17 Μαΐου, 2017

«Βέβαιες περικοπές με αβέβαιες παροχές το αποτέλεσμα της κωλυσιεργίας της κυβέρνησης»

Γιώργος Μαυρωτάς

Ομιλία του Γιώργου Μαυρωτά στη συζήτηση για το νέο-συμπληρωματικό μνημόνιο

«Ήταν απαραίτητο να είναι τόσο βαρύ το τίμημα; Για τόσο μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας; Κατά τη γνώμη μας όχι». Με αυτή τη διαπίστωση ξεκίνησε την ομιλία του στην Ολομέλεια ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου και βουλευτής Αττικής με το Ποτάμι, Γιώργος Μαυρωτάς, κατά τη συζήτηση επί της αρχής για το νέο-συμπληρωματικό μνημόνιο της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Χαρακτηρίζοντας τα αντίμετρα νομοθετική αλχημεία, καθώς είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού κωλυσιεργίας και αναξιοπιστίας της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, επεσήμανε ότι πρόκειται για δράσεις που θα έπρεπε να είχαμε νομοθετήσει και εφαρμόσει μόνοι μας.

Αναφερόμενος στις ρυθμίσεις περί διαφθοράς και διαφάνειας στα οικονομικά των κομμάτων, υπενθύμισε ότι μόνο το Ποτάμι είχε κάνει προτάσεις στην εξεταστική, οι οποίες τότε αγνοήθηκαν. Συμπλήρωσε χαρακτηριστικά, ότι η διαφάνεια στα οικονομικά των κομμάτων είναι κάτι που θα έπρεπε να είχε γίνει από χρόνια και θα είχαμε αποφύγει ή έστω περιορίσει φαινόμενα του παρελθόντος, αλλά όμως πρέπει να προβλεφθούν και ποινές για μη συμμόρφωση των κομμάτων.

Κάνοντας αναφορά στο θέμα των ασφαλιστικών εισφορών, τόνισε πως αποτελούν ρέκβιεμ για τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς με τις νέες διατάξεις που καλούνται να πληρώσουν και εισφορά επί της εισφοράς που έχουν καταβάλει, θα κλείσουν ακόμη περισσότερα μπλοκάκια από ότι με τον νόμο Κατρούγκαλου. Είπε χαρακτηριστικά ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ ο ελεύθερος επαγγελματίας καταζητείται.

Συνεχίζοντας την τοποθέτησή του, επεσήμανε ότι η εξομοίωση των βουλευτών με τους υπόλοιπους πολίτες ως προς τις φορολογικές υποχρεώσεις είναι σωστή κι έπρεπε να είχε γίνει από καιρό. Ειδικά αυτοί που αποφασίζουν θυσίες πρέπει να βάζουν και τον εαυτό τους μέσα, και όχι να βγάζουν την ουρά τους απέξω, τόνισε.

Ο κ. Μαυρωτάς στάθηκε και στα ειδικά μισθολόγια των ένστολων, λέγοντας ότι όσοι είναι στην «πρώτη γραμμή» και σε ειδικές συνθήκες πρέπει να αναγνωρίζονται αναλόγως.

Κλείνοντας την ομιλία του, επεσήμανε πως το πολυνομοσχέδιο έχει θυσίες, πολλές από αυτές αχρείαστες υπό άλλες συνθήκες, γι’ αυτό και το Ποτάμι θα το καταψηφίσει, συμπληρώνοντας ότι καμία κυβέρνηση δεν έχει πιθανότητες επιτυχίας αν δεν επιδιώξει μια πολιτική και κοινωνική συναίνεση. Αυτό προϋποθέτει όμως ότι η πόλωση και η διχαστική ρητορική δεν θα αποτελούν το αγαπημένο πεδίο αντιπαράθεσης κυβέρνησης κι αντιπολίτευσης. Γιατί έτσι μπορεί να κερδίζει η τηλεθέαση αλλά χάνει η δημοκρατία και η χώρα.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Συζητήσαμε 2 μέρες στις επιτροπές ένα πολυνομοσχέδιο 941 σελίδων το οποίο είχαμε στα χέρια μας μόλις 38 ώρες πριν.

