12 Απριλίου, 2017

«Καμία ασυλία στα παιχνίδια των κυβερνήσεων για την υγεία»

Ομιλία Γιώργου Μαυρωτά για την Εξεταστική Επιτροπή για την υγεία

Στην ανάγκη σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για το πελατειακό κράτος, ώστε να πάψει η διολίσθηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας προς τη κοινοβουλευτική πελατοκρατία, αναφέρθηκε ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς στο πλαίσιο της συζήτησης για την Εξεταστική Επιτροπή για την υγεία.

Ο κ. Μαυρωτάς αφού κατέγραψε αίτια της υπέρογκης φαρμακευτικής δαπάνης, όπως η υπερσυνταγογράφηση και οι πολυεπίπεδες εστίες διαφθοράς και σπατάλης, επεσήμανε πως ο φαρμακευτικός κλάδος όντας δυναμικός και εξωστρεφής, μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη.

Αναφερόμενος στο “Ερρίκος Ντυνάν”, κατέληξε στο χαρακτηριστικό συμπέρασμα πως ο αριθμός των σχετικών δικογραφιών υπερβαίνει των αριθμό των κλινών του νοσοκομείου. Με την ευκαιρία αυτή, επεσήμανε το πρόβλημα της συσσώρευσης νοσοκομειακών μονάδων περί το κέντρο της Αθήνας, τη στιγμή που περιοχές όπως η Ανατολική Αττική δεν διαθέτουν καμία.

‘Οσον αφορά στο «ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.» εξέφρασε τη δυσφορία του γιατί μια δομή που θα πρόσφερε ευελιξία, κατέληξε να μνημονεύεται για τις πελατειακές σχέσεις που εξυπηρέτησε, είτε με προσλήψεις παρά το Α.Σ.Ε.Π., είτε με ενίσχυση ορισμένων μέσω της διαφημιστικής δαπάνης.

Ο βουλευτής του Ποταμιού προέτρεψε την υπό σύσταση Επιτροπή να επεκτείνει την έρευνα τόσο θεματικά όσο και χρονικά, εάν προκύψουν στοιχεία, και να μην εγκλωβιστεί στην πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης να αποκλείσει την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. Προέτρεψε επίσης την Επιτροπή να προτείνει τρόπους, όπως οι ηλεκτρονικές προμήθειες στα νοσοκομεία και η ηλεκτρονική κάρτα ασθενούς, ώστε να κλείσουν οι τρύπες του συστήματος, τονίζοντας την ανάγκη μεταρρυθμίσεων.

Ο κ. Μαυρωτάς έδωσε έμφαση στη θεσμική θωράκιση του συστήματος λέγοντας χαρακτηριστικά ότι δεν αρκεί κανένα «ηθικό πλεονέκτημα» αλλά χρειάζεται να οικοδομήσουμε το «θεσμικό πλεονέκτημα».

Τέλος, ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του κρίνοντας πως οι Εξεταστικές Επιτροπές πρέπει να εξυπηρετούν την ουσία και όχι τo σόου, ανταγωνιζόμενες το “Survivor” λειτουργώντας ως αντιπερισπασμός στην αέναη και άγονη διαπραγμάτευση.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Το πλεονέκτημα του να μιλάς τελευταίος, είναι ότι έχεις ακούσει τους συναδέλφους που προηγήθηκαν.
Έγινε λοιπόν «πάρτυ» στην υγεία τα τελευταία 20 χρόνια;
Υπήρξαν σκάνδαλα;
Ποιος φταίει;

Εμπλέκονται πολιτικά πρόσωπα;

Σε αυτά τα ερωτήματα φιλοδοξεί να απαντήσει η εξεταστική επιτροπή για την υγεία που προτείνουν -με βάση τις προτάσεις που συζητάμε σήμερα- τόσο η κυβέρνηση όσο και η Ν.Δ.
12 Υπουργοί Υγείας από το 1997 ως το 2015 και άλλοι 3 έκτοτε.
Τι αφορά η πρόταση; Ας τα δούμε ένα – ένα.

Φαρμακευτική δαπάνη
Η υπέρογκη αυτή αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης στην Ελλάδα αποδίδεται κυρίως και είναι γνωστό:
• στον υπερβολικό όγκο της κατανάλωσης φαρμάκων – λόγω υπερσυνταγογράφησης, κατευθυνόμενης συνταγογράφησης, αμυντικής ιατρικής κλπ
• στην εκτεταμένη παρανομία με τα βιβλιάρια υγείας και τις ταινίες γνησιότητας,
• στις εστίες σπατάλης και διαφθοράς στα δημόσια νοσοκομεία, στα φαρμακεία, στα ασφαλιστικά ταμεία, στους πολίτες και κυρίως στους ιατρούς και
• σε μικρότερο βαθμό στις συγκριτικά υψηλές με άλλες χώρες, τιμές ιδιαίτερα των εκτός πατέντας φαρμάκων και των γενόσημων σκευασμάτων.

