14 Νοεμβρίου, 2017

«Η αναδιανομή πλούτου δεν επιτυγχάνεται με την χρεοκοπημένη μεθοδολογία των επιδομάτων»

Ομιλία Σπύρου Δανέλλη στην Ολομέλεια της Βουλής

Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, στο πλαίσιο της συζήτησης του σ/ν του Υπουργείου Οικονομικών, με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την αγορά παιγνίων και άλλες διατάξεις».

Μεταξύ άλλων ο Βουλευτής Ηρακλείου σχολίασε την χτεσινή εξαγγελία του Πρωθυπουργού για το κοινωνικό μέρισμα, καθώς και τα αποτελέσματα των προχθεσινών εκλογών για την ηγεσία του νέου φορέα της Κεντροαριστεράς.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Παρότι θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε αναλυτικά για το κοινωνικό μέρισμα, που προεξήγγειλε χθες ο Πρωθυπουργός, δεν νομίζω πως μπορεί κανείς να πιστέψει σοβαρά πως η επιθυμητή αναδιανομή πλούτου μπορεί να γίνει με τέτοιες μεθοδολογίες.

Η καλύτερη στήριξη των πλέον χειμαζόμενων κοινωνικών ομάδων είναι η δημιουργία ουσιαστικών προϋποθέσεων παραγωγής εθνικού πλούτου και στέρεων θέσεων εργασίας.
Τα προγραμματιζόμενα ποσά θα μπορούσαν να φέρουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα, αν δεν ακολουθούσαν την χρεοκοπημένη από καιρούς μεθοδολογία των επιδομάτων.

Στην κρίσιμη καμπή που περνάει η οικονομία μας δεν βοηθούν πυροτεχνήματα, αλλά ο σοβαρός σχεδιασμός και η σθεναρή βούληση υλοποίησης των προβλεπόμενων υποχρεώσεών μας, προκειμένου να τελειώνει η Γ’ αξιολόγηση και να αρχίσουμε να χτίζουμε την επόμενη ημέρα.
Την πολυπόθητη έξοδο από το Μνημόνιο, που απαιτεί όμως, να έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να σταθούμε στα πόδια μας, χωρίς πατερίτσες.

Το πρώτο συμπέρασμα από τις προχθεσινές εκλογές για την ηγεσία του νέου φορέα της Κεντροαριστεράς, είναι ότι οι πολίτες ενδιαφέρονται ακόμη για την ανασύσταση του χώρου.
Ενδιαφέρονται να τον βοηθήσουν να πατήσει γερά στα πόδια του και να διαδραματίσει έναν ουσιαστικό ρόλο στο πολιτικό μας σύστημα.
Η εντολή είναι σαφής.

Η ενεργοποίηση πολλών δεκάδων χιλιάδων πολιτών δείχνει ξεκάθαρα πως η απαίτηση είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις, για να αποκτήσει ο χώρος την πραγματική δύναμη που έχει στην κοινωνία, προκειμένου να ξεκινήσει το νέο κόμμα που θα εκφράσει το μεσαίο χώρο με μια γερή «προίκα».
Τα σοβαρά και τα μεγάλα έπονται.
Όλα πρέπει να συζητηθούν εξ αρχής.

Το πλαίσιο, οι διαδικασίες, η πολιτική η οποία θα εκφράζει και θα χαρακτηρίζει αυτόν το μεγάλο, ενιαίο φορέα.
Και εκεί έχουμε ρόλο όλοι.
Άρα το μεγάλο εγχείρημα ξεκινά τώρα.

Το εγχείρημα αυτό δεν αφορά μόνο αυτούς που έσπευσαν στις κάλπες εχθές ή εκείνους που το παρακολουθούσαν εξαρχής με ενδιαφέρον.
Αφορά το σύνολο της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος.
Ο εξισορροπητικός ρόλος, στον οποίον αναφέρθηκα έχει δύο στοχεύσεις.
Αφενός την άρση των όρων του διχασμού και αφετέρου τη δημιουργία των όρων και των προϋποθέσεων μιας, επιτέλους, πολιτικής συνεννόησης.

Έχουμε υπόψη μας πως τα ζητήματα που διακυβεύονται για το χώρο είναι πολλά.
Καίριας σημασίας όμως είναι η επανάκτηση της εμπιστοσύνης της κοινωνίας.
Για αυτό και ρόλο καθοριστικό στα επόμενα βήματα θα παίξει η δική μας αυτογνωσία και η δική μας ωριμότητα.

Πρέπει να αποδείξουμε εφεξής για το αν έχουμε διδαχθεί κάτι από τα όσα περάσαμε, όπως και από τα όσα αφήσαμε πίσω μας.
Και κυρίως πρέπει να αποδείξουμε το αν διαθέτουμε το πολιτικό οπλοστάσιο - τις ιδέες, τις προτάσεις και τις επιμέρους πολιτικές – που θα προτρέψουν την κοινωνία να μας ακολουθήσει.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Επί του νομοσχεδίου τώρα.
Ο στοιχηματισμός είναι κάτι το οποίο ενυπάρχει στις δυτικές κοινωνίες και στις οικονομίες τους.
Αποτελεί ένα προϊόν, που μπορεί εύκολα να καταλήξει σε εθισμό.
Δεν απαγορεύεται και δεν μπορεί να απαγορευτεί καθολικά.

Όπως δεν μπορεί να απαγορευτεί το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ, ή το ανθυγιεινό φαγητό.
Το μόνο, που μπορεί μια ευνομούμενη πολιτεία να κάνει, είναι να θέσει τους όρους και τους κανόνες.
Και είναι το μόνο γιατί, η ίδια αυτή ελεύθερη κοινωνία, δεν μπορεί να θεωρεί a priori τους πολίτες της, ως μη έχοντες στοιχειώδη αίσθηση της προσωπικής τους ευθύνης.
Από εκεί πέρα.

