6 Μαΐου, 2016

«Για την Κυβέρνηση ο νόμος της, αγιάζει τη νομοθετική πρακτική»

Ο βουλευτής Αττικής και υπεύθυνος Παιδείας του Ποταμιού Γ. Μαυρωτάς, τοποθετήθηκε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση επί των άρθρων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.) «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις».
Ο κ. Μαυρωτάς πρότεινε, με σκοπό την καλύτερη ενοποίηση του χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας, τη συγχώνευση του Εθνικού Συμβουλίου ‘Ερευνας και Καινοτομίας με το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. ‘Ελαβε θέση υπέρ των ανοικτών διαδικασιών εξέλιξης των Ερευνητών στην καταληκτική βαθμίδα κατά αντιστοιχία με τα ισχύοντα στα Πανεπιστήμια. Στάθηκε θετικά απέναντι στη δυνατότητα διάθεσης έως 50% του αδιάθετου αποθεματικού του Ειδικού Λογαριασμου Κονδυλίων ‘Ερευνας για κάλυψη λειτουργικών αναγκών, τονίζοντας όμως πως αυτό πρέπει να προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των Συμβουλίων Ιδρύματος που άλλωστε εγκρίνουν τον προϋπολογισμό και απολογισμό των ιδρυμάτων.
Ο κ. Μαυρωτάς στάθηκε στη στάση της Αναπληρώτριας Υπουργού κας Αναγνωστοπούλου η οποία, κατά τη χθεσινή ομιλία της πανηγύρισε το «ξεδόντιασμα» των Συμβουλίων ως συνέπεια της πραγματικότητας, υπενθυμίζοντας πως ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και οι συγγενείς του δυναμικές μειοψηφίες υπέσκαψαν εξ αρχής το θεσμό και απορώντας πώς είναι δυνατόν να υπερηφανευόμαστε για τους έλληνες επιστήμονες που διαπρέπουν στο εξωτερικό αλλά να μην επιθυμούμε την αφιλοκερδή προσφορά της εμπειρίας και των υπηρεσιών τους.

Επανήλθε στην επίμαχη παράγραφο 7 του άρθρου 33 του σχεδίου νόμου περί της δυνατότητας μετάταξης αποσπασμένων εκπαιδευτικών σε Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι., ζητώντας για πολλοστή φορά, την απόσυρση των δύο φωτογραφικών προϋποθέσεων, της διετούς προϋπηρεσίας μετά την απόκτηση διδακτορικού και της μη ισχύος της 5ετίας μεταξύ μετατάξεων που υπαγορεύει ο υπαλληλικός κώδικας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, σήμερα έγινε αποδεκτή από την Υπουργό, βουλευτική τροπολογία που μετέτρεπε τους Ε.ΔΙ.Π. σε Επίκουρους Καθηγητές!* Θα ήταν το πλήρες φωτογραφικό άλμπουμ δηλαδή…

Τέλος, επέκρινε την κοινοβουλευτική πρακτική της κυβέρνησης με την κατάθεση όχι μόνο υπερβολικού αριθμού τροπολογιών αλλά και νομοτεχνικών βελτιώσεων επ’ αυτών. Ειδικότερα, στάθηκε αρνητικά στην τροπολογία του ΥΠ.Π.Ε.Θ. περί επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς ενώ το περιεχόμενό της είχε, προφανώς, θέση στο κυρίως σχέδιο νόμου, το Υπουργείο επέλεξε να αποφύγει την επί της ουσίας συζήτηση, εισάγοντας τροπολογία της τελευταίας στιγμής και παρακάμπτοντας, έτσι, την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.

*Μετά την ομιλία του κ. Μαυρωτά η Αναπληρώτρια Υπουργός απέσυρε την τροπολογία αυτή

Δείτε το βίντεο της ομιλίας παρακάτω:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΩΤΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κάποια από τα σχόλια επί των άρθρων τα έκανα χθες στη γενική ομιλία, οπότε θα αναφερθώ σε όσα δεν ακούστηκαν καιθα αναφερθώ, επίσης, σε κάποια πράγματα που ακούστηκαν από τους Υπουργούς ή που αποσιωπήθηκαν.
