18 Σεπτεμβρίου, 2018

Το AirBnB - έκτρωμα ή λύση

Γιώργος Χ. Παντελεμίδης

Η βιομηχανία Τουρισμού, αναφέρεται σε δύο παράγοντες. Τον παράγοντα κατανάλωσης / ζήτησης του τουριστικού προϊόντος και των καταναλωτών του και τον παράγοντα παραγωγής / προσφοράς του τουριστικού προϊόντος και των παραγωγών του.

Αλλαγές στις αντιλήψεις και/ή προτιμήσεις και επιθυμίες του οποιουδήποτε από τους δύο αυτούς παράγοντες, μπορεί να επηρεάσουν τις δυνατότητες του άλλου παράγοντα να τις εκμεταλλευτεί, να τις λάβει υπ’ όψη του ή να τις αγνοήσει. Σε ένα παίγνιο ίσων δυνατοτήτων και ίσων προσμονών, οι δύο παράγοντες, θα μπορούσε να περιμένει  κανείς, να ισορροπήσουν. Όμως, εδώ δεν έχουμε ένα παίγνιο ίσων δυνατοτήτων. Η παραγωγή δεν παράγεται στον αέρα για το αέρα, αλλά για να αγορασθεί από καταναλωτές, ειδάλλως θα μείνει στα αζήτητα, στο ράφι. Οι καταναλωτές τουριστικών προϊόντων και οι προτιμήσεις και επιλογές τους, ως προς την χώρα ή το είδος ή τα χαρακτηριστικά μίας τουριστικής υπηρεσίας, είναι ο αήττητος κυρίαρχος παράγων. ‘Ο πελάτης έχει πάντα δίκαιο’.

Η βιομηχανία της Φιλοξενίας είναι ο καίριος, αλλά όχι ο μόνος  πυλώνας της ελληνικής βιομηχανίας Τουρισμού.  Η βιομηχανία Τουρισμού, εδράζεται επίσης στους πυλώνες των βιομηχανιών Εστίασης, Πολιτισμού, Ψυχαγωγίας, Διασκέδασης, HITS, Μεταφορών κλπ. Κάθε ένας από αυτούς του πυλώνες, επηρεάζει / ωφελεί τους άλλους και επηρεάζεται / επωφελείται από αυτούς. Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση αλλάζει με ταχείς ρυθμούς, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στον υπόλοιπο Κόσμο, ιδίως όσον αφορά τον βραχύχρονο τουρισμό πόλεων city-breaks.

Η ανάπτυξη και διάδοση της κινητής τηλεφωνίας, του διαδικτύου και των social media, γέννησε την peer-to-peer-enabled οικονομία, που γέννησε την AirBnB και τον τουρισμό ΑΒΔ (Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής). Δεν μπορεί κανείς παραγωγός (π.χ. ξενοδόχοι ή το ελληνικό Δημόσιο) να επιβάλει σε καταναλωτές του είδους των προϊόντων του, το τι ‘θέλουν’ να αγοράσουν και από ποιόν θα τα αγοράσουν. Αν κανείς το νομίζει ας προσπαθήσει να κόψει από τους χρήστες τους την χρήση του κινητού τους, του Internet και του e-mail τους, την χρήση των social media. Αν το καταφέρει, μπράβο του. Θα έχει πνίξει την παγκόσμια peer-to-peer-enabled οικονομία, την AirBnB, τον τουρισμό ΑΒΔ (Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής) στην κούνια τους. Μην κρατάτε την αναπνοή σας, όσο περιμένετε αυτό να γίνει. Θα πάθετε ασφυξία.

Η κινητή τηλεφωνία, το Internet, τα social media, η peer-to-peer-enabled οικονομία, η AirBnB, ο τουρισμός ΑΒΔ (Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής), είναι παγκόσμια φαινόμενα. Τα φαινόμενα είναι αυθύπαρκτα, δεν μπορείς να τα απαγορεύσεις, να τα εξαφανίσεις ή να τα επιθυμήσεις να εξαφανιστούν. Πρέπει να προσαρμοστείς στο γεγονός της ύπαρξής τους. Πρέπει να τα διαχειρισθείς. Πρέπει να τους θέσεις κανόνες; Ναι! Κανόνες για την ασφάλεια διαμονής και χρήσης; Ναι! Κανόνες για την φορολόγησή τους; Ναι! Κανόνες (λειτουργίας και φορολογίας) που να τους περιορίζεις τον χρόνο λειτουργίας τους. Όχι!

