27 Ιανουαρίου, 2017

Ναι στις ιδιωτικοποιήσεις με στόχο την ανάπτυξη, όχι στο πελατειακό κράτος

Μίλτος Κύρκος

Οι μεταφορές, τα προβλήματα αλλά και οι λύσεις, το παρελθόν αλλά και το μέλλον τους. Αυτό ήταν το "μενού" της συνέντευξης του Ευρωβουλευτή με Το Ποτάμι, Μίλτου Κύρκου, στον Νίκο Καραγιάννη για το ypodomes.com. O κος Κύρκος μίλησε για την ανάγκη στήριξης των σιδηροδρομικών μεταφορών, τα προβλήματα που συναντούν οι επενδυτές, τις αποκρατικοποιήσεις σε Σιδηρόδρομο και Αεροδρόμια, τους Αυτοκινητόδρομους και τα Logistics. Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη που θα συζητηθεί, από ένα άνθρωπο αρκετά καταρτισμένο στο κομμάτι των μεταφορών, με σαφή άποψη και με προσέγγιση τεχνοκρατική αλλά όχι "παγιδευμένη".

Κύριε Κύρκο η Ευρώπη ετοιμάζει τα μεγάλα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και ο στόχος είναι μέχρι το 2020 να έχει ολοκληρωθεί το βασικό δίκτυο. Ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε αυτό το δίκτυο;

Μ.Κύρκος: Εμείς ανήκουμε στο Διάδρομο 7. Είναι πολύ σημαντική η σύνδεση της Ελλάδας και τα δίκτυα περιλαμβάνουν όλων των ειδών τις μεταφορές. Η οδική είναι πιο ανεπτυγμένη μέχρι κάποιο σημείο. Εμείς θέλουμε να αναδειχθεί η σιδηροδρομική μεταφορά πιο πολύ. Στην Ελλάδα υπάρχει ακόμα ένα παρωχημένο δίκτυο. Το πρόβλημα συνεχίζεται και στις βόρειες χώρες του Διαδρόμου 7 μεταξύ Βουλγαρίας-Ρουμανίας όπου έχουν καθυστερήσει τα έργα και μας μπλοκάρουν. Είναι πολύ σημαντική η Ελλάδα ως πύλη του Κινεζικού εμπορίου, κυρίως μέσω της COSCO από το λιμάνι του Πειραιά και αύριο από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (όταν ιδιωτικοποιηθεί).

Πρόσφατα ψηφίσαμε το Σιδηροδρομικό Πακέτο που διασφαλίζει την καλύτερη διαχείριση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών ξεχωρίζει τις υπηρεσίες από τους φορείς διαχείρισης των γραμμών, κάνει πιο σύγχρονο τον τρόπο και αφήνει περισσότερους παίκτες να μπουν στο παιχνίδι. Είδαμε πρόσφατα πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξαγοράστηκε από τους Ιταλούς που έχουν φιλόδοξο σχέδιο βλέποντας τον χάρτη. Για την Ελλάδα π.χ. σχεδιάζουν την εύκολη μεταφορά από Αθήνα-Θεσσαλονίκη με τρένο. Η απόσταση είναι μικρή. Η χώρα μας είναι μικρή αλλά το σιδηροδρομικό μας δίκτυο είναι υποβαθμισμένο καθώς δώσαμε για κάποιο λόγο χώρο στους αυτοκινητόδρομους και όχι στα τρένα.

Μου δίνετε μία πολύ ωραία "πάσα". Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι ο σιδηρόδρομος έχει απαξιωθεί στην Ελλάδα και γιατί ακόμα και μέχρι σήμερα τα έργα δεν έχουν αποδοθεί στους πολίτες;

Μ.Κύρκος: Εγώ πιστεύω πως φταίει το πελατειακό κράτος. Είναι όπως κάθε δημόσια υπηρεσία. Ο σιδηρόδρομος δεν είχε ανταγωνισμό και για αυτό δεν είχε κανένα λόγο να αλλάξει. Δεν υπήρχε προσπάθεια να τον μετατρέψουμε σε ένα εργαλείο που θα διευκόλυνε τον επιχειρηματικό κόσμο, ήμασταν ικανοποιημένοι στο να υπάρχει μία αποθήκη ανθρώπων ώστε να σιτίζονται, όντας μία δημόσια υπηρεσία. Δεν υπήρχε κανενός είδους αξιολόγηση. Τι προσέφερε;

