3 Δεκεμβρίου, 2018

«12 μύθοι του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 16»

Ομιλία Γ. Μαυρωτά στη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος

Στην αναθεώρηση του άρθρου 16 για τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών Πανεπιστημίων στη χώρα εστίασε τη σημερινή του ομιλία στη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος, ο Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Αντιπρόεδρος του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς.

Ισχυρίστηκε, ότι η ισχύουσα απαγόρευση αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και η τροποποίηση του άρθρου 16 έχει να κάνει με το τι επιλογές δίνουμε στους νέους μας και όχι με τις ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως σχολίασε, δεν μπορεί από τη μία το πολιτικό σύστημα να χύνει κροκοδείλια δάκρυα για το brain drain και από την άλλη να μην κάνει τίποτε, ώστε να παραμείνουν οι νέοι που θέλουν να σπουδάσουν και οι νέοι ερευνητές και καθηγητές που μπορούν να διδάξουν στη χώρα. Ο κ. Μαυρωτάς παρέθεσε ορισμένες προϋποθέσεις για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, όπως το να είναι μη κερδοσκοπικά, να τελούν υπό την εποπτεία της ΑΔΙΠ, όπως επίσης και ένα ποσοστό εισακτέων να σπουδάζει σε αυτά με υποτροφίες.

Αναφερόμενος στη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του ίδιου του Πρωθυπουργού απέναντι στο άρθρο 16, αντιπαρέβαλλε μια σειρά από 12 σημεία αντικρούοντας τα επιχειρήματα της Κυβέρνησης. Μεταξύ άλλων τόνισε, ότι κοινωφελή ιδρύματα μπορούν να επενδύσουν και να δραστηριοποιηθούν στην ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ, όπως άλλωστε ήδη κάνουν επιτυχώς στους τομείς της υγείας και του πολιτισμού. Σημείωσε, ότι στην Ευρώπη τα καλύτερα Πανεπιστήμια είναι τα δημόσια, αλλά υπάρχουν και μη κρατικά, όπως το Bocconi (Ιταλία), το INSEAD (Γαλλία), που είναι κορυφαία στον κλάδο τους. Μάλιστα, αναφέρθηκε και στην Τουρκία, όπου τα τρία κορυφαία Πανεπιστήμιά της με βάση τη λίστα του Times Higher Education είναι μη κρατικά (το Sabanci, το Koc και το Bilkent). Σχετικά με τον ισχυρισμό του ΣΥΡΙΖΑ για την κατευθυνόμενη έρευνα, σχολίασε ότι και τα δημόσια Πανεπιστήμια συνεργάζονται με ιδιωτικούς φορείς σε ερευνητικά προγράμματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι σχετικές έρευνες δεν πραγματοποιούνται με επιστημονικά κριτήρια.

Για τη γνωστή «καραμέλα» περί νεοφιλελευθερισμού, ο βουλευτής του Ποταμιού διερωτήθηκε: «Είναι νεοφιλελεύθερη η Βενζουέλα που έχει 23 ιδιωτικά Πανεπιστήμια; Είναι νεοφιλελεύθερος ο κ. Μπαλτάς, που τελείωσε το Κολλέγιο; Είναι νεοφιλελεύθερος ο κ. Μυλόπουλος, που δίδαξε σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Κύπρου; Είναι νεοφιλελεύθερος ο κ. Τσίπρας, που στέλνει τα παιδιά του και καλά κάνει σε ιδιωτικό σχολείο;», απαντώντας συνεχεία ο ίδιος, πως όχι.

Στη συνέχεια ο κ. Μαυρωτάς παρέθεσε τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού στη Βουλή, ότι με βάση το ισχύον πλαίσιο ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει, αν υπάρχουν συνταγματικά κατοχυρωμένα ιδιωτικά πανεπιστήμια, το κράτος να δίνει ίση επιχορήγηση στα δημόσια και στα ιδιωτικά, λέγοντας ότι αυτά δεν είναι fake news, αλλά super fake news ή μάλλον make news, φτιαγμένα, κατασκευασμένα για να ντύσουν την ιδεοληψία του ΣΥΡΙΖΑ, ότι τα μη κρατικά θα στερήσουν πόρους από τα δημόσια Πανεπιστήμια.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση του ο βουλευτής του Ποταμιού έκρινε ότι αυτό το βήμα στο άρθρο 16 πρέπει να γίνει τώρα, καθώς συμφωνεί σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση, ακόμα και οι συγκυβερνώντες ΑΝΕΛ, διαφορετικά θα πρέπει να περιμένουμε άλλα 10 χρόνια. Συμπλήρωσε ότι πρώτα μας ενδιαφέρει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, όπως και η ελληνική κοινωνία που βλέπει κάθε χρόνο χιλιάδες παιδιά της να ξενιτεύονται, ενώ μπορούν να σπουδάσουν ποιοτικά και αξιοπρεπώς στη χώρα μας.