(Επιτρέψτε μου να μην μπω στο κλίμα κοκορομαχίας)
Θα προσπαθήσω να προσεγγίσω το θέμα του πολυνομοσχεδίου ψύχραιμα χωρίς λαϊκισμούς και αναθέματα, αλλά με στοιχεία και επιχειρήματα.

Ένα πολυνομοσχέδιο (4ο μνημόνιο, μνημόνιο 3+, διαρκές μνημόνιο όπως θέλετε) που πρέπει να ψηφιστεί άρον-άρον για να κλείσει η 2η αξιολόγηση.
Περιλαμβάνει άμεσα μέτρα (π.χ. ειδικά μισθολόγια, αύξηση εισφορών ελευθέρων επαγγελματιών)…
μέτρα που θα παρθούν το 2019-2020 (μείωση συντάξεων και αφορολόγητου)…
…και αντίμετρα «εάν κι εφόσον» που ίσως δεν παρθούν ποτέ.
Βέβαιες περικοπές, αβέβαιες παροχές
Ήταν απαραίτητο να είναι τόσο βαρύ το τίμημα; Για τόσο μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας;
Κατά τη γνώμη μας όχι.

Είναι βαρύ, γιατί η κυβέρνηση αναβάλει συνεχώς να αναλάβει τις υποχρεώσεις της και το κάνει μόνο όταν φτάνει ο κόμπος στο χτένι.
Και τότε ο πόνος είναι μεγαλύτερος.
Γιατί η διαπραγμάτευση δεν γίνεται σε παγωμένο χρόνο,
…γίνεται εν κινήσει και όσο διαρκεί τόσο η παραγόμενη αβεβαιότητα επιβραδύνει το όχημα.
Και μετά για να ξαναναπτύξει ταχύτητα πρέπει να κάψει περισσότερη βενζίνη, δηλαδή να παρθούν περισσότερα μέτρα.

Ένας συνδυασμός κωλυσιεργίας και αναξιοπιστίας γέννησε τα βαριά μέτρα.
Το λένε άλλωστε και οι αριθμοί αυτό. Και οι αριθμοί δεν υποκύπτουν στον λαϊκισμό
Τα αντίμετρα είναι μια νομοθετική αλχημεία.
Είναι δράσεις που θα έπρεπε να είχαμε νομοθετήσει κι εφαρμόσει από μόνοι μας και όχι να πλασάρονται για να χρυσωθεί το χάπι σε βουλευτές και κοινωνία

…έτσι ώστε να στρέψουν τη συζήτηση σε κάτι έντονο συναισθηματικά και παρηγορητικό.
Άσε που μέχρι το 2020 μπορεί να έχουμε αλλάξει 10 φορές αυτά που τότε θα εφαρμοστούν. «Εάν κι εφόσον».
Πολλοί στη ΝΔ μάλιστα λένε ότι τα μελλοντικά μέτρα είναι απαράδεκτα γιατί δεσμεύουν την επόμενη κυβέρνηση

…εγώ πάντως θεωρώ ότι δεσμεύουν πολύ περισσότερο την επόμενη αντιπολίτευση που θα τα έχει ψηφίσει.
Στο πολυνομοσχέδιο υπάρχουν και πολλά προγραμματισμένα αλλά καθυστερούμενα προαπαιτούμενα που η κυβέρνηση είτε έχει ψηφίσει κι αναβάλει την εφαρμογή τους γιατί δεν θέλει ή δεν μπορεί,
…είτε έχει ψηφίσει λάθος και τώρα διορθώνει,
…είτε ψηφίζει για πρώτη φορά.

Οι λεπτομέρειες πάντως με τις οποίες έχουν περιγραφεί τα προαπαιτούμενα από τους θεσμούς είναι ενδεικτική του πόσο εμπιστοσύνη μας έχουν ότι μπορούμε να τα κάνουμε μόνοι μας.
Πάμε λίγο στα πιο συγκεκριμένα

Έως το Κεφάλαιο 15 περιγράφονται τα μελλοντικά μέτρα και τα αντίμετρα.
Τα μέτρα είναι η εγγύηση που ζητά το ΔΝΤ για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα,
…τα αντίμετρα όπως είπαμε είναι το παρηγορητικό αφήγημα για την ψήφο των βουλευτών της συμπολίτευσης.
Στο 2ο μέρος (16-21) έχουμε τα εργασιακά που ουσιαστικά όμως παραπέμπονται για Σεπτέμβριο.
Στο τρίτο μέρος (21-35) τα της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (αντικαθιστά την ΕΠΥ - Επιτροπή Προμηθειών Υγείας)

