29 Αυγούστου, 2016

«Κώνωψ ο ανωφελής & λαϊκισμός ο επωφελής. Ο «ενάρετος» πολιτικός κύκλος εναλλαγής δεξιών και αριστερών λαϊκιστών σε ρόλους κυβέρνησης και αντιπολίτευσης».

Τομέας Υγείας

Με αφορμή τα κρούσματα ελονοσίας και την απαγόρευση για αιμοδοσία σε κατοίκους 12 περιοχών στην επικράτεια, οι τομείς Υγείας και Αυτοδιοίκησης εξέδωσαν την ακόλουθη ανακοίνωση.

Στην Ελλάδα του φτηνού εντυπωσιασμού, του λαϊκισμού και της πολιτικής ασυνέπειας και ασυνέχειας, ήρθε η ώρα να ασχοληθούν στελέχη των κομμάτων του παλιού και του νέο-παλιού με τους κώνωπες ως πεδίο δόξης λαμπρής αντιπαράθεσης.

Ο κώνωψ ο ανωφελής και η ελονοσία που μεταδίδει στέκεται η αφορμή για καλοκαιρινή προσπάθεια τρομοκράτησης των πολιτών και για άσκηση της γνωστής και επωφελούς τακτικής του λαϊκισμού από πλευράς των κομμάτων εξουσίας.

Πραγματικό γεγονός αποτελεί ότι το πρόβλημα της ελονοσίας έχει λάβει διεθνείς διαστάσεις λόγω της μεγάλης κινητικότητας πληθυσμών (τουριστικής περιόδου αλλά και μεταναστευτικών ροών). Γεγονός επίσης αποτελεί ότι έως τις 11 Αυγούστου 2016 καταγράφηκαν συνολικά 65 κρούσματα ελονοσίας, με 4 να έχουν ενδείξεις εγχώριας μετάδοσης και τα υπόλοιπα να παρατηρούνται σε μετακινούμενους πληθυσμούς (μετανάστες/πρόσφυγες ή/και επισκέπτες σε περιοχές όπου η ελονοσία ενδημεί). Τα νούμερα ωστόσο δεν διαφέρουν δραματικά συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές, όπως αναφέρει και στην έκθεση επιτήρησης που εξέδωσε πρόσφατα το ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ. (Πίνακας 1). Αυτό ωστόσο δεν εμπόδισε κάποιους να μιλούν και να ανακοινώνουν «έξαρση ελονοσίας».

Περαιτέρω γεγονός αποτελεί, όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας, ότι δεν υφίστανται συγκροτημένες υπηρεσίες, στελεχωμένες με μόνιμο προσωπικό, που θα σχεδιάζει, θα οργανώνει και θα υλοποιεί με μόνιμα συνεργεία ψεκασμούς, έγκαιρα, όπου και όποτε χρειάζεται. Αυτό οδηγεί στη σημερινή κατάσταση, όπου η υλοποίηση των προγραμμάτων καταπολέμησης των κουνουπιών «ανατίθεται» σε ιδιωτικές εταιρίες. Το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει επιβάλλει οι φορείς να προχωρούν σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς, που στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι «διεθνείς». Αυτή η διαδικασία κάθε χρόνο ξεκινάει αφού πρώτα εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις, οι οποίες κυρίως προέρχονται από τους πενιχρούς Κ.Α.Π. και από το κουτσουρεμένο Π.Δ.Ε. και ολοκληρώνεται με την υπογραφή συμβάσεων αρχές καλοκαιριού ή, στην καλύτερη των περιπτώσεων, Απρίλιο – Μάιο, πάντως πολύ αργότερα από την εποχή που χρειάζεται να παρέμβουν τα κατάλληλα συνεργεία ψεκασμού στα στάσιμα νερά για να καταπολεμήσουν τις προνύμφες των κουνουπιών.