Τέλος, κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ να μην ταμπουρώνεται στο παλιό και τις ιδεοληψίες, γιατί άλλωστε όποιος επικαλείται την προοδευτική κατεύθυνση, αυτό σημαίνει ανοχή στο νέο, ενώ φόβος και ανασφάλεια είναι ο ορισμός του συντηρητισμού, με τον οποίο υποτίθεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μέτωπο…

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Θα ξεκινήσω από το άρθρο 16.2 για το οποίο μίλησα και στην προηγούμενη συνεδρίαση. Θεωρούμε ότι θα ήταν απόλυτο υποκριτικό να γίνει επέμβαση στο άρθρο 3 και να μπει η θρησκευτική ουδετερότητα …χωρίς να γίνει επέμβαση στο άρθρο 16 παρ.2 όπου λέει ότι το κράτος έχει ως αποστολή την «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης». Η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης θεωρούμε ότι είναι αποστολή της Εκκλησίας και όχι της Πολιτείας. Αποστολή της Πολιτείας (και όχι της Εκκλησίας) είναι π.χ. η ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης. Έτσι θεωρούμε τους διακριτούς ρόλους και γι αυτό επιμένουμε στην τροποποίηση της διάταξης
Να πάω γρήγορα και στο Άρθρο 21 όπου λέτε στην πρότασή σας συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ για την προσθήκη μιας παραγράφου 7 που αναφέρει ότι: «βασικά κοινωνικά αγαθά όπως π.χ. το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια υπόκεινται σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας». Τι ακριβώς εννοείτε με αυτό γιατί ρώτησα τον κ. Σταθάκη για την ηλεκτρική ενέργεια την Παρασκευή στην επίκαιρη ερώτηση για τη ΔΕΗ και δεν μου απάντησε. Κυρίως να μας εξηγήσετε το πώς συμβαδίζει αυτό με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας στην Ευρώπη.

Το βασικό κομμάτι της σημερινής μου ομιλίας θα το αφιερώσω στην παράγραφο 5 του άρθρου 16. Τη διάταξη που μας δίνει μια παγκόσμια πρωτοτυπία (την συνταγματική απαγόρευση ίδρυσης μη κρατικών Πανεπιστημίων – δεν υπάρχει σε κανένα Σύνταγμα στον κόσμο). Ένα άρθρο του οποίου η τροποποίηση δεν έχει να κάνει με ιδεοληψίες και αγορές όπως ισχυρίζονται οι επικριτές και οι υποστηρικτές του αντίστοιχα. Έχει να κάνει με τις επιλογές που δίνουμε στους νέους μας. Σήμερα πολλά παιδιά να μπαίνουν εκεί που τους κατανέμει το σύστημα των Πανελλαδικών. Σε σχολές που δεν επέλεξαν στις πρώτες επιλογές. Σε σχολές που θα σπουδάσουν -αν σπουδάσουν- με το ζόρι. Ή σε σχολές που θα είναι στοιβαγμένοι στην κυριολεξία καθότι το μονοπώλιο της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης κάνει λάστιχο τη δυναμικότητα των Σχολών. Κα ας παραπονιούνται τα Πανεπιστήμια που δεν τα ακούει κανείς…

Αν το σύστημα αποκτήσει περισσότερους βαθμούς ελευθερίας θα έχουμε καλύτερες λύσεις, περισσότερα παιδιά να σπουδάζουν αυτό που θέλουν. Όταν τα μη κρατικά πανεπιστήμια μπορεί να αποτελούν την πρώτη επιλογή για κάποια παιδιά … αυτό αμέσως-αμέσως θα αδειάσει θέσεις στα δημόσια. Λιγότερα παιδιά θα αναγκαστούν για 4-5 χρόνια να βλέπουν από το skype της χώρα μας και περισσότεροι ερευνητές, καθηγητές θα μείνουν στη χώρα μας για να διδάξουν σε αυτά. Μην χύνετε απλώς κροκοδείλια δάκρυα για το brain drain, κάντε κάτι που περνάει από το χέρι σας.

