18 Ιουνίου, 2015

Ομιλία Κυριάκου Χαρακίδη κατά τη συζήτηση στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής

Ο βουλευτής Δράμας του Ποταμιού, κ. Κυριάκος Χαρακίδης στη χθεσινή του παρέμβαση στη Βουλή, κατά την ενημέρωση των βουλευτών από τον Γεν. Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιαννέλη, τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρχει εκτίμηση του πραγματικού λειτουργικού κόστους των Ορεινών και Νησιωτικών Δήμων.

Ο βουλευτής Δράμας του Ποταμιού, κ. Κυριάκος Χαρακίδης στη χθεσινή του παρέμβαση στη Βουλή, κατά την ενημέρωση των βουλευτών από τον Γεν. Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιαννέλη, τόνισε ότι:

1) Θα πρέπει να υπάρχει εκτίμηση του πραγματικού λειτουργικού κόστους των Ορεινών και Νησιωτικών Δήμων και ότι

2) Θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το κριτήριο της Ορεινότητας και της Νησιωτικότητας και αναλόγως να ενισχύονται από τους ΚΑΠ, από τις ΣΑΤΑ και από την Πολιτική Προστασία.

Επιπρόσθετα ο κ.Χαρακίδης αναφέρθηκε και στην ανάγκη να εφαρμοστεί ειδικό φορολογικό καθεστώς για μικρούς Δήμους, για δυσπρόσιτους Δήμους ιδιαίτερα των νησιών και να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της ασφάλισης των επαγγελματιών, επαναφέροντας το προηγούμενο καθεστώς, όπου σε περιοχές κάτω από 2000 κατοίκους, οι αυτοαπασχολούμενοι ασφαλίζονταν στον ΟΓΑ.

Τέλος, πρότεινε σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής, να προσκληθούν οι δύο Πρόεδροι των Επιτροπών Νησιωτικών και Ορεινών περιοχών της ΚΕΔΕ, ο Μιχάλης Αγγελόπουλος-Δήμαρχος Σάμου και η Αλίκη Σωτηριάδου -Δήμαρχος Παρανεστίου.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Καλωσορίζω και εγώ τους εκπροσώπους του Υπουργείου. Θα ήθελα να βάλω καταρχήν κύριε Πρόεδρε, πού ίσως, να το έχετε υπόψη σας, στην επόμενη συνεδρίαση ή στις αμέσως επόμενες συνεδριάσεις, να προσκαλέσουμε τους δύο Προέδρους των Επιτροπών της ΚΕΔΕ, γιατί όπως γνωρίζετε η ΚΕΔΕ έχει διαχωρίσει την Επιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών περιοχών σε δύο αντίστοιχα Επιτροπές. Είναι ο Μιχάλης Αγγελόπουλος, ο Δήμαρχος Σάμου και η Αλίκη Σωτηριάδου, η Δήμαρχος Παρανεστίου.

Θέλω επιγραμματικά και επικεντρωμένα να βάλω ορισμένα ζητήματα, τα οποία τα αντιμετωπίζουμε όλοι μας. Εγώ περισσότερο, με την προηγούμενη ιδιότητα του Δημάρχου, όσο γνωρίζω τα ζητήματα αυτά, και όπως είπα, θα αναφερθώ πολύ επιγραμματικά.

Πρώτον, υπάρχει ανάγκη εκτίμησης του πραγματικού λειτουργικού κόστους, των Ορεινών και Νησιωτικών Δήμων και μιλούμε για τους μικρούς Δήμους, όπου το κόστος του κάθε Δήμου μπορεί να είναι διαφορετικό ανάλογα με το που βρίσκεται. Το δεύτερο, το οποίο πρέπει να τίθεται, είναι το κριτήριο της Ορεινότητας και της Νησιωτικότητας και ανάλογα να ενισχύονται από τους ΚΑΠ, από τις ΣΑΤΑ και από την πολιτική προστασία. Προσέξτε λοιπόν να πω ένα παράδειγμα, για την πολιτική προστασία.

Αυτήν τη στιγμή, με βάση κάποια κριτήρια, τα οποία είχαν μπει για τους Δήμους, κατανέμονται τα χρήματα της πολιτικής προστασίας. Ο Δήμος π.χ. Παρανεστίου από όπου είναι και η Πρόεδρος των Ορεινών Δήμων και αντίστοιχα για κάποιο άλλο μικρό νησί που θα αναφερθούν οι συνάδελφοι, παίρνει με το κριτήριο της γεωγραφικότητας και της πληθυσμιακής αρχής ένα Χ ποσό, αν αναφερθούμε για τη δομή του ως θα παίρνει μονοψήφιο 2.000, 5.000 χιλιάδες αν παίρνει, αντίστοιχα για τον κάθε δήμο.