Κι έχουμε και το αναπτυξιακό κομμάτι.
Ένα δυναμικό, εξωστρεφή, επιχειρηματικό κλάδο με εγχώριους και διεθνείς παίκτες που μπορούν να συμβάλλουν θεσμικά και αναπτυξιακά.

Όλα αυτά λοιπόν θα πρέπει να τα δούμε. Τι άλλαξε, τι πρέπει ακόμα να αλλάξει.

Δεύτερο είναι το νοσοκομείο Ερρίκος Ντυνάν
Ένα νοσοκομείο για το οποίο οι δικογραφίες έχουν γίνει περισσότερες από τα κρεβάτια του.
Να δούμε τι έγινε εκεί, ποιος αυθαιρέτησε, ποιος επωφελήθηκε και ποιος ζημιώθηκε.
Ειρήσθω εν παρόδω μια και μιλάμε για κεντρικά νοσοκομεία κάποια στιγμή κ. Υπουργέ πρέπει να δούμε και το θέμα της χωροταξίας.

Δεν μπορεί να έχουμε 10 μεγάλα νοσοκομεία σε ακτίνα 1 τετραγωνικού χιλιομέτρου στο κέντρο της Αθήνας
κι ολόκληρες αναπτυσσόμενες περιοχές όπως η Ανατολική Αττική με τόσες κρίσιμες υποδομές (αεροδρόμιο, λιμάνια) να μην έχει ούτε ένα.

Πρέπει λοιπόν να το δούμε και αυτό κάποια στιγμή.
Κλείνει εδώ η «τοπικιστική» παρένθεση
Τέλος, στην πρόταση της κυβέρνησης είναι και το ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ. το οποίο από τη μία χαρακτηρίζεται «αμαρτωλό» και από την άλλη η κυβέρνηση ενισχύει άλλες παρόμοιες δομές όπως η Α.Ε.Μ.Υ.
Τι πρέπει λοιπόν να κάνει η επιτροπή;

Να διερευνήσει τις υποθέσεις, να εντοπίσει τυχόν σκάνδαλα και να αποδώσει ευθύνες, αν υπάρχουν, σε πολιτικά πρόσωπα.

Και για όλα αυτά, αλλά και για άλλα, η ομάδα Κοινοβουλευτικής Υποστήριξης και Τεκμηρίωσης του Ποταμιού έχει ήδη βρει μπόλικα στοιχεία για να τα συζητήσουμε στην επιτροπή.
Σκοπός είναι να πέσει άπλετο φως στις υποθέσεις.

Και βέβαια αν εντοπιστούν περιπτώσεις εκτός των 3 (δηλ. Ντυνάν, ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ., φαρμακευτική δαπάνη) να εξεταστούν και αυτές.

Αντιλαμβάνομαι την περίοδο εξέτασης ως αρχική.
Οι ΣΥ.ΡΙΖ.Α./ΑΝ.ΕΛ. δεν θέλουν να υπάρξει συμψηφισμός με τη δική τους διακυβέρνηση, γι αυτό για πολιτικούς λόγους δεν πάνε την περίοδο εξέτασης ως σήμερα. Ο κ. Παπαχριστόπουλος είπε εξάλλου ότι καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται.

Όμως αν υπάρξουν στοιχεία που παραπέμπουν και εκτός της εξεταζόμενης περιόδου δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα υπάρξουν συμπολιτευόμενοι βουλευτές που θα πουν όχι, να μην το εξετάσουμε γιατί είναι εκτός αρμοδιότητας της επιτροπής, το ανέφερε και ο κ. Μπαλωμενάκης.

Άλλωστε και στην εξεταστική επιτροπή για τα δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ εξετάσαμε και περιπτώσεις εκτός του στενού αντικειμένου της επιτροπής όπως την περίοδο προ του 2002 και αντικείμενα που δεν είχαν να κάνουν μόνο με τα δάνεια αλλά με τη γενικότερη χρηματοδότηση κομμάτων και ΜΜΕ (π.χ. επιχορηγήσεις, διαφημιστική δαπάνη κλπ).

Άρα η εξεταστική επιτροπή αυτή πρέπει να είναι ευέλικτη και αν για πολιτικούς λόγους ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει να μπει στο ίδιο κάδρο τώρα. Αν προκύψουν τέτοια στοιχεία για την τελευταία περίοδο θα πρέπει να συναινέσει ως υπέρμαχος της διαφάνειας και του «όλα στο φως» και όχι του «όλα στο φως πλην ημών»
Ας δούμε τι θα πει και ο κ. Υπουργός για αυτό.