Πρέπει λοιπόν να ξεκινήσουμε με την αφετηρία ότι τα μη κρατικά Πανεπιστήμια δεν είναι ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά με τα δημόσια.

Με κάποιες βέβαια προϋποθέσεις (τις έχουμε στην πρότασή μας)
1. Θα είναι υπό την εποπτεία της ΑΔΙΠ (που είναι ανεξάρτητη αρχή) όπως τα Δημόσια Πανεπιστήμια σε ότι αφορά τις προδιαγραφές διδασκόντων, την αξιολόγηση, την πιστοποίηση προγραμμάτων σπουδών

2. Ένα ποσοστό των εισακτέων και των φοιτητών της τάξης του 15%-20% θα είναι με υποτροφίες ώστε να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε αυτά και όσοι δεν έχουν τα εισοδήματα

3. Θα είναι μη-κερδοσκοπικά δηλαδή τα έσοδά τους θα πρέπει να ισοσκελίζουν τα έξοδα, δεν θα διανέμονται κέρδη ώστε η βιωσιμότητά τους να μην έχει αποκλειστικά ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια
Άκουσα αυτές τις μέρες κάποια επιχειρήματα από την πλευρά της κυβέρνησης και τον ίδιο τον ΠΘ γιατί ΔΕΝ πρέπει να αλλάξει το άρθρο 16. Επιχειρήματα ζήτησε και ο κ. Τσίπρας 23.11.2018 όταν έλεγε στην ώρα του Πρωθυπουργού: (από τα πρακτικά)

«Εμείς, λοιπόν, κύριε Μητσοτάκη, λέμε ότι αυτά τα ζητήματα είναι πάρα πολύ σημαντικά και είμαστε ανοικτοί σε έναν πάρα πολύ ουσιαστικό διάλογο με επιχειρήματα. Να τα κουβεντιάσουμε ένα προς ένα. Δεν έχουμε, όπως λέτε, ούτε ιδεοληψίες ούτε παρωπίδες για κανέναν. Έχουμε απόψεις ισχυρές. Μπορεί να διαφωνείτε μ’ αυτές, αλλά έχουμε απόψεις και επιχειρήματα.»
Θα αντικρούσω λοιπόν σήμερα τα επιχειρήματα που έχω ακούσει από τον ΣΥΡΙΖΑ ένα προς ένα:

Επιχείρημα 1: Θα είναι ιδιώτες ανεξέλεγκτοι με σκοπό το κέρδος
Μπορούμε να κάνουμε το πρώτο βήμα απελευθερώνοντας μερικώς την ανώτατη εκπαίδευση από τα δεσμά του κρατισμού με μη κρατικά - μη κερδοσκοπικά ιδρύματα. Οι προδιαγραφές θα καθορίζονται με νόμο και θα είναι όπως και στα Δημόσια. Θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν κοινωφελή ιδρύματα για τα οποία η κυβέρνηση παινεύεται και παινεύει τη συνεργασία της σε άλλους τομείς (πολιτισμός Σταύρος Νιάρχος, υγεία - Ωνάσειο). Γιατί όχι λοιπόν και στην παιδεία; Τους εμπιστευόμαστε τις ζωές μας σε νοσοκομεία, αλλά όχι τις σπουδές μας σε Πανεπιστήμια;