Ο Δήμος Δράμας, που εγώ ήμουν Δήμαρχος, έχει 833.000 χιλιάδες στρέμματα, τα χρήματα τα οποία έπαιρνε και παίρνει πολύ λιγότερα, από το Δήμο, της Νέας Ιωνίας της Αττικής ή της Νέας Φιλαδέλφειας ή οποιουδήποτε άλλου Δήμου, ο οποίος έχει να φροντίσει πέντε πάρκα και όχι 800.000 χιλιάδες στρέμματα έκτασης. Προσέξτε τώρα, οι Δήμοι της Αττικής έχουν ανά πέντε και έξη, και Συνδέσμους: Σύνδεσμος Ανατολικής Αττικής, Σύνδεσμος Δυτικής Αττικής, Σύνδεσμος Βόρειας Αττικής, Σύνδεσμος Δήμων Πάρνηθας και παίρνουν, επιπλέον ένα κονδύλι, περίπου 350.000 με 370.000 χιλιάδες, ο κάθε Σύνδεσμος, δηλαδή από δύο πηγές. Αντιθέτως βλέπουμε μικρούς Δήμους που είναι, ένας Δήμος ένα νησί ή ένας Δήμος ορεινός, που έχει μεγάλη έκταση και κατοίκους ελάχιστους, να παίρνει ελάχιστα χρήματα και με αυτά να πρέπει να κάνει την πυροπροστασία του και την πολιτική του προστασία είναι αδιανόητο.

Θα πρέπει τα κριτήρια αυτά είναι αλλάξουν και να αλλάξουν όχι με βάση το πληθυσμό σίγουρα.

Όσον αφορά το ΕΣΠΑ, θα πρέπει να υπάρχει -είδα έχει βγάλει και ένα φυλλάδιο προχθές, το Υπουργείο όσον αφορά το ΕΣΠΑ και την Τοπική Αυτοδιοίκηση- εξειδίκευση για τους Ορεινούς και Νησιωτικούς Δήμους όσον αφορά τα συγχρηματοδοτούμενα επιχειρησιακά προγράμματα. Θα πρέπει να υπάρξει ένα ειδικό πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης των μικρών Δήμων, αντίστοιχο με αυτό που έτρεξε για όλους τους Δήμους όμως, και έπαιρνε κάθε Δήμος 50.000 χιλιάδες. Αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει είτε ο Δήμος είναι πρωτεύουσα Νομού είτε είναι μικρός Δήμος. Θα πρέπει να υπάρχει μια αναλογικότητα αντίθετη. Δηλαδή όσο πιο μικρός Δήμος τόσο περισσότερα χρήματα, για να μπορεί να αντιμετωπίσει τις μελέτες τις οποίες πρέπει να κάνει για να μπαίνει στα προγράμματα ΕΣΠΑ. Διαφορετικά, δεν πρόκειται να μπει ποτέ και αυτό γιατί υπάρχει μεγάλη υποστελέχωση, δεν υπάρχει προσωπικό και η κινητικότητα, η οποία εφαρμόστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν ό,τι χειρότερο. Γιατί, προκειμένου να αποφύγει απολύσεις ή οτιδήποτε άλλο και τελικά δεν τις απέφυγε, έκανε την κινητικότητα, που έχει «αδειάσει» από προσωπικό τους διπρόσωπους Δήμους, όπου έφυγαν πολλοί εργαζόμενοι και πήγαν σε μεγαλύτερους Δήμους και ξαφνικά βρέθηκαν να μην έχουν ούτε λογιστήριο, γιατί για τεχνική υπηρεσία ούτε λόγος, αφού έτσι και αλλιώς δεν είχαν.

Θα πρέπει λοιπόν και να δοθούν ειδικά κίνητρα -όπως πρόσφατα έκανε κάποια κίνηση η Κυβέρνηση αλλά μονιμότερου χαρακτήρα- για την πρόσληψη προσωπικού και μέχρι πού να προσληφθεί το προσωπικό, θα πρέπει να υπάρχει θεσμική κατοχύρωση υποχρεωτικά, να υποστηρίζονται από τους κεντρικούς Δήμους ή από τις περιφερειακές ενότητες. Ιδιαίτερα δε θα πρέπει να δοθεί μέριμνα στις κοινωνικές δομές των Δήμων, όπου οι Δήμοι οι μικροί ίσως να μην έχουν και ούτε μια κοινωνική λειτουργό για να υποστηρίξει κοινωνικά προγράμματα.
Τέλος θέλω να πω δύο ζητήματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα και αναφέρθηκε από τους συναδέλφους για τον Φ.Π.Α.

Θεωρώ ότι είναι εκ των ουκ άνευ ότι πρέπει να εφαρμοστεί ειδικό φορολογικό καθεστώς για μικρούς Δήμους, για δυσπρόσιτους Δήμους ιδιαίτερα των νησιών. Δεν θα μπω στη λογική αν θα πρέπει τα μεγάλα ή τα μικρά νησιά να είναι ή να μην είναι, αλλά θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα και να δούμε το θέμα της ασφάλισης των επαγγελματιών. Να ισχύσει το προηγούμενο καθεστώς, που κάτω από 2000 κάτοικοι, ήταν στον ΟΓΑ. Υπάρχει εποχικότητα στη λειτουργία τους και δεν πρέπει να οδηγούνται στον ΟΑΕΕ, όπου το κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο και γι’ αυτούς που έχουν κάποια επιχείρηση σε ένα μικρό νησί είναι και δυσβάστακτο. Ευχαριστώ.

*O Κυριάκος Χαρακίδης είναι βουλευτής Δράμας

18 Ιουνίου 2015