18 Δεκέμβριος, 2018

Λαθραία καύσιμα: μια ιστορία που δεν τελειώνει ποτέ!

Γιώργος Αμυράς

Το λαθρεμπόριο υγρών καυσίμων καλά κρατεί, παρά τις μεγαλοστομίες της κυβέρνησης για υποτιθέμενη είσπραξη 1 δισ. ευρώ από την πάταξή του.

«Η φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται με οργάνωση και εντατικούς ελέγχους από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων», αναφέρει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, σε ερώτησή του προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ιωάννη Δραγασάκη, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη.

Ζητά αναλυτικά και απολογιστικά στοιχεία για τον αριθμό των ελέγχων που διενεργήθηκαν το τρέχον έτος έως σήμερα, ειδικά μετά την υιοθέτηση των πρόσθετων αμοιβών των ελεγκτών, τι απέφεραν οι έλεγχοι αυτοί, πόσα διοικητικά πρόστιμα βεβαιώθηκαν, πόσες άδειες αφαιρέθηκαν και τέλος πόσες και τι ποινικές κυρώσεις επιβλήθηκαν σε παραβάτες.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

ΘΕΜΑ: Το λαθρεμπόριο υγρών καυσίμων καλά κρατεί

Στις προεκλογικές εξαγγελίες του ο Πρωθυπουργός διατυμπάνιζε ότι θα καταπολεμούσε το λαθρεμπόριο στα καύσιμα μέσω «στοχευμένων παρεμβάσεων που απαιτούν πολιτική βούληση ρήξης με συμφέροντα στον τομέα της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής αλλά και στον τομέα του λαθρεμπορίου».

Σημειώνεται ότι στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα (2015-2017) οι σχετικοί έλεγχοι για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων όχι μόνο δεν εντατικοποιήθηκαν αλλά ατόνησαν εντελώς καθώς καταργήθηκαν οι επιπλέον αμοιβές των υπαλλήλων που συμμετείχαν στα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων (Κ.Ε.Δ.Α.Κ.), με αποτέλεσμα τον εντοπισμό ελαχίστων παραβάσεων.

Παρόλα αυτά, τον Φεβρουάριο του 2017, ο Πρωθυπουργός δήλωνε από το βήμα της Βουλής ότι τα βεβαιωμένα ποσά από τη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο αγγίζουν το 1 δις ευρώ, ενώ παράλληλα το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών ανέφερε ότι τα εισπραχθέντα ποσά ήταν μόλις 80 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 31 εκατ. από το λαθρεμπόριο των αλκοολούχων ποτών και των καπνικών.

Ένα χρόνο μετά, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, με κοινή τους απόφαση επανέφεραν την πρόσθετη αμοιβή των ελεγκτών Κ.Ε.Δ.Α.Κ. σαν ένα προσωρινό μέτρο, ώστε να δοθεί ο χρόνος για τον σχεδιασμό ενός νέου μηχανισμού ελέγχων. Την ίδια στιγμή το υπουργείο Οικονομικών εμφανίζεται να είναι μπλεγμένο με την έκδοση σειράς κανονιστικών πράξεων για την εφαρμογή διαφόρων νόμων.

Ωστόσο, ένα είναι σίγουρο. Οι έλεγχοι στην αγορά καυσίμων δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα για την κυβέρνηση και ούτε επιβεβαιώνουν τον αρχικό της στόχο.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Πόσοι συνολικά έλεγχοι που αφορούν στη διακίνηση και εμπορία υγρών καυσίμων διενεργήθηκαν το τρέχον έτος έως σήμερα, μετά την υιοθέτηση των επιπλέων αμοιβών των Κ.Ε.Δ.Α.Κ.;

2. Πόσα διοικητικά πρόστιμα βεβαιώθηκαν, πόσες άδειες αφαιρέθηκαν, πόσες και τι ποινικές κυρώσεις επιβλήθηκαν σε παραβάτες;

3. Ποιο το ύψος του οικονομικού οφέλους για το ελληνικό δημόσιο από αυτές τις ενέργειες;

4. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός του μηχανισμού ελέγχου και της ενεργοποίησης του συστήματος εισροών-εκροών;

Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Αμυράς, Β’ Αθήνας