Ερώτηση προς τους αρμοδίους Υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας, και Παραγωγικής ανασυγκρότησης με θέμα τις υψηλές τιμές στα καύσιμα, καθώς και την λαθρεμπορία που παρατηρείται, κατέθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης.
Ερώτηση προς τους αρμοδίους Υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας, και Παραγωγικής ανασυγκρότησης με θέμα τις υψηλές τιμές στα καύσιμα, καθώς και την λαθρεμπορία που παρατηρείται, κατέθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης.
Ειδικότερα, ο κ Χαρακίδης ζητά να ενημερωθεί γιατί δεν έχει περάσει στον καταναλωτή η μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου κατά 40% και τι προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση για αυτό.
Επίσης ρωτά τους αρμοδίους Υπουργούς σε ποιο βαθμό έχουν υλοποιηθεί μια σειρά από μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα και συγκεκριμένα:
1. Το σύστημα εισροών- εκροών σε όλη την αλυσίδα, παραγωγής, εμπορίας και διακίνησης
2. Η ιχνηθέτηση με ραδιοϊσότοπα, καθώς και τα GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα εφοδιασμού καυσίμων
3. Πόσα πρόστιμα, σε πόσα πρατήρια και τι τάξη μεγέθους έχουν επιβληθεί σε όσους δεν έχουν ενταχθεί στο σύστημα εισροών – εκροών και τι πρόκειται να κάνει η Κυβέρνηση ως προς τα πρατήρια που δεν έχουν ενταχθεί στο εν λόγω πρόγραμμα;
4. Τι γίνεται με την πιστοποίηση των εταιριών εγκατάστασης του συστήματος εισροών εκροών
5. Τι πρόκειται να γίνει με τις εκκρεμούσες επιδοτήσεις για το σύστημα εισροών – εκροών στους νομοταγείς πρατηριούχους και αν πρόκειται να ληφθεί ειδική μέριμνα για τους πλησίον της συνταξιοδότησης;
6. Πότε προτίθεστε και σε ποιο βαθμό η Κυβέρνηση να προβεί σε ταυτόχρονη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης και τι θα γίνει με το αγροτικό πετρέλαιο;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς: α) Υπουργό Οικονομικών
β)Υπουργό Οικονομίας, υποδομών, ναυτιλίας και τουρισμού
γ)Υπουργό Παραγωγικής ανασυγκρότησης, περιβάλλοντος και ενέργειας
Θέμα: Υψηλές τιμές και λαθρεμπόριο καυσίμων
Από τον Ιούνιο του 2014, οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν υποστεί τεράστια πτώση, συγκεκριμένα:
Από τις 23/6/2014 που η τιμή πετρελαίου μπρεντ ανά βαρέλι ήταν 113 δολάρια, μέχρι την 29/5/2015 που η τιμή έχει μειωθεί στα 63 δολάρια ανά βαρέλι, καταγράφεται πτώση 45%. Το ίδιο διάστημα, η μέση τιμή της αμόλυβδης μειώθηκε κατά μόλις 9%, από €1,71/λίτρο τον Ιούνιο 2014 σε €1,56/λίτρο σήμερα (στοιχεία ΥΠΑΝ).
Αν συνυπολογίσουμε:
1) την ανατίμηση του δολαρίου κατά 18% την αντίστοιχη περίοδο ($/€ 1,12 vs. $/€ 1,36), καθώς και
2) το ότι λόγω ανελαστικών φόρων και τελών στο πετρέλαιο (πχ ΕΦΚ) το 45% από τη μεταβολή της τιμής δεν περνάει στον καταναλωτή (βάσει μελέτης του ΙΟΒΕ), καταλήγουμε σε μια αναμενόμενη μείωση ίση με: (45%-18%)*(1-45%) = 15%.
Υπάρχει, κατά συνέπεια, μια διαφορά της τάξης του 15% - 9% που δεν έχει περάσει στην κατανάλωση και που συνιστά κερδοσκοπία.