Εκτός όμως από το ότι τα παραπάνω δεδομένα δεν διαφέρουν από τα προηγούμενα έτη, δεν φαίνεται να διαφέρει το ύφος και το είδος της πολιτικής αντιπαράθεσης, μιας που συνεχίζει ο «ενάρετος» πολιτικός κύκλος εναλλαγής δεξιών και αριστερών λαϊκιστών σε ρόλους κυβέρνησης και αντιπολίτευσης τότε και τώρα. Τέλος, γεγονός αποτελεί ότι δεν υπάρχει καμία έξαρση ελονοσίας, αλλά ούτε προέκυψε κάποιος καινούργιος κίνδυνος όπως ορισμένοι δηλώνουν δημιουργώντας κλίμα ανασφάλειας και τρομοκρατίας.

Screen Shot 2016-08-25 at 18.03.04

Πηγή Έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης ελονοσίας έως 8ο/2016, ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.

Τους πολίτες όμως δεν τους ενδιαφέρουν οι «κοκορομαχίες» και ο λαϊκισμός. Αυτό που θα ενδιέφερε τους πολίτες και το Ποτάμι είναι να απαντηθούν τα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Είναι ικανή η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας να αντιμετωπίσει τη συνεχή και σταθερή τα τελευταία έτη, απειλή της ελονοσίας και των αναδυόμενων απειλών Δημόσιας Υγείας;
  2. Είναι το ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ. ως ο αρμόδιος φορέας διαχείρισης ζητημάτων Δημόσιας Υγείας σε ετοιμότητα για παρεμβάσεις, ή οι χειρισμοί της νέας διοίκησης που απαξιώνει το έργο των εργαζομένων στον φορέα έχει αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα του φορέα;
  3. Είναι σε ετοιμότητα οι επιχειρησιακοί βραχίονες εφαρμογής της πολιτικής Δημόσιας Υγείας που είναι οι Δήμοι & οι Περιφέρειες να ανταποκριθούν στις προκλήσεις και τις απειλές της Δημόσιας Υγείας;
  4. Έχουν τους απαραίτητους οικονομικούς, ανθρώπινους και υλικούς πόρους να αντεπεξέλθουν τόσο το ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ., όσο και οι Δήμοι και οι Περιφέρειες στις απαιτήσεις που θέτει ένας τεκμηριωμένος και σύγχρονος τρόπος αντιμετώπισης απειλών της Δημόσιας Υγείας, όπως εν προκειμένω η ελονοσία;
  5. Υπάρχει σχέδιο για την ενίσχυση της αιμοδοσίας, η οποία πλήττεται από το αναγκαστικό μέτρο της απαγόρευσης στις περιοχές με τα κρούσματα, ιδίως τώρα το καλοκαίρι που οι ανάγκες είναι μεγάλες;
  6. Υπάρχει σχέδιο επικοινωνιακής νηφάλιας ενημέρωσης ώστε να αποφευχθεί η τρομοκράτηση των ανυποψίαστων, λόγω της φθηνής αντιπολιτευτικής επικοινωνιακής διαχείρισης, και η δημιουργία λανθασμένων και επιβλαβών εντυπώσεων;

Τέλος, το Ποτάμι προτείνει σε όλες τις αντιμαχόμενες πλευρές να αφήσουν τις «κωνοπομαχίες». Άλλωστε, ο «ενάρετος» πολιτικός κύκλος εναλλαγής δεξιών και αριστερών λαϊκιστών σε ρόλους κυβέρνησης και αντιπολίτευσης δεν αγγίζει πλέον κανέναν. Προτείνουμε, εφόσον οι εμπλεκόμενοι δεν μπορούν να ρυθμίσουν, να διαχειριστούν ή να επιλύσουν τα ανωτέρω, τουλάχιστον να αιμοδοτήσουν όλοι μαζικά, μιας που οι ανάγκες λόγω καλοκαιριού και λόγω της απαγόρευσης της αιμοδοσίας στις 12 περιοχές της χώρας, είναι μεγάλες και προφανώς διογκούμενες.

Τομέας Υγείας
Τομέας Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιφερειακής Ανάπτυξης