5 Μαΐου, 2015

Την έγκριση των «θεσμών» περιμένει η Κυβέρνηση για την δημιουργία του φορέα διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων

Την έγκριση των «θεσμών» αναμένει η Κυβέρνηση για την ρύθμιση των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων δήλωσε ο αρμόδιος Υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, κατά τη συζήτηση χθες βράδυ, επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης.

Την έγκριση των «θεσμών» αναμένει η Κυβέρνηση για την ρύθμιση των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων δήλωσε ο αρμόδιος Υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, κατά τη συζήτηση χθες βράδυ, επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης.
Μάλιστα επεσήμανε ότι για τη συνολική ρύθμιση του θέματος των «κόκκινων» δανείων αναμένεται νομοθετική ρύθμιση από πλευράς Κυβέρνησης το επόμενο διάστημα.

Όπως επεσήμανε ο κος Σταθάκης για την κάθε κατηγορία «κόκκινων» δανείων θα ακολουθηθεί διαφορετική πολιτική.

Ως προς τα δάνεια των επιχειρήσεων δήλωσε ότι πρόκειται να υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης στην κατεύθυνση του σχετικού νομοσχεδίου Δένδια με κίνητρα για επιχειρήσεις ώστε να εξυπηρετούν τα συγκεκριμένα δάνεια σε ποσοστό μέχρι 30-35% των κερδών τους.
Ως προς τα στεγαστικά δάνεια ο κος Σταθάκης έκανε μνεία στον νόμο Κατσέλη καθώς επίσης και στα όσα προβλέπει σχετικά ο κώδικας της Τράπεζας της Ελλάδας.

Τέλος αναφερόμενος στα δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού δημοσίου που αφορούν κυρίως την Βόρεια Ελλάδα, δεν μπορεί να δοθεί αυτή τη στιγμή βιώσιμη λύση, καθώς υπάρχουν ισχυρά εμπόδια απόν την Κομισιον.

Ενδιαφέρον τέλος παρουσιάζουν τα στοιχεία που έδωσε στη Βουλή για τον δανεισμό νοικοκυρών και επιχειρήσεων ο κος Σταθάκης, Όπως ανέφερε ο Υπουργός ο συνολικός δανεισμός νοικοκυριών και επιχειρήσεων ανέρχεται στα 250 δις σύμφωνα με τα στοιχεία Δεκεμβρίου της Τράπεζας της Ελλάδας, εκ των οποίων τα 100 δις ανήκουν στα λεγόμενα «κόκκινα δάνεια».

Ο κος Χαρακίδης στην δευτερολογία του επεσήμανε ότι το διάστημα των 6 μηνών που ανέφερε ο Υπουργός, είναι ανησυχητικό καθώς όπως είχε τονίσει νωρίτερα ο Βουλευτής, γιατί κάθε μήνα που περνά μετράμε νέα εξάμηνα.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το σχετικό βίντεο από την συζήτηση:

[youtube id="EQNBNCIgLJs"]

