7 Σεπτέμβριος, 2016

«Η εποχή που το κράτος μοίραζε μικρά μονοπώλια έχει παρέλθει»

Κώστας Μπαργιώτας

«Η τροπολογία που είχαν καταθέσει 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την δυνατότητα πώλησης τσιγάρων μόνο από τα περίπτερα και η οποία ορθώς αποσύρθηκε από τους ίδιους αναδεικνύει μια νοοτροπία η οποία δεν έχει να κάνει με τη δημόσια υγεία και με την προστασία των νεών, αλλά με την εξυπηρέτηση πελατών. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τέτοιου είδους μικροκομματικές πρακτικές έχουν «κοντά πόδια» και είναι «ρετρό». Η εποχή που η ελληνική κοινωνία μπορούσε να λειτουργήσει με μικρά μονοπώλια και το κράτος μοίραζε μια πρόσοδο αδειών περιπτέρων, καπνού, μονοπωλίου άλατος κ.λπ. έχει παρέλθει και η οικονομία μας χρειάζεται διαφορετικές προσεγγίσεις από αυτές τις πρακτικές», τόνισε ο βουλευτής Λάρισας με το Ποτάμι, κ. Κώστας Μπαργιώτας, στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής Οδηγίας σχετικά με τα προϊόντα καπνού.

Αναφερόμενος στην διάταξη σχετικά με τους ελέγχους από διαπιστευμένα εργαστήρια του Γενικού Χημείου του Κράτους τόνισε ότι «υπάρχει μόνο ένα τέτοιο εργαστήριο για τσιγάρα με φίλτρο στην Ελλάδα και αυτό είναι το εργαστήριο των Σερρών. Θα πρέπει, είτε να υπάρξει διαπίστευση και ιδιωτικών εργαστηρίων που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ελέγχους, είτε να χρηματοδοτηθεί το σύστημα του Γενικού Χημείου του Κράτους, γιατί η αδειοδότηση νέων καπνικών προϊόντων με την πολύ αυστηρή διαδικασία που προβλέπει το νομοσχέδιο μπορεί να δημιουργήσει αξεπέραστα τεχνικά προβλήματα». Ο κ. Μπαργιώτας επεσήμανε επίσης ότι «η αδειοδότηση νέων καπνικών προϊόντων είναι υπερβολικά αυστηρή και θα πρέπει να ισχύσει η απλή κοινοποίηση που ισχύει για τα παλαιότερα καπνικά προϊόντα και όπως προβλέπεται από την Ε.Ε. ως δυνατότητα από την ίδια την οδηγία. Είναι κάτι που θα διευκόλυνε και τους παραγωγούς και καλλιεργητές καπνού στην Ελλάδα, οι οποίοι ασκούν μια σημαντική οικονομική δραστηριότητα με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία».

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στην απαγόρευση ατμίσματος του ηλεκτρονικού τσιγάρου σε δημόσιους χώρους, τονίζοντας ότι «το ηλεκτρονικό τσιγάρο αποτελεί ταυτόχρονα τόσο μια εναλλακτική επιλογή σε όσους θέλουν να διακόψουν το κάπνισμα όσο και μια ευκαιρία εισόδου σε αυτό. Είναι ένα πολύπλοκο θέμα για το οποίο δεν υπάρχουν αρκετά επιστημονικά στοιχεία και μελέτες, όμως ο,τιδήποτε αποτελεί κατώφλι για την έναρξη του καπνίσματος πρέπει να απαγορευθεί».

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί η απομαγνητοφώνηση της ομιλίας:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Νομίζω ότι έχουμε συζητήσει αρκετά διεξοδικά το θέμα της εφαρμογής της συγκεκριμένης οδηγίας και της εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή.
Έχουμε πει από την αρχή και νομίζω ότι αυτό είναι το σοβαρότερο, ότι στην Ελλάδα το πρόβλημα δεν είναι τα επιμέρους στοιχεία, τα οποία θετικά ή αρνητικά, θα τα δούμε, αλλά το γεγονός ότι δεν έχει γίνει ποτέ καμία σοβαρή προσπάθεια εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας.

