20 Μαρτίου, 2015

Ομιλία Κυριάκου Χαρακίδη κατά τη συζήτηση στη Βουλή του σχεδίου νόμου «για την επανεκκίνηση της οικονομίας»

Ο βουλευτής Δράμας, κ. Κυριάκος Χαρακίδης στην παρέμβασή του στη Βουλή, στο σχέδιο νόμου για την επανεκκίνηση της οικονομίας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχουν ρυθμίσεις που είναι όντως στη σωστή κατεύθυνση, αλλά σίγουρα είναι υποδεέστερες των ρυθμίσεων που απαιτούνται για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Πρόταση στην κυβέρνηση να εντάξει στις ρυθμίσεις τις προτάσεις των Επιμελητηρίων για τον ΟΑΕΕ

Ο βουλευτής Δράμας του Ποταμιού, κ. Κυριάκος Χαρακίδης στην παρέμβασή του την Πέμπτη στη Βουλή στο σχέδιο νόμου για την επανεκκίνηση της οικονομίας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχουν ρυθμίσεις που είναι όντως στη σωστή κατεύθυνση, αλλά σίγουρα είναι υποδεέστερες των ρυθμίσεων που απαιτούνται για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Όπως επισήμανε ο κ.Χαρακίδης, η επανεκκίνηση της οικονομίας δεν είναι ένα απλό νομοσχέδιο, αλλά είναι ένα τρίπτυχο πολυεπίπεδων παρεμβάσεων. Δηλαδή, απαιτεί πρώτον να εφαρμοστεί η παρούσα ρύθμιση οφειλών, να προχωρήσει ταυτόχρονα η γενναία ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων και τρίτον να έρθει και ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος θα τονώσει στο σύνολο και την επενδυτική δραστηριότητα και την επιχειρηματικότητα, αλλά στην ουσία θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.

Τέλος αναφέρθηκε στις προτάσεις που έχουν καταθέσει τα Επιμελητήρια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την βελτίωση των προτεινόμενων ρυθμίσεων για τις οφειλές στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

[youtube id="kyXqLwooBOU"]

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κατ' αρχάς, θα ήθελα και εγώ να επισημάνω ότι η διαδικασία του κατεπείγοντος, που επέλεξε η Κυβέρνηση, για το υπό συζήτηση νομοσχέδια, δεν μας δίνει τη δυνατότητα να συζητήσουμε λεπτομερώς και να βελτιώσουμε ρυθμίσεις, που αφορούν, όχι χιλιάδες, αλλά εκατομμύρια συμπολίτες μας και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που βρίσκονται σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας.

Επίσης, θέλω να επισημάνω ότι από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο λείπουν ρυθμίσεις, οι οποίες είχαν ανακοινωθεί από Υπουργούς στις προγραμματικές τους δηλώσεις και μετέπειτα αλλά σήμερα μόλις μερικές μέρες μετά τις έχουν ξεχάσει.
Κύριοι Υπουργοί, είναι ενδεικτικό ότι σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, οι οφειλέτες και όχι οι φοροφυγάδες, ανέρχονται σήμερα περίπου στα 5 εκατομμύρια και όλοι αυτοί περιμένουν γενναίες και στοχευμένες ρυθμίσεις με ισχυρά κίνητρα, προκειμένου, επιτέλους, να δουν το μέλλον τους πιο ευοίωνο. Λέω γενναίες, γιατί είναι αξιοσημείωτο ότι το 50% των οφειλών του δημοσίου είναι άνω της πενταετίας, με εισπραξιμότητα κάτω του 1% και πλέον λιγότερο από το 15% των οφειλών είναι εισπράξιμες.

Ως προς το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, πιστεύω ότι υπάρχουν ρυθμίσεις που είναι όντως στη σωστή κατεύθυνση όπως η ρύθμιση, που αφορά όλους αυτούς που οφείλουν μέχρι 5000 ευρώ, είναι πάρα πολύ σημαντική και αφορά, τουλάχιστον ποσοστιαία, τη συντριπτική πλειοψηφία των οφειλετών στο Δημόσιο, αλλά και στα ασφαλιστικά ταμεία. Ποσοτικά, υπολείπεται, φυσικά, κατά πολύ. Επίσης, η ελάχιστη δόση των 20 ευρώ συγκλίνει στο να είναι μια καλή ρύθμιση, που διευκολύνει τους μικροφειλέτες, που θέλουν να είναι τακτοποιημένοι με την φορολογική Αρχή.

