στα σχολεία αυτά φοιτούν και παιδιά του 13 και 14, παιδιά μεταναστών και παιδιά φτωχών οικογενειών που δε θα είχαν αλλιώς την ευκαιρία να βρεθούν σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι εξετάσεις είναι για να εξασφαλίζεται ένα ελάχιστο επίπεδο στην τάξη ώστε να μπορούν να εφαρμοσθούν νέες, πρωτοποριακές μέθοδοι χωρίς να αφήνουν κάποια παιδιά εκτός της διαδικασίας. Αδιάψευστος μάρτυρας είναι το πώς εκφυλίστηκε ο θεσμός των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων το 1985 όταν και καταργήθηκαν οι εισαγωγικές εξετάσεις και η εισαγωγή γινόταν με κλήρωση. Είναι σαφές ότι η κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων οδηγεί σε εκφυλισμό του θεσμού.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός.
1) Τι άλλαξε και σπεύδει να εφαρμόσει τις αλλαγές στη μέση της σχολικής χρονιάς, αδιαφορώντας για τη δέσμευσή του στις προγραμματικές δηλώσεις και ανατρέποντας τον προγραμματισμό χιλιάδων οικογενειών; Έγινε αξιολόγηση του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων που λειτουργούν με βάση τον Νόμο 3966/2011 εδώ και 2,5 χρόνια, ώστε να προταθεί η εν λόγω αλλαγή ή είναι απλώς εισηγήσεις κάποιων συνδικαλιστικών φορέων;
2) Προς τι η επιλεκτική αυτή εφαρμογή της διάταξης και η κατάργηση των εξετάσεων στα Πρότυπα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο; Τη στιγμή μάλιστα που όπως παραδέχεται ο κ. Υπουργός δεν είναι σωστό 12χρονα παιδιά να δίνουν εξετάσεις εισαγωγής, με ποια λογική διατηρεί τις εξετάσεις στα Πρότυπα για τα 12χρονα (εισαγωγικές στο Γυμνάσιο) ενώ παράλληλα τις καταργεί για τα 15χρονα (εισαγωγικές στο Λύκειο);
Ο ερωτών Βουλευτής
Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής
9 Μαρτίου 2015