Χρειάζεται η κεντρικοποίηση των προμηθειών στην υγεία για να υπάρχουν οικονομίες κλίμακας.
Σαν ιδέα σωστή, σαν υλοποίηση πάσχει.
100 νέες θέσεις προσωπικού εκ των οποίων 4 διευθυντές, 12 τμηματάρχες και 22 γραμματείς και κλητήρες!
Ποιοι μένουν να κάνουν την πραγματική δουλειά;
Νέες δομές, νέες προσλήψεις, διόγκωση του κράτους αντί για εκ των εν όντων νοικοκύρεμά του

Στο τέταρτο μέρος τα περί διαφθοράς και της διαφάνειας στα οικονομικά των κομμάτων
Αν θυμάστε είχαμε κάνει προτάσεις (οι μόνοι) στην εξεταστική για την διαφάνεια στα οικονομικά των κομμάτων.
Τις αγνοήσατε

Τώρα τουλάχιστον τις φέρνετε γιατί μάλλον σας αναγκάζουν
Η διαφάνεια στα οικονομικά των κομμάτων είναι κάτι που θα έπρεπε να είχε γίνει από χρόνια και θα είχαμε αποφύγει ή έστω περιορίσει φαινόμενα του παρελθόντος.
Θα πρέπει όμως να υπάρξουν και ποινές για μη συμμόρφωση.
Π.χ. λέγαμε για κάθε μήνα καθυστέρησης δημοσίευσης του ισολογισμού θα παρακρατείται το 2% της κρατικής επιχορήγησης του τρέχοντος έτους.
Ή υπάρχουν θέματα που ευνοούν τα μεγαλύτερα κόμματα έναντι των μικρότερων.
Έχουμε λοιπόν τις ενστάσεις μας σε συγκεκριμένα σημεία και θα θέλαμε να υπάρχει χρόνος για διαβούλευση στο θέμα

Στο άρθρο 55 «χαλαρώνουν» οι προϋποθέσεις για την καταχώρηση δημοσιεύσεων του δημοσίου στον τύπο:
…μειώνεται ο αριθμός των ημερών και φύλλων που πρέπει να έχει κυκλοφορήσει κάποιο έντυπο για να είναι επιλέξιμο, διευρύνοντας, έτσι, τα πιθανά προς καταχώρηση έντυπα.
Μια διάταξη που επειδή έχουμε καεί στο χυλό την φυσάμε γιατί μυρίζει «δίνουμε λεφτά σε δικούς μας»…

Και πάμε στο άρθρο 58 που αφορά στις ασφαλιστικές εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών.
Είναι ένα ρέκβιεμ για τον ελεύθερο επαγγελματία.
Πρέπει εκεί στην Κουμουνδούρου να υπάρχει μια φωτογραφία ενός ελεύθερου επαγγελματία που από κάτω θα λέει «Καταζητείται».
Τον έχετε επικηρύξει.
Θέλατε με τον νόμο Κατρούγκαλου να τον εξισώσετε με τον μισθωτό στις εισφορές βάζοντάς τον να πληρώσει όμως και τα 2/3 των εισφορών που στον μισθωτό τις πληρώνει ο εργοδότης.
Τώρα τον βάζετε να πληρώσει και εισφορά επί της εισφοράς που πλήρωσε χωρίς να την αφαιρείται από το εισόδημα.

Δεν είναι τυχαίο ότι από την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου έχουν κλείσει τα μπλοκάκια τους 75,268 ελεύθεροι επαγγελματίες και ο αριθμός αυτός τώρα θα αυξηθεί.
Έτσι ένα μεγάλο κομμάτι της σχετικής δραστηριότητας θα περάσει στην μαύρη οικονομία με τραγικό αντίκτυπο στα έσοδα.
Πρόταση: Με δεδομένο πως οι εργοδοτικές εισφορές αντιστοιχούν στο 25% του μικτού μισθού,
να οριστεί ως βάση υπολογισμού των εισφορών (και των συντάξιμων αποδοχών)
το 80% των καθαρών κερδών (έσοδα-έξοδα προ φόρων και εισφορών) του ελεύθερου επαγγελματία, διατηρώντας τους ίδιους ονομαστικούς συντελεστές.
Μένουν περίπου δύο χρόνια μέχρι την πλήρη εφαρμογή του νόμου για τις εισφορές. Ελπίζω μέχρι τότε να διορθωθεί το λάθος.

