6 Φεβρουαρίου, 2017

Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος;

Γιώργος Αμυράς

…σίγουρα πολλοί, κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι όμως ήδη τα κατάφεραν!

Ο τρόπος για ορισμένους υπαλλήλους του ΜΕΤΡΟ ήταν απλός και αποτελεσματικός: «Βάφτισαν» ελλαττωματικά χιλιάδες εισιτήρια, τα οποία απέσυραν από την νόμιμη διάθεση στο κοινό, ενώ στη συνέχεια τα πουλούσαν στους επιβάτες βάζοντας το αντίτιμο στην τσέπη τους.

Το μειωμένο εισιτήριο (φοιτητικό κλπ.) κοστίζει 0,60 ευρώ, το κανονικό 1,40 ευρώ, δηλαδή οι επίορκοι υπάλληλοι επί μήνες ροκάνιζαν τις εισπράξεις του ΜΕΤΡΟ, αποκομίζοντας 1.156.321,20 ευρώ χωρίς κανείς να τους πάρει χαμπάρι.

Με επίκαιρη ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χ. Σπίρτζη, ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, ζητά να μάθει:

- Πόσα λεφτά καταχράστηκαν τελικά οι επίορκοι υπάλληλοι του ΜΕΤΡΟ, μήπως υπάρχουν και άλλα που δεν φαίνονται;
- Tι είδους εσωτερικός έλεγχος είναι αυτός που προβλέπεται για το ΜΕΤΡΟ, ώστε να επιτρέπει σε υπαλλήλους του να στήνουν κομπίνες και να θησαυρίζουν κάτω από τη μύτη της διοίκησης ανενόχλητοι επί μήνες;
- Ποια θα είναι η τύχη των επίορκων υπαλλήλων; Θα απολυθούν ή θα «φάνε» απλά καμιά επίπληξη και μετά θα γυρίσουν πιο θρασύτατοι από ποτέ στην ασφάλεια της μονιμότητας της θέσης τους; Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για την απόδοση των ποινικών τους ευθυνών;
- Πόσος χρόνος θα χρειαστεί, ώστε να ξετυλιχθεί όλο το κουβάρι αυτού του περιστατικού διαπλοκής;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επίκαιρης ερώτησης:

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΘΕΜΑ: Κατάχρηση χρημάτων από υπαλλήλους του ΜΕΤΡΟ

Κύριε υπουργέ,

Σύμφωνα με άρθρο του ειδησεογραφικού ιστότοπου newpost.gr που δημοσιεύθηκε την 01.02.2017, υπάλληλοι της εταιρείας ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε. καταχράστηκαν από κάρτες και εισιτήρια το ποσό των 1,1 εκατ. ευρώ όπως προκύπτει από σχετικό έλεγχο που διενεργήθηκε από τη Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Ε.Δ.Δ.). 

Το θέμα έγινε γνωστό όταν τον Φεβρουάριο του 2016 υπήρξε καταγγελία προς την Γ.Ε.Δ.Δ. για  υπεξαίρεση μεγάλων χρηματικών ποσών από υπαλλήλους του Τομέα Καταμέτρησης της ΣΤΑ.ΣΥ ΑΕ (Μετρό Γραμμές 2 και 3).

Με εντολή της προϊσταμένης της Γ.Ε.Δ.Δ. κυρίας Μαρίας Παπασπύρου-Ζεντέλη κλιμάκιο ελέγχου επιθεωρητών άρχισε επισκέψεις και αυτοψίες σε γραφεία του Οργανισμού προκειμένου να συγκεντρωθούν αποδεικτικά στοιχεία για τα εισπραττόμενα έσοδα για το έτος 2015 από εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών.

Από τον έλεγχο και τη διενεργηθείσα ΕΔΕ προέκυψε ότι υπάλληλοι της ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε προέβησαν σε διαθέσεις εισιτηρίων/καρτών (κουπονιών) σε Εκδότες (πωλητές) Σταθμών του Μετρό, συνολικού ύψους 1.156.321,20 ευρώ προς πώληση στο κοινό, χωρίς να βρεθούν κατά τον έλεγχο του ΓΕΔΔ, τα αντίστοιχα παραστατικά στοιχεία διακινήσεων των εν λόγω εισιτηρίων/καρτών, με συνέπεια

1. να μην εμφανίζονται ως λογιστικές εγγραφές στην Ημερήσια Κατάσταση Ταμείου

2. να μην εμφανίζονται ως εισπράξεις στα ευρεθέντα Πρακτικά της Επιτροπής Καταμέτρησης περιεχομένου σάκων εισπράξεων

3. να μην αποδίδεται στα ταμεία της ΣΤΑ.ΣΥ ΑΕ το ποσό ύψους 1.156.321,20€

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας ‘’Καθημερινή’’ στις 17.04.2016, τα μέλη του κυκλώματος συνήθιζαν να «αποσύρουν» μεγάλο αριθμό εισιτηρίων, χρησιμοποιώντας διάφορα προσχήματα (π.χ. ότι ήταν ελαττωματικά) και στη συνέχεια τα διέθεταν σε σημεία πώλησης εντός των σταθμών, εισπράττοντας οι ίδιοι το αντίτιμο. Το πόρισμα δεν αποσαφηνίζει πότε οι επίορκοι ξεκίνησαν τη δράση τους, ωστόσο, επισημαίνει ότι η διαδικασία που εφαρμοζόταν από το 2009 για τον εσωτερικό έλεγχο της διακίνησης και πώλησης εισιτηρίων άλλαξε αυθαίρετα από τον Τομέα Καταμέτρησης την άνοιξη του 2015, με το αιτιολογικό ότι το προσωπικό της εταιρείας δεν επαρκούσε.

Σημειώνω ότι ο έλεγχος της Γενικής Επιθεώρησης Δημόσιας Διοίκησης αφορούσε μόνο την απόδοση εισπράξεων από πωλήσεις εισιτηρίων και κουπονιών (καρτών) έτους 2015 και δεν συμπεριλαμβάνονται οι εισπράξεις από τα Αυτόματα Μηχανήματα Πωλήσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο κ.κ. Υπουργός:

1. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η παραπάνω υπόθεση και πότε θα ολοκληρωθεί; Έχει εκτιμηθεί το συνολικό ποσό (δηλαδή εισπράξεις και από αυτόματα μηχανήματα) που καταχράστηκαν οι επίορκοι υπάλληλοι;

2. Τι κυρώσεις προβλέπονται για τους εν λόγω παραβάτες; Ποια είναι η υπηρεσία εντός της ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε. η οποία έχει την ευθύνη να προλαμβάνει κάνοντας ελέγχους ανάλογα περιστατικά; Θα υπάρξουν επιπτώσεις για τους προϊστάμενους της υπηρεσίας ελέγχου;

3. Για ποιο λόγο άλλαξε η διαδικασία για τον εσωτερικό έλεγχο της διακίνησης και πώλησης εισητηρίων την άνοιξη του 2015 και με ποιες διαδικασίες διασφαλίζεται έκτοτε η ακεραιότητα στην λειτουργία της διάθεσης εισητηρίων; Τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε ώστε να προληφθούν αντίστοιχα περιστατικά στο μέλλον;

Ο ερωτών Βουλευτής
Αμυράς Γεώργιος - Β΄Αθήνας