Είναι ένας από τους πολλούς νόμους που ψηφίστηκαν παραπάνω από μία φορά με διαφορετικές μορφές στην Ελλάδα, ο αντικαπνιστικός νόμος για να περιφρονηθεί στη συνέχεια και από τους πολίτες αλλά και από τις αρχές που υποτίθεται ότι θα τον εφάρμοζαν με αποτέλεσμα να έχουμε την εγκατάσταση μιας πλήρους αναρχίας. Κάπνισμα στα νοσοκομεία, στους διαδρόμους της Βουλής, σε οποιονδήποτε δημόσιο χώρο, πολύ περισσότερο σε κέντρα και χώρους μαζικής εστίασης.

Νομίζω ότι αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να συζητηθεί, αυτό είναι το πολιτικά σημαντικότερο που πρέπει να συζητηθεί. Μένουμε και σε αναμονή για μια σοβαρή και μεγάλη συζήτηση γι' αυτό στην επικείμενη ελπίζουμε σύγκληση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με ειδικό θέμα το κάπνισμα, την οποίαν προτείναμε και αποδέχθηκε ο Υπουργός.

Μαζί με αυτά, μαζί με την απαγόρευση του καπνίσματος, η πάταξη του λαθρεμπορίου που δεν είναι αντικείμενο αυτής της συνεδρίασης είναι επίσης πολύ σημαντική και πρέπει να γίνουν σοβαρά βήματα και μεγάλα όσον αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου που θεριεύει τα τελευταία χρόνια.

Αυτά είναι γενικές παρατηρήσεις σε ένα νομοσχέδιο στο οποίο έχουμε ήδη δηλώσει καταρχήν θετικοί και υπέρ της ψήφισης του.
Τρεις παρατηρήσεις μόνο. Την έκανα και την προηγούμενη φορά κύριε Υπουργέ, έχει να κάνει με τα διαπιστευμένα εργαστήρια του Γενικού Χημείου του Κράτους, τα οποία τουλάχιστον όπως είδα εγώ από τη σελίδα του Γενικού Χημείου είναι ένα και μόνο για τσιγάρα με φίλτρο στην Ελλάδα και αυτό είναι το εργαστήριο τον Σερρών. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή άλλο διαπιστευμένο εργαστήριο.

Έτσι, λοιπόν, εδώ θα πρέπει ίσως να το ξαναδείτε είτε με τη διαπίστευση και ιδιωτικών εργαστηρίων που έχουν τη δυνατότητα ενδεχομένως να κάνουν ελέγχους, είτε με την χρηματοδότηση του συστήματος του Γενικού Χημείου το Κράτους για τον απλούστατο λόγο ότι ειδικά η αδειοδότηση νέων καπνικών προϊόντων με την πολύ αυστηρή διαδικασία που προβλέπει το νομοσχέδιο σήμερα μπορεί να δημιουργήσει αξεπέραστα τεχνικά προβλήματα. Και τελικά ένα πολύ μεγάλο βάλτωμα όσον αφορά τον έλεγχο και την πιστοποίηση των μελετών, καθώς δεν υπάρχει απ' ό,τι φαίνεται, επαναλαμβάνω από την πληροφόρηση που έχω μέχρι τώρα η απαραίτητη υποδομή για να γίνει ο απαραίτητος έλεγχος.

Όσον αφορά την αδειοδότηση των νέων καπνικών προϊόντων νομίζω ότι όπως όλοι επισήμαναν είναι υπερβολικά αυστηρή. Νομίζω η άποψή μας είναι θα επιφυλαχθώ γι' αυτό το άρθρο το συγκεκριμένο, αλλά νομίζω ότι η απλή κοινοποίηση όπως ισχύει για τα παλαιότερα και όπως προβλέπεται από την Ε.Ε. ως δυνατότητα από την ίδια την οδηγία, θα ήταν ενδεχομένως προτιμότερη, ευκολότερη και ενδεχομένως θα διευκόλυνε και τους παραγωγούς και καλλιεργητές καπνού στην Ελλάδα, οι οποίοι δεν μπορούμε να παραβλέπουμε με το γεγονός ότι είναι μια σημαντική δραστηριότητα οικονομική.