Η Ελληνική Πολιτεία νομοθέτησε πρόσφατα κανόνες λειτουργίας και φορολόγησης, που προβλέπουν όμως επίσης τον στραγγαλισμό του ΑΒΔ. Το ΑΒΔ στην Ελλάδα δεν είναι έμβρυο, για να το εκτρώσεις, είναι μεγάλο παιδί (100.000 μεγάλα παιδιά πόλεων, τουλάχιστον), που έφερε € 1,45 Δις σε ένα χρόνο κι αυτό μόνο στον τομέα φιλοξενίας. Πόσα ακόμη Δις Ευρώ, έφερε στην εστίαση, στην διασκέδαση, στον πολιτισμό και στην λιανική αγορά; Άλλα τόσα; Θα παρατάξουμε τώρα μερικές χιλιάδες ακόμη εφοριακούς για να ‘κανονίσουμε’ αυτήν την νέα μεγάλη ελληνική βιομηχανία. Ούτε ψίλος στον κόρφο τους.

Σε όλο τον Κόσμο, ο τομέας παραδοσιακής φιλοξενίας (ξενοδοχεία) αντέδρασε έντονα στο AirBnB, φοβούμενος, ότι θα τους πάρει πελατεία και μάλιστα υπο συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Ως προς το να χάσουν πελατεία έχουν λάθος. Οι μελέτες έχουν δείξει με σαφήνεια, ότι η πελατεία των ξενοδοχείων δεν μειώθηκε, ενώ  οι περισσότεροι τουρίστες που χρησιμοποιούν AirBnB, δεν είναι πρώην ή φυσικοί πελάτες ξενοδοχείων, είναι καινούργιοι πελάτες, που δεν θα έκαναν τουρισμό (δεν θα είχαν τα χρήματα να κάνουν), παρά μόνο μέσω AirBnB. Το υπόλοιπο τμήμα αυτών των τουριστών, δεν ικανοποιούνται από τον τρόπο που λειτουργεί η οργανωμένη φιλοξενία των ξενοδοχείων, και ταξιδεύουν όχι για να ξεκουρασθούν, αλλά για να αποκτήσουν εμπειρία, του πώς ζουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι μίας ξένης χώρας, που τα social media έχουν κάνει του οικείους άγνωστους φίλους τους.

Και εδώ το θέμα AirBnB αποκτά ελληνική προσωπικότητα. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι hosts του AirBnB είναι όσοι αποφασίζουν να διαθέσουν τα σπίτια στα οποία μένουν οι ίδιοι, προκειμένου να κερδίσουν μερικά επιπλέον χρήματα, να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους. Στην Ελλάδα, όπου ο έρμος μέσος Έλληνας επένδυε στο μόνο αντικείμενο, που του ήταν διαθέσιμο να επενδύσει, την οικοδομή, όπου ο έρμος μέσος Έλληνας έχει φορτωθεί νέους φόρους επί νέων φόρων, σε μία Ελλάδα που για να ξεφύγει από την οικονομική και κοινωνική της κρίση, πρέπει (είναι καταδικασμένη) να κερδίσει ‘εξαγωγικό’ συνάλλαγμα, σ’ αυτούς τους έρμους Έλληνες και σ’ αυτήν την Ελλάδα, στην Ελλάδα των 1.500.000 ανέργων (που πολλοί θα βρουν δουλειά και αξιοπρέπεια του εργάζεσθαι, στα AirBnB) κρίνεται (δεν ξέρω από ποιους), ότι πρέπει να τους περιορίσουμε την δυνατότητα πληρωμής των φόρων τους, εργασίας τους και διατήρησης της αξιοπρέπειάς τους και να την αναγκάσουμε (την Ελλάδα) να κλείνει το πολύτιμο θησαυρό της κτηριακής υποδομής της για εννέα μήνες. Θα έκλειναν οι ξενοδόχοι τα ξενοδοχεία τους για εννέα μήνες; Θα έκλεινε το Δημόσιο το μαγαζί του για εννέα μήνες;

Μην προκαλούμε την μοίρα μας - μπορεί και να το ‘κανε.

*Ο Γιώργος Χ. Παντελεμίδης είναι στέλεχος του Τομέα Ανάπτυξης - Υποδομών

Σχετικά