4 Δεκεμβρίου, 2017

ΕΚΑΒ για όλους και παντού!

Γιάννης Καλαντζάκης

Καλύπτονται όλοι οι Έλληνες πολίτες από υπηρεσίες επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας (ΕΚΑΒ); Είναι ασφαλείς οι μετακινήσεις με ασθενοφόρα (ΕΚΑΒ και ιδιωτικών κλινικών ή ιδιωτικών εργαστηρίων); Αν το κράτος αδυνατεί να προσφέρει την αντίστοιχη υπηρεσία σε όλη την επικράτεια, μπορώ να απαιτήσω να καλύπτεται από την ασφάλισή μου η χρήση ιδιωτικού ασθενοφόρου; Αποτελούν οι υπηρεσίες του ΕΚΑΒ ένα “κλειστό επάγγελμα”;

Ήταν το 2004 όταν πήγα να υπογράψω με συγκίνηση εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου την αποδοχή δωρεάς ενός παλιού ασθενοφόρου από το Ίδρυμα Ωνάσης για την Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης. Όταν γύρισα στην υπηρεσία συζήτησα για την υπηρεσιακή του δυνατότητα και το κόστος συντήρησης και πήρα απογοητευτικές απαντήσεις. Μπορεί όμως κάποιος κρατικός λειτουργός να αξιολογήσει και τελικά να αρνηθεί μια δωρεά (εν προκειμένω δε φταίει ο δωρητής); Δυστυχώς δεν το τόλμησα!

2012, 8 χρόνια μετά, συγκλονίστηκε όλος ο κόσμος της υγείας στο άκουσμα του τραγικού θανάτου δυο επιφανών λειτουργών του ΕΚΑΒ στην Κρήτη, που κάηκαν ζωντανοί μέσα σε ένα ασθενοφόρο. Οι εμπειρογνώμονες μίλησαν για παλιό όχημα, φθαρμένα ελαστικά, κά. Δυο ζωές χάθηκαν και τα γιατί πλανώνται αμείλικτα ακόμα για όλους!

2014: τροχαίο ατύχημα στη Σταλίδα Ηρακλείου Κρήτης. Καλώ το ΕΚΑΒ, κάποιος κάλεσε την αστυνομία. Περιμένω δίπλα στη νεαρή Γαλλίδα που βρίσκεται στην άσφαλτο μέχρι να έρθουν οι διασώστες. Έρχεται ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και ακριβώς από πίσω ασθενοφόρο ιδιωτικού διαγνωστικού κέντρου. Οι πρώτοι εκχωρούν τη βοήθεια στους ιδιώτες, βλέπετε στην Ευρώπη όλοι έχουν ασφαλιστική κάλυψη επείγουσας ιατρικής φροντίδας και πληρώνουν άμεσα και “καλά”!

2017 και προσπαθώ να μάθω (για θέματα που άπτονται του ιατρικού τουρισμού) αν η επείγουσα προνοσοκομειακή ιατρική φροντίδα έχει κοστολογηθεί από τον ΕΟΠΥΥ. Δεν έχω απάντηση!

Η σταχυολόγηση κάποιων από τα πολλά περιστατικά που αφορούν στο κρατικό ΕΚΑΒ επιβεβαιώνει ότι παλιότερα το ΕΚΑΒ ήταν μια κρατική υπηρεσία που στελεχωνόταν με κλειστές αδιαφανείς συνθήκες πελατειακού πολιτικού χαρακτήρα (προ ΑΣΕΠ) και ως κρατική υπηρεσία δεν είχε (έχει;) κοστολογηθεί κι εκτιμηθεί. Από τη σύστασή του μέχρι σήμερα αδυνατεί να προσφέρει 100% πανελλήνια κάλυψη, υπάρχουν αναφορές που το προσωπικό έκανε ρεφενέ για να βάλει βενζίνη ή αλλάξει τα ελαστικά των οχημάτων και ο πολίτης έχει εθιστεί να ακούει από τις διοικήσεις ότι είτε υπάρχει έλλειψη προσωπικού, είτε δεν υπάρχουν, ή είναι χαλασμένα τα ασθενοφόρα. Οι δωρεές είναι πολλές και πριν λίγα χρόνια τα καινούρια ασθενοφόρα από την δωρεά του συνδέσμου Ελλήνων εφοπλιστών, αποσύρονται ένα ένα όταν φτάσει η ώρα του σέρβις, γιατί δεν είχε πληρωθεί η εταιρεία.

Είναι αδιάφορη αυτή η κατάσταση από το πολιτικό προσωπικό; Όχι αν υπολογίσει κανείς ότι το διάστημα από 6/5/2010 έως και σήμερα για θέματα ΕΚΑΒ έχουν κατατεθεί: 426 αιτήματα κοινοβουλευτικού ελέγχου (δηλ. Ερωτήσεις, Επίκαιρες Ερωτήσεις, Επερωτήσεις, Επίκαιρες Επερωτήσεις, Αιτήσεις Κατάθεσης Εγγράφων). Εξ αυτών: 295 είναι οι Ερωτήσεις και 26 είναι οι Επίκαιρες Ερωτήσεις.

Μπορεί το χρεωκοπημένο κράτος να διασφαλίσει καθολική πανελλήνια κάλυψη με εγγύηση πρόσβασης για τους εξυπηρετούμενους πολίτες και ποιότητας εργασίας για το προσωπικό; Ανήκουν ή όχι οι υπηρεσίες του ΕΚΑΒ στα “κλειστά επαγγέλματα”; Σε ποιά κατηγορία ανήκουν τα ασθενοφόρα που κυκλοφορούν σε ελληνικούς δρόμους κατά το εθελοντικό ευρωπαϊκό πρότυπο ποιότητας BS EN 1789:2007 + A2:2014 (Ιατρικά Οχήματα και Εξοπλισμός τους - Ασθενοφόρα); Πριν προπαθήσουμε να απαντήσουμε ας ρίξουμε μια ενδεικτική ματιά στην Ευρώπη.

Δείτε τη συνέχεια του άρθρου εδώ.

* Ο Γιάννης Καλαντζάκης είναι μέλος της ΜΕΣΥΑ

Σχετικά