18 Δεκεμβρίου, 2014

Προσχολική Αγωγή εναντίον Κοινωνικής Ανισότητας

Ποτάμι

Να διασφαλιστεί η πρόσβαση κάθε παιδιού, έως 5 χρόνων, στην προσχολική αγωγή προτείνει το Ποτάμι, αφού αποτελεί προϋπόθεση τόσο για την ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας, όσο και για έναν σωστό οικογενειακό προγραμματισμό. Το Ποτάμι απαντά στο πρόβλημα των 150.000 παιδιών, που βρίσκονται σήμερα εκτός προσχολικής αγωγής, με την θέση για ένα Ενιαίο Σύστημα Προσχολικής Αγωγής, κάτω από την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας. Τα συμπεράσματα βασίζονται στην έρευνα του -διεθνούς φήμης- νομπελίστα οικονομολόγου Τζέιμς Χέκμαν, του οποίου οι θέσεις έχουν επηρεάσει το σύστημα προσχολικής αγωγής της κυβέρνησης του Μπάρακ Ομπάμα.

Διαβάστε αποσπάσματα από την ομιλία του Σταύρου Θεοδωράκη στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τη διοίκηση, τα οικονομικά και τις πολιτικές της Υγείας που έγινε στις 18 Δεκεμβρίου στην Αθήνα.

Το Ποτάμι απαντά στο πρόβλημα των 150.000 παιδιών, που βρίσκονται σήμερα εκτός προσχολικής αγωγής, με την θέση για ένα Ενιαίο Σύστημα Προσχολικής Αγωγής, κάτω από την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.

Τα συμπεράσματα βασίζονται στην έρευνα του - διεθνούς φήμης - νομπελίστα οικονομολόγου Τζέιμς Χέκμαν, του οποίου οι θέσεις έχουν επηρεάσει το σύστημα προσχολικής αγωγής της κυβέρνησης του Μπάρακ Ομπάμα.

Η έρευνα του Σικάγο:

Κοινωνικό κράτος είναι να μειώσουμε τους ανθρώπους που δεν τα καταφέρνουν, που είναι άνεργοι, που είχαν άνισες ευκαιρίες.

Ο νομπελίστας οικονομολόγος του Πανεπιστημίου του Σικάγο Τζέιμς Χέκμαν σε συνεργασία με άλλους οικονομολόγους μελέτησαν την επίδραση των προγραμμάτων προσχολικής αγωγής στην εξέλιξη των παιδιών.

Η έρευνα απέδειξε ότι για να μειώσουμε την ανισότητα και να έχουμε πιο επιτυχημένους, ευτυχισμένους και υγιείς πολίτες πρέπει να επενδύσουμε στην προσχολική αγωγή.

Να στρέψουμε δηλαδή όλη την προσοχή μας στα παιδιά από τη γέννηση τους μέχρι τα πέντε τους χρόνια και να φροντίσουμε να αναπτύξουν τις ικανότητες και τα ψυχικά χαρίσματα που θα τα βοηθήσουν αργότερα στη ζωή τους.

Η αποτελεσματική προσχολική αγωγή ευνοεί γνωστικές και ψυχολογικές δεξιότητες όπως η ανάπτυξη κρίσης, η αυτοπεποίθηση, η δημιουργία κινήτρων, ο αυτοέλεγχος, η συνεργασία, η κοινωνικότητα, ο σχεδιασμός και η επίλυση διαφορών.

Ο Χέκμαν βρήκε ότι η επένδυση στην προσχολική αγωγή είναι από τις πιο κερδοφόρες για την κοινωνία και το κράτος. Συγκεκριμένα, το κράτος κερδίζει μακροπρόθεσμα 50.000 δολλάρια για κάθε παιδί που μετέχει σε πρόγραμμα προσχολικής αγωγής.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί μέχρι τα 40 τους χρόνια τα παιδιά της προσχολικής αγωγής έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν πάει καλά στη ζωή τους και λιγότερες πιθανότητες να έχουν συλληφθεί, να έχουν χρειαστεί περίθαλψη ή να λαμβάνουν επιδόματα ανεργίας.