Ας ξεκινήσουμε από το πρώτο κεφάλαιο της έρευνας και το άρθρο 9, που αφορά το δεκαεπταμελές Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας Καινοτομίας (Ε.Σ.Ε.Κ.). Νομίζουμε ότι εκεί για την καλύτερη ενοποίηση του χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας, που είναι ένας από σκοπούς του νομοσχεδίου, θα ήταν ίσως σκόπιμο να συμμετέχει το Ε.Σ.Ε.Κ. στο Ε.ΣΥ.Π., δηλαδή στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, κάτι το οποίο είχαμε πει και στις Επιτροπές.
Στο άρθρο 11, χρειάζεται η δημιουργία ρητής νομοθετικής πρόβλεψης, με βάση την οποία όσοι νέοι δημόσιοι ερευνητικοί οργανισμοί δημιουργούνται θα εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του νόμου για την Ε.Τ.Α.Κ. ή ακόμα και στη Γ.Γ.Ε.Τ.
Στο άρθρο 16 για το προσωπικό, στην παράγραφο 6 μπορεί να προστεθεί μία μέριμνα για τις περιπτώσεις των ΑμΕΑ, όπου να τους δίνεται η δυνατότητα ευελιξίας στο ωράριο, στα θέματα προσωπικού. Είναι ένα πάγιο αίτημα της Συνομοσπονδίας.
Στα θέματα αξιολόγησης του προσωπικού -το είπαμε και στις Επιτροπές- γιατί να είναι κλειστή η διαδικασία από ερευνητής Β΄ σε ερευνητής Α΄; Στο πανεπιστήμιο από αναπληρωτής καθηγητής σε καθηγητή γίνεται με ανοιχτή διαδικασία.
Στο άρθρο 24 στην παράγραφο 9 η διάταξη προβλέπει ότι η Επιτροπή Ερευνών μετά από έγκριση της Συγκλήτου μπορεί να διαθέτει έως το 50% του αδιάθετου αποθεματικού του Ε.Λ.Κ.Ε. για κάλυψη λειτουργικών αναγκών. Αυτό είναι κάτι που δίνει σίγουρα ευελιξία. Θα έπρεπε, όμως, να προσθέσουμε στη διάταξη: «…μετά από τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ιδρύματος», γιατί ούτως ή άλλως τα Συμβούλια Ιδρύματος εγκρίνουν τον οικονομικό προϋπολογισμό και τον απολογισμό.
Και μια και μιλάμε για Συμβούλια Ιδρύματος ας πάμε στο Κεφάλαιο Β’ για τα θέματα ανώτατης εκπαίδευσης. Και θα ξεκινήσω απ’ αυτά που άκουσα χθες από την κ. Αναγνωστοπούλου. Την ακούσαμε να λέει ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. δεν κατήργησε τα Συμβούλια και μόνα τους θέλουν να αυτοδιαλυθούν.
Ας γυρίσουμε λίγο πίσω και συγκεκριμένα στις 8 Φεβρουαρίου 2015 στις προγραμματικές δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα όπου –διαβάζω από τα Πρακτικά- λέει κατά λέξη: «Σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση καταργούνται οι διατάξεις που αφορούν τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, καθώς αυτός ο θεσμός απέτυχε θεαματικά και παραβίασε τη συνταγματική επιταγή του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων».
Για το τελευταίο, βέβαια, για την αντισυνταγματικότητα άλλα λέει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Δεν πειράζει, όμως. Δεν είναι ούτε η πρώτη αστοχία του Πρωθυπουργού αλλά ούτε και η τελευταία.
Ούτε, όμως, η κ. Αναγνωστοπούλου χθες μπόρεσε να συγκρατήσει τον ενθουσιασμό της επειδή ξεδόντιασε –αυτό ακριβώς το ρήμα χρησιμοποίησε- τα Συμβούλια. Διαβάζω τα λόγια της από τα χθεσινά Πρακτικά: «Το ότι φθάνουμε να ξεδοντιάσουμε τα Συμβούλια είναι κάτι που δημιούργησε η πραγματικότητα».
