30 Ιουνίου, 2017

Τριτοβάθμια υποβάθμιση

Μαργαρίτα Γερούκη

Ο τρόπος που προσπαθεί να χειραγωγήσει την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, με το νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια, ο υπουργός Παιδείας μπορεί να δημιουργεί ενστάσεις και διαμαρτυρίες, αλλά σίγουρα δε εκπλήσσει. Αντανακλά τη λογική μιας συντηρητικής, βαθιά κρατικής και εν τέλει οπισθοδρομικής προσέγγισης για θέματα παιδείας.

Δηλαδή, τη γενικότερη προσέγγιση για το σύγχρονο ελληνικό γίγνεσθαι που έχει υιοθετήσει το λαϊκίστικο «αριστεροδεξιό» κυβερνητικό μόρφωμα. Το νομοσχέδιο, πιστό στις απόψεις των κυβερνώντων, δημιουργεί συνθήκες για ένα ασφυκτικό κεντρικό έλεγχο, ενώ οι αποφάσεις για τα πανεπιστημιακά ζητήματα παίρνονται όχι με κριτήριο την προώθηση της έρευνας και της επιστήμης, αλλά μικροκομματικά συμφέροντα.

Ο κ. Γαβρόγλου με την πρόταση νόμου του, ενταφιάζει κάθε ελπίδα ανανέωσης και προόδου στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ μαεστρικά διαιρεί για να βασιλεύσει, μέσω φωτογραφικών διατάξεων.

Την ίδια περίπου χρονική στιγμή με την αναγγελία του υπό ψήφιση νομοσχεδίου διαβάζουμε άλλη έκθεση, της Εθνικής Τράπεζας αυτή τη φορά, όπου γίνεται λόγος για τις προϋποθέσεις με βάση τις οποίες η Ελλάδα θα μπορούσε να μεταμορφωθεί σε ένα «διεθνές κέντρο εκπαίδευσης».

Σύμφωνα με αυτή την έκθεση, η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει το υψηλό ανθρώπινο δυναμικό της υποδεχόμενη χιλιάδες φοιτητές άλλων χωρών, οι οποίοι με τη σειρά τους θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην εθνική οικονομία με 1,8 δισεκατομμύρια περίπου. Μια τέτοια έκθεση καθώς και η προοπτική που περιγράφει σίγουρα είναι ενθαρρυντική και ελπιδοφόρα. Με την παρούσα νοοτροπία, όπως αυτή αποτυπώνεται στην πρόταση νόμου του κ. Γαβρόγλου, όμως, καθίσταται ταυτόχρονα και ελπίδα φρούδα.

Για να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε συνθήκες εκπαιδευτικής ανάπτυξης, όπως η έκθεση της Εθνικής Τράπεζας περιγράφει, χρειαζόμαστε, πρώτον, μια εθνική στρατηγική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που έχει συνοχή, εστιάζει στην αυτονομία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και συνδέει τη χρηματοδότησή τους με τα αποτελέσματα του έργου τους και τις διεθνείς συνεργασίες.

Δεύτερον, δημιουργεί προϋποθέσεις επαναπατρισμού των Ελλήνων και Ελληνίδων ακαδημαϊκών της διασποράς. Τέλος, προωθεί κέντρα αριστείας, ενώ χρηματοδοτεί σημαντικά τις προσπάθειες έρευνας και ανάπτυξης. Οι προοπτικές μιας τέτοιας μεταρρύθμισης σύμφωνα με την έκθεση θα μπορούσαν να αποφέρουν μακροπρόθεσμα αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,1%.

Δυστυχώς δε θα ήταν ποτέ δυνατό να νομοθετήσει η παρούσα κυβέρνηση με ορίζοντα ένα τέτοιο σχέδιο δράσης, καθώς αυτό θα λειτουργούσε όπως ένα αυτοάνοσο νόσημα στον οργανισμό της. Οι κυβερνώντες ξέρουν πολύ καλά ότι δεν μπορούν να τα καταφέρουν σε διεθνείς συνθήκες άμιλλας, αξιοκρατίας και διαφάνειας.

Δε θα μπορέσουν να επιβιώσουν παρά μόνο αν μετατρέψουν τα πανεπιστήμια σε μαγαζάκια, όπου βασιλεύουν όσοι τα έχουν καλά με το κόμμα, όπου η διαφήμιση για «δωρεάν» μεταπτυχιακά θα σκεπάζει την ασημαντότητα της προσπάθειας, ενώ στη θέση της ακαδημαϊκής έρευνας θα ξεπηδούν στο όνομα της «δημοκρατίας» και της «ελεύθερης διακίνησης των ιδεών», κάθε είδους παράνομες και επικίνδυνες δραστηριότητες.

Ας καταργήσουν λοιπόν τα Συμβούλια των Ιδρυμάτων, πώς θα μπορούσαν άλλωστε να αντικρίσουν τους δεκάδες Έλληνες και Ελληνίδες ακαδημαϊκούς που τιμούν το όνομα της χώρας μας στο εξωτερικό. Εμείς θα διαβάζουμε τις εκθέσεις της Εθνικής Τράπεζας και θα προετοιμαζόμαστε για την εποχή, όχι μακρινή, που η αριστεία δε θα είναι ρετσινιά και η ελληνική εκπαίδευση θα διεκδικεί τη θέση που της αξίζει ανάμεσα στις καλύτερες του κόσμου.

*Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι υπεύθυνη Τομέα Παιδείας του Ποταμιού

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com