28 Ιανουαρίου, 2016

Δεκτή η τροπολογία του Ποταμιού για τους ανυπότακτους στο νομοσχέδιο ΥΠ.ΕΘ.Α.

Σπύρος Δανέλλης

Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο βουλευτής Ηρακλείου και ειδικός αγορητής του Ποταμιού για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρύθμιση θεμάτων μεταθέσεων οπλιτών, μέριμνας προσωπικού και άλλες διατάξεις», Σπύρος Δανέλλης.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Διαβάστε εδώ την τροπολογία:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ στην πρόταση νόμου Υπουργείου Εθνικής Άμυνας : «Ρύθμιση Θεμάτων μεταθέσεων οπλιτών μέριμνας προσωπικού και άλλες διατάξεις»

Θέμα: «Περί του καθορισμού του μηνιαίου ποσού εξαγοράς της θητείας».

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την προτεινόμενη τροπολογία αφαιρείται ο περιορισμός όσον αφορά τον αρχικό καθορισμό του χρηματικού ποσού που καταβάλλεται για εξαγορά κάθε μήνα στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης για τους άνω των 35 ετών.

Η παρούσα τροπολογία, αναλογιζόμενη την εξαιρετικά δυσχερή δημοσιονομική συγκυρία επιτυγχάνει την στρατολογική τακτοποίηση μεγάλου αριθμού ανυπότακτων άνω των 35 οι οποίοι δεν δύνανται να ανταποκριθούν στο υπέρογκο για τις παρούσες οικονομικές συνθήκες μηνιαίο ποσό της εξαγοράς. Με αυτόν τον τρόπο δύνανται οι αρμόδιοι υπουργοί να προσαρμόσουν το ποσό της εξαγοράς σύμφωνα με τις εκάστοτε οικονομικές συνθήκες χωρίς περιορισμό.

Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο 1

Η διάταξης του άρθρου 57 παράγραφος 2 του ν. 3421/2005 τροποποιείται ως εξής:

«Το χρηματικό ποσό που καταβάλλεται για εξαγορά κάθε μήνα στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, η αναπροσαρμογή του, ο τρόπος, η διαδικασία και οι προθεσμίες καταβολής καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Τα χρηματικά ποσά, που καταβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, αποτελούν έσοδα του Δημοσίου και περιέρχονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό.»


Ο καταθέτων βουλευτής

Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Χθες, με την αποδοχή της έκθεσης της Κομισιόν εκ μέρους του Κολεγίου των Επιτρόπων, ξεκίνησε η διαδικασία επίδοσης συστάσεων στην Ελλάδα, με την απειλή της εφαρμογής του άρθρου 26 του Κώδικα της Σένγκεν, ξυπνώντας τον εφιάλτη που μέχρι ξόρκιζαν τα κυβερνητικά στελέχη, θεωρώντας ότι υπάρχει απλά μέσα στο μυαλό και στις προθέσεις κάποιων που επιβουλεύονται τη χώρα μας.

Είναι ένα ζήτημα εξαιρετικά σοβαρό, διότι μας δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα στην σχέση μας με την λοιπή Ευρώπη – και μάλιστα σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.

Είναι αρκούντως σοβαρό για να συζητηθεί οργανωμένα.

Για αυτόν τον λόγο ζητούμε την έγκυρη ενημέρωση από πλευράς του αρμοδίου Υπουργού, του κ. Μουζάλα, άμεσα, και βεβαίως μιας και συζητάμε ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Άμυνας, δεν μπορώ να μην αναφερθώ - κ. Υπουργέ – στην σαφή αιχμή του κ. Μουζάλα ότι ο κ. Υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν διευκόλυνε, αλλά αντίθετα επέδειξε άρνηση ή αδιαφορία στην παροχή διευκολύνσεων, όπως η παραχώρηση χώρων για τη δημιουργία των hot spots ή άλλης παροχής υπηρεσιών, προκειμένου η χώρα μας να είναι συνεπής με τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει, για την επαρκή διαφύλαξη των συνόρων.

Επιφυλασσόμαστε λοιπόν και ζητούμε την άμεση, επίσημη και ολοκληρωμένη ενημέρωση για το πού βρισκόμαστε και το τι κάνουμε μέσα στο επόμενο τρίμηνο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Ερχόμενος τώρα στο ν/σ θέλω να συγχαρώ την κυβέρνηση, που με το σημερινό νομοσχέδιο επιστρέφουμε (;) στις πρέπουσες διαδικασίες νομοθέτησης.