Ποια πραγματικότητα, όμως, κυρία Υπουργέ; Των χτισμένων πορτών και της κόκκινης μπογιάς που πέταγαν οι σχεδόν ομοϊδεάτες σας στα γραφείων των μελών των Συμβούλιων Ιδρύματος ή της στοχοποίησης με αφίσες και απειλές των καθηγητών; Ξέρουμε καλά πώς υποσκάψατε και πριν γίνεται Κυβέρνηση και μετά τον συγκεκριμένο θεσμό. Μην αντιστρέφετε και εδώ την πραγματικότητα, γιατί ήμασταν παρόντες και τα βλέπαμε.
Διακρίνω, επίσης, μία συμπλεγματική εμμονή απέναντι στους καθηγητές που ήρθαν απ’ έξω να μας κρίνουν. Όχι, όμως, μόνο απ’ εσάς αλλά γενικότερα από τους ομιλητές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Γιατί φοβάστε να ακουστεί και μια γνώμη από Έλληνες για τους οποίους κατά τα άλλα είμαστε περήφανοι που απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων κοσμούν τα καλύτερα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Γιατί θέλετε να στείλετε πίσω όσους αφιλοκερδώς δέχθηκαν την πρόσκληση από την πατρίδα για να υπηρετήσουν τη βελτίωση των πανεπιστήμιων μας; Μας περισσεύουν ο Μπερτσιμάς, ο Σηφάκης, ο Ζούμπος και πολλοί άλλοι; Είναι καλοί μόνο όταν είναι μακριά για να λέμε, «τι φανταστικούς αποφοίτους βγάζουν τα πανεπιστήμιά μας», αλλά δεν είναι καλοί όταν έρχονται κοντά για να βοηθήσουν; Γιατί δεν θέλετε τις υπηρεσίες τους;
Η αλήθεια είναι ότι δεν θέλετε, γιατί θέλετε τα πανεπιστήμιά μας να είναι τα ιδεολογικά σας τσιφλίκια. Βολεύεστε –το αποδεικνύουν άλλωστε και κάποιες διατάξεις στο σημερινό νομοσχέδιο- στην απουσία κανόνων, στην απουσία λογοδοσίας και ελέγχου γιατί έτσι μπορούσατε και μπορείτε να ελέγχετε με τις δυναμικές μειοψηφίες τα όργανα διοίκησης. Τα Συμβούλια Ιδρύματος, λοιπόν, σας χάλαγαν τη σούπα.
Ας πάμε σε ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα για τα πανεπιστήμια, τον εσωτερικό κανονισμό και τον οργανισμό των ιδρυμάτων. Για όσους δεν γνωρίζουν η Σύγκλητος μαζί με τον Πρύτανη είναι αρμόδιοι να υποβάλλουν προς έγκριση στα Συμβούλια Ιδρύματος το σχέδιο οργανισμού και εσωτερικού κανονισμού. Και στις επιστολές που σας έστειλαν –μας είπατε γι’ αυτές χθες- τα Συμβούλια Ιδρύματος στην Επιτροπή το Μορφωτικών Υποθέσεων το λένε ρητά σχεδόν ομόφωνα για το συγκεκριμένο θέμα. Ουδέποτε κατατέθηκε σχέδιο οργανισμού ή εσωτερικού κανονισμού παρ’ όλο που έχουν περάσει τέσσερα χρόνια.
Με το άρθρο 26, λοιπόν, του παρόντος νομοσχεδίου στην παράγραφο 6 προσπαθείτε να διαιωνίσετε αυτό το καθεστώς ουσιαστικά παραπέμποντας τους εσωτερικούς κανονισμούς στις καλένδες. Λέτε ότι μέχρι να καταρτιστούν –χωρίς να βάζετε κάποιο χρονικό όριο- θα αποφασίζει η Σύγκλητος για τα σχετικά θέματα.
Μα πώς θα αποφασίζει; Κλειδαμπαρωμένη στην Αίθουσα της Συγκλήτου μέχρι να πάρει την απόφαση που θέλουν τα παιδιά; Αυτό το έργο ξέρετε, αυτό το έργο θέλετε να επαναφέρετε.Και επειδή ήταν εμπόδιο σε αυτό το θεσμικό αντίβαρο των Συμβουλίων, ήταν από την πρώτη στιγμή για εσάς κόκκινο πανί.