Άρθρο 70 για τη μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια. Δεν μπορούμε να είμαστε αρνητικοί σε ένα μέτρο που μπορεί να αναζωογονήσει τον τόσο σημαντικό για την ανάπτυξη αγροτικό τομέα
Άρθρο 71: Η εξομοίωση των βουλευτών με τους άλλους πολίτες ως προς τις φορολογικές υποχρεώσεις είναι σωστή κι έπρεπε να είχε γίνει από καιρό.
Είναι βασική αρχή της ηγεσίας του παραδείγματος: αυτοί που ηγούνται, που καθορίζουν τις αποφάσεις πρέπει να δίνουν πρώτοι το καλό παράδειγμα.
Ειδικά όταν αποφασίζουν θυσίες πρέπει να βάζουν και τον εαυτό τους μέσα δεν πρέπει να βγάζουν την ουρά τους απέξω.

Άρθρο 98: Λεφτά για συντάξεις και παιδικά γεύματα δεν έχουμε, αλλά έχουμε για τους δικούς μας ανθρώπους
Δημιουργήθηκαν 75 νέες θέσεις γραμματέων (διοικητικοί, τομεακοί γραμματείς και αναπληρωτές αυτών) και με ΚΥΑ θα ρυθμιζόταν οι αμοιβές τους. Τελικά τις ρυθμίζει με νόμο σε αυτό το άρθρο.
Είναι κραυγαλέο, δε, το γεγονός, ότι πρώτα καθορίζονται οι αμοιβές τους και μετά οι αρμοδιότητές τους.
Συγκεκριμένα πολλές αρμοδιότητές τους δεν έχουν καθοριστεί ακόμα

Άρθρο 100: Η κινητικότητα αναβάλλεται μέχρι να ετοιμαστεί η κυβέρνηση.
Αν και έχει ψηφίσει τον σχετικό νόμο στον οποίο είχε θέσει και χρονοδιαγράμματα εφαρμογής του, δεν κατάφερε να ανταποκριθεί σε αυτά τα χρονοδιαγράμματα, με αποτέλεσμα τώρα να πρέπει να τα μεταφέρει παρακάτω στον χρόνο.
Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εκτός από την κακή νομοθέτηση έχουμε και την συμβολική νομοθέτηση: Νομοθετεί μόνο για να εξαγγείλει κάτι κι όχι για να το κάνει.

Πάμε στο άρθρο 101 για τα ενεργειακά.

Καταρχήν κάποια στιγμή θα πρέπει να έρθει στη Βουλή ο Μακροχρόνιος Ενεργειακός Σχεδιασμός ώστε οι οποιεσδήποτε αποφάσεις για τη ΔΕΗ να ενταχθούν σε αυτόν.
Αλήθεια γνωρίζετε (και αυτό αφορά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις) από πότε εκκρεμεί η επικαιροποίηση του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού;
Από το 2012 και μάλιστα τότε δεν είχε περάσει από τη Βουλή
Δηλαδή η χώρα σχεδιάζει αλλαγές και θέλει να προσελκύσει ενεργειακές επενδύσεις χωρίς να έχει στρατηγικό σχέδιο.

Κάναμε συγκεκριμένες προτάσεις με βάση τις συνθήκες απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που επιβάλλει στη ΔΕΗ να έχει κάτω από το 50% στο μερίδιο λιανικής και χονδρικής αγοράς ως το 2020…
…καθιστώντας ένα μέρος της παραγωγικής της δυναμικότητας πλεονάζον.

