Με αφορμή τις επικρατούσες εδώ και αρκετό διάστημα, αυξημένες τιμές στην τιμή της βενζίνης, ο βουλευτής Αττικής και Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς, κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, κ. Τσακαλώτο, Οικονομίας & Ανάπτυξης, κ. Δραγασάκη και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Σταθάκη, για τις ενέργειες και τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση για την προστασία των καταναλωτών από την οικονομική επιβάρυνση που υφίστανται.
Όπως επισημαίνει ο κ. Μαυρωτάς, ο Έλληνας πολίτης καλείται να πληρώσει την τρίτη ακριβότερη τιμή της Ε.Ε. για την αμόλυβδη βενζίνη, ενώ σε ορισμένες τουριστικές περιοχές, η τιμή ξεπερνά ακόμη και τα 2 €/lt, παρά την πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου Brent. Όπως σχολιάζει ο βουλευτής, η διαμόρφωση της τελικής τιμής καταναλωτή σε τόσο υψηλά επίπεδα είναι αποτέλεσμα των επιβαρυντικών φορολογικών πολιτικών που ακολουθούνται τα τελευταία χρόνια, μία κατάσταση η οποία λειτουργεί συγχρόνως και ως κίνητρο για την αύξηση του λαθρεμπορίου στην αγορά των πετρελαιοειδών. Υπενθυμίζει μάλιστα τις προεκλογικές εξαγγελίες του ίδιου του Πρωθυπουργού τόσο για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης όσο και για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, οι οποίες έμειναν και αυτές στα λόγια.
Ο κ. Μαυρωτάς ζητά ενημέρωση από τους κ.κ. Υπουργούς για το αν πρόκειται να γίνουν αλλαγές στην ασκούμενη φορολογική πολιτική στα πετρελαϊκά προϊόντα αλλά και ποιος είναι ο σχεδιασμός για την εξάλειψη φαινομένων λαθρεμπορίου στη συγκεκριμένη αγορά. Τέλος, μεταξύ άλλων, ρωτά τα αρμόδια Υπουργεία, πόσοι σχετικοί έλεγχοι έχουν διενεργηθεί εντός του 2018 μετά την υιοθέτηση των επιπλέον αμοιβών των ΚΕΔΑΚ, και ποιο είναι το ύψος των προστίμων που επιβλήθηκαν.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης προς Υπουργούς Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
ΘΕΜΑ: «Οι δυσβάσταχτες επιβαρύνσεις των Ελλήνων καταναλωτών από τις τιμές των καυσίμων και η αδυναμία του ελεγκτικού μηχανισμού να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της εκτόξευσης της τιμής της βενζίνης».
Τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου Brent κυμαίνονται σε χαμηλότερες τιμές και η καταναλωτική δύναμη των πολιτών έχει μειωθεί σημαντικά με συνέπεια ακόμη και τον περιορισμό στην κατανάλωση τροφίμων, επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) επιβεβαιώνουν ότι οι Έλληνες πληρώνουν την τρίτη ακριβότερη τιμή για την αμόλυβδη βενζίνη στην Ε.Ε.
Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον Ιούλιο του 2018, εμφανίζουν την Ολλανδία να έχει την ακριβότερη αμόλυβδη στα 1,666 €/lt και τη Δανία με την Ελλάδα να διαγκωνίζονται για τη δεύτερη θέση, με την τιμή της αμόλυβδης σε αυτές τις δύο χώρες να είναι 1,643 €/lt. Φυσικά, πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι κάτοικοι της Ολλανδίας και της Δανίας έχουν διαθέσιμο εισόδημα μακράν υψηλότερο από αυτό των κατοίκων της χώρας μας.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο Παρατηρητήριο globalpetrolprices.com, στην κατάταξη ανάμεσα σε 42 χώρες της Ευρώπης, για τις οποίες γίνεται επίσημη καταγραφή της τιμής της βενζίνης, η Ελλάδα στις 16 Ιουλίου 2018 κατατάσσεται ως η τέταρτη ακριβότερη χώρα, μετά την Ισλανδία, τη Νορβηγία και την Ολλανδία.
Η διαμόρφωση της τελικής τιμής του καταναλωτή σε τόσο υψηλά επίπεδα είναι απόρροια των φορολογικών πολιτικών που ακολουθούνται τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, από την τιμή των 1,643 €/lt, πάνω από 1 € αντιστοιχεί σε φόρους. Από την επεξεργασία της τελικής τιμής της αμόλυβδης βενζίνης στην ελληνική αγορά προκύπτει ότι περίπου το 62% προέρχεται από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), τον Φ.Π.Α. και λοιπά τέλη και επιβαρύνσεις. Ποσοστό 31% αφορά την τιμή διυλιστηρίου και το υπόλοιπο είναι το μεικτό περιθώριο κέρδους εμπορίας και λιανικής. Άρα η οποιαδήποτε μεταβολή της τιμής και ιδίως η μείωση, επηρεάζει μόνο το 1/3 της τελικής αξίας. Αν στις διαδοχικές αυξήσεις του Ε.Φ.Κ. την τελευταία οκταετία προστεθεί και η σημαντική αύξηση και του Φ.Π.Α. από το 19% στο 24%, τότε δεν πρέπει να προκαλεί απορία η διαμόρφωση της τελικής τιμής σε αυτά τα υψηλά επίπεδα. Τέλος, δεν πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι η αυξημένη φορολόγηση λειτουργεί ως κίνητρο για την αύξηση του λαθρεμπορίου στην αγορά των πετρελαιοειδών.