Αυτά, γιατί ακούγοντας χθες την Υπουργό νόμιζα ότι ανήκω σε άλλο πλανήτη, ότι εργαζόμουν σε ένα πανεπιστήμιο στη χώρα του ποτέ, ποτέ.
Και –κλείνοντας- γιατί δεν μας λέτε, κυρία Αναγνωστοπούλου, και το όνομα της κυρίας της Επιτροπής Σοφών που αναφέρατε χθες ότι βοούν η New York Times και η Los Angeles Times αυτές τις μέρες για τις πρακτικές της. Πού παραπέμπεται και για ποια αδικήματα; Να μας πείτε και τ όνομα για να ξέρουμε να φυλαγόμαστε. Εμείς άλλωστε με ονόματα μιλάμε και ο νοών νοείτω.
Κλείνει, λοιπόν, η παρένθεση για τα Συμβούλια και πάμε σε κάτι άλλο.
Στο άρθρο 28 στην παράγραφο 3 είναι μία επίσης, πονηρή διάταξη που αφορά τις αρμοδιότητες των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, οι οποίες μεταφέρονται σε εταιρείες διαχείρισης και αξιοποίησης περιουσίας -οι οποίες είναι Ν.Π.Δ.Δ.- των πανεπιστημίων και μάλιστα αναδρομικά μέχρι να καταργηθούν τα Ν.Π.Δ.Δ. και να λειτουργήσουν τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, αν και δεν βλέπουμε να υπάρχει πρόθεση να γίνει αυτό.
Γιατί αν υπήρχε θα είχατε ανταποκριθεί στην επιστολή που έχει στείλει το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το συμβούλιο ιδρύματος, από 19 Ιανουαρίου που έχει ένα έτοιμο σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την κατάρτιση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου. Αυτό υπήρχε στην επιστολή, αλλά δεν το αναφέρατε χθες.
Ας πάμε, όμως, και στα θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εκεί δεν άκουσα καθόλου τον κύριο Υπουργό ή την κυρία Αναπληρώτρια Υπουργό να λένε τίποτα για το άρθρο 33 παρ. 7, που επιμένουμε. Εκεί δίνει τη δυνατότητα μετάταξης αποσπασμένων εκπαιδευτικών σε πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι. ως Ε.ΔΙ.Π., δηλαδή, εργαστηριακό και διδακτικό προσωπικό. Κρατήστε το αυτό.
Αν με έμαθε, όμως, κάτι ο αθλητισμός είναι να επιμένω και αυτό θα κάνω και τώρα. Ρωτάω, λοιπόν, ξανά: Γιατί δεν βγάζετε από το άρθρο τις δύο φωτογραφικές προϋποθέσεις που δεν υπάρχουν ούτε στο αντίστοιχο άρθρο 23, που αφορά τη μετάταξη από ερευνητικά κέντρα στη Γ.Γ.Ε.Τ., δηλαδή, την προϋπόθεση για διετή προϋπηρεσία μετά το διδακτορικό και την κατάργηση της πενταετίας μεταξύ των μεταθέσεων που υπαγορεύει ο Υπαλληλικός Κώδικας. Ανοίξτε, δηλαδή, τον δρόμο σε περισσότερους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο σε όσους έχουν πιάσει καρέκλα. Είναι η πέμπτη φορά που σας το λέμε εδώ σε αυτό το νομοσχέδιο και συνεχίζετε να σφυρίζετε κλέφτικα. Και μάλιστα σήμερα το πρωί ολοκληρώθηκε το έργο. Με την τροπολογία 382/29 ουσιαστικά κάνετε τους Ε.ΔΙ.Π. επίκουρους καθηγητές, έτσι ώστε να κλείσει το φωτογραφικό άλμπουμ.
Ας πάμε στις τροπολογίες και στις νομοτεχνικές βελτιώσεις.
Θέλω ακόμα ένα με δύο λεπτά.