Τι άλλο -κατά τη γνώμη μου- πρέπει να κάνει αυτή η επιτροπή;
Να δει που υπήρχαν οι τρύπες του συστήματος και να τις κλείσει.
Ή μάλλον να προτείνει τρόπους για να κλείσουν.

Αν για παράδειγμα είχαν προχωρήσει οι ηλεκτρονικές προμήθειες στα νοσοκομεία, η σκανδαλώδης φαρμακευτική νοσοκομειακή δαπάνη θα είχε ελεγχθεί.

Αν είχε προχωρήσει η ηλεκτρονική κάρτα ασθενούς το φαινόμενο της υπερβολικής συνταγογράφησης, χωρίς πολλές φορές να το ξέρει ο ασθενής, θα είχε περιοριστεί.
Πληρώνουμε λοιπόν το κόστος για την καθυστέρηση εφαρμογής γνωστών μεταρρυθμίσεων που όμως ξεβολεύουν κόσμο.

Κι όσο περισσότερο κόσμο ξεβολεύει μια μεταρρύθμιση τόσο το χειρότερο για αυτήν.
Γιατί αυτοί που ξεβολεύονται μπορεί να είναι λίγοι, αλλά είναι συνήθως κοντά στα αυτιά τις εξουσίας, ενώ αυτοί που ωφελούνται είναι πολλοί, αλλά «άφωνοι» τις περισσότερες φορές.
Οι ψηφιακές δυνατότητες που προωθούν τη διαφάνεια, τη διασταύρωση στοιχείων πρέπει να γίνουν προτεραιότητα.

Η Η.ΔΙ.Κ.Α. μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο συνδέοντας συστήματα δεδομένων νοσοκομείων, γιατρών, ασθενών γι αυτό η διαλειτουργικότητα είναι απαραίτητη.
Η φαρμακευτική δαπάνη ήταν υπέρογκη γιατί ήταν ανεξέλεγκτη.
Ήταν ανεξέλεγκτη γιατί ήταν προσοδοφόρα για κάποιους
Και η μεγάλη ντροπή μας είναι ότι αν δεν ερχόταν η τρόικα και τα μνημόνια να μας αναγκάσουν να την περιορίσουμε, δεν θα είχαμε κάνει τίποτε. Δυστυχώς!

ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.
Λέγοντας τη λέξη ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ. το μυαλό όλων πηγαίνει στα κακά του και όχι στα καλά του.
Είναι δυστυχώς τέτοιες οι πρακτικές που ακολουθήθηκαν που η σκέψη δεν πηγαίνει στην ευελιξία που προσέφερε, αλλά στις πελατειακές σχέσεις που εξυπηρέτησε.

Είτε αυτό είναι ρουσφετολογικές προσλήψεις κάνοντας bypass το Α.Σ.Ε.Π., είτε στη διαφημιστική δαπάνη που μοίραζε προνομιακά σε κάποιους.

Και είναι ενδεικτικό πώς το πολιτικό σύστημα αν θεσπίσει κατά λάθος ή με βαριά καρδιά κάποια αξιοκρατική διαδικασία (π.χ. ΑΣΕΠ), έρχεται το ίδιο και την ξηλώνει μεθοδικά.

Γι αυτό λέω και επαναλαμβάνω ότι αν έπρεπε να γίνει μια εξεταστική επιτροπή που θα έπιανε πραγματικά τόπο, θα ήταν μια εξεταστική για το πελατειακό κράτος.

Ποιος όμως θα ψήφιζε κάτι τέτοιο, όταν όλοι το πολεμούν στα λόγια και το υπηρετούν με τα έργα τους;
Όσο λοιπόν ένας έμπορος όπλων προωθεί τις ειρηνευτικές διαδικασίες τόσο και το πολιτικό μας σύστημα προωθεί αντιπελατειακές πρακτικές.

Όταν όμως δεν υπάρχουν θεσμοί που διασφαλίζουν τις ίσες ευκαιρίες και τις ανοικτές διαδικασίες η κοινοβουλευτική δημοκρατία διολισθαίνει σε κοινοβουλευτική πελατοκρατία.
Όσο δεν καταλαβαίνουμε ότι αυτό είναι το Νο 1 πρόβλημα της χώρας (όσο και αν είναι λύση για κάποια κόμματα), τόσο θα κυνηγάμε την ουρά μας.

Και μια και μιλάμε για πελατειακό κράτος έχουμε κάνει μια ερώτηση και για τον χώρο της υγείας (όπως και για την Παιδεία που δεν έχει απαντηθεί) για το πόσοι νοσηλευτές είναι αποσπασμένοι εκτός νοσοκομείων ή σε άλλες διοικητικές υπηρεσίες και λείπουν από την «πρώτη γραμμή».
Περιμένουμε απάντηση.