Το τρίτο θετικό, το οποίο υπάρχει είναι, ότι η προκαταβολή είναι κίνητρο για να μπει κάποιος στη ρύθμιση, γιατί μπορεί και διαγράφει αντίστοιχες προσαυξήσεις και ίσως είναι αυτό το σημείο, το οποίο θα πετύχει μεγαλύτερη εισπραξιμότητα αυτή η ρύθμιση, αλλά σίγουρα είναι υποδεέστερες των ρυθμίσεων που απαιτούνται για την επανεκκίνηση της οικονομίας, όπως υπαινίσσεται και ο βαρύγδουπος τίτλος του νομοσχεδίου.

Αγαπητοί συνάδελφοι και κύριοι Υπουργοί,
Η επανεκκίνηση της οικονομίας δεν είναι ένα νομοσχέδιο, όπως αυτό, έτσι όπως το ονομάζετε. Θα με συγχωρήσετε πολύ, αλλά η επανεκκίνηση της οικονομίας είναι ένα τρίπτυχο πολυεπιπέδων παρεμβάσεων. Δηλαδή, θα πρέπει και η γενναία ρύθμιση ή η ενιαία ρύθμιση, όπως την κάνετε τώρα, να έχει γίνει, να συμπεριλαμβάνει ταυτόχρονα τη γενναία ρύθμιση των κόκκινων δανείων, αλλά και ταυτόχρονα να υπάρχει και ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος θα τονώσει στο σύνολο και την επενδυτική δραστηριότητα και την επιχειρηματικότητα, αλλά στην ουσία θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, αυτές, τις οποίες θέλουμε για να μη συζητάμε νομοσχέδια και να μην ψηφίζουμε νομοσχέδια, όπως χθες, που έχουν να κάνουν με την ανθρωπιστική κρίση.

Θα ήθελα, στη συνέχεια να επικεντρωθώ σε ορισμένα σημεία και ζητήματα του νομοσχεδίου.
Καταρχάς, υπάρχει μια δυσαρμονία και δεν ξέρω εάν έχει εντοπιστεί ή όχι ή γίνεται σκόπιμα. Όσον αφορά, λοιπόν, το τι ποσοστό διαγράφουμε από τις προσαυξήσεις. Εάν κάνεις 100 δόσεις στο Δημόσιο, διαγράφει 30%, εάν κάνεις 100 δόσεις στους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, διαγράφει 50%. Η διαφορά αυτή γιατί υπάρχει; Θα ήθελα να έχω την απάντηση από τους κυρίους Υπουργούς.

Επίσης, θέλω να σταθώ στο άρθρο 25, που επαναχαρακτηρίζονται σε φύλλα ελέγχου όλες οι εκθέσεις του ΣΔΟΕ, που από το Μάιο του 2014 χαρακτηρίζονται απλά πληροφοριακά δελτία και ο έλεγχος γινόταν με βάση τις εκθέσεις από τις αρμόδιες ΔΟΥ. Θεωρώ ότι είναι λάθος, θα πρέπει να απαλειφθεί ή τουλάχιστον η ισχύς αυτού του άρθρου να μην είναι αναδρομική και να ισχύει από τώρα. Συνήθως, κάνει προληπτικό έλεγχο το ΣΔΟΕ και κατασταλτικό έλεγχο κάνουν οι κατά τόπους ΔΟΥ.
Όπως επίσης, θα περιμέναμε να ακούσουμε και να δούμε κάποια αναφορά όσον αφορά τον «πτωχευτικό κώδικα», ο οποίος επίσης είναι κάτι πολύ σημαντικό για να μιλάμε για επανεκκίνηση της οικονομίας.

