του Τάσου Αποστολίδη
Αγαπητοί Φίλοι
Α. Δε θα σας μιλήσω για κάτι που δε γνωρίζετε!
Η Παραπαιδεία είναι μια χρόνια, αθεράπευτη κατάσταση, από την οποία έχει περάσει κάθε ελληνική οικογένεια, άρα κι ο καθένας από μας.
Κανένα κυβερνητικό μέτρο ΠΟΤΕ- παρά τις εξαγγελίες και τις υποσχέσεις – δεν κατάφερε όχι μόνο να την πατάξει, αλλά ούτε καν να την ελαττώσει!
Απεναντίας όποια μέτρα λαμβάνονται για τη βελτίωση της παιδείας (σαν το πρόσφατο της «τράπεζας θεμάτων») αυξάνουν την παραπαιδεία!
Σύντομη περιγραφή της σημερινής κατάστασης:
Τα φροντιστήρια αρχίζουν από το Δημοτικό!
Οι γονείς είτε γιατί παρασύρεται ο ένας από τον άλλο, είτε γιατί επικρατεί η αντίληψη «θα του δώσω τα πάντα για να προκόψει» κι εφόσον έχουν την οικονομική δυνατότητα, φέρνουν δάσκαλο (χωρίς ΔΠΥ) στο σπίτι για βοήθεια στα βασικά μαθήματα.
Έτσι τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως ανίκανα, μειώνεται η αυτοπεποίθησή τους και συνηθίζουν στην έτοιμη τροφή από τα μικρά τους χρόνια.
Η ίδια κατάσταση, με ανεβασμένο ποσοστό, συνεχίζεται και στο Γυμνάσιο, όπου καλλιεργείται ένας έντονος ανταγωνισμός πολυγλωσσίας, πολυγνωσίας και (στο σχολείο) βαθμοθηρίας.
Έτσι τα παιδιά τρέχουν καθημερινά σε δύο ξένες γλώσσες, στη μουσική, στο χορό, στο κολυμβητήριο, στις πολεμικές τέχνες, ενώ τα ιδιαίτερα (χωρίς ΔΠΥ) στο σπίτι συνεχίζονται!
Κι αυτή η εικόνα δεν παρουσιάζεται μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και στις μικρότερες πόλεις και στα χωριά, όπου προστίθεται και το θέμα της καθημερινής μεταφοράς στην κοντινή κωμόπολη!
Η κατάσταση, βέβαια, κορυφώνεται στο Λύκειο: τέσσερις στους πέντε κάνουν κάποιο είδος φροντιστήριο στις δύο πρώτες τάξεις και το 99% των μαθητών της Γ΄τάξης.
Οι καθηγητές στα Λύκεια αγχωμένοι (θύματα κι αυτοί του συστήματος) προσπαθούν, ασθμαίνοντες, να βγάλουν την ύλη.
Οι μαθητές, στις δύο τελευταίες τάξεις, ασχολούνται μόνο με τα μαθήματα «κατεύθυνσης» κυρίως στο φροντιστήριο.
Το συστηματικό σχολείο όμως δεν μπορεί να αντικατασταθεί με περιστασιακά και αποσπασματικά φροντιστηριακά ή ιδιαίτερα μαθήματα!
Σχολείο δεν είναι μόνο «να μάθουμε μερικά κεφάλαια για να γράψουμε στις Πανελλαδικές»! Είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαπαιδαγώγησης που πέρα από γνώσεις, διδάσκει κοινωνική αγωγή, πολιτισμό, διαμορφώνει συνειδήσεις.
Β. Να λοιπόν που προέκυψαν ήδη μερικοί λόγοι άνθισης της παραπαιδείας.
- Η ποιότητα της υπουργειοκεντρικής εκπαίδευσης (δημόσιας και ιδιωτικής)
- Η απαξίωση της εκπαίδευσης που παρέχεται στο σχολείο από γονείς και μαθητές (Ακούμε συχνά το: «Στο σχολείο πάμε για να πάρουμε το χαρτί και στο Φροντιστήριο για να μάθουμε!).
-Ο «ανταγωνισμός» και η λογική – απ’ τους γονείς – των «ίσων ευκαιριών».
Ακόμη, στους λόγους, θα πρόσθετα:
- Την αγωνία των γονέων, τη βαθιά – αλλά και λανθασμένη – πίστη τους ότι η επιτυχία στα Ανώτατα Ιδρύματα αναβαθμίζει κοινωνικά την οικογένεια και εξασφαλίζει το μέλλον των παιδιών τους! Ενώ αντίθετα: υποθηκεύουν το μέλλον των παιδιών τους με το να τους αφαιρούν τη δυνατότητα να αναπτύξουν πραγματικά τις πνευματικές τους δυνάμεις. Πληρώνουν όπου και όσο μπορούν φροντιστήρια, ιδιαίτερα, ακόμη και για να εξαγοράσουν άλλοθι, ότι αυτοί τουλάχιστον, ως γονείς, έκαναν το χρέος τους!
