8 Μαΐου, 2015

Ο Αρμαγεδδωνόμος στην Παιδεία ξεκίνησε…

Για τα Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία ο κ. Μαυρωτάς ανέφερε: «Προς τι αυτή η βιασύνη για κατάργησή τους; Γιατί; Τι φοβάστε κ. Κουράκη μην τυχόν και κλείσει ο κύκλος και μπορεί να αξιολογηθεί το σύστημα;». Και συνέχισε λέγοντας ότι: «Τελικά εκεί στο Υπουργείο Παιδείας τόσο αλλεργικοί είστε στην αξιολόγηση;»

Ξεκινώντας την ομιλία του ο υπεύθυνος Παιδείας του Ποταμιού κ. Γ. Μαυρωτάς αναφέρθηκε στον Πρωθυπουργό της χώρας ο οποίος το πρωί στην απάντησή του προς τον επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρο Θεοδωράκη είπε: «Ο διάλογος είναι μια αξία για την αριστερά», σχολιάζοντας ότι: «Ναι, αλλά να το δούμε στην πράξη αυτό! Δυστυχώς στα θέματα παιδείας πάμε από τον πρόλογο στον επίλογο παρακάμπτοντας πλήρως τον διάλογο».

Ο βουλευτής του Ποταμιού στάθηκε στις αλλαγές στις εισαγωγικές εξετάσεις οι οποίες πιο πολύ αναστάτωση προκαλούν παρά περισσότερες επιλογές στους μαθητές. Μάλιστα επεσήμανε ότι συνεχώς έρχονται emails και επιστολές διαμαρτυρίας από πλήθος φορέων της εκπαίδευσης οι οποίοι χαρακτηρίζουν το νέο σύστημα ελλιπές και προχειρογραμμένο.

Για τα Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία ο κ. Μαυρωτάς ανέφερε: «Προς τι αυτή η βιασύνη για κατάργησή τους; Γιατί; Τι φοβάστε κ. Κουράκη μην τυχόν και κλείσει ο κύκλος και μπορεί να αξιολογηθεί το σύστημα;». Και συνέχισε λέγοντας ότι: «Τελικά εκεί στο Υπουργείο Παιδείας τόσο αλλεργικοί είστε στην αξιολόγηση;»

Σχετικά με τον ελιτισμό των ΠΠΣ, ο κ. Μαυρωτάς αναφέρθηκε στην επίσκεψη σύσσωμης της ΚΟ του Ποταμιού στο ΠΠ Λύκειο των Αγίων Αναργύρων «Μιλήσαμε με τα παιδιά και ο ελιτισμός έτρεχε από τα μπατζάκια τους. Καλό το παραμύθι αυτό αλλά δεν έχει δράκο.» και συνέχισε πως: «Αντί να κοιτάξετε πώς θα επεκτείνετε τον θεσμό των ΠΠΣ παντού στην Ελλάδα και να δείτε πώς θα γίνει η διάχυση των εκπαιδευτικών πρακτικών σε όλα τα δημόσια σχολεία, εσείς θέλετε να τα εξαφανίσετε».

Ο κ. Μαυρωτάς αναφέρθηκε και στον επερχόμενο Αρμαγεδδωνόμο για τα Πανεπιστήμια ενώ στηλίτευσε τον εκφυλισμό της κοινοβουλευτικής διαδικασίας σε θέματα παιδείας, αναφέροντας ότι είναι μια διαδικασία του «Ψεκάστε - Σκουπίστε – Τελειώσατε». Απευθυνόμενος στη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είπε: «Είσαστε περήφανοι για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν; Για τον διάλογο που έγινε; Για τις φαιδρές δικαιολογίες περί κατεπείγοντος που ακούστηκαν; Εγώ στη θέση σας δεν θα ήμουν.»

Κλείνοντας ο βουλευτής του Ποταμιού σημείωσε: «Εύχομαι και ελπίζω ότι στο άρθρο του κ. Μπαλτά για τα 7Κ να μην υπάρχει και να μην προστεθεί και ένα 8Κ γιατί και η καταστροφή με Κ γράφεται.»