Για παράδειγμα, τα αγόρια με προσχολική αγωγή έχουν, ως ενήλικοι, υψηλότερη “καλή” χοληστερόλη, λιγότερη πίεση και λιγότερες πιθανότητες για καρδιακές παθήσεις, διαβήτη και εγκεφαλικό.

Σωστή προσχολική αγωγή τώρα, σημαίνει καλύτεροι μαθητές, καλύτεροι επαγγελματίες και καλύτεροι πολίτες αύριο. Σημαίνει λιγότερες φυλακές, λιγότερα συσσίτια, μικρότερες ουρές στα ταμεία ανεργίας και τα νοσοκομεία.

Σημαίνει καλύτερα σχολεία. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο καλύτερος τρόπος να βελτιώσουμε τα σχολεία μας είναι να βελτιώσουμε τα προσόντα των παιδιών πριν φτάσουν στο σχολείο.

Υπολογίζεται ότι ένα παιδί τριών ετών χωρίς προσχολική αγωγή γνωρίζει τις μισές λέξεις σε σχέση με ένα παιδιού που έχει λάβει προσχολική αγωγή. Αυτή η ανισότητα παραμένει στην όλη την υπόλοιπη ζωή του και οδηγεί σε οικονομική και κοινωνική ανισότητα.

Ο Χέκμαν και οι συνεργάτες τους κλήθηκαν να σχεδιάσουν προγράμματα προσχολικής αγωγής στην Ιρλανδία και σε άλλες χώρες, ενώ επηρέασαν προσχολική αγωγή των ΗΠΑ. Η δουλειά τους παρουσιάστηκε πριν από μία εβδομάδα στον Λευκό Οίκο παρουσία του Προέδρου Ομπάμα.

Η κατάσταση στην Ελλάδα:

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, τα μισά παιδιά ηλικίας 2-5 ετών δεν λαμβάνουν προσχολική αγωγή αλλά μένουν στο σπίτι. Μιλάμε περίπου για 150.000 παιδιά.

Αν και διαθέτουμε πάνω από 1.100 δημοτικές δομές προσχολικής αγωγής, δεκάδες χιλιάδες παιδιά που οι γονείς τους δεν μπορούν να πληρώσουν ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς δεν βρίσκουν μια θέση στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.

Ακόμη και αυτοί που καταφέρνουν να βρουν μία θέση στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, στους οποίους συχνά αναγκάζονται να πληρώνουν τη σίτιση των παιδιών τους.

Οι παιδικοί σταθμοί, ιδιωτικοί και δημοτικοί δεν εποπτεύονται από κάποιον κεντρικό φορέα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έλεγχος ούτε της εφαρμογής του παιδαγωγικού προγράμματος ούτε της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρονται.

Πρόταση:

Ενιαίο σύστημα προσχολικής αγωγής.
Στόχος μας είναι όλα τα παιδιά από 0 έως 5 ετών να έχουν πρόσβαση σε ένα ενιαίο σύστημα προσχολικής αγωγής, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, που θα καλλιεργεί τις ικανότητες τους και τα ψυχικά τους χαρίσματα.
Σύμφωνα με οδηγίες που μας στέλνει η Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2009, υπάρχουν καλύτερα οικονομικά, εκπαιδευτικά και κοινωνικά αποτελέσματα, όταν έχουμε ενιαία προσχολική αγωγή.

Διατροφή

Πρέπει να φτάσουμε στο σημείο της πλήρους δωρεάν προσχολικής αγωγής για όλους. Η σίτιση για κάθε παιδί 2-5 ετών έχει κόστος 100 εκ. ευρώ το χρόνο και για παιδιά 0-5 ετών έχει κόστος 200 εκ. ευρώ.

Εργαζόμενη μητέρα

Οι βρεφικοί και παιδικοί σταθμοί να ανταποκρίνονται στο βασικό της ωράριο. Δεν είναι τυχαίο ότι το κονδύλιο του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτεί τους παιδικούς σταθμούς λέγεται “εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής”.

Έλεγχος και ανακατανομή των πόρων

Αν έχουμε χρήματα για ένα πράγμα στην Παιδεία αυτό είναι η προσχολική αγωγή γιατί έτσι επενδύουμε στο κοινωνικό κράτος και τους πολίτες αύριο.

Το χρωστάμε στα παιδιά μας."

6I1A8789 copy7

18 Δεκεμβρίου 2014