Γιατί, όμως, αυτό το φαινόμενο δεν είναι πρωτόγνωρο για την χώρα μας;
Αφενός, γιατί η αγορά αυτή, όπως και πολλές άλλες στη χώρα μας, λειτουργεί με ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά.
Αφετέρου, γιατί υπάρχουν αρκετά προβλήματα διαφάνειας και ελέγχου σε όλη την αλυσίδα, από την διύλιση μέχρι την λιανική πώληση.
Έτσι,
- Το σύστημα εισροών – εκροών αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, παρότι έχει θεσμοθετηθεί ήδη δύο φορές (2009, 2012) και παρά τις σχετικές ΚΥΑ που υπογράφηκαν και τις Κυβερνήσεις που πέρασαν.
Άγνωστο είναι επίσης σε ποιο βαθμό έχει υλοποιηθεί το πρόγραμμα εισροών – εκροών στα διυλιστήρια, στα μεταφορικά μέσα, καθώς και στα πρατήρια λιανικής διάθεσης.
- Ως προς τα πρατήρια, με βάση τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών συστημάτων, μόνο 1908 πρατήρια στέλνουν αδιαλείπτως στοιχεία στις αρμόδιες αρχές στο πλαίσιο λειτουργίας του συστήματος εισροών – εκροών. Ποσοστό, δηλαδή, μόλις 30% από τα περίπου 5.500.
- Περίπου 1698 δεν αποστέλλουν στοιχεία, ενώ λίγα λιγότερα αποστέλλουν με καθυστερήσεις ή με προβλήματα.
- Η ιχνηθέτηση των καυσίμων με ραδιοϊσότοπα δεν έχει γίνει πράξη, κατά παράβαση του άρθρου 320 του Ν.4072/2012, παρότι βέβαια πλέον υπάρχουν ακόμη πιο βελτιωμένοι εργαστηριακοί έλεγχοι καυσίμων.
- Τα GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα εφοδιασμού καυσίμων επίσης δεν έχουν υλοποιηθεί.
Τέλος, καμία αναφορά της Κυβέρνησης και πολύ περισσότερο καμία συγκεκριμένη πράξη, δεν έχουμε ακόμη για τα όσα ορθά επεσήμανε ο υπουργός, κ.Μάρδας, προεκλογικά, ζητώντας να μπει ουσιαστικά σύστημα εισροών – εκροών για:
1. Τα καύσιμα που εξάγονται σε άλλες χώρες.
2. Τη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων (αλίμονο τι μου περιγράφουν για πάρτι που γίνεται εκεί).
3. Τις εγκαταστάσεις μεγάλων καταναλωτών
4. Τα πρατήρια αφορολόγητων καυσίμων
5. Τις εγκαταστάσεις μεταφορικών εταιρειών
Στον αντίποδα, η πολιτεία φροντίζει να είναι αφερέγγυα ακόμη και με τις υποχρεώσεις τις.
Συγκεκριμένα:
- Ακόμη και σήμερα, εκκρεμεί η επιδότηση μέσω του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, κατά 30-40%, για όσους νομοταγείς πρατηριούχους εφάρμοσαν ήδη το σύστημα εισροών - εκροών.
- Πρατηριούχοι που βρίσκονται στο όριο συνταξιοδότησης και επιθυμούν να είναι καθόλα νόμιμοι, θα πρέπει να επωμιστούν ένα πολύ μεγάλο κόστος εγκατάστασης του συστήματος για όσα λίγα χρόνια ακόμη τους μένουν προς συνταξιοδότηση, χωρίς να γνωρίζουν αν πρόκειται να λάβουν την επιδότηση για το σύστημα.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε, όχι μόνο τα αυτονόητα οφέλη στην οικονομία από την περαιτέρω μείωση της τιμής των καυσίμων, ώστε να εναρμονιστεί με τις διεθνείς τιμές πλήρως, αλλά και τις προγραμματικές δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Μάρδα, που έκανε λόγο για 1 δις φοροδιαφυγή στα καύσιμα και πως η Κυβέρνηση έχει ήδη έτοιμο σχέδιο νομοθετικών παρεμβάσεων για το θέμα.