- Ως τελευταίο λόγο άνθισης της παραπαιδείας θα αναφέρω τα οικονομικά συμφέροντα αυτών που την ασκούν: Μια μεγάλη ομάδα εκπαιδευτικών που, εκμεταλλεύονται την κατάσταση.
Γ. Η παραπαιδεία ασκείται:
- Στα Φροντιστήρια, με δίδακτρα δυσβάσταχτα για το βαλάντιο του μέσου Έλληνα, ιδιαίτερα στην εποχή της κρίσης.
11.500€ είναι ο Μ.Ο. για κάθε μαθητή για τα φροντιστήρια μόνο των τριών χρόνων του Λυκείου. (Δηλαδή οι μαθητές που έδωσαν φέτος πανελλαδικές εξετάσεις πλήρωσαν περίπου 1,2 δις).
Τώρα τι αποδείξεις κόβονται, πόσοι φόροι φτάνουν στο κράτος με τι παραστατικά και πόσο πληρώνονται οι καθηγητές ή οι εισφορές τους στα ασφαλιστικά ταμεία; Μη το ψάχνετε δεν θα βρείτε άκρη!...
- Με τα «ιδιαίτερα μαθήματα» κατά μόνας ή κατά group, από «ελεύθερους επαγγελματίες» αδήλωτους, οι οποίοι δεν ελέγχονται από κανένα, φυσικά δεν δίνουν αποδείξεις (ακούγονται τιμές μέχρι και 150€/ώρα).
Πολλοί απ’ αυτούς διδάσκουν στη Δημόσια ή στην Ιδιωτική Εκπαίδευση και έτσι παρανομούν διπλά! Δουλεύουν «κατ’οίκον» ή σε διαμερίσματα-γραφεία, χωρίς όνομα στο κουδούνι!
Μερικοί είναι περιζήτητοι και πασίγνωστοι, οπότε όποιοι θέλουν τους βρίσκουν!...(Είτε πελάτες είναι αυτοί,είτε ο ΣΔΟΕ).
Δ. Η παραπαιδεία πατάσσεται
- Με τη βελτίωση της Εκπαίδευσης, εφόσον, επί τέλους, η Πολιτεία πάρει σοβαρές αποφάσεις, ώστε το σχολείο να γίνει ελκυστικό και επαρκές.
- Την διαρκή επιμόρφωση και αξιολόγηση των καθηγητών
- Με την εκλογίκευση των αναλυτικών προγραμμάτων και των γνωστικών απαιτήσεων.
- Με αυστηρούς ελέγχους για την τήρηση των νόμων, εκπαιδευτικών και οικονομικών, στα φροντιστήρια.
- Με τον εντοπισμό και φορολόγηση των καθηγητών « ιδιαίτερων μαθημάτων»
- Με τη συνεχή ενημέρωση των γονέων, ώστε να αλλάξει η νοοτροπία τους.
Ε. Τα αποτελέσματα της πάταξης
- Η αναβάθμιση και καταξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης
- Η βελτίωση των οικονομικών των οικογενειών
- Η βελτίωση της ζωής των (εφήβων) μαθητών. Με αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους σε πολιτιστικές, αθλητικές δραστηριότητες, παιχνίδι, διακοπές, με περισσότερο χρόνο αφιερωμένο στην οικογένεια.
- Η έμπρακτη κατανόηση (των γονέων κυρίως) ότι η οδός Φροντιστηρίων – Ανωτάτων Σχολών, δεν είναι μονόδρομος επαγγελματικής εξασφάλισης και ευτυχίας για τα παιδιά τους.
- Για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι εργάζονται μόνο στα Φροντιστήρια,οι λύσεις –για να μη μείνουν στο δρόμο-είναι εύκολες, γνωστές και απείρως οικονομικότερες από την τεράστια σημερινή σπατάλη για τη δήθεν «δωρεάν παιδεία!».
Το ερώτημα όμως είναι αν θα επιτρέψουν τις σωστές λύσεις οι διάφορες συντεχνίες και τα μικροκομματικά συμφέροντα.
Στ. Κλείνω με μια υποθετική ερώτηση:
Αν, ως δια μαγείας, αν αύριο συμφωνούσαν όλοι, γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικοί να σταματήσουν τα φροντιστήρια ΟΛΑ (ούτε κρυφά ιδιαίτερα) ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ; Και με ΟΠΟΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ, ΔΕ ΘΑ ΠΕΡΝΟΥΣΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ή στα ΤΕΙ;
Θα πέφταν οι βάσεις; Ε, και;
Θα ήταν πιο χαμηλό το επίπεδο των εισερχομένων και έτσι θα έπεφτε το επίπεδο σπουδών στα Πανεπιστήμια;
(Αλίμονο αν συναρτούμε το επίπεδο σπουδών των Ανώτατων Ιδρυμάτων με την ύπαρξη της Παραπαιδείας!).
Ήταν απλά μια υποθετική ερώτηση!
Σας ευχαριστώ.