Με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμή πανελλαδικά της αμόλυβδης βενζίνης από την 1η Ιουνίου μέχρι και τις 15 Ιουλίου, εμφανίζει μικρές διακυμάνσεις κοντά στο 1,6 €/lt, οι οποίες ακολουθούν τις διεθνείς αυξομειώσεις των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι η πορεία της τιμής της αμόλυβδης, που καταγράφεται ως μέση τιμή πανελλαδικά, δεν ήταν ίδια για τις περιοχές όπου σημειώνεται αυξημένη τουριστική κίνηση, δηλαδή στα νησιά και στους κεντρικούς οδικούς άξονες της χώρας. Αντίθετα, σε αρκετές από αυτές τις περιπτώσεις σημειώθηκε έως και ανατίμηση της βενζίνης το τελευταίο διάστημα ακόμα και όταν παρατηρούνταν καθοδικές τιμές του πετρελαίου. Πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αυτά της Σικίνου και των Φούρνων όπου η τιμή ξεπέρασε τα 2 €/lt με αποτέλεσμα κάτοικοι και επισκέπτες να βρίσκονται σε απόγνωση. Επίσης, πολύ κοντά στα 2 €/lt κοστίζει η βενζίνη σε Κίμωλο, Ανάφη, Πάτμο, Σχοινούσα, Άνδρο και σε άλλα νησιά.
Τα παραπάνω έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις προεκλογικές εξαγγελίες του Πρωθυπουργού αφενός για τη μείωση του Ε.Φ.Κ. και αφετέρου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα μέσω «στοχευμένων παρεμβάσεων που απαιτούν πολιτική βούληση ρήξης με συμφέροντα στο τομέα της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής αλλά και στον τομέα του λαθρεμπορίου». Με ορισμένους πολύ μετριοπαθείς υπολογισμούς η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου στα καύσιμα θα εισέφερε στα ταμεία του κράτους τουλάχιστον ένα δις ευρώ. Μάλιστα για την εντατικοποίηση των σχετικών ελέγχων, οι οποίοι είχαν ατονήσει μεταξύ 2015-2017, τον Ιανουάριο του 2018 ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, με κοινή τους απόφαση επανέφεραν τις επιπλέον αμοιβές των υπαλλήλων που συμμετέχουν στα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων (Κ.Ε.Δ.Α.Κ.). Η μείωση των ελέγχων από τα Κ.Ε.Δ.Α.Κ, που είχε ως αποτέλεσμα τον εντοπισμό λιγότερων παραβάσεων, οφειλόταν σε προηγούμενη κατάργηση των αμοιβών αυτών. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την επαναφορά των αμοιβών είχε δηλώσει, ότι αυτή γίνεται προσωρινά, ώστε να δοθεί ο χρόνος για τον σχεδιασμό ενός νέου μηχανισμού ελέγχων με τη δημιουργία ενός μητρώου, το οποίο θα χρηματοδοτείται από τα έσοδά του και δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
Με βάση όλα τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Εξετάζεται το ενδεχόμενο αλλαγών και εξορθολογισμού της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής στα πετρελαϊκά προϊόντα προκειμένου να μειωθεί το δυσβάσταχτο κόστος τους για τους Έλληνες καταναλωτές;
2. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχετε προβεί και με βάση ποιο χρονοδιάγραμμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα λαθρεμπορίου στην αγορά των πετρελαιοειδών; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός του μηχανισμού ελέγχου που είχατε εξαγγείλει;
3. Πόσοι έλεγχοι έχουν γίνει εντός του 2018, μετά την υιοθέτηση των επιπλέον αμοιβών των Κ.Ε.Δ.Α.Κ. , ποιο το ποσοστό δειγμάτων που εξετάστηκαν και διαπιστώθηκαν ως μη κανονικά, ποιο το ύψος των προστίμων που επιβλήθηκαν και ποιό το ποσό που έχει βεβαιωθεί;
4. Πώς εξηγείται η συνεχής αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά την τουριστική περίοδο σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, παρά την επανενεργοποίηση των Κ.Ε.Δ.Α.Κ.;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Μαυρωτάς – Αττικής