Επιχείρημα 2: Σουπερμάρκετ πτυχίων - χαμηλή ποιότητα
Η προϋπόθεση του δημόσιου ελέγχου και της δημόσιας εποπτείας από την ΑΔΙΠ ή άλλη κατάλληλη αρχή αν δεν σας αρέσει η ΑΔΙΠ είναι το εχέγγυο. Επιτρέψτε μου εδώ να πω ότι σε ανώτατες σχολές που μπαίνουν μαθητές με βαθμό 3 και 4, ξεκινάει ήδη προβληματικά η διασφάλιση ποιότητας της συγκεκριμένης ανώτατης εκπαίδευσης. Η ποιότητα στα Πανεπιστήμια δεν κινδυνεύει από τα μη κρατικά ιδρύματα αλλά από τις ψηφοθηρικές πολιτικές των κομμάτων. Και επιτρέψτε μου να πω ότι όσοι λένε ότι τα πτυχία από τα μη κρατικά είναι «πέτσινα», τι λένε για τα πτυχία από δημόσια Ανώτατα Ιδρύματα που οι φοιτητές περνούν με πληρωμή τα μαθήματα; Εκεί γιατί δεν λέμε κάτι;

Ή μήπως, ότι είναι δημόσιο είναι καλό και τίμιο και ότι ιδιωτικό μυρίζει… Σωστός και ενιαίος έλεγχος όπως έχουμε πει από την αρχή χρειάζεται. Δηλαδή σαν να λέμε ότι με το σημερινό καθεστώς, έχουμε περισσότερη εμπιστοσύνη στα μη κρατικά Πανεπιστήμια που λειτουργούν στην Αγγλία, Ολλανδία, Κύπρο, Ρουμανία, Σερβία, Αλβανία κλπ και τα αναγνωρίζουμε; Και αν δεν έχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική ΑΔΙΠ, τότε πώς εμπιστευόμαστε τα ελληνικά πανεπιστήμια που αξιολογούνται από αυτήν;

Επιχείρημα 3: Δεν μπορούν οι φτωχοί, είναι για τους γόνους
Πρώτα απ’ όλα οι γόνοι όπως λέτε, οι κληρονόμοι και οι πορφυρο-γέννητοι όποτε θέλουν φεύγουν έξω και πολλοί ήδη το κάνουν. Το μέτρο των υποχρεωτικών υποτροφιών με ένα ελάχιστο ποσοστό 15%-20% που θα μπει στον νόμο, είναι αρκετό για να μην αποτελεί εμπόδιο το εισόδημα για ένα άξιο παιδί.

Επιχείρημα 4: θα φύγουν οι καλοί καθηγητές
Στο παγκοσμιοποιημένο εκπαιδευτικό περιβάλλον φεύγουν και τώρα (έχω πολλούς συνάδελφους από το Πολυτεχνείο που έχουν φύγει). Προτιμάμε να τους χάνουμε τελείως από τη χώρα; Και εξ’ άλλου υπάρχει τέτοια ποιότητα και ποσότητα από κάτω (διδάκτορες, μεταδιδάκτορες) με όρεξη και ενθουσιασμό έτοιμο να τους αντικαταστήσει. Αρκεί να γίνουν όλα με σωστές ανοιχτές διαδικασίες και όχι με προσωποπαγείς θέσεις όπως βλέπουμε τελευταία να γίνεται επικίνδυνη πελατειακή μόδα (π.χ. μονιμοποιήσεις λεκτόρων κλπ).

Επιχείρημα 5: Θα υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός στα ερευνητικά προγράμματα
Ένας άρρητος φόβος που λέγεται μάλλον ψυθιριστά. Φοβούνται τα δημόσια πανεπιστήμια ότι θα αποκτήσουν ανταγωνισμό. Μα ήδη λειτουργούν σε ένα απόλυτα ευρωπαϊκό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Ίσα ίσα οι συνέργειες δημόσιων και μη κρατικών ελληνικών πανεπιστημίων μπορεί να δημιουργήσουν πιο ισχυρές και ελκυστικές ερευνητικές προτάσεις.

Επιχείρημα 6: Στην Ευρώπη δεν υπάρχουν καλά ιδιωτικά πανεπιστήμια;
Στην Ευρώπη τα καλύτερα Πανεπιστήμια είναι τα Δημόσια και το ίδιο πιστεύω θα συνεχίσει να ισχύει και στη χώρα μας. Όμως όσοι το επικαλούνται αυτό ως επιχείρημα, ξεχνούν ότι πουθενά στην Ευρώπη δεν απαγορεύονται τα μη κρατικά όπως συμβαίνει εδώ. Επίσης, υπάρχουν και μη κρατικά όπως το Bocconi (Ιταλία) το INSEAD (Γαλλία) που είναι κορυφαία στον κλάδο τους (διοίκηση). Ενώ δίπλα μας στην Τουρκία (και μην νομίζετε ότι είναι πίσω από μας ακαδημαϊκά η Τουρκία) τα τρία κορυφαία Πανεπιστήμια τους με βάση τη λίστα του Times Higher Education είναι μη κρατικά (το Sabanci, το Koc και το Bilkent). Άρα στην Ευρώπη αυτή η συμπληρωματικότητα δημόσιων και μη κρατικών υπάρχει και λειτουργεί όπως φαίνεται προς όφελος των δημοσίων. Στην Ευρώπη ΠΟΥΘΕΝΑ επαναλαμβάνω ΠΟΥΘΕΝΑ δεν απαγορεύεται λοιπόν η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων.