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο των τοποθετήσεων τόσο του κου Χαρακίδη όσο και του Αρμοδίου Υπουργού, Οικονομίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού κύριου Γιώργου Σταθάκη.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Στις 4 Μαρτίου είχα υποβάλει μία γραπτή ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών, τον κ. Βαρουφάκη, αλλά και τον Υπουργό Οικονομίας, τον κ. Σταθάκη, ως προς τη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων. Πήρα μία απάντηση στις 11 Μαρτίου από τον κ. Σταθάκη, η οποία δεν με ικανοποίησε καθόλου, που λέει ότι επίκειται άμεσα νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος.
Το θέμα των «κόκκινων» δανείων αποτελεί ένα σύνθετο πρόβλημα, που η λύση του χρειάζεται γενναιότητα και από τους θεσμούς, με τους οποίους διαπραγματευόμαστε όλο αυτό το διάστημα και από τις τράπεζες, αλλά και από την πολιτική ηγεσία όλων των χώρων του Κοινοβουλίου. Όμως, κυρίως χρειάζεται μία γενναιότητα από τους πολίτες είτε αυτοί είναι μεμονωμένοι είτε είναι επιχειρήσεις. Το μέγεθος της τόλμης και του θάρρους που θα επιδείξουμε όλοι μας θα δώσει και τα ανάλογα αποτελέσματα.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι η Κυβέρνηση πρέπει να δώσει μία ιδιαίτερη προτεραιότητα όσον αφορά τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων. Βλέπω τις αναφορές του Υπουργού ότι εντός του εξαμήνου θα γίνει η νομοθέτηση. Αυτό έχει δηλωθεί επανειλημμένως δημόσια. Τότε δεν βλέπω το λόγο της απάντησης ότι επίκειται άμεσα η νομοθετική ρύθμιση, γιατί δεν νομίζω ότι ο ρυθμός της λέξης «άμεσα» είναι το εξάμηνο, μιας και ήδη από την ημέρα που έχω καταθέσει την ερώτηση, έχουν περάσει δύο μήνες.
Εγώ ήθελα κατ’ αρχάς να ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, πότε ακριβώς θα κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση και ποιοι θα είναι οι βασικοί κατευθυντήριοι άξονές της.
Επίσης, θέλω να μου παράσχετε μια σειρά στοιχείων και δεδομένων που θα με βοηθήσουν προκειμένου, όταν συζητηθεί το νομοσχέδιο, να έχω μια ετοιμότητα και αυτά αφορούν στο συνολικό ύψος των δανείων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, στο ύψος αντίστοιχα των «κόκκινων» δανείων και στο ύψος των εγγυημένων δανείων από το ελληνικό δημόσιο.
Επιπρόσθετα, θα ήθελα να γνωρίζω και ποιο είναι το ύψος συνολικά ανά νομό των καταπτώσεων από τα βεβαιωμένα δάνεια σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
Ευχαριστώ.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού):
Να ξεκινήσω από τα στατιστικά δεδομένα. Όπως ξέρετε, τα στατιστικά δεδομένα είναι αυτά που υπάρχουν από τις 31-12-2014, προέρχονται από την Τράπεζα της Ελλάδος και αναμένουμε την επικαιροποίησή τους στα μέσα Μαΐου.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα λοιπόν στοιχεία της 31ης Δεκεμβρίου του 2014, το σύνολο των δανείων που είχαν δοθεί από τις τράπεζες είναι 248 δισεκατομμύρια ευρώ: τα 27 δισεκατομμύρια είναι τα καταναλωτικά, σχεδόν 70 δισεκατομμύρια τα στεγαστικά και 150 τα επιχειρηματικά.