Είχαμε επισκεφθεί με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τη Σήραγγα που γίνεται κοντά στο Δομοκό (σ.σ. Σήραγγα Όθρυος) που είναι 6,5 χλμ με πολλά τεχνικά προβλήματα, πραγματικά όμως ένα μεγάλο έργο. Μας έλεγαν λοιπόν οι άνθρωποι εκεί ότι όταν τελειώσει το έργο αντί να μειωθεί ο χρόνος θα αυξηθεί γιατί τα τελευταία χρόνια δεν γίνεται καθόλου συντήρηση του δικτύου. Άρα όλες οι γραμμές κινούνται με μικρότερη ταχύτητα. Αυτό δεν είναι μία υπηρεσία από το Κράτος που πραγματικά προσφέρει στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αυτό είναι ένα όργανο που έχει το Κράτος για να ικανοποιήσει την πελατεία του.

Η επιλογή βέβαια της χώρας για τους αυτοκινητόδρομους ήταν εύκολη γιατί μπορούσες να εντάξεις τους δρόμους και κρατούσες τους μνηστήρες ικανοποιημένους μέσω της διαπλοκής, οπότε δεν είχες κανένα λόγο να κοιτάξεις που πραγματικά πρέπει να αναπτυχθεί το μεταφορικό έργο στην Ελλάδα. Έκανες δρόμους και άφηνες μετά σε ένα κλειστό επάγγελμα, όπως οι οδικές μεταφορές, τα πράγματα να έρχονται σε σένα και έδινες πάλι πελατειακές απαντήσεις.

Άρα λοιπόν να υποθέσω είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης που γίνεται αυτή την εποχή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πιστεύετε ότι με αυτόν τον τρόπο εξυγιαίνεται ο σιδηρόδρομος και μπορεί να έχει μέλλον.

Μ.Κύρκος: 100%. Φυσικά, όλες οι ιδιωτικοποιήσεις δεν γίνονται για να εισπράξεις ένα τίμημα όπως λανθασμένα κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση τώρα, γίνονται για να αναπτυχθεί ο τομέας. Εμείς λοιπόν είμαστε υπέρ του να σταθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στα πόδια της να μπορέσει να λειτουργήσει, το μεγάλο μας ενδιαφέρον όμως είναι τι θα προσφέρει στην Ελληνική Οικονομία.

Έχουμε αντίστοιχα την ιδιωτικοποίηση σε 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια. Ποια είναι η δική σας άποψη για αυτό; Ισχύει το ίδιο; Ανοίγονται ευκαιρίες ή είναι καταστροφή; Τι σημαίνει;

Μ.Κύρκος: Αν με ρωτάτε αν υπήρχαν και άλλες λύσεις, πιθανόν σε ένα άλλο κράτος να υπήρχαν. Στην Ελλάδα επενδύσεις στα αεροδρόμια είχαν να γίνουν χρόνια, ειδικά στα περιφερειακά όπου υπάρχουν περιπτώσεις που ντρέπεσαι, η κατάσταση είναι τριτοκοσμική. Ο μεγάλος αιμοδότης της Ελληνικής Οικονομίας συνεργάζεται με πολλά από αυτά τα αεροδρόμια και σίγουρα πρέπει να μπουν σε μία σύγχρονη εκδοχή. Τώρα αν έπρεπε να τα δώσουμε σε μία ή δύο, εγώ θα πρότεινα σε δύο. Αλλά δεν μπορώ να πω ότι συμμετείχα σε κάποια διαπραγμάτευση οπότε μπορώ μόνο από έξω να το κοιτάω. Πάντα όμως ο ανταγωνισμός φέρνει καλύτερα αποτελέσματα.

Τώρα εγώ είμαι υπέρ της αξιοποίησης και άλλων αεροδρομίων. Μπορούμε να κάνουμε ακόμα ένα πακέτο που θα είναι συμφέρον για αυτόν που θα το αγοράσει αλλά να μπορεί να οδηγήσει στην αξιοποίηση και άλλων περιοχών. Από κει και πέρα την Fraport την έχουμε, αλλά, αν κοιτάξει κανείς τον χάρτη στο Αιγαίο θα μπορούσε να ρωτήσει που είναι οι κάθετες συνδέσεις; Οι συνδέσεις είναι τα υδροπλάνα. Είναι ένα δράμα 10-12 χρόνων και παραπάνω που ακριβώς κολλάει στο πελατειακό κομμάτι του κράτους. Δεν θέλουμε υδροπλάνα διότι πρέπει να δώσουν το ΟΚ 14 υπηρεσίες.