Ακόμα, θα πρέπει να εξετάσουμε σοβαρά το ζήτημα της εκκαθάρισης των οφειλετών. Τα ανεπίδεκτα είσπραξης είναι σε δυσθεώρητα ποσά και είναι υποκριτικό να προσπαθούμε να εισπράξουμε πλασματικές απαιτήσεις πουν διογκώνουν την πραγματική εικόνα του τι μπορεί να εισπραχθεί. Απαιτείται μια για πάντα, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων, μια ρύθμιση γενναία για τις παλαιές οφειλές και μια πάγια ρύθμιση η οποία θα λειτουργεί και μάλιστα ηλεκτρονικά χωρίς να παρεμβαίνει κανείς ούτε υπάλληλος, ούτε έφορος, ούτε υπουργός, κανένας. Προφανώς, θα υπάρχουν δυσχέρειες σε κάποια στιγμή ή έκτακτες περιπτώσεις, περιστάσεις για τους πολίτες ή για επιχειρήσεις που δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν και έτσι θα δίνεται λύση με μια πάγια ρύθμιση, όπως συμβαίνει στους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς αλλά και σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Θέλω, επίσης, να επισημάνω κάποια ζητήματα όσον αφορά το άρθρο 21. Νομίζω, ότι όλοι εδώ είμαστε υπέρ της πάταξης της φοροδιαφυγής. Αλλά η εν λόγω ρύθμιση εμφανίζει προβλήματα εφαρμογής, κατά τη γνώμη μου, και δημιουργεί υπέρμετρα γραφειοκρατικά εμπόδια για τις επιχειρήσεις. Και, βεβαίως, δεν είναι όλες οι συγκεκριμένες συναλλαγές των επιχειρήσεων παράνομες. Το να τα βάζουμε όλα συλλήβδην στο ίδιο καλάθι δεν βοηθά την επιχειρηματικότητα και την απλοποίηση των διαδικασιών.

Μην ξεχνάμε, κύριοι Υπουργοί, ότι η Ελλάδα είναι μια εισαγωγική χώρα. Οι τριγωνικές συναλλαγές μπορεί να αφορούν κάποιες μεγάλες επιχειρήσεις και κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις. Οι περισσότερες επιχειρήσεις εισάγουν προϊόντα και φανταστείτε μια επιχείρηση που σήμερα κάνει μια εισαγωγή και πληρώνει 23% Φ.Π.Α να περιμένει ή να το συμψηφίσει ή να ζητήσει να κάνει επιστροφή του μετά από 2 χρόνια. Φανταστείτε μια επιχείρηση για μια εισαγωγή να πληρώνει και 26% φόρο, γιατί 26% πληρώνει επί του τιμολογίου, δεν πληρώνει επί του κέρδους. Θα έχει, δηλαδή, μια επιβάρυνση 49% και περιμένετε να μείνει η επιχείρηση όρθια; Περιμένετε να μείνει επιχείρηση στη Βόρεια Ελλάδα; Δεν είναι δυνατόν! Νομίζω, ότι κάτι σας έχει ξεφύγει.

Όπως, επίσης, θέλω να σταθώ, δεν είναι εδώ ο κ. Στρατούλης, στο άρθρο 31. Που γίνεται μια μεγάλη αλλαγή επί τω δυσμενέστερο όσον αφορά την ευθύνη που υπάρχει στα νομικά πρόσωπα, που είναι πρωτοφανές. Με 10% συμμετοχή σε επιχείρηση φέρνει ακέραια την ευθύνη για όλη την επιχείρηση. Και προσέξτε, για όλες τις μικρές επιχειρήσεις, οι όποιες είναι εκτός χρηματιστηρίου. Οι εντός χρηματιστηρίου, γιατί εξαιρούνται; Πρέπει να δώσετε εξήγηση, γιατί εξαιρούνται οι εταιρείες που είναι στο χρηματιστήριο; Αυτή είναι νέα αριστερή πολιτική;

Επίσης, δεν θα αναγνώσω κοινή επιστολή των Επιμελητηρίων Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης. Έχει γίνει αναφορά όσον αφορά τον ΟΑΕΕ, θέλω να παραδοθεί στον κ. Υπουργό και στα πρακτικά, όπου πράγματα τα οποία λέγονταν πριν, δεν λέγονται τώρα από τους κυβερνώντες. Δεν μπορεί να μην δοθεί λύση στους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν οφειλές στον ΟΑΕΕ, δεν μπορεί να μην δοθεί λύση στους ανθρώπους, οι οποίοι δεν μπορούν να «βγουν» στη σύνταξη, όταν ο ίδιος ο κ. Στρατούλης, τουλάχιστον δύο φορές και στις προγραμματικές δηλώσεις έχει πει ότι το όριο των 20.000 θα ανέβει στις 40.000 για να μπορούν να βγουν στη σύνταξη οι άνθρωποι αυτοί και πρέπει να γίνει σήμερα και τώρα σε αυτό το νομοσχέδιο.

Ευχαριστώ πολύ.

*O Κυριάκος Χαρακίδης είναι βουλευτής Δράμας

20 Μαρτίου 2015