Πραγματικά, είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο πέρασε από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης, όπως ορίζει ο νόμος περί καλής νομοθέτησης.

Είχαμε τέσσερεις συνεδριάσεις της αρμόδιας Διαρκούς Επιτροπής, η Β΄ Ανάγνωση του νομοσχεδίου έγινε με διαφορά μιας εβδομάδας περίπου – έτσι όπως προβλέπεται - ενώ πήραμε τις νομοτεχνικές βελτιώσεις εγκαίρως.

Το μόνο μελανό σημείο, κ. Υπουργέ, είναι οι Υπουργικές τροπολογίες, που κατατέθηκαν μόλις σήμερα και που ακόμα δεν έχω στα χέρια μου.
Εύχομαι η πρακτική αυτή, να συνεχιστεί.
Με τον τίτλο του νομοσχεδίου δηλώνετε πως θέλετε να επιλύσετε μια χρόνια παθογένεια, που έχει απασχολήσει τον μισό τουλάχιστον ελληνικό πληθυσμό, τους άρρενες.

Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς.

Τόσο η κατάταξη σε Σώμα ή Όπλο του Στρατού, όσο και η συνεπακόλουθη μετάθεση είναι η πρώτη επαφή των πολιτών με τη λογική του ρουσφετιού και του πελατειασμού.

Είναι ελάχιστοι οι Έλληνες, που δεν σκέφτηκαν, που δεν έψαξαν και δεν κατέληξαν τελικά, στην πόρτα κάποιου τοπικού πολιτευτή ή συμπατριώτη τους αξιωματικού, προκειμένου να τους εξασφαλίσει την κατάταξη σε «ευγενές» Σώμα ή την ευνοϊκή μετάθεση αργότερα.
Ακόμη όμως και όσοι επέλεξαν να μην μπουν καθόλου σε αυτήν τη διαδικασία, παίρνοντας διαρκείς αναβολές, λόγω σπουδών ή επαγγελματικών υποχρεώσεων κυρίως στο εξωτερικό, αντιμετωπίζουν την διαδικασία της στράτευσης ως μια διαρκή εκκρεμότητα, που δεν μπορούν να κλείσουν, προκειμένου να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο της ζωής τους.

Οφείλω να ομολογήσω, ωστόσο, ότι με το συζητούμενο νομοσχέδιο τέτοιου είδους ζητήματα, ρυθμίζονται επαρκώς.

Διορθώνει, ωστόσο, το παρόν νομοσχέδιο το σύνολο των παθογενειών στις οποίες ακροθιγώς αναφέρθηκα προηγουμένως;

Μέχρι σήμερα – πρέπει να παραδεχθούμε ότι - δεν υπάρχει ένα σαφώς καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο σχετικά με τις μεταθέσεις των κληρωτών οπλιτών.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι, να έχουν μετατραπεί οι μεταθέσεις των οπλιτών σε μια φαινομενικά ανώδυνη, αλλά παράλληλα εκτεταμένη συναλλαγή μεταξύ των πολιτών, αφενός, και ολόκληρου του πολιτικού συστήματος, αφετέρου.

Θα επαναλάβω λοιπόν, πως πέρα από το θεσμικό πλαίσιο και τις εισαγόμενες διατάξεις θα πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση.
Αταλάντευτη πολιτική βούληση, ότι από εδώ και εμπρός κάθε πολιτική παρέμβαση στην στρατιωτική θητεία δεν θα είναι ανεκτή.
Και είναι σαφές πως απαιτείται πολιτική βούληση, που θα βάλει τέλος σε μια κακή παράδοση, που δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κρατάει εδώ και δύο σχεδόν αιώνες, από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους και την καθιέρωση της στρατιωτικής θητείας, είτε μέσω κλήρωσης, είτε μέσω ολικής στράτευσης του άρρενος πληθυσμού.

Άρα είναι σαφές, ότι πρέπει να καταλήξουμε σε ένα θεσμικό πλαίσιο, που θα βάζει κανόνες στο παιχνίδι.

Κανόνες που να είναι σαφείς και διάφανοι.

Η δημιουργία λοιπόν ενός εύχρηστου, λειτουργικού και διαφανούς συστήματος μεταθέσεων αποτελεί την αρχή, για το πέρασμα σε μια διαφορετική νοοτροπία και προσέγγιση, στο ούτως ή άλλως δύσκολο για όλους θέμα της στράτευσης και της θητείας.