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Γ. Μαυρωτά:

Ο διάλογος είναι μία αξία για την αριστερά μας είπε ο Πρωθυπουργός. Ναι, αλλά να το δούμε στην πράξη αυτό! Δυστυχώς στα θέματα παιδείας πάμε από τον πρόλογο στον επίλογο παρακάμπτοντας πλήρως τον διάλογο.

Συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο που αλλάζει άρδην την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ με τη συνήθη πλέον διαδικασία του κατεπείγοντος.

Χωρίς δημόσια διαβούλευση (ούτε καν ανέβηκε στο opengov), χωρίς διάλογο με τους φορείς παρά μόνο μια προσχηματική 5λεπτη ακρόαση του καθενός όπου το μόνο που ακούσαμε είναι το πόσο αιφνιδιασμένοι είναι όλοι. Όλοι; Όχι όλοι, μόνο η ΟΛΜΕ ήταν πλήρως ενημερωμένη λες και τις πρότεινε αυτή τις αλλαγές.

Ας ξεκινήσω από το πρώτο κεφάλαιο και την αλλαγή στις εισαγωγικές. Ο κ. Κουράκης είπε ότι το νέο σύστημα δίνει περισσότερες επιλογές. Εδώ να σας πω μια προσωπική εμπειρία, πώς γίνεται πέρυσι ο γιός μου που έδινε πανελλαδικές να μπορούσε να δηλώσει και Πολυτεχνείο και οικονομικές σχολές και πληροφορική ενώ με το προτεινόμενο σήμερα σύστημα δε θα μπορούσε. Όποτε μάλλον κάτι πάει στραβά.

Μέσα σε τρεις μέρες έχει μαζευτεί μια στοίβα δίπλα στο γραφείο μου από e-mail και επιστολές διαμαρτυρίας για το νέο σύστημα που το χαρακτηρίζουν ελλιπές, προχειρογραμμένο και πράγματι είναι κάτι το οποίο ακούσαμε και στην ακρόαση των φορέων από όλους τους εκπροσώπους τους.

Αν υπάρχουν ημερομηνίες που πιέζουν ας έρθει το νομοσχέδιο τον Ιούνιο πιο μελετημένο (πριν αρχίσουν την προετοιμασία τα παιδιά) και ας βγει τώρα μια εγκύκλιος που θα αναφέρεται στον μελλοντικό νόμο για να ξεπεραστεί το πρόβλημα των προθεσμιών. Εκτός κι αν δεν μπορούμε να βγάλουμε εγκύκλιο που να αναφέρεται σε μελλοντικό νόμο κ. Κουράκη; Μήπως θυμάστε την εγκύκλιο σχετικά με τα Πρότυπα την οποία ανακοινώσατε προκαταβολικά στις 5/3; Το έχετε ήδη λοιπόν πράξει αυτό.

Ας πάμε στα Πρότυπα Πειραματικά και στην κατάργησή τους. Προς τι αυτή η βιασύνη; Ο κ. Κουράκης είπε απροκάλυπτα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για να μην προλάβει και μπει 3η χρονιά με εξετάσεις. Γιατί; Τι φοβάστε κ. Κουράκη μην τυχόν και κλείσει ο κύκλος και μπορεί να αξιολογηθεί το σύστημα. Τελικά εκεί στο Υπουργείο Παιδείας τόσο αλλεργικοί είστε στην αξιολόγηση;

Ή μήπως βιάζεστε να κάνετε ένα δώρο στους γονείς των μαθητών των ΠΠΣ με το να μην δώσουν τα παιδιά τους εισαγωγικές εξετάσεις από δημοτικό σε γυμνάσιο ή από γυμνάσιο σε λύκειο; Μάλλον έτσι είναι για να τους χρυσώσετε το χάπι ενόψει της ουσιαστικής υποβάθμισης των ΠΠΣ.

Με την κατάργηση των εξετάσεων στερείτε από τα παιδιά το να διεκδικήσουν ένα καλύτερο εκπαιδευτικό περιβάλλον με βάση τις ικανότητές τους και αφήνετε τα πάντα στην τύχη ή στην κλήρωση.
Θα σα έλεγα να μην δαιμονοποιείτε τον φόβο της αποτυχίας. Κι εγώ έδωσα για να μπω σε πρότυπο κι απέτυχα. Και πήγα σε δημόσιο γιατί οι γονείς μου δεν είχαν χρήματα να πάω στο Κολλέγιο όπως κάποιοι άλλοι που τώρα ξιφουλκούν κατά της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Δεν ένιωσα ποτέ κανένα τραύμα. Και η αποτυχία είναι μέσα στη ζωή, αλίμονο αν μεγαλώνουμε τα παιδιά αποστειρωμένα για να μην αποτύχουν. Αντίθετα πρέπει να τα μάθουμε όταν πέφτουν να ξανασηκώνονται.