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, από τα 250 δισεκατομμύρια, είναι περίπου 100 δισεκατομμύρια: 14 δισεκατομμύρια καταναλωτικά, 25 δισεκατομμύρια στεγαστικά και 60 επιχειρηματικά. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια είναι περίπου το 40% του συνόλου των δανείων που έχουν δοθεί στην οικονομία. Περίπου το 20% αυτών έχει ήδη καταγγελθεί και αφορούν αποκλειστικά ή κυρίως σε επιχειρηματικά δάνεια.
Το πρόβλημα είναι σύνθετο. Η Κυβέρνηση, χωρίς να πάρει βιαστικές αποφάσεις, έχει χαράξει μια συνολική στρατηγική για όλες τις κατηγορίες δανείων και προσπαθεί να ενεργοποιήσει, στο πλαίσιο αυτής της συνολικής στρατηγικής της, υπάρχοντες νόμους και νέα συμπληρωματική νομοθεσία, όπου χρειάζεται.
Υπενθυμίζω ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες δανείων. Καθεμία έχει τις ιδιαιτερότητές της κι έχει και συγκεκριμένο πλαίσιο με το οποίο μπορεί να αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με ή χωρίς αλλαγές.
Η μία κατηγορία δανείων είναι τα επιχειρηματικά και πρέπει να τα χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες: τα επιχειρηματικά δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των μεγάλων επιχειρήσεων. Των μικρομεσαίων τα ξεχωρίζουμε, διότι για το συγκεκριμένο θέμα έχει εισαχθεί νομοθεσία που δεν έχει ξεκινήσει η εφαρμογή της. Αναφέρομαι στον νόμο Δένδια, που είχε ψηφιστεί και ο οποίος, με μικρές αλλαγές, θα μπορούσε να είναι η αφετηρία για μια ενεργοποίηση, προκειμένου να εφαρμοστούν συγκεκριμένα κίνητρα για τη ρύθμιση αυτών των δανείων.
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ: Να σας διορθώσω. Σχέδιο υπήρξε. Νόμος να ψηφιστεί δεν πρόλαβε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Υπενθυμίζω ότι βασική ιδέα του νόμου…
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ: Όχι, δεν ψηφίστηκε νόμος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Μην διακόπτουμε, κύριε Γιακουμάτε. Ας ακούσουμε τον Υπουργό και παρεμβαίνετε μετά, στη δευτερολογία.
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ: Τι να ακούσουμε; Δεν υπήρξε νόμος. Σχέδιο ήταν.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Σχέδιο νόμου, εντάξει.
Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, για να καλύψω τον κύριο συνάδελφο, υπήρχε μια κεντρική ιδέα η οποία αφορούσε συνδυασμό της αναδιάρθρωσης των μικροεπιχειρηματικών δανείων με προσφορά κινήτρων για τη ρύθμιση χρεών προς τις τράπεζες και το δημόσιο.
Πρόθεσή μας είναι να υπάρξει μια θεσμοθέτηση σε αυτή την κατεύθυνση, η οποία να δημιουργεί στις επιχειρήσεις κίνητρα εξυπηρέτησης των δανείων τους μέχρι ενός ποσοστού 30% με 35% των κερδών τους, που θα διασφαλίζει τόσο τη βιωσιμότητά τους όσο και την ομαλή εξυπηρέτηση δανείων.
Η δεύτερη μεγάλη κατηγορία είναι τα μεγάλα επιχειρηματικά δάνεια. Εκεί υπάρχει μια ευρεία συζήτηση. Υπάρχει μια μεγάλη αντιπαράθεση ανάμεσα σε τράπεζες και επιχειρήσεις. Είναι γνωστό το θέμα περί αλλαγής κανόνων του Πτωχευτικού Δικαίου. Η Κυβέρνηση μελετά το θέμα. Δεν έχει καταλήξει σε αποφάσεις.