Το Νομοσχέδιο για τα Υδροπλάνα βοηθά ή όχι;

Μ.Κύρκος: Όχι, δεν είναι στη σωστή κατεύθυνση. Πρέπει να απαλλαγεί η Περιφέρεια από τον ρόλο να οργανώνει αυτά τα υδατοδρόμια, πρέπει να δοθούν σε ιδιώτες με γρήγορη αδειοδότηση και με κριτήρια περιβαλλοντικά, βιωσιμότητας και να ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις μεταξύ λιμενικών ταμείων και Περιφέρειας. Να πούμε αυτά πρέπει να λειτουργήσουν σε συνεργασία με ιδιώτες, να δούμε με ποιον τρόπο και, με στόχο το επόμενο έτος, να έχουμε τα υδροπλάνα στον αέρα. Πρέπει κάποια στιγμή να αποφασίζουμε τις πολιτικές βάσει του αποτελέσματος.

Πριν είπατε ότι σε σχέση με τους αυτοκινητόδρομους προτιμάτε τον σιδηρόδρομο. Ωστόσο σε 2 μήνες θα έχουμε δημιουργήσει το πρώτο μεγάλο δίκτυο αυτοκινητόδρομων στην χώρα, μιας και τα έργα σε αυτούς ολοκληρώνονται. Ποιες ευκαιρίες πιστεύετε ότι ανοίγονται για τη χώρα;

Μ.Κύρκος: Η παράδοση αυτών των αξόνων πέραν των καθυστερήσεων που όλοι ζήσαμε εξασφαλίζουν ασφάλεια για τους οδηγούς. Το δεύτερο είναι ότι επιταχύνουν τις οδικές μεταφορές που αυτή τη στιγμή είναι πολύ σημαντικές. Η Κυβέρνηση όμως πρέπει να διερευνήσει τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες μεταφορείς. Υπάρχουν εταιρείες που πάνε στη Βουλγαρία, ανοίγουν ανύπαρκτη εταιρεία με μισθούς Βουλγαρίας αλλά αντικείμενο στην Ελλάδα και υποβαθμίζουν τον υγιή ανταγωνισμό. Οι άξονες είναι χρήσιμοι αλλά πρέπει να δούμε το νομικό πλαίσιο γύρω από τη χρήση των δρόμων στις οδικές μεταφορές.

Η κουβέντα μας φέρνει μοιραία στα logistics. Φαίνεται ότι μέσω των σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων μπορούν να αναπτυχθούν πολύ στη χώρα μας. Ωστόσο ακόμα και σήμερα δεν έχουμε κανένα μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο. Γιατί;

Μ.Κύρκος: Φοβάμαι πως είναι ο ίδιος λόγος. Εμπόδια στην επιχειρηματικότητα. Από την αδειοδότηση μέχρι τη λειτουργία που συναντά ο επιχειρηματίας που προσπαθεί να συνδιαλλαγεί με το Κράτος. Εκεί έπρεπε να ρίξουμε το βάρος μας, από εκεί θα έρθει η ανάπτυξη, η μείωση αυτών των εμποδίων είναι που επιτρέψει να γίνουν επενδύσεις, όχι κάποιες Κυβερνητικές αποφάσεις ή μεγαλόπνοα επενδυτικά σχέδια. Αυτό που χρειάζεται είναι άρση των εμποδίων της επιχειρηματικότητας. Αυτό είναι φυσικά και στα logistics.

Δεν θα έρθει ο άλλος εύκολα αν ξέρει ότι θα έρθει να ξεκινήσει μία επένδυση αλλά μέχρι να βάλει το κλειδί στην πόρτα και να λειτουργήσει μπορεί να περάσουν και 3 και 5 χρόνια. Υπάρχουν και άλλες χώρες που ζητάνε και τραβάνε επενδύσεις με καλύτερο φορολογικό πλαίσιο και με εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό. Δεν είμαστε οι μόνοι στον Πλανήτη.

ypodomes.com