Επιχείρημα 7: Ποιος θα κάνει τέτοια επένδυση;
Θεωρώ ότι καταρχήν μεγάλα κοινωφελή ιδρύματα όπως το Νιάρχος, το Ωνάση τους ενδιαφέρει. Επίσης επειδή η Ελλάδα έχει ένα brand name και επιστημονικά αλλά και πολιτιστικά θα ενδιαφέρει και φημισμένα ξένα Πανεπιστήμια που δεν έχουν ως σκοπό το κέρδος αλλά την ακαδημαϊκή φήμη. Και ένα campus στη χώρα μας το προσφέρει αυτό και επιστημονικά, και πολιτιστικά και γεωπολιτικά. Το επιχείρημα του Υπουργείου που έχω ακούσει ότι κανείς δεν έχει φέρει business plan, είναι επιτρέψτε μου, αστείο. Είναι σαν να λέει το Υπουργείο Ενέργειας ότι κανένας δεν μου έχει φέρει σχέδια για πυρηνικό σταθμό όταν αυτή η τεχνολογία απαγορεύεται στη χώρα μας. Όχι λοιπόν τέτοια φαιδρά επιχειρήματα…

Επιχείρημα 8: δάνεια φοιτητών 1.5 τρις στην Αμερική
Το έχω ακούσει κι αυτό από τον κ. Γαβρόγλου. Και αναφέρεται στην Αμερική όπου εκεί όλες οι σπουδές (ακόμα και στα δημόσια Πανεπιστήμια) έχουν δίδακτρα. Στην Ελλάδα ξέρει ο κ. Γαβρόγλου φοιτητές που έχουν πάρει δάνεια για να πληρώσουν τα δίδακτρά τους στο ΕΑΠ ή στα μεταπτυχιακά προγράμματα των ελληνικών πανεπιστημίων; Γιατί κι εδώ έχουμε ανώτατες σπουδές με δίδακτρα. Ξέρει να δίνουν οι ελληνικές τράπεζες τέτοια δάνεια; Ή γενικότερα να δίνουν δάνεια; Εδώ δεν δίνουν στις επιχειρήσεις…

Επιχείρημα 9: κατευθυνόμενη έρευνα
Ακούστηκε και αυτό ότι τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα «μεροληπτούν» ερευνητικά. Μα και τώρα τα δημόσια πανεπιστήμια παίρνουν ερευνητικά προγράμματα από ιδιωτικούς φορείς. Τα αποτελέσματα μεροληπτούν υπέρ των εργοδοτών τους; Και ποιος το κρίνει αυτό; Υπάρχουν ερευνητικά κέντρα που είναι ΝΠΙΔ. Η έρευνα και εκεί είναι κατευθυνόμενη; Οι έρευνες κρίνονται με επιστημονικά και όχι με ιδεολογικά κριτήρια. Τα εχέγγυα αμεροληψίας μιας έρευνας είναι ανεξάρτητα από τον φορέα που την υλοποιεί, αν ικανοποιούνται τα βασικά επιστημονικά κριτήρια που είναι αντικειμενικά.

Επιχείρημα 10: Η γνωστή καραμέλα του νεοφιλελευθερισμού
«Αιχμή του δόρατος του νεοφιλελευθερισμού» ακούσαμε και από τον κ. Παρασκευόπουλο στην εισήγησή του στην ολομέλεια (και από την Αναγνωστοπούλου). Αυτό, το ότι μη κρατικό είναι νεοφιλελεύθερο μην το χρησιμοποιείτε το επιχείρημα, είναι αστείο.