Ως προς τα στεγαστικά δάνεια, την τρίτη κατηγορία, πέρα από το Νόμο Κατσέλη, που έχει ψηφιστεί –αστειεύομαι γι’ αυτό με το συνάδελφο-, και τον Κώδικα που υπάρχει αυτή τη στιγμή από πλευράς της Τράπεζας της Ελλάδος με ελάχιστο εισόδημα 1.100 ευρώ, γίνεται μια διεξοδική συζήτηση για το πώς μπορούν να ενεργοποιηθούν συμπληρωματικά στοιχεία στους υπάρχοντες νόμους και ταυτόχρονα, ο τρόπος και η διαδικασία με την οποία μπορεί να θεσμοθετηθεί και να φτιαχτεί ένας φορέας διαχείρισης «κόκκινων» δανείων με ορίζοντα τους έξι μήνες. Θέλει μια συγκεκριμένη διαδικασία μελέτης και εγκρίσεων από ευρωπαϊκούς θεσμούς –αναφέρομαι στη Διεύθυνση Ανταγωνιστικότητας και στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα-, προκειμένου να μπορέσει ο νόμος να λειτουργήσει δίκαια και αποτελεσματικά.
Ως προς το νομοσχέδιο, επαναλαμβάνω ότι η στρατηγική μας είναι ενιαία. Προσπαθούμε να δώσουμε μία συνολική λύση στο θέμα. Έχουμε ολοκληρωμένη στρατηγική και προτάσεις. Η κατάθεση όλων των νομοθετικών πρωτοβουλιών επαναλαμβάνω ότι θα γίνει σχετικά σύντομα, με βάθος χρόνου τους έξι μήνες, για να αντιμετωπισθούν τα πιο σύνθετα προβλήματα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Χαρακίδη, έχετε το χρόνο για τρία λεπτά.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, επαναλάβατε στο κλείσιμο της πρωτολογίας σας το εξάμηνο πάλι και αυτό είναι ανησυχητικό, γιατί, αν κάθε μήνα που περνάει ξαναμένουμε πάλι στο εξάμηνο, τότε τα πράγματα, δυστυχώς, δεν μας δίνουν την αισιοδοξία ότι θα λυθεί το πρόβλημα αυτό.
Ξέρω πολύ καλά ότι προεκλογικά έχετε κάνει άπειρες επαφές με επιμελητήρια και επιχειρηματικούς φορείς και γνωρίζετε το θέμα καλύτερα από τους περισσότερους. Εγώ μιλώ για το θέμα αυτό, γιατί έχω διατελέσει δέκα χρόνια Πρόεδρος του Επιμελητηρίου της Δράμας. Το γνωρίζω πάρα πάρα πολύ καλά.
Γνωρίζω πάρα πολύ καλά –και πρέπει να το γνωρίζουμε όλοι μας και να το εμπεδώσουμε- ότι για να βγούμε από την κρίση η οποία μαστίζει τη χώρα μας, θα πρέπει πρώτα να ενεργοποιηθεί η πραγματική οικονομία, θα πρέπει να διασωθούν οι επιχειρήσεις. Η διάσωση των επιχειρήσεων θα σημάνει την επανεκκίνηση της οικονομίας και έτσι θα δούμε και την ανεργία, το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο μαστίζει τη χώρα μας, να μειώνεται.
Επίσης, θέλω να μου πείτε, γιατί δεν το άκουσα –εκτός αν αναφέρθηκε την ώρα που υπήρχε κάποια φασαρία-, αν προβλέπεται στη νομοθέτηση την οποία θα φέρετε η υποχρεωτικότητα εφαρμογής. Διότι έχετε μιλήσει κάποιες φορές για την υποχρεωτικότητα του Νόμου Δένδια –να πω και εγώ- ή του νέου Νόμου Σταθάκη.
Επίσης, θα ήθελα να μας πείτε λίγο και για το τι σκέπτεσθε για το Πτωχευτικό Δίκαιο. Γνωρίζετε –ήσασταν υπέρμαχος προεκλογικά- ότι το Πτωχευτικό Δίκαιο στη χώρα μας είναι απαρχαιωμένο. Είναι ανασταλτικός παράγοντας για επενδύσεις και κυρίως για ξένες επενδύσεις, όπου δεν είναι σύγχρονο με τις χώρες των επενδυτών το Πτωχευτικό Δίκαιο στην Ελλάδα.
Επίσης, θα ήθελα να δώσετε ιδιαίτερη βαρύτητα –παρότι εσείς εμπλέκεστε στη νομοθέτηση και το Υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με την Δ25- στα δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Τα δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, λοιπόν, έχουν γίνει μια θηλιά στο λαιμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όταν δόθηκαν οι εγγυήσεις, σώθηκαν επιχειρήσεις. Αυτήν τη στιγμή κάθε μέρα έχουμε μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες να είναι στο αυτόφωρο και να οδηγούνται είτε στη φυλακή είτε να έχουν ποινικές δίκες.
