20 Σεπτέμβριος, 2017

Η οδική ασφάλεια είναι η ίδια μας η ζωή!

Αθανάσιος Γαλάνης

Στην Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων έχουν ειπωθεί πολλά για θέματα οικονομίας, ανάπτυξης, επιχειρηματικότητας, επενδύσεων κλπ. Έχουμε παραβλέψει όμως ένα σημαντικό ζήτημα που μας αφορά όλους, αυτό της οδικής ασφάλειας και της οδικής συμπεριφοράς. Δεχόμαστε ως κοινωνία να έχουμε κάθε χρόνο εκατοντάδες νεκρούς και τραυματίες στους ελληνικούς δρόμους; Ρητορικό το ερώτημα, αλλά η απάντηση είναι «μάλλον ναι», διότι στα λόγια είμαστε πρώτοι, αλλά στην ουσία δεν κάνουμε απολύτως τίποτα. Όλες οι δράσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα είναι αποσπασματικές και το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο, να θρηνούμε συνεχώς συμπολίτες μας στο βωμό της ασφάλτου. Και αυτό διότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει «εθνικός στόχος για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων».

Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας δεν γίνεται ως δια μαγείας, από τη μια μέρα στην άλλη, με ένα νόμο και ένα άρθρο, αλλά απαιτεί ένα συνδυασμό δράσεων που στοχεύουν στον άνθρωπο, στην οδική υποδομή και στα οχήματα.

Μερικοί από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που συμβάλουν στην πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων είναι η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, το υψηλό ποσοστό κυκλοφορίας δικυκλιστών (λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών σε σχέση με άλλες χώρες), το χαμηλό ποσοστό χρήσης κράνους και ζώνης ασφαλείας, η έλλειψη κατάλληλης οδικής υποδομής για την κίνηση των ευάλωτων χρηστών της οδού (πεζοί, ποδηλάτες), η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η απόσπαση προσοχής (πχ με τη χρήση κινητού τηλεφώνου), αλλά και η επιθετική οδήγηση.

Επίσης, πρέπει να τεθεί και το θέμα της αστυνόμευσης, η οποία είναι εντελώς λανθασμένη, μη συστηματική, έχει χαρακτήρα καθαρά εισπρακτικό, επιδιώκει να τιμωρήσει και όχι να συνετίσει ή να προλάβει ενδεχόμενα δυστυχήματα. Επιπλέον, το γεγονός ότι εκατοντάδες τουρίστες οδηγούν στη χώρα μας συχνά υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβιάζουν συστηματικά σηματοδότες και σημάνσεις, προβαίνουν σε επικίνδυνους ελιγμούς, γενικότερα δείχνουν να αφήνουν εκτός συνόρων την οδική συμπεριφορά που κυριαρχεί, λόγω της αυστηρής και συστηματικής αστυνόμευσης, στις χώρες προέλευσής τους, πρέπει να μας προβληματίσει πάρα πολύ.

Είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί μια ολοκληρωμένη πολιτική για την οδική ασφάλεια όπου προτεραιότητα θα είναι η ασφαλής οδήγηση σε βάρος της ταχύτητας. Πρέπει να δρομολογηθούν οργανωμένα, στοχευμένα και συστηματικά όλες εκείνες οι δράσεις προτεραιότητας για την οδική ασφάλεια στο πλαίσιο σχεδιασμού του οδικού χώρου και της κινητικότητας μέσα και έξω από τις πόλεις. Η Ελλάδα πρέπει να γίνει επιτέλους μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα.

*Ο Αθανάσιος Γαλάνης είναι μέλος της ΜΕΣΥΑ