Κάναμε 5 προτάσεις που δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες καθότι τις ανέλυσα πιο πολύ χθες. Επιγραμματικά:
1. Μοντέλο μιας ή δύο μικρών νέων ΔΕΗ με αθροιστικά έως το 40% της δυναμικότητάς της για να ανοίξει η αγορά και να προσελκύσει και τη συμμετοχή νέων παικτών-επενδυτών.
2. Στρατηγικός επενδυτής με ρόλο στη διοίκηση της ΔΕΗ:
3. Εξασφάλιση θέσεων εργασίας (μονόδρομος για κάθε επενδυτή δεδομένης της εξειδίκευσης και τεχνογνωσίας)
4. Βελτίωση της εισπραξιμότητας (καθότι οι πρακτικές «δεν πληρώνω» που ενθαρρύνεται έχει αυξήσει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές)
5. Μοντέλο COSMOTE για τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες και Ενεργειακές Υπηρεσίες

Στο άρθρο 118 για το ηλεκτρονικό μητρώο αγνοούνται εντελώς τα κριτήρια ανάθεσης και προχωράτε σε ενός σοβιετικού τύπου γραφειοκρατία

Στα ειδικά μισθολόγια ακούσαμε χθες τις αντιδράσεις κυρίως των ένστολων
Η γνώμη μας είναι ότι όσοι είναι στην «πρώτη γραμμή» (με την ευρεία έννοια) και σε ειδικές συνθήκες πρέπει να αναγνωρίζονται αναλόγως.

Στο άρθρο 131 που αφορά τα μέλη ΔΕΠ εισακουσθήκαμε και έγινε η διόρθωση.
Μένει όμως να δούμε αν έτσι όπως διατυπώθηκε η διόρθωση καλύπτει και τις τυχόν αμοιβές από μεταπτυχιακά. Μην ερχόμαστε μετά με τροπολογίες.
Επίσης και το θέμα των ερευνητών (το διανοητικό μας κεφάλαιο) που τέθηκε χθες είναι σημαντικό δεν μπορεί να θεωρούνται 2ης κατηγορίας
Κλείνοντας,

Το πολυνομοσχέδιο έχει θυσίες πολλές από αυτές αχρείαστες υπό άλλες συνθήκες.
Γι’ αυτό και θα το καταψηφίσουμε χωρίς δεύτερη σκέψη
Η Ελλάδα έχασε χρόνο κι αυτό στοίχισε περισσότερο πόνο.
Πρέπει τώρα να τρέξουμε τουλάχιστον να καλύψουμε το χαμένο έδαφος.
Αντιλαμβάνομαι, επίσης, ότι η υπερψήφιση των μέτρων από τους βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι και μια έμπρακτη συγνώμη προς βουλευτές άλλων κομμάτων
…τους οποίους χαρακτήριζαν ανάλγητους, επειδή ψήφιζαν μείωση συντάξεων
Και τότε είχαμε πρωτογενές έλλειμμα 10,5% (και όχι πλεονάσματα) και κανείς δεν μας δάνειζε οπότε η μείωση των δαπανών ήταν μονόδρομος
Ελπίζω όλοι να γίναμε σοφότεροι

Καμία κυβέρνηση δεν έχει πιθανότητες επιτυχίας αν δεν επιδιώξει μια πολιτική και κοινωνική συναίνεση
Το καταλάβαμε ακούγοντας και τους φορείς.
Όμως εσείς δυστυχώς εκπαιδεύσατε τον κόσμο να βλέπει γερμανοτσολιάδες και νενέκους με τη διχαστική ρητορική σας με το «ή τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν»
Όποτε όμως κερδίζει η πόλωση κι ο διχασμός η χώρα χάνει.
Και αυτό στο Ποτάμι δεν θα σταματήσουμε να το λέμε.
Μόνο οι ψύχραιμες και λογικές φωνές και όχι οι θερμοκέφαλοι που υπάρχουν οριζόντια σε όλους τους χώρους,
…μπορούν να ανατάξουν την χώρα ώστε να μην εξαρτάται από δανεικά και να στέκεται στα δικά της πόδια..
Αλλάζει θα μου πείτε κάτι χωρίς συγκρούσεις;
Όχι.

Συγκρούσεις όμως με αντιπαράθεση επιχειρημάτων, προτάσεων, όχι ύβρεων και χαρακτηρισμών.
Μπορεί αυτό να μην είναι καλό για την τηλεθέαση…
είναι όμως καλό για τη δημοκρατία,
είναι απαραίτητο για τη χώρα μας…