Πρέπει, λοιπόν, να δείτε λίγο δύο πράγματα. Ειλικρινά, όσο πιο γρήγορα τα δείτε, τόσο πιο γρήγορα θα δώσουμε λύσεις στις επιχειρήσεις αυτές. Τα δύο πράγματα αυτά είναι ο έλεγχος για να διαπιστωθεί πόσα δάνεια και σε ποιο συνολικά ποσό έχει γίνει η κατάπτωσή τους και έχουν βεβαιωθεί από το δημόσιο.
Διότι, υπάρχουν δάνεια στα οποία έχει γίνει κατάπτωση και δεν έχουν βεβαιωθεί. Υπάρχουν δάνεια στα οποία έχει γίνει κατάπτωση, δεν έχουν πληρωθεί οι τράπεζες, αλλά έχουν βεβαιωθεί στο δημόσιο και διώκεται ο μικροεπιχειρηματίας γι’ αυτά τα δάνεια, τα οποία δεν έχει πληρώσει καν το δημόσιο. Δεν μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Δηλαδή, το δημόσιο να διεκδικεί χρήματα, τα οποία δεν έχει καταβάλει στις τράπεζες.
Νομίζω ότι πρέπει να δούμε το θέμα των εγγυήσεων σε αυτά τα δάνεια, γιατί δεν είναι μόνο ότι ταλαιπωρείται ο πρωτοφειλέτης, αλλά ταλαιπωρείται και ο εγγυητής. Και προσέξτε την ιδιαιτερότητα: Αυτά τα δάνεια, ενώ δόθηκαν με συγκεκριμένους όρους -δηλαδή η υπαγωγή σε ένα δάνειο με την εγγύηση του δημοσίου θεωρείται ότι είναι μια σύμβαση τριών μερών, δηλαδή της επιχείρησης, της τράπεζας και του δημοσίου, το οποίο εγγυάται- δεν τηρήθηκαν οι όροι της σύμβασης αυτής και χωρίς να έχουν τηρηθεί οι όροι της σύμβασης, έρχεται η τράπεζα, ζητά την κατάπτωση παρανόμως ή παρατύπως -μάλλον παρανόμως- και το ελληνικό δημόσιο πηγαίνει και δίνει τα χρήματα αυτά.
Νομίζω ότι πρέπει να το ελέγξετε άμεσα, να γίνει η ανάκτηση των χρημάτων που έχουν καταβληθεί και να ζητηθεί έλεγχος, εάν υπάρχει παράβαση καθήκοντος από αυτούς οι οποίοι δέχθηκαν αυτές τις καταπτώσεις.
Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Για την πρώτη ενότητα θα κλείσω λέγοντας να κάνετε μερικές εβδομάδες υπομονή και θα έχουμε καλύτερη εικόνα.
Το δεύτερο θέμα που θίξατε αφορά τα δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Όπως γνωρίζετε, αυτά τα δάνεια δόθηκαν σε μια περίοδο με μάλλον πολύ χαλαρούς όρους και με αρκετά προβλήματα. Το ύψος αυτών των δανείων, όπως ξέρετε, φθάνει περίπου τα 2 δισεκατομμύρια και ανήκουν στην κατηγορία αυτή επιχειρηματικά δάνεια, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Είχε γίνει μια προσπάθεια να επιλυθεί το θέμα με κάποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες προηγούμενης κυβέρνησης, στην οποία κι εμείς τότε ως Αντιπολίτευση είχαμε ανταποκριθεί θετικά. Αναφέρομαι στην πρωτοβουλία Σαχινίδη, τότε, που είχε γίνει αντικείμενο συζήτησης.
Έκτοτε το πρόβλημα παραμένει. Δηλαδή, υπάρχουν ισχυρά εμπόδια από την Κομισιόν για τη λύση αυτή, ακριβώς όπως έχει διατυπωθεί. Έτσι το πρόβλημα φαίνεται να παραμένει άλυτο ακόμα αυτήν τη στιγμή, χωρίς να μπορούμε να βρούμε μια βιώσιμη λύση, ακριβώς όπως όλοι θα θέλαμε.
Συμμερίζομαι απόλυτα το πνεύμα της τοποθέτησής σας. Πρέπει να υπάρξει ένα βιώσιμο σχέδιο ελέγχου, διαφάνειας και αποκατάστασης, βεβαίως, της συγκεκριμένης διαδικασίας με τρόπο σταθερό.
Ευχαριστώ.

*Ο Κυριάκος Χαρακίδης είναι βουλευτής Δράμας

5 Μαΐου 2015