Στο συζητούμενο σχέδιο νόμου σκιαγραφείται ένα σύστημα για την τοποθέτηση και μετάθεση των οπλιτών, μέσω μοριοδότησης που βασίζεται σε τυπικά και κοινωνικά κριτήρια, αλλά και τις επιχειρησιακές και υπηρεσιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων όπως είναι λογικό.

Πιο συγκεκριμένα, με το πρώτο μέρος, το οποίο αναφέρεται στις μεταθέσεις των οπλιτών από το άρθρο 1 μέχρι το 7 θεωρούμε ότι το σύστημα μοριοδότησης που είναι χρήσιμο και σαφώς βελτιωτικό της σημερινής κατάστασης, δεν είναι ολοκληρωμένο.
Να παρατηρήσουμε βέβαια ότι οπουδήποτε στον πολιτισμένο και ευνομούμενο κόσμο οι τοποθετήσεις και μεταθέσεις των στρατευσίμων είναι έργο κάποιας επιτελικής διεύθυνσης και επουδενί απασχολούν την πολιτική ή στρατιωτική ηγεσία των ΕΔ.

Θεωρούμε ότι η παραπομπή σε υπουργική απόφαση για το σύστημα μοριοδότησης, ενώ θα μπορούσαμε κάλλιστα συζητώντας και καταλήγοντας στο σχέδιο νόμου να αποσαφηνίσουμε ποιος θα έχει την αρμοδιότητα αυτή - και δεν είναι ανάγκη να την έχει ο Υπουργός και για λόγους ουσίας και για λόγους συμβολικούς – επιμένουμε ότι καταδεικνύει την αποσπασματικότητα της εισαγόμενης ρύθμισης και μια λανθάνουσα ίσως θέληση για συντήρηση της υφιστάμενης κατάστασης.
Θεωρούμε ότι η ύπαρξη και μόνο, μιας ξεχωριστής Επιτροπής Εξέτασης για τις κατ’ εξαίρεση τοποθετήσεις και μεταθέσεις, έστω και ενός μικρού μόνο ποσοστού, δεν εξυπηρετεί τον σκοπό του παρόντος νομοσχεδίου και δεν τίθεται απλώς θέμα περαιτέρω αποσαφήνισης της σύνθεσής της.

Γιατί μόνο η αναφορά στον αριθμό των μελών της, όπως και ότι θα ορίζεται ανά κλάδο, δεν αρκεί.

Στην πραγματικότητα, με το άρθρο 5 και την παρ. 4 του αρθρ.6 φαλκιδεύετε τη φιλοσοφία της ρύθμισης.

Τι ορίζουμε ως εξαιρετική περίπτωση τοποθετήσεων και μεταθέσεων, που δεν συμπεριλαμβάνεται στις προβλέψεις που έχουμε στην παράγραφο 10 του άρθρου 3;

Θα επανέλθω σε αυτό το εξαιρετικά κρίσιμο για εμάς ζήτημα στην επί των άρθρων συζήτηση.

Ένας μεγάλος αριθμός οπλιτών εξαιρείται του συστήματος μοριοδότησης λόγω κοινωνικών προβλημάτων.

Γίνεται και αναλυτική καταγραφή των κατηγοριών αυτών.
Δεν ξέρω γιατί είναι σκόπιμο να προβλέψουμε την εξαίρεση ενός ποσοστού οπλιτών ως το 2% της κάθε ΕΣΣΟ;
Θεωρείτε ότι έτσι εξαλείφετε την παθογένεια;

Έχετε προηγουμένως αναδείξει την σημασία των κοινωνικών και οικονομικών κριτηρίων και έχετε προβλέψει την εξαίρεση αρκετών κατηγοριών οπλιτών, λόγω σοβαρών προβλημάτων.
Συμφωνούμε έως εδώ.

Απαιτείται τουλάχιστον η ρητή αποσαφήνιση αυτού του 2% που ας έχουμε υπόψη μας αναφέρεται σε περίπου 700 με 800 στρατευσίμους κάθε ΕΣΣΟ.

Υποσκάπτετε την ίδια την φιλοσοφία του νομοθετήματός σας.
Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου αναφέρεται στην μέριμνα του προσωπικού από το άρθρο 8 μέχρι το άρθρο 20.

Συμφωνούμε στην προσπάθεια σύνδεσης θητείας με την επαγγελματική πορεία δύο συγκεκριμένων επαγγελματικών κλάδων, των γιατρών και των αποφοίτων νομικών σχολών, προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης της θητείας, ως ωφέλιμου χρόνου για την ολοκλήρωση του αγροτικού των γιατρών ή της άσκησης των νομικών επιστημόνων.

