4 Μαρτίου, 2015

Ερώτηση σχετικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού

Ερώτηση κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ο Βουλευτής Νίκος Ορφανός σχετικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού που έρχεται ξανά στο προσκήνιο με την εξαφάνιση του σπουδαστή στα Ιωάννινα.

Ερώτηση κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ο Βουλευτής Νίκος Ορφανός σχετικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού που έρχεται ξανά στο προσκήνιο με την εξαφάνιση του σπουδαστή στα Ιωάννινα.

Ο σχολικός εκφοβισμός (school bullying) αποτελεί διαρκώς αυξανόμενο φαινόμενο στα ελληνικά σχολεία, θέτοντας αφ’ ενός σε υψηλό κίνδυνο την ψυχική υγεία των θυμάτων και αφ’ ετέρου δίνοντας το λανθασμένο μήνυμα της μη ανοχής στη διαφορετικότητα. Το Ποτάμι υποστηρίζει πως απαιτείται συστηματική και ουσιαστική αντιμετώπιση του φαινομένου με συγκεκριμένες δομές μέσα στα σχολεία για την ενημέρωση μαθητών και γονέων αλλά κυρίως για την υποστήριξη των θυμάτων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης.

Προς : Τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: Σχολικός εκφοβισμός (bullying) – Ένα σοβαρό πρόβλημα της μαθητικής κοινότητας

Η υπόθεση της εξαφάνισης του σπουδαστή στα Ιωάννινα φέρνει ξανά στο προσκήνιο το θέμα του σχολικού εκφοβισμού (bullying) υπενθυμίζοντας την αποσπασματική και επιπόλαια αντιμετώπιση του φαινομένου στη χώρα μας.

Ως σχολικός εκφοβισμός, σύμφωνα με την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής υγείας του παιδιού και του εφήβου (ΕΨΥΠΕ), ορίζεται, η εσκεμμένη και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την πρόκληση σωματικού ή και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Οι δυνατοί εκφοβίζουν τους αδύναμους με σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των θυμάτων, καθώς έχει αποδειχτεί πως, το φαινόμενο συνδέεται με την κατάθλιψη, τον αυτοκτονικό ιδεασμό ακόμη και με αυτοκτονίες. Επιπρόσθετα, δίνεται το μήνυμα της μη ανοχής στη διαφορετικότητα.

Όπως εκτιμούν ειδικοί επιστήμονες, ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της μαθητικής κοινότητας. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τα κρούσματα του σχολικού εκφοβισμού αυξάνονται, ενώ παράλληλα θηριώδεις διαστάσεις αποκτούν τα ποσοστά της ψηφιακού εκφοβισμού (cyberbullying) με την Ελλάδα να κατέχει τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη. Παράλληλα, περιστατικά εκφοβισμού καταγράφονται από σχετικές έρευνες, τόσο μέσα στα ανώτερα και ανώτατα ιδρύματα καθώς και στις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης.

Μελέτη, για τον σχολικό εκφοβισμό, του τμήματος Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Ψυχιατρικής κ. Πέτρο Σκαπινάκη έδειξε πως το 12% των μαθητών έχει υπάρξει θύμα επιθετικότητας, ενώ το 20% έχει εμπλακεί ως θύτης σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού. Τα θύματα είχαν τρεις φορές πιο συχνά κατάθλιψη και δέκα φορές πιο συχνά αυτοκαταστροφικές ιδέες, ενώ βλάβη παρουσιάζει και η σωματική τους υγεία.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάστε:

1. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ή σκοπεύετε να προβείτε ώστε το φαινόμενο ν’ αντιμετωπιστεί συστηματικά και ουσιαστικά;
2. Υπάρχουν ή πρόκειται να υπάρξουν προγράμματα συστηματικής ενημέρωσης για μαθητές και γονείς σχετικά με το φαινόμενο;
3. Ποιες εκπαιδευτικές πολιτικές (εντός και εκτός σχολείου) προτίθεστε να αναπτύξετε για την αντιμετώπιση του φαινομένου;
4. Προβλέπονται μέσα στα σχολεία δομές προκειμένου να υποστηρίζονται τα θύματα του σχολικού εκφοβισμού;

Ο ερωτών Βουλευτής
Νίκος Ορφανός - Β' Πειραιώς

4 Μαρτίου 2015

διαβάστε επίσης