Κι όσο για το ελιτίστικο. Προχθές ήμασταν στην ελιτίστικη περιοχή των Αγίων Αναργύρων όπου μιλήσαμε με τα παιδιά του εκεί πειραματικού. Ο ελιτισμός έτρεχε από τα μπατζάκια τους. Καλό το παραμύθι αυτό αλλά δεν έχει δράκο.

Αντί να κοιτάξετε πώς θα επεκτείνετε τον θεσμό των Προτύπων Πειραματικών παντού στην Ελλάδα και να δείτε πώς θα γίνει η διάχυση των εκπαιδευτικών πρακτικών σε όλα τα δημόσια σχολεία, εσείς θέλετε να τα εξαφανίσετε.

Γιατί αλήθεια; Δύο είναι οι λόγοι: Πρώτον η ιδεοληψία σας και δεύτερον ότι άνοιγαν ρωγμές πραγματικής αξιολόγησης των διδασκόντων κάτι που δε μπορούσε να ανεχτεί η ΟΛΜΕ ούτε και εσείς. Ρωγμές στο σύστημα από τις οποίες μπαίνει φως και για αυτό έπρεπε όπως-όπως να μπαζωθούν.

Για την επιλογή των στελεχών δε θα πω και πολλά πράγματα. Αρκούν οι αντιδράσεις όλων των φορέων που ακούσαμε. Το μόνο που θα πω είναι ότι δεν ήταν αυτή η πρώτη προτεραιότητα για τα σχολεία. Πρώτα θα έπρεπε να καθορίσετε το τι κάνει ένας σύγχρονος διευθυντής αυξάνοντάς του τους βαθμούς ελευθερίας και μετά να προχωρήσετε στον τρόπο επιλογής.

Εσάς όμως σας ενδιαφέρει η άλωση των σχολείων. Συμφωνώ ότι τα χαρτιά δε λένε πάντα όλη την αλήθεια αλλά δε μπορεί η μοριοδότηση να οδηγεί ουσιαστικά σε επετηρίδα. Έτσι φρενάρεται η ανανέωση του στελεχιακού δυναμικού της εκπαίδευσης.

H δικαιολογία του κατεπείγοντος ότι τάχα λήγει η θητεία τους 31/7 δεν ισχύει. Γιατί δε δίνεται παράταση όπως στους σχολικούς συμβούλους ή στους 5 πρυτάνεις;

Η ρύθμιση για τους αιώνιους που φέρνεται ως κατεπείγον είναι ανέκδοτο. Ας την φέρνατε με τον Αρμαγεδδωνόμο για τα Πανεπιστήμια. Αν έχεις κλείσει 1, 2, 3 δεκαετίες στο πανεπιστήμιο τι είναι μερικές εβδομάδες αναμονή.

Σήμερα ζούμε τον πραγματικό εκφυλισμό της κοινοβουλευτικής διαδικασίας σε θέματα παιδείας, τη διαδικασία του νομοθετικού ψεκάστε - σκουπίστε - τελειώσατε. Γιατί κύριοι τέτοια ασέβεια προς κάτι τόσο ιερό όπως είναι η Παιδεία. Μάλιστα συνάδελφοι της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, τα κουκιά τα έχετε για να περάσετε το νομοσχέδιο. Είσαστε όμως περήφανοι για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν; Για τον διάλογο που έγινε; Για τις φαιδρές δικαιολογίες περί κατεπείγοντος που ακούστηκαν; Εγώ στη θέση σας δεν θα ήμουν.

Τέλος εύχομαι και ελπίζω ότι στο άρθρο του κ. Μπαλτά για τα 7Κ να μην υπάρχει και να μην προστεθεί και ένα 8Κ γιατί και η καταστροφή με Κ γράφεται.

*Ο Γιώργος Μαυρωτάς είναι βουλευτής Αττικής

8 Μαΐου 2015