Στην υπουργική τροπολογία 355/2 προσλαμβάνετε πάλι δημοσιογράφους. Νομίζετε, μάλλον, ότι αυτό που θέλει η κοινωνία είναι επικοινωνία. Εμείς δεν το νομίζουμε.
Θα σταθώ σε κάποιες βουλευτικές τροπολογίες για την ανώτατη εκπαίδευση.
Σχετικά με την τροπολογία 363/10, που δίνει το δικαίωμα σε ομότιμους καθηγητές να κάνουν προπτυχιακά μαθήματα, η οποία έγινε αποδεκτή, μας κάνει, κατ’ αρχάς, εντύπωση πώς φέρνει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. μια τέτοια τροπολογία, όταν έχουμε ακούσει πολλές φορές και τον κ. Γαβρόγλου, σε όλους τους τόνους, να λέει ότι βασική μέριμνα είναι πώς θα ανοίξει το πανεπιστήμιο σε νέους διδάκτορες. Έτσι θα ανοίξει, με το να κάνουν προπτυχιακό οι ομότιμοι; Θα είμαστε, λοιπόν, αρνητικοί.
Σε σχέση με την τροπολογία 364/11, που αφορά τα εκλεκτορικά σώματα, αναρωτιόμαστε γιατί δεν ήρθε ως υπουργική τροπολογία. Το θέμα της εκλογής με τα επταμελή εκλεκτορικά σώματα ήταν από τις παθογένειες του ν.4009 και θα πρέπει να αλλάξει. Όμως, έτσι, με μία τροπολογία χωρίς συζήτηση, χωρίς διάλογο, χωρίς να ακούσετε τις απόψεις μας; Δεν είναι αυτό ένα από τα βασικά ζητήματα των πανεπιστημίων το οποίο θα έπρεπε να συζητήσουμε;
Παρ’ όλα αυτά έστω και έτσι προτείνουμε δύο βελτιώσεις. Πρώτον, να υπάρχει ρητή αναφορά στο σύστημα ΑΠΕΛΛΑ, να προσθέσουμε και τους επίκουρους καθηγητές. Και δεύτερον, να μπει ρητά η δυνατότητα της τριμελούς επιτροπής να ζητάει αξιολογητικές συστατικές επιστολές για τους υποψηφίους.
Ήρθε και μια τροπολογία για την επαγγελματική εκπαίδευση η οποία είναι τριάντα σελίδες. Θα έπρεπε να ήταν μέσα στο νομοσχέδιο, όμως, έρχεται μουλωχτά, ως νυχτερινή τροπολογία, για τα ΕΠΑ.Λ. Δεν προλάβαμε να τη δούμε καν. Μπορεί αυτή η τροπολογία να είναι το καλύτερο κομμάτι του νομοσχεδίου, αλλά εμείς δεν θα την ψηφίσουμε γιατί ουσιαστικά έτσι επιβραβεύουμε κουτοπόνηρες πρακτικές νομοθέτησης που δεν σέβονται και υποτιμούν το κοινοβούλιο.
Δεν έχουμε καμμία αμφιβολία ότι όλα αυτά θα ψηφιστούν από την Πλειοψηφία. Είστε, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης, ευχαριστημένοι από τις νομοθετικές αυτές πρακτικές; Είστε ήσυχοι με την κοινοβουλευτική σας συνείδηση ή δεν πειράζει ας γίνεται η δουλειά; Και μην πείτε ότι και οι άλλοι τα ίδια έκαναν γιατί τους έχετε ξεπεράσει επικαλούμενοι μάλιστα ότι είστε και η κάθε λέξη του Συντάγματος. Ξέρετε το περίφημο ηθικό σας πλεονέκτημα βουλιάζει μέσα στο μυθικό βόλεμα των δικών σας παιδιών που είναι διάσπαρτο στο νομοσχέδιο, αλλά και μέσα στις νομοθετικές αυτές πρακτικές του άρπα-κόλα και του «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» ή αλλιώς ο νόμος μας αγιάζει τη νομοθετική πρακτική. Και το σαββατοκύριακο που μας έρχεται φροντίσατε να έχουμε άλλο ένα παράδειγμα αυτής της πρακτικής και θα τα πούμε και εκεί.
Ευχαριστώ πολύ.

διαβάστε επίσης