Όπως αξίζει να υπενθυμίσουμε τις προεκλογικές δεσμεύσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης για το πετρέλαιο θέρμανσης, τις τροπολογίες που ως Αξιωματική Αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθετε για το θέμα, τις Ερωτήσεις των Βουλευτών του, καθώς και του κ. Παπαδημούλη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή επίσης για το ίδιο θέμα.
Αξίζει επίσης να υπενθυμίσουμε τις μετεκλογικές παροτρύνσεις του Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς την εταιρία Ελληνικά Πετρέλαια για μείωση της τιμής των καυσίμων ή τις προγραμματικές δηλώσεις του Αναπληρωτή του Υπουργού περί σταδιακής κατάργησης του φόρου κατανάλωσης πετρελαίου, ώστε να φθάσουμε στο λεγόμενο αγροτικό πετρέλαιο.
- Δεδομένου ότι οι υψηλές τιμές καυσίμων ενισχύουν τις κοινωνικές ανισότητες μεταξύ των φτωχότερων στρωμάτων της κοινωνίας μας, που αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε θέρμανση ή των ορεινών και ακριτικών περιοχών της χώρας μας.
- Δεδομένου του κρίσιμου ρόλου του κόστους των καυσίμων στο σύνολο της παραγωγικής δραστηριότητας και της οικονομίας,
- Δεδομένων των δημοσιονομικών αναγκών για έσοδα και την ανάγκη να παταχθεί το λαθρεμπόριο και η φοροδιαφυγή των καυσίμων,
Δεδομένων των θέσεων του Ποταμιού για άμεση εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης, εγκατάσταση «Μαύρου Κουτιού»-GPS στα μέσα μεταφοράς καυσίμων, αυστηροποίηση των ποινών και ταυτόχρονη μείωση του ΕΦΚ και στο πετρέλαιο κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε και σε ποιο χρονικό ορίζοντα για να περάσει η μείωση κατά 40% περίπου των διεθνών τιμών του πετρελαίου, πλήρως στην εγχώρια αγορά;
2. Πόσα και ποια διυλιστήρια λειτουργούν το σύστημα εισροών – εκροών;
3. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση ή ιχνηθέτηση με ραδιοϊσότοπα, καθώς και τα GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα εφοδιασμού καυσίμων;
4. Πόσα πρόστιμα, σε πόσα πρατήρια και τι τάξη μεγέθους έχουν επιβληθεί σε όσους δεν έχουν ενταχθεί στο σύστημα εισροών – εκροών και τι πρόκειται να κάνετε ως προς τα πρατήρια που δεν έχουν ενταχθεί στο εν λόγω πρόγραμμα;
5. Τι γίνεται με την πιστοποίηση των εταιριών εγκατάστασης του συστήματος εισροών εκροών ώστε να μην υπάρχουν νομικά κενά και ζητήματα νομικής προσβολής;
6. Τι πρόκειται να κάνετε με τις εκκρεμούσες επιδοτήσεις για το σύστημα εισροών –εκροών στους νομοταγείς πρατηριούχους και αν πρόκειται να λάβετε ειδική μέριμνα για τους πλησίον της συνταξιοδότησης λόγω υψηλού κόστους εγκατάστασης πχ εξαγορά χρόνου ή αύξηση του ποσοστού επιδότησης για την εγκατάσταση του συστήματος;
7. Πότε προτίθεστε και σε ποιο βαθμό να προβείτε σε ταυτόχρονη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης και τι θα γίνει με το αγροτικό πετρέλαιο;
O ερωτών Βουλευτής:
Κυριάκος Χαρακίδης - Δράμας
5 Ιουνίου 2015