Τι κάνει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο;
Προσπαθεί να βάλει κανόνες.
Θα μπορούσαμε να διαφωνήσουμε στο αν αυτοί οι κανόνες είναι αρκετά αυστηροί ή όχι.
Θα μπορούσαμε να διαφωνήσουμε για το αν θα τα καταφέρει να βάλει μια τάξη στο τοπίο του ηλεκτρονικού τζόγου ή όχι.

Θα πρέπει ωστόσο να κατανοήσουμε πως όταν μιλάμε για τα VLT’s Video Lottery Terminals ή «φρουτάκια», όπως είναι γνωστά, μιλάμε για μια τεράστια αγορά.
Γιατί πέρα από τις κοινωνικές συνέπειες στη ζωή των χρηστών ο παράνομος τζόγος συνεπάγεται μεγάλα διαφυγόντα κέρδη για την ελληνική πολιτεία.

Το ανέλεγκτο καθεστώς παράνομου και άκρως εθιστικού τζόγου, το οποίο επικρατεί μέχρι σήμερα στην ελληνική αγορά, μέσω παράνομων μίνι καζίνο και ίντερνετ καφέ με ηλεκτρονικούς υπολογιστές που μετατρέπονται σε φρουτάκια, είναι αναγκαίο να ρυθμισθεί.
Η παράνομη αγορά των «κουλοχέρηδων» στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, με τα διαφυγόντα έσοδα του Δημοσίου να ανέρχονται στα 300-400 εκατ. ευρώ.

Ένα ποσό που προέρχεται από μεγάλες απώλειες από τον φόρο εισοδήματος των παράνομων καταστηματαρχών, διαφυγούσες ασφαλιστικές εισφορές, καθώς και τη μαύρη εργασία τόσο των ιδιοκτητών, όσο και των εργαζομένων στα mini casinos.
Κατά την άποψή μου, δύο είναι τα πιο καίρια ζητήματα που πρέπει να μας απασχολήσουν σε ένα τέτοιο νομοσχέδιο.

Α) αν υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για τη μη συμμετοχή ανηλίκων, και Β) αν γίνεται πρόβλεψη για τα ανώτατα, ανά ημέρα, όρια του στοιχηματισμού.
Σε αυτό το πλαίσιο επίσης πρέπει να δούμε τις ενστάσεις που διατύπωσε η Κομισιόν, για τη με αριθμό 225/2/25-8-2016 απόφαση της ΕΕΕΠ.
Ενστάσεις κατά την άποψή μας δικαιολογημένες, γιατί η Κομισιόν θεωρεί πως δεν προστατεύονται επαρκώς οι υπάρχοντες και οι μελλοντικοί παίκτες, από την στιγμή που η ΕΕΕΠ κατάργησε τον περιορισμό των 200 μέτρων, μεταξύ των καταστημάτων που προέβλεπαν όλοι οι προηγούμενοι κανονισμοί.
Ζήτημα επίσης δημιουργεί και η έλλειψη πρόβλεψης που θα έθετε ως ανώτατο το όριο των 80 ευρώ ως μέγιστη απώλεια χρημάτων του παίκτη σε ημερήσια βάση.

Επιπλέον με την επίμαχη απόφασή της η ΕΕΕΠ δεν προώθησε την κάρτα παίκτη, με την υποχρεωτική αναγραφή του ΑΦΜ του, αύξησε τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων-καζίνο, καθώς και μια σειρά άλλων μέτρων, τα οποία δεν συνάδουν με τα ευρωπαϊκά standards, περί ηλεκτρονικού στοιχηματισμού.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Σήμερα έρχονται διάφορες διατάξεις και ρυθμίσεις που πρωτο-εμφανίστηκαν στον ορίζοντα προς τα τέλη της δεκαετίας του ’90, αλλά οι κυβερνήσεις είτε της ΝΔ, είτε του ΠΑΣΟΚ, δεν μπόρεσαν να φέρουν σε πέρας.
Ρυθμίζονται σήμερα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη μεταφορά του Καζίνο της Πάρνηθας, με τη νομιμοποίηση λειτουργίας μεγάλου αριθμού καταστημάτων τύπου Β’ (με 50 μηχανήματα), αλλά και τη διάχυση των μηχανημάτων τύπου VLT σε πρακτορεία του ΟΠΑΠ.

Τίποτα ωστόσο, δεν είναι a priori σωστό ή λάθος.
Όλα οφείλουμε να τα αντιμετωπίζουμε με ρεαλισμό, εντασσόμενα μέσα σε συγκεκριμένο οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο και βεβαίως να βάζουμε τους κανόνες, που διαφυλάσσουν το δημόσιο συμφέρον και προστατεύουν την κοινωνία.

Δεν είναι π.χ. δυνατόν να μην υπάρχει ακόμη καζίνο στην Κρήτη ή τη Μύκονο, ενώ στα νησιά υπάρχουν περιοχές τόσο αναπτυγμένες τουριστικά, που θα μπορούσαν σε κάθε περίπτωση να υποστηρίξουν κάτι τέτοιο, χωρίς να βλάπτεται κανείς, αλλά αντίθετα αυξάνοντας το τουριστικό προϊόν των περιοχών αυτών.
Αυτό είναι πάντα το ζητούμενο, και εν πάση περιπτώσει ένας αναστοχασμός του πως διαχειριζόμαστε διάφορα θέματα μέσα στην πάροδο των χρόνων θα μας ωφελούσε νομίζω όλους, προκειμένου να βγουν και τα ανάλογα συμπεράσματα.

Ευχαριστώ.