Έτσι, λοιπόν, θα ήταν ευχής έργο να αποφύγουμε τα πολλά γραφειοκρατικά. Θυμίζω ότι η σύσταση Επιτροπών και η δυσκολία στην αδειοδότηση στην Ελλάδα εκ των πραγμάτων και παραδοσιακά δημιουργεί όχι μόνο προβλήματα γραφειοκρατίας, αλλά και προβλήματα διαφθοράς.

Είναι ένα συγκεκριμένο θέμα το οποίο δεν μπορούμε να το ξεχνάμε και ανεξάρτητα από τις όποιες προθέσεις πρέπει να λαμβάνεται πάντα υπόψη.

Για το άτμισμα έχω πει από την αρχή και τοποθετήθηκα σε προσωπικό επίπεδο, τουλάχιστον προσωπική μου άποψη είναι ότι πρέπει να απαγορευθεί απ' όλους τους δημόσιους χώρους όπως και το κάπνισμα. Παρόλα αυτά υπάρχει εδώ μια τεράστια ετερογένεια του περιεχομένου του ατμίσματος που βάζει ενδεχομένως κάποια ερωτήματα.
Δηλαδή, όταν υπάρχει μόνο νερό ή όταν υπάρχει μόνο νικοτίνη και νερό είναι τελείως διαφορετικό από τις δεκάδες παράγοντες που περιέχονται και δημιουργούν ερωτήματα.

Θα έπρεπε ίσως να το δούμε και ως ένα θέμα βοήθειας γιατί όπως είπα και προχθές το άτμισμα είναι και διαδικασία για να κοπεί το κάπνισμα σ' αυτούς που θέλουν να διακόψουν το κάπνισμα και ευκαιρία εισόδου στο κάπνισμα ταυτόχρονα.

Είναι ένα θέμα πολύπλοκο που δεν είναι απλοποιημένο, δεν υπάρχουν πολλά επιστημονικά στοιχεία, αλλά σίγουρα όμως η διαδικασία της εισπνοής οτιδήποτε σε δημόσιο χώρο είναι κατώφλι για την έναρξη του καπνίσματος και νομίζω ότι πρέπει να απαγορευθεί.

Κατά τη γνώμη μου η απόσυρση της τροπολογίας για τα περίπτερα και τα σημεία πώλησης του καπνίσματος ήταν σοφή. Αντίθετα ήταν λανθασμένη η κατάθεση της τροπολογίας. Όπως θα διαπιστώσετε, σήμερα, όσοι την υπογράψετε ότι η εξυπηρέτηση πελατών είναι ζήτημα, διότι δημιουργεί αντισυσπειρώσεις. Λοιπόν, έτσι για να αφήσουμε τις υποκρισίες στην άκρη, αφού δεν έχει να κάνει με τη δημόσια υγεία και με την προστασία των νεών, αλλά με την εξυπηρέτηση πελατών. Τελικά, το ένα συνδικάτο εμφανίστηκε ισχυρότερο από το άλλο. Νομίζω ότι πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τέτοιου είδους μικροκομματικές πρακτικές έχουν «κοντά πόδια» και είναι «ρετρό», όπου η ελληνική κοινωνία μπορούσε να λειτουργήσει με μικρά μονοπώλια και που το κράτος μοίραζε μια πρόσοδο αδειών περιπτέρων και μονοπωλίων καπνού κ.λπ. στους ανάπηρους πολέμους. Άρα, να επισημάνω ότι η οικονομία μας χρειάζεται διαφορετικές προσεγγίσεις από αυτές τις πρακτικές.
Σε ό,τι αφορά τον έλεγχο των πωλήσεων, όπου κατά τη γνώμη μου υποκριτικά ανέφερε η αιτιολογική έκθεση, να πω ότι αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς το πρόβλημα είναι η εφαρμογή της νομοθεσία και ο έλεγχος. Ξέρουμε καλά ότι είτε είναι ψιλικατζίδικο είτε είναι σούπερ μάρκετ κανείς δεν αρνείται την πώληση αλκοόλ και τσιγάρων σε ανήλικους και κανένας δεν ελέγχει και δεν τιμωρεί τους παραβάτες. Αυτή είναι η ουσία του προβλήματος. Μπορούμε και πρέπει να το συζητήσουμε. Όλα τα υπόλοιπα είναι προσχηματικά και καταλήγουμε σε πράξεις, όπως αυτής με την σημερινή απόσυρση της τροπολογίας.