Η παρούσα εξεταστική επιτροπή που θα ψηφίσουμε σήμερα θα έχει νόημα αν στοχεύσει στην ουσία και όχι στο σώου (όπως είδαμε πολλές φορές να γίνεται η εξεταστική για τα δάνεια των κομμάτων και ΜΜΕ)
Να μην φτιάξουμε δηλαδή μια εξεταστική επιτροπή για να ανταγωνίζεται το Survivor σε τηλεθέαση.
Κι ερχόμαστε στο ερώτημα γιατί τώρα αυτή η εξεταστική επιτροπή ή και οι άλλες που ξεκίνησαν ή προαναγγέλονται.

Σε λίγο η Βουλή θα ξεπεράσει και τα Πανεπιστήμια που έχουν 3 εξεταστικές περιόδους τον χρόνο.
Και επειδή στα Πανεπιστήμια θεσπίστηκε και η πτυχιακή εξεταστική βάλαμε εμείς και μια προανακριτική
Η γνώμη μου είναι ότι γίνονται τώρα (γιατί όχι πριν 6 μήνες, 1 χρόνο) ώστε να δημιουργηθεί ένας αντιπερισπασμός για να περάσουν τα μέτρα και να κρυφθούν κάπως τα αποτελέσματα της άγονης, αέναης διαπραγμάτευσης.

Έτσι η κυβέρνηση πάει σε ένα γήπεδο που θεωρεί προνομιακό, αυτό της αναμόχλευσης του παρελθόντος.
Όμως ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος να γίνει ότι έγινε και στην εξεταστική για τα δάνεια: να φανεί ότι συνεχίζει τις πρακτικές που βρήκε, παρά τις διακηρύξεις της
Γιατί εγώ πιστεύω ότι το θέμα είναι διακομματικό και οριζόντιο.

Γινόντουσαν μόνο επί ΠΑΣΟΚ; Γινόντουσαν μόνο επί ΝΔ; Δεν γίνονται επί ΣΥΡΙΖΑ;
Πιστεύω ότι ανεξάρτητα από το διαφημιζόμενο «ηθικό πλεονέκτημα» της εκάστοτε κυβέρνησης υπάρχει και μια ανήθικη πλεονεξία των διαφόρων κυκλωμάτων και μηχανισμών στα παράκεντρα της εξουσίας.
Στους διαδρόμους των Υπουργείων, της Βουλής, των Περιφερειών και των Δήμων.
Με λίγα λόγια το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι ο Μαυρογιαλούρος, είναι ο Γκρούεζας.
Και οι Γκρούεζες είναι παντός καιρού και παντός κόμματος.
Το θέμα λοιπόν είναι πώς θα φτιάξουμε λοιπόν εκείνες τις διαδικασίες που θα θωρακίσουν το σύστημα ανεξαρτήτως προσώπων.

Χρειαζόμαστε θεσμούς και όχι φωτοστέφανα
Χρειάζεται όχι απλή μεταρρύθμιση αλλά ριζική μεταμόρφωση στο σύστημα.
Όμως οι μεγάλες αλλαγές χρειάζονται και μεγάλες συναινέσεις.
Προσφέρεται μια εξεταστική επιτροπή για κάτι τέτοιο;

Νομίζω πώς όχι, θα καταλήξει σε σόου όπου θα πρωταγωνιστεί η ατάκα και όχι το επιχείρημα
Δεν θα εστιάσει στα θέματα αλλά στα αναθέματα, δεν θα εστιάσει στις προτάσεις αλλά στις εντάσεις
ΚκΚ συνάδελφοι

Αυτό που χρειάζεται η χώρα δεν είναι κάποιον με «ηθικό πλεονέκτημα» που ως Άγιος έρχεται να καθαρίσει το σύστημα.

Χρειάζεται κάποιον να δημιουργήσει το «θεσμικό πλεονέκτημα» που, ανεξαρτήτως προσώπων, θα κάνει τις διαδικασίες διαφανείς, αξιοκρατικές και ισότιμες για όλους.
Δεν χρειαζόμαστε λοιπόν το ηθικό πλεονέκτημα αλλά το θεσμικό πλεονέκτημα.
Αυτό πρέπει να αναζητήσουμε όχι μόνο στη συγκεκριμένη εξεταστική επιτροπή αλλά γενικά στην πολιτική πρακτική.

Μπορούμε;
Μακάρι να μπορούσα να πω, «Ναι μπορούμε…»
Θα ψηφίσουμε λοιπόν υπέρ της σύστασης της εξεταστικής επιτροπής με το βλέμμα όμως όχι μόνο στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον.
Χωρίς πολιτικάντικα τερτίπια και περιορισμούς, θέλουμε να διερευνηθεί όχι μόνο το χθες, αλλά και το σήμερα, γιατί σκοπός μας είναι ένα καλύτερο αύριο.