Βέβαια, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε σχέση με τα ίσα δικαιώματα και τις ίσες ευκαιρίες - με την ισονομία δηλαδή – μεταξύ όλων όσοι καλούνται να υπηρετήσουν την θητεία τους.
Αναφορικά με τη διάταξη του άρθρου 12 που αναγνωρίζει 20 μέρες θητεία για τους άνω των 35.

Θεωρούμε ότι γενικά κινείται προς την σωστή κατεύθυνση.
Και ευχαριστώ τον Υπουργό για την αποδοχή της τροπολογίας που καταθέσαμε, η οποία εξορθολογικοποιεί το ποσό που οι νέοι επιστήμονες του εξωτερικού καλούνται να καταβάλουν, προκειμένου να εξαγοράσουν τη θητεία τους.

Η συγκυρία επιβάλλει την υιοθέτηση νομοθετικών λύσεων, οι οποίες χωρίς να διαστρεβλώνουν το καθεστώς της στρατιωτικής θητείας, θα επανενώνουν τους Έλληνες ανυπότακτους τους εξωτερικού με την Ελλάδα.

Νομίζω ότι η αποδοχή της τροπολογίας μας δικαιοποιεί την διαδικασία αυτή.

Δείχνει μια ευαισθησία, ιδιαίτερα στις πολύ δύσκολες στιγμές που περνάμε, όπου οι νέοι επιστήμονες που θέλουν να αξιοποιήσουν διάφορες ευκαιρίες, προκειμένου να βάλουν μια κανονικότητα στη ζωή τους, διευκολύνονται ιδιαίτερα.

Στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου που αναφέρεται στην περαιτέρω ακαδημαϊκή εκπαίδευση των στελεχών των ΕΔ, μας βρίσκει σύμφωνους το ότι δίνεται η δυνατότητα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών για όλο το μόνιμο στρατιωτικό προσωπικό, χωρίς τη διάκριση μεταξύ αξιωματικών και υπαξιωματικών.

Θεωρούμε ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση και ότι αναβαθμίζει την ποιότητα του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων – πράγμα απαραίτητο για τον εκσυγχρονισμό τους και την ένταξη στη νέα διεθνή πραγματικότητα των αυξημένων επιχειρησιακών απαιτήσεων.
Ωστόσο, διαφωνούμε και με το πνεύμα, αλλά και με την σκοπιμότητα που υποκρύπτεται στην αλλαγή της κλίμακας βαθμολόγησης των σχολείων και των σχολών των ΕΔ.

Η αναδρομική ισχύς, κύριε Υπουργέ, δημιουργεί πολλών τάξεων ζητήματα που θεωρούμε ότι δεν είναι σκόπιμο να ανοίξουν.
Για αυτό το λόγο το συγκεκριμένο άρθρο δεν θα το υπερψηφίσουμε.
Τέλος σε σχέση με το άρθρο 31 και τις ρυθμίσεις που διευκολύνουν την άσκηση καθηκόντων του στρατιωτικού προσωπικού, που έχει εκλεγεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Χαιρόμαστε που κάνατε δεκτές τις προτάσεις μας, για τη ρητή αναφορά στην εφαρμογή όλου του πλαισίου διευκολύνσεων και για τους υπαξιωματικούς αιρετούς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που ισχύει για τους λοιπούς δημοσίους υπαλλήλους.

Για να αντιμετωπίσουμε ισόνομα και δίκαια αυτό το ειδικό το πρόβλημα απαιτείται η πρόβλεψη αυτή να επεκταθεί και για τους στρατεύσιμους αιρετούς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που όσο και αν είναι λίγοι, υπάρχουν.

Θα επανέλθω στο θέμα και κατά την κατ’ άρθρο εισήγησή μου αργότερα το απόγευμα.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές.

Το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, παρά τις όποιες αδυναμίες του, έχει οπωσδήποτε θετικό πρόσημο.

Για αυτόν το λόγο λέμε ναι επί της αρχής, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά πως Το Ποτάμι αποφεύγει τον στείρο αντιπολιτευτικό λόγο και στηρίζει όλα όσα, έστω και ελλιπώς επιχειρούν να εξορθολογικοποιήσουν τις διαδικασίες, βάζοντας τέλος σε χρόνιες παθογένειες.

Ευχαριστώ.