Είναι νεοφιλελεύθερη η Βενζουέλα που έχει 23 ιδιωτικά Πανεπιστήμια;
Είναι νεοφιλελεύθερος ο κ. Μπαλτάς που τελείωσε το Κολλέγιο;
Είναι νεοφιλελεύθερος ο κ. Μυλόπουλος που δίδαξε σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Κύπρου
Είναι νεοφιλελεύθερος ο κ. Τσίπρας που στέλνει τα παιδιά του και καλά κάνει σε ιδιωτικό σχολείο;
Η απάντηση είναι όχι.

Και εγώ δηλαδή είμαι νεοφιλεύθερος που πήγα σε δημόσιο σχολείο, τελείωσα δημόσιο πανεπιστήμιο και εργάζομαι σε δημόσιο πανεπιστήμιο και τα παιδιά μου τα έστειλα σε δημόσιο σχολείο και μπήκαν μετά σε δημόσιο πανεπιστήμιο και που δεν έχω κανένα σύμπλεγμα, καμία ανασφάλεια απέναντι στο ιδιωτικό στο μη κρατικό. Γιατί το βλέπω συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά. Το επαναλαμβάνω και πάλι, Το καλό δημόσιο Πανεπιστήμιο, Και το λέω εκ των έσω, Έχει τέτοια παράδοση και ιστορία που δεν έχει να φοβηθεί τίποτε από το μη κρατικό.

Επιχείρημα 11: Πώς θα μπαίνουν στα μη κρατικά Πανεπιστήμια - Αξιοκρατία
Είπαμε ένα 15%-20% με υποτροφίες οπότε εκεί θα μετράει ο βαθμός των πανελλαδικών. Κατά τα άλλα δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό, υπάρχουν παραδείγματα από το εξωτερικό. Για τα υπόλοιπα παιδιά ανάλογα με τη ζήτηση θα πρέπει να υπάρχουν κριτήρια με βάση τα οποία δημιουργείται και αξιολογείται ο φάκελος του υποψηφίου με τις μαθητικές ή άλλες επιδόσεις (κοινωνικές, αθλητικές, γλώσσες, τέχνες κλπ).

Επιχείρημα 12: Θίγεται ο δημόσιος χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης - Υποβάθμιση δημοσίων πανεπιστημίων
Δεν είπε κανένας ότι θα κλείσουμε Δημόσια για να κάνουμε μη κρατικά ή ότι τα μη κρατικά Πανεπιστήμια θα αντικαταστήσουν τα δημόσια. Είπαμε είναι συμπληρωματικές και όχι ανταγωνιστικές δραστηριότητες. Μάλιστα, με τα μη κρατικά θα αυξηθεί η δυναμικότητα της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης να εκπαιδεύσει τους νέους μας. Και όσο για την χρηματοδότηση των Δημόσιων Πανεπιστημίων…

Αυτό που είπε ο Πρωθυπουργός (14.11.2018) διαβάζω από τα πρακτικά:

«Διότι με βάση το ισχύον πλαίσιο ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει, αν υπάρχουν συνταγματικά κατοχυρωμένα ιδιωτικά πανεπιστήμια, το κράτος να δίνει ίση επιχορήγηση στα δημόσια και στα ιδιωτικά.»
Αυτά δεν είναι fake news, είναι super fake news! Ή μάλλον δεν είναι fake news είναι make news, φτιαγμένα, κατασκευασμένα για να ντύσουν την ιδεοληψία, τον αφορισμό ότι τα μη κρατικά θα στερήσουν πόρους από τα δημόσια. Καμία σχέση με την πραγματικότητα αυτό που είπε ο κ. Τσίπρας και απορώ ποιος «ζηλωτής» του κρατικού μονοπωλίου του το έγραψε και τον εξέθεσε…Αν όμως η άρνηση για αναθεώρηση του άρθρου 16 στηρίζεται σε τέτοια fake news θα πρέπει να αναθεωρήσετε τη μη αναθεώρηση του άρθρου 16
Δεν έχω χρόνο να αναφερθώ στα πολύ σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη αλλά έχουν χιλιοειπωθεί, τα είπα και στην ομιλία μου στην ολομέλεια 14/11. Επενδύσεις, δραστηριότητα και έσοδα στη χώρα, μένει συνάλλαγμα στη χώρα, μένουν επιστήμονες και φοιτητές στη χώρα μας ενώ μπορούμε να προσελκύσουμε και ξένους. Ακόμα και οι παθογένειες οι παιδικές ασθένειες του Δημόσιου Πανεπιστημίου θα βελτιωθούν. Γιατί συνέργεια δεν σημαίνει μόνο συνεργασία σημαίνει και συναγωνισμός. Και όταν οι Έλληνες φοιτητές του Δημόσιου Πανεπιστημίου δουν καλύτερες συνθήκες λειτουργίας και καθημερινότητας δίπλα τους, θα απαιτήσουν και για τα δικά τους Πανεπιστήμια καλύτερες συνθήκες. Μήπως αυτό φοβόμαστε τελικά;

Πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε αυτό το βήμα τώρα αλλιώς θα πρέπει να περιμένουμε άλλα 10 χρόνια μετά την επόμενη αναθεώρηση. Μας ενδιαφέρει πρώτα το Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Μας ενδιαφέρει όμως πρωτίστως το Ελληνικό Πανεπιστήμιο και η Ελληνική κοινωνία που βλέπει κάθε χρόνο χιλιάδες παιδιά της να ξενιτεύονται όταν μπορούν να σπουδάσουν ποιοτικά και αξιοπρεπώς στη χώρα μας.

Να μην χάσουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουμε και είναι το διανοητικό μας κεφάλαιο και το αφήνουμε να γλιστράει σαν το νερό μέσα από τα δάχτυλα μεταναστεύοντας σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Και νομίζω μπορούμε να βρούμε win win λύσεις κάνοντας το πρώτο βήμα με την τροποποίηση του άρθρου 16.5 που θα επιτρέπει υπό αυστηρούς όρους και μη κρατικά Πανεπιστήμια, βάζοντας δηλ. στον νόμο αυστηρές προδιαγραφές (μη κερδοσκοπικά, εποπτεία ανεξάρτητης αρχής, υποχρεωτικές υποτροφίες). Αυτή είναι μία συμβιβαστική λύση που δεν νομίζω ότι μπορεί να αρνηθεί η κυβέρνηση όταν συμφωνεί σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση, ακόμα και οι συγκυβερνώντες σας. Η συναίνεση άλλωστε, είναι ένα ταγκό που θέλει δύο.

Ξέρω ότι αυτό το άρθρο 16 έχει για σας ιδεολογική αξία. Όμως για να βρούμε τις βέλτιστες λύσεις για την ελληνική κοινωνία πρέπει να βγαίνουμε από τα ιδεολογικά κουτάκια μας. Οι καιροί έχουν αλλάξει, το παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον ανώτατης εκπαίδευσης έχει αλλάξει και μεις εδώ δίνουμε μάχες οπισθοφυλακών. Αντί να συζητούμε τις προδιαγραφές που πρέπει να έχουν τα μη κρατικά πανεπιστήμια προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας.

Συζητάμε το αν θα συνεχίσουμε να είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που τα απαγορεύουμε. Μιλάτε για προοδευτική κατεύθυνση, προοδευτική συμμαχία. Προοδευτικός σημαίνει ανοχή στο νέο, όχι φόβος και ανασφάλεια, αυτός είναι ο ορισμός του συντηρητισμού με τον οποίο υποτίθεται έχετε μέτωπο. Για όλα αυτά που κατηγορείτε λοιπόν τη ΝΔ σε άλλα θέματα (σχέσεις κράτους Εκκλησίας, δικαιώματα, Μακεδονικό) τα ίδια κάνετε και σεις στο θέμα της αναθεώρησης του άρθρου 16: Ταμπουρώνεστε στο παλιό.

Οι μεγαλύτερες μάχες που δίνουμε δεν είναι απέναντι στους άλλους είναι απέναντι στον παλιό μας εαυτό. Τολμήστε το, για να βοηθήσετε να τολμήσουμε όλοι και σε άλλα θέματα που η χώρα μας έχει ανάγκη συγκλίσεις που η χώρα μας έχει ευκαιρίες. Αλλιώς θα είμαστε στο ίδιο έργο θεατές αυτό της άγονης αντιπαράθεσης, που μας βουλιάζει όλο και πιο κάτω…